+ Fungujúci stealth

- Žiadna novinka v hrateľnosti
- Ovládanie áut a ich strašná fyzika
- Malé rozdiely medzi postavami
- Stereotyp a opakovanie náplne misií
- Hra bez emócií a ikonickej hlavnej postavy

Ubisoft pripravuje pre hráčov každoročne niekoľko noviniek. Spravidla ide o pokračovania zabehnutých sérií a inak tomu nebude ani tentokrát. Pred pár dňami totiž uzrel svetlo Watch Dogs: Legion, pri ktorom ide v poradí o tretí diel a autori tentokrát sľubovali naozaj prevratné novinky.

Londýn v hlavnej úlohe

Poprvýkrát v histórii série sa príbeh neodohráva v USA, ale v Európe, v Londýne. Dej zasadený do blízkej budúcnosti sa opiera o nepriaznivú situáciu vo Veľkej Británii, kde sú tamojší obyvatelia nespokojní a nesúhlasia s neustálou kontrolou, ktorej sú den čo deň vystavovaní.

Za kamerami na každom kroku a veľkým počtom dronov monitorujúcich okolie 24 hodín denne stojí organizácia Albion, ktorá tvrdí, že všetky opatrenia sú zavedené kvôli bezpečnosti ľudí. Začínaš v koži agenta Daltona, ktorý akoby z oka vypadol Jamesovi Bondovi. Charizmatický a vtipný hlavný hrdina sa púšťa do boja proti neznámemu teroristickému zoskupeniu, ktoré nastražilo bombu priamo pod sídlom parlamentu.

Spočiatku to vyzerá, že sa ti podarilo bombu zneškodniť, no udalosti naberú nečakané obrátky. Dalton tak s hrôzou zistí, že v meste je nastražených oveľa viac výbušnín a keď začnú explodovať všetky naraz, v uliciach sa rozpúta peklo.

Posledné, čo nebohý agent uvidí, je vysielanie určené organizácii DedSec, ktorej súčasťou je aj on sám. Tesne pred smrťou mu neznáma maskovaná osoba vysvetlí, že za všetky tieto udalosti sa bude zodpovedať DedSec, v danom momente zúfalo čeliaci prepadovej jednotke. Vina je pripísaná hacktivistickej organizácii neúnavne bojujúcej proti neustálej kontrole obyvateľstva.

Skutočným hlavným protagonistom je samotný Londýn

Našťastie sa našlo pár jedincov veriacich v nevinu a správne úmysly DedSecu. Práve z týchto radov pochádza tvoj nový hlavný hrdina. Je len na tebe, koho si z poskytnutého zoznamu vyberieš. Každá z týchto postáv má iné schopnosti. Nám padol do oka hacker, ktorého prednosťou bol kratší čas samotného nabúravania sa do jednotlivých systémov. Ak preferuješ frontálny útok, siahni po postave s vylepšenou obranou a kvalitnejším zbraňovým arzenálom.

DedSec chce práve teba!

Tvoje prvé kroky povedú na opustenú základňu, kam ťa nasmeruje Bagley, umelá inteligencia vytvorená pre účely DedSecu. Mimochodom, Bagley ťa bude sprevádzať počas celej doby hrania a komentovať tvoje konanie suchým anglickým humorom. Vzhľadom na to, že sa celé dianie odohráva na území Londýna, je logické, že všetky postavy sú dabované s výrazným britským akcentom.

Tvojou úlohou je dať dokopy tím, ktorý očistí meno organizácie DedSec a hlavne vytrhne mesto z pazúrov Albionu, ktorý ho ovláda. Na tomto mieste sa dostávame k proklamovanej imerzii, keďže hrať môžeš naozaj za každú postavu, ktorú stretneš. Pár postáv sa k tebe síce pridá automaticky, ale zvyšok je len a len na tebe. Znie to síce zaujímavo, má to však aj svoju negatívnu stránku.

To, že môžeš ovládať ľubovoľný charakter, má za následok stratu perfektne vykreslených hlavných hrdinov, na ktorých sme boli zvyknutí v predchádzajúcich dieloch. Naverbované postavy síce majú rozdielne schopnosti, no tieto rozdiely sú tak malé, že ich väčšinou ani nepostrehneš. Postavy tak budeš meniť len ak o ne prídeš v boji.

Rozmanitosť herných postáv je ešte viac odsunutá do úzadia postupným zlepšovaním svojho tímu. Na určitých miestach totiž môžeš nájsť technické body, pomocou ktorých získavaš nové schopnosti. Každá z postáv vie mať pri sebe mechanického pavúka, prípadne si zavolať na pomoc drony.

Možností je ale oveľa viac, môžeš si totiž postupne odomykať kvalitnejšie zbrane alebo vylepšovať už spomínaných spoločníkov. Napríklad schopnosť omráčenia protivníka mechanickým pavúkom je veľmi vítanou možnosťou.

V každom z nás drieme hacker

Autori síce hlásili prevratné novinky, no v skutočnosti sme sa dočkali ďalšieho titulu, ktorý ako keby svojim predchodcom z oka vypadol. Tituly od Ubisoftu sú často postavené na veľmi podobných herných pravidlách riadiacimi herné svety. Musíme, žiaľ, skonštatovať, že aj Watch Dogs: Legion patrí práve do tejto kategórie a pôsobí skôr viac ako datadisk, než plnohodnotné pokračovanie.

Obrovský otvorený svet je rozdelený do niekoľkých oblastí, ktoré je potrebné oslobodiť od nadvlády Albionu. Nevyhnutnú pozornosť obyvateľov dosiahneš sprejovaním propagandistického obsahu na steny, prípadne zmenou obsahu hologramov a svetelných pútačov na strechách budov. Veľmi nám to pripomína neslávne zdolávanie veží v sérii Assassin’s Creed.

Žiaľ, len Assassin’s Creed z budúcnosti

Misie samotné pozostávajú z niekoľkých typov úloh a veľmi skoro sa začnú opakovať. Začínaš prieskumom oblasti, následne nájdeš pár zdrojov energie, ktorými otvoríš dvere alebo prípadne zapneš počítač, z ktorého stiahneš potrebné dáta. Ďalším typom misie je klasická eliminácia cieľov, vo väčšine prípadov však ide o zničenie hardvéru a nie o likvidácia ľudí. Akou cestou sa dostaneš k cieľu, je na tebe, otvorený svet ponúka viac ciest, ktoré si môžeš vybrať.

Hrateľnosť stojí z veľkej časti na možnosti využívať technologické vychytávky. Určité výhrady máme k spôsobu nabúravania sa do jednotlivých systémov. Hackovanie pomocou mobilných telefónov alebo bezpečnostných kamier ako herná mechanika funguje, ale nepôsobí to vierohodne.

Na svoje si prídu priaznivci tichého pohybu a likvidácie nepriateľov zo zálohy, čomu napomáha funkčný spôsob krytia. Ak sa rozhodneš pre agresívny útok, ktorý môžeš okoreniť používaním útočných dronov, priprav sa na tvrdý odpor nepriateľov. Ich sila však nepramení z ich šikovnosti, ale z počtu.

Veľmi zvláštnym dojmom pôsobí aj to, že je Londýn plný hackerov, schopných prelomiť prakticky každé zabezpečenie a získať tak prístup úplne všade. Stavbár, ktorý sa práve pridal k našej organizácii, je rovnako zručný hacker ako právnik alebo upratovačka. V praxi je tak jedno, za koho práve hráš, rozdielnosť jednotlivých postáv je prakticky nulová.

Istým spestrením by mohla byť možnosť zapnúť si mód permanentnej smrti postáv. Ak teda tvoja postava padne v boji, prídeš o ňu natrvalo. Vytvoriť si ale vzťah s anonymnými postavami bez minulosti je takmer nemožné, takže si stratenú postavu len nahradíš novou. Mimochodom, získavanie postáv je naozaj jednoduché. Stačí splniť pár zadaných úloh a postava sa k tebe pridá. Opäť ide o generické úlohy typu prines, znič alebo premiestni.

Nie príliš vzdialená budúcnosť

K postavám sme si teda vzťah nevybudovali, čo je naozaj škoda. Naopak, spracovanie samotného Londýna je jednoducho úžasné. Ak si niekedy mal možnosť toto veľmi zaujímavé mesto navštíviť, počas hrania sa tu budeš cítiť ako doma. Všetky známe budovy a monumenty sú na správnych miestach. Keďže reálny Londýn poznáme celkom dobre, urobili sme si vo svete Watch Dogs: Legion virtuálny výlet.

Počas prechádzky herným svetom sme boli veľmi milo prekvapení vernosťou vizuálu najznámejších oblastí. Pár odlišností sa tu samozrejme nájde, ale výsledné spracovanie je veľmi presné. Zasadenie deja do blízkej budúcnosti so sebou prináša aj dobové kulisy. Mesto je plné hologramov, neónov a hlavne všetko sledujúcich dronov. Obyvatelia mesta vyjadrujú svoj postoj a nespokojnosť s neustálou kontrolou pomocou rebelantsky vyzerajúceho oblečenia pripomínajúceho občas kostýmy z filmu Mad Max.

Ovládanie vozidiel a prakticky neexistujúci fyzikálny model sú sklamaním

Cestovať ale nemusíš iba peši, prípadne na spomínanom lietajúcom pomocníkovi. Ulicami sa preháňa množstvo áut, ktoré vieš využiť. Autá pôsobia správne futuristicky a vyskytuje sa tu pár naozaj krásnych kúskov. Ani tentokrát nejde o licencované vozidlá, takže sa tvorcovia s ich dizajnom mohli skutočne vyhrať. Sme v budúcnosti, takže ťa určite neprekvapí, že vozidlá sú často autonómne a bez vodiča, ktorému by vadilo, že si ho práve obral o dopravný prostriedok.

Naše nadšenie však skončilo hneď po prvých metroch strávených vo vozidlách. Tie pôsobia akoby nemali žiadnu váhu a ich arkádové ovládanie celkovému dojmu rozhodne taktiež nepridalo. Autá pôsobia ako kartónové krabice, ktoré navyše vydávajú zvuk ako vysávač (pravdepodobne ide o elektromobily).

Budúcnosť je krásna a znie ozaj dobre

Skutočným hlavným hrdinom je teda žijúce mesto, ktoré je prepracované do najmenších detailov. Titul sme testovali na PlayStation 4 Pro a počas hrania sme nezaznamenali prepady snímkovania alebo doskakovanie textúr či iné grafické neduhy. Textúry sú veľmi kvalitné a realistické spracovanie mesta doplnené o futuristické neónové farby či hologramy pôsobia krásne.

Spracovanie postáv je na vysokej úrovni, čo oceňujeme najmä kvôli veľkému počtu charakterov, ktoré sa  tebe môžu pridať. Postavy si môžeš rôzne obliekať a meniť ich výzor, rovnako ako môžeš meniť výzor jednotlivých zbraní. V hre sú aj mikrotransakcie, ktoré sú ale čisto kozmetického rázu a ich kúpou nezískaš žiadne reálne výhody. Vlastníkov titulu poteší možnosť bezplatného vylepšenia vizuálu pre prichádzajúce konzoly novej generácie.

Rovnako dobre, možno ešte lepšie je na tom hudobná stránka. Pri tejto sérii sme ale na veľmi vysoký štandard ozvučenia zvyknutí. Použité zoznamy skladieb sú rôznorodé a svoju obľúbenú skladbu si nájde asi každý. Je škoda, že tieto skladby nemôžeš počúvať počas chodenia po meste, pustiť si ich totiž môžeš iba v aute. Virtuálnu formu prehrávača podobne ako to bolo vyriešené vo Final Fantasy XV by sme tu naozaj uvítali.

Ako to teda dopadlo?

Čím odvážnejšie vyhlásenia vypúšťajú autori pred vydaním titulu, tým väčšiu zodpovednosť majú na svojich pleciach. Watch Dogs: Legion je pritom len prvý z dvojice obrovských titulov, ktoré Ubisoft tento rok vydáva. O chvíľu tu máme pokračovanie Assassin’s Creed: Valhalla, opradené ďalšou várkou sľubov o výnimočnosti projektu. V túto chvíľu však máme isté pochybnosti.

Tie pramenia z celkového dojmu z hrania Legion. Londýn je spracovaný naozaj verne. Technická stránka je bezproblémová, na trhu sú však aj krajšie hry. Počas hrania sme ale nenarazili na chyby technického rázu, čo je v prípade takto veľkého sveta naozaj výnimočné. Celkové hodnotenie ale zráža sterilnosť charakterov a jednotvárnosť náplne jednotlivých misií.

Čo by ale mohlo aktuálnu monotónnosť vylepšiť, je hra pre viacerých hráčov. Titul ako tento si to priam žiada. V aktuálnej verzii je však k dispozícii len kampaň pre jedného hráča, no   pre viacerých hráčov je našťastie v príprave a vydanie je naplánované v decembri. Novinku zo sveta hackerov však aj napriek všetkým negatívam odporúčame, predsa len virtuálny výlet do Londýna v blízkej budúcnosti má svoje čaro. Hlavne, ak si uvedomíme značnú podobnosť s realitou.

7/10