Kým iné vývojárske tímy vydanie svojich titulov neustále odkladajú, spoločnosť Ubisoft, gigant herného priemyslu, vypúšťa do sveta tento rok už svoj tretí veľký titul. Po vlažne prijatom Watch Dogs: Legion si spoločnosť napravila reputáciu vydarenou novinkou zo severského prostredia, Assassin’s Creed: Valhalla. Ich posledným počinom však nie je pokračovanie zabehnutej hernej série, ale úplne nová herná značka Immortals Fenyx Rising , ktorá ťa prenesie do antického Grécka.

Útok na hráčovu bránicu

Immortals Fenyx Rising ponúka veľmi príjemný odklon od seriózne sa tváriacej produkcie spoločnosti Ubisoft. Táto novinka sa totiž vôbec neberie vážne a podarené humorné scénky nachádzaš na každom kroku. Už v úvodných minútach je jasné, že pre inšpiráciu si autori zašli ku konkurencii, konkrétne k legendárnej hernej sérii Zelda.

Príbeh začína predstavením úhlavného nepriateľa Týfóna, ktorý sa prihovára bohom starého Grécka. Toto temné posolstvo ohlasuje ich záhubu, ktorú im prinesie on sám. Zaprisaháva sa, že oslobodí Titánov, z rodu ktorých sám vzišiel. Postupne sa mu podarí zničiť takmer celé osadenstvo Olympu, nažive ostáva len samotný Zeus, ktorý značne oslabený vyhľadá pomoc u Prometea.

Na tomto mieste vstupuje do diania samotný hráč. Dej je podávaný zaujímavou formou, Diovi ho totiž rozpráva ku skale pripútaný Prometeus. Príbeh sám o sebe je klišé, no sledovať dialóg týchto dvoch aktérov reagujúcich na aktuálne dianie na obrazovke stojí za to.

Ako príklad môžeme uviesť tvorbu hlavného protagonistu, o ktorom sa od začiatku rozprávania hovorí v mužskom rode. Preto sme si vytvorili ženský charakter a reakcia na seba nedala dlho čakať. Zaskočený Prometeus rázom zmenil svoje vyjadrovanie a omyl v scenári nenechal bez komentára ani vládca bohov Zeus.

Dvojica rozprávačov príbehu pohotovo a vtipne reaguje na hráčové reakcie

Prakticky každá animácia posúvajúca príbeh dopredu obsahuje hlášku, pri ktorej sa minimálne pousmeješ. Výborným dojmom pôsobí rivalita medzi Prometeom a Diom, pričom každý by rád ovplyvnil príbeh po svojom.

Keď sa prvý stret s bossom takmer neodohral, lebo sa naši dvaja rozprávači nevedeli dohodnúť, či bude Kyklop zúrivá beštia alebo milučký trpaslík, padali nám od smiechu slzy. Takto má podľa nás vyzerať zábavný scenár. Tlieskame, toto sa naozaj podarilo.

Konečne niečo nové … alebo aj nie?

Autori sa tentokrát odklonili od žánru hier na hrdinov a vydali sa cestou akčnej adventúry. To znamená menšie sústredenie sa na rôzne štatistiky a hlavným cieľom je zdolávanie rôznych prekážok. Cesta je v tomto prípade skutočným cieľom. Poďme ale pekne od začiatku, od samotnej tvorby hrdinu Fenyxa. Ako sme už spomínali, voľba pohlavia je len a len na tebe.

Na dej samotný to ale nemá žiadny vplyv (teda až na pár komentárov od moderátorského dua), dokonca si môžeš pohlavie v priebehu hrania ľubovoľne meniť. Rovnako si môžeš upravovať aj svoj vzhľad. Možností je však žalostne málo, čo nasvedčuje tomu, že pôvodne bol asi hlavný hrdina, respektíve hrdinka pevne definovaný. Okrem týchto kozmetických úprav tu nenájdeš žiadne úpravy štatistík alebo výber schopností.

Tie získavaš až časom. Niektoré automaticky postupom v príbehu, iné výmenou za kryštály vypadávajúce  z porazených nepriateľov. Aby si ustál čoraz náročnejšie súboje, je potrebné neustále vylepšovať svoje zbrane a brnenia. Veľmi sa nám páčila možnosť zmeniť výzor zbraní a brnenia. V praxi to znamená, že ak nájdeš vybavenie, ktoré je lepšie ako tvoje, no nepáči sa ti jeho vizuálna stránka, môžeš to zmeniť na vizáž výbavy, ktorú máš v inventári.

Odklon od RPG smerom k akčnej adventúre je vítanou zmenou

Hlavným hnacím motorom novinky je postupné objavovanie herného sveta. Na ceste za porazením Týfóna budeš prekonávať mnohé prekážky. Niektoré doslova, kedy budeš musieť zdolávať vysoké skalné steny. Lezenie je tentokrát limitované tvojou výdržou, ktorá sa týmto rovnako ako aj uhýbaním, plávaním a plachtením míňa. Svoju cestu smerom nahor si teda musíš poriadne naplánovať.

Situácia sa ale zmení v okamihu, keď získaš krídla vytvorené bájnym Daidalosom, ktorý ich venoval synovi Ikarusovi. Smutný príbeh otca a syna ti pripomenie Zeus, samozrejme v svojej verzii. Za pomoci  krídel môžeš plachtiť a prekonávať veľké vzdialenosti alebo rôzne prekážky. Prekonávať veľké vzdialenosti môžeš aj v sedle rôznych štvornohých tvorov, ktoré si však musíš najprv odchytiť.

Väčší neznamená vždy lepší

Veľkosť hernej mapy je častým marketingovým ťahákom a herní vývojári sa predháňajú v tom, aby práve ich bola tá najväčšia. To zvyčajne vedie k obrovským, no  generickým a obsahovo prázdnym plochám. V tomto prípade sa ale herní dizajnéri vydali opačnou cestou. Mapu sveta tak môžeme zaradiť skôr k tým menším, na druhej strane sme sa pri jej skúmaní ani chvíľu nenudili.

Čo by to bol za titul od spoločnosti Ubisoft, keby neobsahoval neslávne známe vežičky alebo aspoň ich ekvivalent? V prípade Immortals Fenyx Rising však ich využívanie neotravuje a nutnosť manuálneho skenovania okolia je vítanou zmenou. Navyše, v celej hre ich je asi len šesť. Tým, že sú vo forme gigantických sôch zobrazujúcich najznámejších bohov, nám tento spôsob odhaľovania mapy vôbec nevadil, práve naopak, ide o ukážkový príklad praktického využívania dobových kulís.

Postupným skúmaním prostredia objavuješ skryté truhlice s pokladmi, rôzne kryštály na zlepšovanie schopností alebo tajomné portály do sveta Tartar, kde pre teba pripravil výzvy samotný Týfón. V týchto skúškach ťa čakajú priestorové hádanky či súboje s rôznymi nepriateľmi. Odmenou za ich prekonávanie sú rôzne užitočné predmety vylepšujúce tvoje vlastnosti.

Hlavnou náplňou hry je skúmanie herného sveta, ktoré neomrzí ani po desiatkach hodín

Súboje sú rýchle, akčné a veľmi zábavné. K dynamickým útokom meča a pomalším, no o to silnejším úderom sekerou sa postupne pridávajú ďalšie bojové schopnosti. Môžeš tak používať bleskový výpad, či úder mýtickým kladivom zraňujúci všetkých nepriateľov v tvojej blízkosti. Hneď na začiatku svojho putovania nachádzaš Herkulesove rukavice, pomocou ktorých môžeš presúvať ťažké predmety alebo hádzať nepriateľom na hlavu obrovské šutre.

Ďalšou zaujímavou zbraňou je Odyseov luk a okrem súbojov na diaľku ho využiješ pri riešení rôznych  rébusov. Vystrelený šíp totiž môžeš ovládať a meniť jeho smer podľa potreby. Ak ním preletíš cez ohnisko alebo fakľu, vzniknutý zápalný šíp môžeš využiť vo svoj prospech a inferno rozšíriť na miesta, kde je potrené niečo zapáliť. Luk je tiež vítaným pomocníkom pri stretoch s okrídlenými nepriateľmi.

Nepriatelia nie sú príliš originálni a prakticky ide o klasické zastúpenie zo všeobecne známych mýtických príbehov. Nájdeš tu preto odporné gorgony, jednookých kyklopov, škriekajúce harpyje alebo rohatých minotaurov. Veľmi príjemným spestrením bežných stretov s nepriateľmi sú ich legendárne verzie. Inak pomerne nenáročné súboje sa rázom zmenia na napínavé duely, ktoré poriadne otestujú tvoju pozornosť a bojové schopnosti.

Farebný svet

Titul poháňa herný engine Anvil, známy predovšetkým zo série Assassin’s Creed. Pomocou neho dokázali autori vykresliť veľké herné plochy s obrovskou dohľadnosťou. Rozdiel medzi jeho využitím v minulosti a novinkou v podobe Immortals Fenyx Rising je badateľný na prvý pohľad. Kým v minulosti šlo o dosiahnutie čo najvernejšieho zobrazenia herného prostredia, v tomto prípade ide skôr o výsledný umelecký dojem.

Autori sa neboja pestrej palety výrazných a kontrastných farieb. Výsledkom je nádherné nasvietenie hernej scény a dych berúce panorámy pri západe a východe slnka. Miestami to môže pôsobiť gýčovo, ale vyzerá to nádherne. Už dlho sa nám nestalo, že sme museli nahrávať pozíciu kvôli tomu, že sme sa kochali vizuálom a nedávali pozor. Vizuálna stránka je prehnaná, preplnená detailmi a autori dokázali naplno a ukážkovo využiť technológiu HDR.

Výsledný dojem ešte umocňujú drobné animácie a miera interaktivity s prostredím. Vysoká tráva sa tak pôsobením vetra nádherne vlní a je možné ju pomocou zbraní rozsekať. Zdravie si môžeš (okrem iného) doplniť ovocím, ktoré získaš tak, že udrieš do stromu, na ktorom rastie. Menšie stromy môžeš dokonca zoťať a kmeň hodiť po nepriateľoch, ktorých týmto na chvíľu omráčiš.  Spúšť po súboji s minotaurom, ktorý sa odohrával v lesíku plnom stromov, je niečo, čo sa len tak nevidí.

Vizuál exceluje v umeleckom stvárnení, využitie HDR je ukážkové

Atmosféru sa snaží dokresľovať hudba, ktorá je ale dosť nevýrazná. Okrem titulnej skladby neobsahuje žiadne zapamätateľné motívy. Najväčšie výhrady máme k zvolenému dabingu, respektíve k prízvuku postáv. Iste, ide o titul odohrávajúci sa v Grécku, ale tak výrazný akcent si autori mohli skutočne odpustiť. Čo na naopak oceňujeme, sú české titulky, pravdepodobne posledné svojho druhu z oficiálnej produkcie Ubisoftu.

Finálny verdikt

Immortals Fenyx Rising obsahuje minimum originálnych prvkov a na prvý pohľad môže pôsobiť ako kopírka megaúspešnej Zeldy. Na druhej strane, čerpať inšpiráciu z top titulov na trhu nie je v tomto prípade na škodu. Dôležité je, že použité herné mechanizmy fungujú výborne. Preskúmavanie herného sveta je chytľavé a pripúta ťa k obrazovke na desiatky hodín.

Súboje sú zábavné a časom zistíš, že rovnako ako sa zlepšuje tvoj charakter, sa zlepšuješ aj ty sám. Časovanie úskokov bude pre teba jednoduchšie a naučíš sa taktiku nepriateľov. Niekoho môže odradiť pomerne veľký počet logických úloh alebo prehnaný výtvarný štýl.

Titul však nie je prehnane náročný a ak hľadáš spôsob ako stráviť dlhé zimné večery, Immortals Fenyx Rising je výbornou voľbou. Je dispozícii na PC, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5, Xbox Series X a Nintendo Switch.

HODNOTENIE

9/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom