Hral som vylepšené české RPG zo stredoveku. Vydarená hra má unikátnu presnosť, zamrzí len jediná vec
Česi nie sú na poli globálnych herných hitov žiadnymi nováčikmi, čo naposledy potvrdili aj vydareným titulom zo stredoveku Kingdom Come: Deliverance. Ten na rozdiel od väčšiny obdobných RPG spoliehal čisto na realizmus a od ostatných titulov sa odlišoval aj svojím zasadením na český vidiek.
Nenašiel si tu žiadne fantasy prvky ako sú draci, rôzne monštrá, či kúzla. Práve vďaka tomu sa autorom podarilo umocniť zasadenie do tohto historického obdobia. Zdĺhavé putovanie krajinou vyžadovalo extrémnu trpezlivosť, no odmenilo nádhernými pohľadmi na dobovú krajinu pretkanú náhodnými udalosťami, ktoré preverili tvoje bojové, ale aj zlodejské schopnosti.
Nie všetko sa však vydarilo podľa predstáv. Práve mnoho herných mechaník a interakcií spôsobilo aj množstvo bugov, ktoré stiahlo niekoľko bodov pri hodnoteniach kritikov. Aj napriek tomu sa podarilo predať viac ako 8 miliónov kópií, čo bolo na hru s rozpočtom 35 miliónov dolárov impozantné číslo.
Sedem rokov po vydaní prvého dielu prichádza pokračovanie, ktoré je po všetkých stránkach ambicióznejšie – sľubuje dvojnásobne väčší svet, vylepšené herné mechaniky a tiež hlbší príbeh. Mal som príležitosť vyskúšať kultové české RPG medzi prvými a už úvodné hodiny naznačujú, že toto dobrodružstvo bude stáť za to.
Časy kráľov a kráľovských intríg
Hneď po prvých ukážkach bolo viditeľné, že vývojári zostali verní pôvodnému konceptu, no k stabilnému základu pridali aj množstvo vylepšení. Hra začína tam, kde skončil prvý diel, s hlavným hrdinom Jindřichom zo Skalice, ktorý sa opäť ocitá uprostred kráľovských konfliktov.
Jeho putovanie s Janem Ptáčkem a družinou má za cieľ nábor nových spojencov na hrade Trosky. Po prepadnutí sa však ocitajú v smrteľnom nebezpečenstve, pričom nechýba veľa a obaja by prišli o život. Chytľavý úvod, ktorému hra venuje niekoľko hodín, slúži najmä na osvieženie ovládania, ktoré pôsobí o niečo prirodzenejšie ako v jednotke a tiež pripomenutie herných mechaník, ktorých je v dvojke neúrekom.
Hra ťa v úvodných hodinách naučí najmä orientáciu na mape a v inventári, no vysvetlí aj ako funguje zakrádanie a zakopávanie mŕtvol. Samozrejmosťou sú súboje, ktoré zostali komplexné, no boli trochu zjednodušené vďaka tomu, že autori odstránili jeden zo smerov útoku, takže namiesto piatich zostali iba štyri.
Môže sa to javiť iba ako drobná pomoc hráčom, no v skutočnosti to uľahčí mnoho vecí, od blokovania útokov, až po reťazenie šermiarskych fínt, ktoré v dvojke hlásia návrat. Na odrážanie útokov už nie je potrebné mať zbraň v polohe útoku súpera, ale stačí iba vystihnúť načasovanie.
Živý svet a dialógy
Súbojový systém je tu lepšie vybalansovaný pre nových hráčov, ale zachováva si potrebnú hĺbku pre fanúšikov jednotky. Keďže sa neprenášajú uložené hry z jednotky, tak je prirodzené, že na začiatku hry nie je Jindřich žiadny slávny šermiar, no postupným získavaním skúseností a učením nových techník si neskôr dokáže poradiť aj s presilou.
Aj keď sa uložené hry neprenášajú, prvé dialógy s družinou ti dajú na výber niektoré z rozhodnutí, ktoré si urobil v jednotke a pomôžu aj s výberom schopností, s ktorými budeš začínať novú hru. Počas hrania však budeš mať v rozdeľovaní skúsenostných bodov úplnú voľnosť, takže pokiaľ si si v dialógu vybral minulosť vojaka, neskôr budeš môcť investovať body kamkoľvek len chceš.
Pri dialógoch prichádza aj prvé veľké plus, ktorým je český dabing. Keďže sa v hrách štandardne nevyskytuje, môže v úvode pôsobiť trocha zvláštne, no dokázal som sa s ním rýchlo zžiť aj napriek tomu, že zvuk nezapadá do originálneho motion capturu, ktorý bol robený v angličtine.
Svet pôsobí živo, každá postava má svoj pravidelný denný režim. Sedliaci cez deň pracujú na poliach, večer si idú vychutnať džbán zlatého moku a následne zaľahnú do svojich postelí. Novinkou je aj rýchle pozdravenie dynamickým menu, ktoré sme už mali možnosť vidieť v Red Dead Redemption 2.
Autori v rozhovoroch použili aj rôzne dialekty, šľachta zväčša rozpráva spisovne a sedliaci zas používajú rôzne archaizmy a slang. Pri rozhovoroch tak narazíš aj na rôzne vtipné hlášky, ktoré sa ti vryjú do pamäte a prispievajú k autenticite dobového prostredia.
Keďže v celej hre funguje prepracovaný systém reputácie, odpovede aj tón hlasu sa odvíjajú od toho, aký máš vzťah s konkrétnou postavou alebo jeho dedinou. Niekoľkokrát sa mi však stalo, že postava ma pozdravila milým hlasom a v ďalšej vete sa prepla do ostrej konfrontácie, čím trochu narušila autenticitu rozhovoru.
Systémy reputácie, zločinu a nová aktivita
To, ako funguje systém reputácie a zločinu, som tiež pocítil tým najhorším spôsobom. Vykrádanie truhlice v dome dedinčana skončilo úspechom, no zbadal ma pri odchode z chalupy, takže ma rázne vyhnal. Po niekoľkých hodinách však zistil, že mu niečo v truhlici chýba a tak si všetko spojil dohromady a nahlásil ma stráži, ktorej som nemal ako zaplatiť, takže som putoval rovno na pranier.
Aj tu je vidieť genialitu tvorcov, keďže je jasne poznať, akú veľkú dávku realistickosti do svojej hry vložili. K tomu treba podotknúť, aby si od tohto stredovekého dobrodružstva neočakával rýchly postup. Práve naopak, ide o pomalú púť a riešenie situácii spolu s tonami dialógov. S tým súvisí aj zdĺhavé cestovanie či rôzne remeslá, pri ktorých nestačí iba mať potrebné suroviny a produkt sa po výbere zo zoznamu objaví v inventári.
Už v jednotke sme sa stretli so zdĺhavou prípravou odvarov, pri ktorej bolo treba pri alchymistickej stanici dodržiavať určitý postup. V pokračovaní očakávaj úplne rovnakú hĺbku, a to aj pri novej aktivite, ktorou je kováčstvo. Keď sa dostaneš prvýkrát do vyhne, kováč ti vysvetlí, že najprv je potrebné rozžeraviť železo po celej dĺžke a následne presne a rovnomerne udierať kladivom.
Spolu s potrebou jedenia, spania a ošetrovania si každej končatiny zvlášť, ide o naozajstné majstrovské dielo s doteraz nevídanou hĺbkou survival prvkov, ktorý môžeme kľudne nazvať aj simulátorom stredoveku.
Komplexné úlohy a rozhodnutia
Ako všetko, na čo som doteraz v hre natrafil, aj hlavné, či vedľajšie úlohy idú do hĺbky. V jednej z nich som musel pátrať po nezvestnej žene, čo zahŕňalo aj výlety do okolitých dedín, kde som postupne získaval informácie. Keď som sa konečne dopracoval k piknikovému miestu, kde by sa mohla nachádzať, našiel som litre krvi, ktorá ma doviedla až k zakopanému mužskému telu.
Vyvrcholenie prišlo, keď som sa v dedine opýtal na konflikty, ktoré mohla mať, čo ma v konečnom dôsledku nasmerovalo až k zašitému miestu v skalách, kde bola dievčina odvlečená. Po príchode mala na krku nôž a tu sa začalo vyjednávanie s únoscom. Možností odpovede je vždy niekoľko a závisí od nich úspech či neúspech, ako aj ďalší vývoj príbehu.
Pomalé tempo celej hry prospieva najmä atmosfére, ktorá srší z každého detailu ručne vymodelovaného sveta. Počas putovania narazíš na rôzne zaujímavé miesta či postavy. Napríklad pri pochôdzke lesom, v ktorom som hľadal pytliaka, ma zrazu prekvapilo, že som našiel táborisko kočovníkov, ktorí ma dokázali zdokonaliť v boji. Dokonca mi ponúkli možnosť predaja alebo „zlegalizovania“ ukradnutých koní.
Nie všetko je však ružové, a to najmä pri tak komplexných hrách ako je Kingdom Come: Deliverance 2. Vyskytujú sa tu aj bugy, ktoré ešte budú musieť autori vychytať. Stalo sa mi napríklad, že som zostal zaseknutý v súboji aj keď už nebol v okolí žiadny nepriateľ, čo mi zabránilo v spánku či konzumácii jedla alebo sejvovice.
Stalo sa mi aj to, že som začal konverzáciu s NPC postavou, no hra ma hneď vrátila do voľného pohybu, čo mi zabránilo v získaní informácií pre danú úlohu. Treba však povedať, že chýb je tu značne menej ako v predchodcovi, autori už o niektorých vedia a do vydania im ostáva ešte mesiac, takže majú dostatok času venovať sa dolaďovaniu.
Špičková autenticita
Prvých desať hodín v Kingdom Come Deliverance 2 ma presvedčilo, že sa oplatí pokračovať a objavovať krásy Kutné Hory a Českého raja. Dejová línia je komplexná a vedľajšie úlohy nie sú iba o tom, že treba niekoho zabiť alebo niečo priniesť. Questy navyše ponúkajú hneď niekoľko riešení, ktoré prispievajú k slobode v rozhodnutiach a budovaniu Jindřichovho charakteru.
Priprav sa aj na to, že kvôli zachovaniu autentickej atmosféry tu nájdeš iba rýchle cestovanie medzi dedinami, ktoré si už navštívil a bude ťa teda čakať mnoho kilometrov nachodených peši alebo na koni. To však vôbec nevadí, pretože každý kút krajiny prináša nové dobrodružstvo čakajúce na odhalenie.
Na každom kroku je cítiť komplexnosť a veľa snahy, ktorú do hry tvorcovia vložili. Všetko je do detailu premyslené a zostáva len opraviť niekoľko drobných chýb, ktorých množstvo je však iba zlomkom oproti prvej časti. Kingdom Come Deliverance 2 teda prináša vylepšenia vo všetkých smeroch a zatiaľ sa javí ako lepší a zábavnejší nástupca úspešného originálu. Ako to s hrou nakoniec dopadne zhodnotíme v plnohodnotnej recenzii, ktorú môžeš očakávať krátko pred vydaním hry.
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Rusi stvorili novú pýchu, ktorú Ukrajina nevie zostreliť. Je plná západných súčiastok a vie vyvinúť 370 km/h
Slováci majú v dome zdroj energie, o ktorom netušili. Nová technológia vykuruje aj chladí a šetrí tisíce eur
Američania vytvorili magnet, ktorý ohýba realitu. Len o vlások prežil vlastný experiment
Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
Finfluenceri prezrádzajú: 8 vecí, ktoré prestali kupovať, vďaka čomu ušetrili stovky eur (ZOZNAM)
Putin sa chválil novými „super tankami“. Sú to len prelakované staré stroje, odhalil detail
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Vesmírne divadlo sa zmení na horor: Nočnú oblohu bombardujú Muskove „ohne“, vedci nás varovali
-
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Zostrelili UFO a kruto za to zaplatili. 23 sovietskych vojakov podľa CIA postihol desivý osud
- Rýchlo a zbesilo má problém, ktorý ho môže pochovať. Veľké finále je v ohrození
-
- Nikto niečo podobné neskúsil. Čína nechala vybuchnúť tri jadrové bomby za sebou, výsledky sú znepokojivé
- Zmeny v STK zaskočili Slovákov. Vysoké pokuty hrozia aj tým, ktorí auto už nemajú (PREHĽAD)
- Toto už nie je len dron. Najväčšia zbrojovka sveta ukázala zbraň budúcnosti, ktorá zmení vojny
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Zem je zachránená. Odborníci našli konečné riešenie na klimatickú krízu, máme ho „pod nosom“
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP