Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Vo svete automobilových technológií preberá hlavné slovo elektronika. Najnovšie vozidlá sú vybavené rôznymi asistentmi, vďaka ktorým je jazda bezpečnejšia a efektívnejšia. Už minulý rok sa v EÚ vo veľkom hovorilo o špeciálnom zariadení, ktoré ti zabráni naštartovať, ak si pod vplyvom alkoholu. Dnes už je povinné a vieme, ako sa k nemu stavajú automobilky. Na tému upozornil český portál Autosalon.tv.

Prípravu musí mať každé vozidlo

Jedným z významných doplnkov, ktoré nariadili európski zákonodarcovia, je príprava na blokovanie zapaľovania pre vodičov pod vplyvom alkoholu, známe ako alkozámok. Od 7. júla 2022 musia mať všetky novo homologizované vozidlá rozhranie pre prípadnú inštaláciu alkozámku.

Toto zariadenie vyžaduje, aby doň vodiči fúkali, čím sa zabráni naštartovaniu vozidla v prípade zistenia alkoholu. Do 7. júla 2024 musia mať toto rozhranie všetky novovyrobené vozidlá, hoci konkrétny termín inštalácie ešte nebol stanovený.

Logika tejto požiadavky je však trochu zamotaná. Právne predpisy síce nariaďujú rozhranie, ale nezaväzujú k samotnej inštalácii alkoholového zámku. Namiesto toho má umožniť následnú inštaláciu blokovacích zariadení proti alkoholu. Výrobcovia sú teraz povinní na svojich webových stránkach poskytnúť akreditovaným subjektom jasné pokyny týkajúce sa inštalácie týchto zariadení do konkrétnych modelov vozidiel.

Inými slovami, predpríprava je povinná (od 7. júla 2024 pre úplne každé nové vozidlo), no inštalácia samotného zariadenia je nielen nepovinná, ale ukazuje sa, že aj nereálna.

dadss.org

Ako to funguje?

Alkoholový zámok na zabránenie jazdy pod vplyvom alkoholu v skutočnosti nie je nový nápad. Ide o zariadenie na testovanie koncentrácie alkoholu v dychu vodiča, inštalované pred sedadlom vodiča a pripojené k zapaľovaniu motora. Ak výsledok testu dosiahne kritickú úroveň (tá je pre každý štát iná), zámok sa aktivuje a motor sa nedá naštartovať. Ak vodič počas jazdy požije alkohol, blokovací systém je schopný zastaviť motor tak, aby vozidlo už ďalej nezrýchľovalo a vodič ho tak mohol nasmerovať na krajnicu.

Presnejšie systém detekcie alkoholu vo vozidle využíva senzor alkoholu, ktorý nepretržite vysiela signály do mikrokontroléra. Keď mikrokontrolér vďaka snímaču zaregistruje vysokú hladinu alkoholu, zobrazí na LCD displeji varovanie a zastaví sa motor vozidla. Snímače alkoholu využívajú rôzne technológie, ako sú polovodičové alebo elektrochemické snímače na detekciu alkoholu vo vydychovanom vzduchu.

Elektrochemický senzor alkoholu detekuje alkohol tým, že umožňuje chemickú reakciu medzi molekulami alkoholu a elektródami v senzore. Keď sa molekuly alkoholu dostanú do kontaktu so snímacou elektródou, podliehajú reakcii, ktorá mení elektrickú vodivosť elektródy. Táto zmena generuje elektrický signál úmerný koncentrácii alkoholu vo vzorke dychu. Mikrokontrolér interpretuje tento signál a určí, či hladina alkoholu prekračuje povolený limit. Na základe tohto zistenia mikrokontrolér aktivuje príslušné akcie, ako je zobrazenie varovania a zastavenie motora vozidla, aby sa zabránilo jazde pod vplyvom alkoholu, uvádza sa na webe LinkedIn.

Naproti tomu, senzor alkoholu v dychu založený na polovodičovej technológii využíva polovodičový snímací prvok. Materiál citlivý na plyn používaný senzorom je polovodičový materiál s nízkou vodivosťou na čistom vzduchu. Keď senzor deteguje prítomnosť alkoholového plynu v prostredí, vodivosť sa zvyšuje so zvyšujúcou sa koncentráciou alkoholového plynu vo vzduchu.

Mikrokontrolér potom komunikuje s obrazovkou LCD a poskytuje vodičovi spätnú väzbu v reálnom čase. Okrem toho prijíma preventívne opatrenia vypnutím motora, aby zabránil jazde pod vplyvom alkoholu.

Nejde o dokonalé riešenie 

Koncepcia alkoholového zámku vyvoláva otázniky kvôli svojej potenciálnej náchylnosti na manipuláciu. Hoci zdôrazňuje dôležitosť triezvej jazdy, dobrovoľný charakter inštalácie otvára priestor na obchádzanie. Zaujímavé je, že legislatívnemu tlaku na inštaláciu rozhrania zrejme chýba logické rozšírenie o požiadavku skutočnej implementácie alkozámku.

Výrobcovia automobilov dodržiavajú právne predpisy a už dnes do nových modelov integrujú požadované rozhrania. Napríklad Volkswagen a Kia potvrdzujú prítomnosť týchto rozhraní vo svojich najnovších modeloch, pričom sa očakáva úplná konformita v celom ich sortimente vozidiel.

Nový Ram 1500 Ramcharger má to najlepšie z oboch svetov

Hovorkyňa spoločnosti Škoda Auto v ČR Michaela Sklenářová poskytla pohľad na proces homologizácie rozhraní Alcohol Interlock a uviedla, že Škoda bude predprípravu inštalovať do úplne každého nového vozidla už v priebehu prvej polovice roka 2024.

Hoci ceny samotných systémov sa pohybujú na hranici 2 000 €, nepodarilo sa nám dohľadať, koľko stojí alebo ako prebieha inštalácia takéhoto alkozámku do predpripraveného vozidla – automobilka teda musí predprípravu vykonať, no nad inštaláciou samotného alkozámku, keby ho náhodou chceš, visí obrovský otáznik.

Freepik (Úprava redakcie)

Hoci nákladové dôsledky tejto zdanlivo nadbytočnej predprípravy zostávajú nezverejnené, automobilky sa prispôsobujú predpisom. Autá sa tak posúvajú smerom k budúcnosti, v ktorej elektronické inovácie zohrávajú kľúčovú úlohu pri zaisťovaní bezpečnosti a zodpovedného riadenia, aj keď tam idú mierne mätúcou trasou.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú