Ani raketový nárast cien pohonných hmôt za posledné mesiace Slovákov neodradil, aby cestovali stovky kilometrov autom do obľúbenej letnej destinácie. Koniec koncov, po dvoch rokoch obmedzení cestovania každý z nás potrebuje oddych. Pozreli sme sa preto na ceny, za ktoré si schopný dopraviť sa autom do najobľúbenejších dovolenkových destinácií Slovákov v roku 2022.

Vybrali sme trojicu najpopulárnejších dovolenkových destinácií: Bulharsko – Slnečné pobrežie, Taliansko – Bibione a Chorvátsko – Split. Na cestu si vyberáme slovenské Auto Roka 2022, nový Peugeot 308 SW s úsporným naftovým motorom, pri ktorom sa diaľničná spotreba pohybuje na úrovni do 5 litrov/100 km.

Pixabay

Podmienky

Na úvod budeme predpokladať, že vodič má slovenskú diaľničnú známku a vyráža z Bratislavy s plnou nádržou, ktorá má v prípade Peugeot 308 SW objem 52 litrov. Na Slovensku aktuálne tankuješ naftu za jednotkovú cenu 1,90/liter, takže plná nádrž ťa vyjde na zhruba 100 €. Dovolenkovať sa „chystáme“ dva týždne, čomu musíme prispôsobiť nákup diaľničných známok.

Záleží na tom, kde budeš tankovať

Ak rátame s priemernou spotrebou 5 l/100 km, na jednu nádrž dokáže Peugeot 308 SW uraziť úctyhodných 1 000 km, pritom ešte v nádrži zostane rezerva. Jedno je však isté, ani jednu z vyššie vybraných destinácií by sme s jedným tankovaním na Slovensku neotočili.

Preto je dobré doplniť pohonné hmoty v krajine, kde to vychádza najlacnejšie. Takto sa dajú na celej ceste ušetriť desiatky eur. Diaľničným poplatkom sa nijako nevyhneme v prípade, že chceme do cieľa doraziť čo najskôr.

Pri ceste do Chorvátska je to jednoduché. Podľa portálu Mototuristika.sk majú Chorváti naftu lacnejšiu než my. Preto tam v ideálnom prípade dotankuj plnú nádrž. Ak rátame, že po príchode do Splitu zostane približne 200 km dojazdu, teda zhruba 10 litrov nafty, do plnej nádrže musíš dotankovať 42 litrov, čo pri cene 1,74 €/liter vyjde na 73 €.

Do ceny cesty musíme pripočítať maďarskú mesačnú diaľničnú známku za 19,23 €. Krátky úsek cez Slovinsko vieš absolvovať aj mimo diaľnice, takže mesačnú známku v hodnote 30 € kupovať nemusíš.

Za mýto v Chorvátsku od maďarských hraníc až do Splitu zaplatíš dokopy 31 €. S poplatkom za chorvátske diaľnice ale treba rátať dvakrát, platiť budeš aj po ceste späť, čiže prejazd Chorvátskom vyjde dokopy na 62 €. Náklady na jazdu do chorvátskeho Splitu a naspäť vychádzajú na zhruba 255 €.

Taliansko je tento rok najlacnejšie

Talianske Bibione je z vyššie vybraných lokalít najbližšie. Po ceste naspäť z dovolenky si môžeš urobiť krátku zachádzku do Slovinska na tankovanie, kde stojí liter nafty približne o 30 centov menej než v Taliansku a až o vyše 40 centov menej než v Rakúsku.

Po príchode do Slovinska (už pri ceste naspať z dovolenky) by malo v nádrži zostať zhruba 10 litrov nafty, no vzhľadom na to, že je tu lacnejšia než u nás, takisto odporúčame natankovať plnú nádrž, čo pri cene 1,84 €/liter vyjde na 77 €.

Pixabay/FonTech

Diaľničné poplatky sú nasledovné. Ak trvá dovolenka dva týždne, výhodnejšie je kúpiť dve 10-dňové rakúske diaľničné známky po 9,60 €. Rakúsko totiž ponúka 10-dňovú a následne až dvojmesačnú známku. Za mýto v Taliansku zaplatíš od rakúskych hraníc do Bibione 11,50 € a s týmto poplatkom treba počítať aj pri ceste naspäť. Celkové náklady sa tak vyšplhali na takmer 220 €.

Pri nákupe rakúskej diaľničnej známky online si však treba dávať pozor. Známka zakúpená cez internet začína platiť až po 18 dňoch od zakúpenia z dôvodu, že v rakúsku je možné každý tovar zakúpený online vrátiť do 14 dní. Klasické fyzické známky zakúpené napríklad na benzínkach platia odo dňa zakúpenia, takže odporúčame túto formu úhrady.

Cesta do bulharskej dovolenkovej destinácie Slnečné pobrežie je z Bratislavy vzdialená vyše 1 350 km. Trasa tam aj späť je teda dlhá zhruba 2 700 km, a tak je potrebné tankovať minimálne dvakrát. Výhodou je, že ceny nafty v Srbsku aj Bulharsku sú zhruba rovnaké a hlavne sú nižšie než u nás. Rátať môžeme s cenou 1,81 €/liter a za takúto cenu natankujeme dve plné nádrže, čo je dokopy 104 litrov nafty.

Tankovanie po ceste do Bulharska a späť vychádza na 188 €. Diaľničné poplatky zahŕňajú mesačnú maďarskú známku (19,23 €), srbské mýto v cene 33,26 € (prechod tam aj späť) a mesačnú bulharskú diaľničnú známku za 15,34 €. Dokopy na poplatkoch za diaľnice necháme takmer 68 € a celá cesta z Bratislavy na Slnečné pobrežie a späť vyjde na 355 €.

Najpohodlnejší kompaktný kombík na trhu

Nový Peugeot 308 SW je oproti svojej predchádzajúcej generácii prakticky o triedu lepšie auto. Masážne sedadlá v tomto segmente sú skôr raritou, no v novej „308-čke“ si ich môžeš priplatiť. Ide to však iba v druhom najvyššom stupni výbavy s označením GT za cenu 1 300 €. Najvyšší stupeň GT Pack má masážne sedadlá už v sérii.

FonTech

Technológie na jednotku

Najväčší pokrok zažila nová generácia najmä po technologickej stránke. Interiér zdobí až trojica displejov s úplne novým infotainmentom Peugeot i-Connect. Systém je maximálne plynulý a používateľský zážitok je podobný tomu, akoby si ovládal smartfón. Hlavný stredový displej má veľkosť 10″,  všetky funkcie sú rozložené na niekoľkých „kartách“ a do jednotlivých nastavení môžeš pristupovať cez menu s dlaždicami.

FonTech

Najčastejšie používané funkcie si môžeš presunúť na spodný dotykový displej, ktorý sa takisto nachádza v stredovom paneli. Každý vodič si tak môže prispôsobiť ovládacie prvky vozidla presne podľa svojich preferencií, napríklad počas testovania sme mali neustále rýchly prístup na zapnutie klimatizácie s presne nastavenou teplotou a stranou fúkania či rýchle prepnutie do prostredia bezdrôtového Apple CarPlay. Čerešničkou na torte je vstavaná navigácia TomTom, ktorá disponuje aj informáciami o dopravnej situácii na cestách. S touto navigáciou prakticky odpadá „nutnosť“ používať navigáciu v smartfóne, i keď aj táto možnosť tu stále je.

FonTech

Navigácia sa dá následne premietnuť na 10″ virtuálny kokpit pred vodičom, ktorý vo vyšších stupňoch výbavy disponuje aj 3D zobrazením.

Špičkoví asistenti a svetlá

Z technologických vychytávok tu nechýba adaptívny tempomat s funkciou čítania dopravných značiek. V kombinácii so systémom aktívneho udržiavania v jazdnom pruhu si môžeš užívať poloautonómnu jazdu, kedy skutočne stačí v ideálnych podmienkach iba dohliadať nad riadením vozidla.

Radar pre adaptívny tempomat je šikovne ukrytý v novom logu Peugeot. Aj svetelná technológia je absolútny vrchol toho, čo Peugeot aktuálne ponúka. Vo verzii GT sú dostupné predné Full LED svetlá s matrixovou technológiou, a teda aktívnym vyrezávaním objektov.

Aj na zadnej strane nájdeme LED svetlá s 3D efektom, ktoré autu dodávajú agresívnejší vzhľad. Celkovo po dizajnovej stránke v porovnaní s predchádzajúcou generáciou nezostal kameň na kameni.

S plug-in hybridom vieš jazdiť aj lacnejšie

Peugeot pri novej 308 SW ponúka skutočne bohatú ponuku motorizácií. Naftovú 1.5-ku a benzínovú 1.2-ku dopĺňa najvýkonnejšia plug-in hybridná motorizácia s kombinovaným výkonom 180 koní, respektíve 225 koní vo verzii GT.

Tá je tvorená benzínovou 1.6-kou s výkonom 150 koní v prípade obyčajného plug-in hybridu, verzia GT má spaľovací motor ladený až na 180 koní. V oboch prípadoch spaľováku sekunduje 110-koňový elektromotor a o radenie sa stará 8-stupňový automat.

FonTech

Tri tipy, ako jazdiť s plug-in hybridom Peugeot 308 SW čo najefektívnejšie:

  1. Nabíjaj vždy, keď je to možné
    • Aby si čo najviac znížil benzínovú spotrebu, pripoj auto k nabíjačke vždy keď stojí
    • Aj krátke polhodinové „pricucnutie“ vie dobiť energiu na pár kilometrov čisto elektrickej jazdy
  2. Elektrinu využívaj primárne v meste
    • Jazdu v elektrickom režime si šetri primárne do mesta
    • Tam, kde majú spaľováky najväčšiu spotrebu, teda v meste, je paradoxne elektromotor najúspornejší
    • Pri jazde po diaľnici naopak primárne jazdi na benzín, alebo využi hybridný režim, ktorý sám prepína medzi spaľovacím motorom a elektromotorom
  3. Jazdi plynulo s ľahkou nohou
    • Jazda s ľahkou nohou na plyne dokáže zvýšiť elektrický dojazd v meste o niekoľko kilometrov
    • Ak sa chceš elektrickým dojazdom priblížiť čo najviac k WLTP hodnote 60 km, brzdi jemne, aby si čo najviac využíval rekuperáciu

Plné nabitie 12,4 kWh batérie plug-in hybridného Peugeot 308 SW trvá na wallboxe niečo okolo 3 hodín. Auto totiž podporuje maximálne 7,4 kW nabíjanie, v základe je to dokonca iba 3,7 kW.

S plne nabitou batériou vieš aj pri zahrnutí obchvatov prejsť bez problémov cez 40 km. Kombinovaná spotreba s nabitou batériou sa dá stlačiť aj na úroveň 2,2 l/100 km, no závisí to od toho, ako často budeš batériu nabíjať a akú dlhú trasu absolvuješ. S vybitými batériami pri jazde po diaľnici, meste aj okreskách sa dlhodobá spotreba držala na 5,7 l/100 km.

 

FonTech

V meste bez nabitej batérie však Peugeot 308 SW jazdí až za 7,1 l/100 km. To dokazuje, aké dôležité je batériu v plug-in hybride nabíjať. Ak sa ti teda nabíjať nechce, plug-in hybrid si jednoducho nekupuj. Ak ale dochádzaš do práce v okruhu 20 km, tak počas týždňa vieš jazdiť aj bez toho, aby sa ti vôbec zapol spaľovací motor.

Pozri si bohatú galériu fotografií Peugeot 308 SW vo verzii GT:

Nový Peugeot 308 SW môžeš mať v základnej verzii s úsporným naftovým motorom už od 23 890 €. Plug-in hybridná motorizácia začína na 33 690 € a testovaná verzia GT Pack s výkonom 225 koní vychádza až na 44 190 €. Za túto sumu už ale máš auto prakticky v plnej výbave.

Prečo ísť aj v roku 2022 na dovolenku autom?

Cesta autom na dovolenku už rozhodne nie je taká výhodná ako kedysi, no takáto forma cestovania stále prináša isté benefity. Cestovanie autom je rozhodne lacnejšie než dovolenka letecky. Zároveň je to autom rýchlejšie a pohodlnejšie než zájazd napríklad autobusom. Pri ceste autom máš navyše v dovolenkovej destinácii nonstop k dispozícii svoj vlastný dopravný prostriedok, môžeš ísť prakticky kedykoľvek a kamkoľvek. Navyše tohtoročná dovolenková sezóna je plná problémov na letiskách, ktoré vedia z oddychu narobiť nepríjemný zážitok.





Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP