Ekonómovia už od roku 2018 predpovedali príchod hospodárskej recesie. Prešlo pár rokov a nakoniec predsa len prišla. No z úplne iných dôvodov, než by bol kto čakal. Dôsledky pandémie koronavírusu tvrdo zasiahli mnohé odvetvia. Iné však naopak zažili obraty, aké už dávno nie.

24. marca 2020 vydala Národná banka predikciu vývoja slovenskej ekonomiky na rok 2020. Reagovala na tak na vzniknutú situáciu spojenú s koronavírusom. Podľa jej odhadov sa mala výkonnosť slovenskej ekonomiky spomaliť o 4,5 až 9,4%. Všetko má záležať od toho, kedy a ako veľmi sa ekonomika opäť rozbehne.

Prísne karanténne opatrenia, ktoré vládli na Slovensku počas zhruba dvoch mesiacov, tvrdo zasiahli zhruba 37 ekonomických odvetví. Medzi ne patrili napríklad pohostinstvá, v ktorých sa podľa SK NACE (štatistická klasifikácia ekonomických činností) nachádza až 3933 obchodných spoločností s celkovými ročnými tržbami 539 miliónov eur.

Zobraziť celú galériu (0)
Freepik (Úprava redakcie)

Korona krízou boli a sú ohrozené aj hotelové služby (951 obchodných spoločností s tržbami 549 miliónov eur), ostatné pomocné činnosti v doprave (686 firiem s ročným obratom zhruba 2,2 miliardy eur). Kompletný zoznam je dostupný v analýze trhu priamo ohrozeného konavírusom od FinStatu.

V prípade živnostníkov sú najviac ohrozenými korona krízou podnikatelia ponúkajúci kadernícke a kozmetické služby. V tomto odvetví pôsobí vyše 12 tisíc ľudí. Ďalej tu nájdeme ostatné účelové stravovanie (4684 živnostníkov), pohostinstvá (2796 živnostníkov) alebo taxislužby (2389 živnostníkov).

Online nákupy v čase korona krízy

Vzniknutá situácia ohľadom korona vírusu veľmi rýchlo menila nákupné zvyky spotrebiteľov. Čo bolo možné nakúpiť online, začali ľudia objednávať v e-shopoch. Pošta a kuriérske služby zostali aj v období karantény relatívne spoľahlivé. Navyše priniesli objednaný tovar priamo domov. Riziko nakazenia koronavírusom sa tak výrazne znížilo.

Aj napriek tomu zisky stúpli len zhruba 42 % e-shopom. Ďalším 37 % elektronických obchodov tržby klesli a vo zvyšku firiem sa situácia nezmenila. Túto situáciu možno vysvetliť tým, že počas karanténnych opatrení nebolo vždy celkom jasné, či si ľudia udržia svoje zamestnanie. Týkalo sa to najmä vyššie spomínaných kritických odvetví. Preto ľudia kupovali iba nevyhnutné veci do domácností.

Zobraziť celú galériu (0)
Pixabay (úprava redakcie)

Potraviny, rúška, ale aj elektronika

Zvýšený objem predaja cez internet zaznamenali predovšetkým potraviny. Reťazec Delia, ktorý poskytuje predaj potravín cez internet, začal už začiatkom marca pociťovať zvýšené množstvo objednávok. Stúpla nielen frekvencia nákupov, ale aj ich objem. Zákazníci nakupovali predovšetkým trvanlivé potraviny – cestoviny, ryžu, konzervy. Zvýšený záujem bol aj o minerálne vody, drogériu a dezinfekčné prostriedky.

Obchodný reťazec Tesco musel neskôr pre vysoký objem nákupov zmeniť podmienky objednávok. Zákazníci si mohli z niektorých druhov tovarov objednať len 12 kusov.

Elektronický obchod Alza v rovnakom čase zaznamenal zvýšený záujem o respirátory a dezinfekčné prípravky. Následne stúpol predaj vybavenia na prácu z domu. Ľudia vo veľkom nakupovali notebooky, počítačové monitory, tlačiarne alebo doplnky k počítačom. Zatvorené fitnescentrá sa postarali o objednávky športového vybavenia na cvičenie doma aj vonku.

Príležitosť pre slovenské firmy

Situácia okolo koronavírusu nahrala do kariet aj ďalším slovenským firmám. Vo vrcholiacej kríze za necelý týždeň vznikla služba nakup.sk, ktorá umožňovala v Žiline, Bratislave a v Košiciach objednať si potraviny domov. Ďalšie firmy dokázali veľmi rýchlo zareagovať a ponúkali donášku hotových jedál priamo domov.

Na nedostatok rúšok a respirátorov zareagovalo viacero slovenských firiem, ktoré narýchlo preorientovali svoju výrobu a začali produkovať toľko potrebné ochranné prostriedky. Jednou z nich bola aj Zornica z Bánoviec nad Bebravou, ktorá vyrábala až 20 tisíc kusov rúšok denne.

Prebytok voľného času využívali Slováci rôzne. Zvýšený záujem o svoje služby zaznamenali napríklad licencované slovenské online kasína, vzdelávacie platformy learn2code.sk, kurzy.sk, ale aj online jazykové školy.

Medzi spoločnosť, ktorej sa v čase korony najviac darilo patrí GymBeam. Firma existuje už sedem rokov a dnes patrí k najrýchlejšie rastúcim eshopom v strednej a východnej Európe. Vo svojom portfóliu má vývoj, predaj a distribúciu výživových doplnkov, funkčných potravín a vybavenia pre aktívny životný štýl. Svoj tovar dodáva do 13 krajín.

Ešte pred príchodom korona krízy sa firme podaril husársky kúsok. Na základe informácií z Talianska sa GymBeam predzásobil produktmi ako sú vitamíny, veci na domáci tréning či trvanlivé potraviny. Keď potom zasiahla korona Slovensko naplno, firma bola pripravená.

Slovenské e-commerce projekty

Ako sa bude vyvíjať e-commerce trh v nasledujúcich mesiacoch si dovolí odhadnúť len málokto. Mnohí analytici odhadujú presun čo najväčšieho množstva firiem do online sveta.

Korona kríza totiž ukázala, že nie vždy je potrebný osobný kontakt so zákazníkom. Zároveň sú online obchody oveľa flexibilnejšie a majú nižšie náklady na prevádzku. Avšak až čas ukáže, či zákazníci budú aj naďalej preferovať online nákupy alebo sa vrátia medzi pulty kamenných obchodov. Nech už to bude akokoľvek, veríme, že z toho najhoršieho je už ekonomika vonku a čím skôr sa začne vracať do pred koronového stavu.

Pošli nám TIP na článok



Zo Slovenska