Hral som vylepšené české RPG zo stredoveku. Vydarená hra má unikátnu presnosť, zamrzí len jediná vec
Česi nie sú na poli globálnych herných hitov žiadnymi nováčikmi, čo naposledy potvrdili aj vydareným titulom zo stredoveku Kingdom Come: Deliverance. Ten na rozdiel od väčšiny obdobných RPG spoliehal čisto na realizmus a od ostatných titulov sa odlišoval aj svojím zasadením na český vidiek.
Nenašiel si tu žiadne fantasy prvky ako sú draci, rôzne monštrá, či kúzla. Práve vďaka tomu sa autorom podarilo umocniť zasadenie do tohto historického obdobia. Zdĺhavé putovanie krajinou vyžadovalo extrémnu trpezlivosť, no odmenilo nádhernými pohľadmi na dobovú krajinu pretkanú náhodnými udalosťami, ktoré preverili tvoje bojové, ale aj zlodejské schopnosti.
Nie všetko sa však vydarilo podľa predstáv. Práve mnoho herných mechaník a interakcií spôsobilo aj množstvo bugov, ktoré stiahlo niekoľko bodov pri hodnoteniach kritikov. Aj napriek tomu sa podarilo predať viac ako 8 miliónov kópií, čo bolo na hru s rozpočtom 35 miliónov dolárov impozantné číslo.
Sedem rokov po vydaní prvého dielu prichádza pokračovanie, ktoré je po všetkých stránkach ambicióznejšie – sľubuje dvojnásobne väčší svet, vylepšené herné mechaniky a tiež hlbší príbeh. Mal som príležitosť vyskúšať kultové české RPG medzi prvými a už úvodné hodiny naznačujú, že toto dobrodružstvo bude stáť za to.
Časy kráľov a kráľovských intríg
Hneď po prvých ukážkach bolo viditeľné, že vývojári zostali verní pôvodnému konceptu, no k stabilnému základu pridali aj množstvo vylepšení. Hra začína tam, kde skončil prvý diel, s hlavným hrdinom Jindřichom zo Skalice, ktorý sa opäť ocitá uprostred kráľovských konfliktov.
Jeho putovanie s Janem Ptáčkem a družinou má za cieľ nábor nových spojencov na hrade Trosky. Po prepadnutí sa však ocitajú v smrteľnom nebezpečenstve, pričom nechýba veľa a obaja by prišli o život. Chytľavý úvod, ktorému hra venuje niekoľko hodín, slúži najmä na osvieženie ovládania, ktoré pôsobí o niečo prirodzenejšie ako v jednotke a tiež pripomenutie herných mechaník, ktorých je v dvojke neúrekom.
Hra ťa v úvodných hodinách naučí najmä orientáciu na mape a v inventári, no vysvetlí aj ako funguje zakrádanie a zakopávanie mŕtvol. Samozrejmosťou sú súboje, ktoré zostali komplexné, no boli trochu zjednodušené vďaka tomu, že autori odstránili jeden zo smerov útoku, takže namiesto piatich zostali iba štyri.
Môže sa to javiť iba ako drobná pomoc hráčom, no v skutočnosti to uľahčí mnoho vecí, od blokovania útokov, až po reťazenie šermiarskych fínt, ktoré v dvojke hlásia návrat. Na odrážanie útokov už nie je potrebné mať zbraň v polohe útoku súpera, ale stačí iba vystihnúť načasovanie.
Živý svet a dialógy
Súbojový systém je tu lepšie vybalansovaný pre nových hráčov, ale zachováva si potrebnú hĺbku pre fanúšikov jednotky. Keďže sa neprenášajú uložené hry z jednotky, tak je prirodzené, že na začiatku hry nie je Jindřich žiadny slávny šermiar, no postupným získavaním skúseností a učením nových techník si neskôr dokáže poradiť aj s presilou.
Aj keď sa uložené hry neprenášajú, prvé dialógy s družinou ti dajú na výber niektoré z rozhodnutí, ktoré si urobil v jednotke a pomôžu aj s výberom schopností, s ktorými budeš začínať novú hru. Počas hrania však budeš mať v rozdeľovaní skúsenostných bodov úplnú voľnosť, takže pokiaľ si si v dialógu vybral minulosť vojaka, neskôr budeš môcť investovať body kamkoľvek len chceš.
Pri dialógoch prichádza aj prvé veľké plus, ktorým je český dabing. Keďže sa v hrách štandardne nevyskytuje, môže v úvode pôsobiť trocha zvláštne, no dokázal som sa s ním rýchlo zžiť aj napriek tomu, že zvuk nezapadá do originálneho motion capturu, ktorý bol robený v angličtine.
Svet pôsobí živo, každá postava má svoj pravidelný denný režim. Sedliaci cez deň pracujú na poliach, večer si idú vychutnať džbán zlatého moku a následne zaľahnú do svojich postelí. Novinkou je aj rýchle pozdravenie dynamickým menu, ktoré sme už mali možnosť vidieť v Red Dead Redemption 2.
Autori v rozhovoroch použili aj rôzne dialekty, šľachta zväčša rozpráva spisovne a sedliaci zas používajú rôzne archaizmy a slang. Pri rozhovoroch tak narazíš aj na rôzne vtipné hlášky, ktoré sa ti vryjú do pamäte a prispievajú k autenticite dobového prostredia.
Keďže v celej hre funguje prepracovaný systém reputácie, odpovede aj tón hlasu sa odvíjajú od toho, aký máš vzťah s konkrétnou postavou alebo jeho dedinou. Niekoľkokrát sa mi však stalo, že postava ma pozdravila milým hlasom a v ďalšej vete sa prepla do ostrej konfrontácie, čím trochu narušila autenticitu rozhovoru.
Systémy reputácie, zločinu a nová aktivita
To, ako funguje systém reputácie a zločinu, som tiež pocítil tým najhorším spôsobom. Vykrádanie truhlice v dome dedinčana skončilo úspechom, no zbadal ma pri odchode z chalupy, takže ma rázne vyhnal. Po niekoľkých hodinách však zistil, že mu niečo v truhlici chýba a tak si všetko spojil dohromady a nahlásil ma stráži, ktorej som nemal ako zaplatiť, takže som putoval rovno na pranier.
Aj tu je vidieť genialitu tvorcov, keďže je jasne poznať, akú veľkú dávku realistickosti do svojej hry vložili. K tomu treba podotknúť, aby si od tohto stredovekého dobrodružstva neočakával rýchly postup. Práve naopak, ide o pomalú púť a riešenie situácii spolu s tonami dialógov. S tým súvisí aj zdĺhavé cestovanie či rôzne remeslá, pri ktorých nestačí iba mať potrebné suroviny a produkt sa po výbere zo zoznamu objaví v inventári.
Už v jednotke sme sa stretli so zdĺhavou prípravou odvarov, pri ktorej bolo treba pri alchymistickej stanici dodržiavať určitý postup. V pokračovaní očakávaj úplne rovnakú hĺbku, a to aj pri novej aktivite, ktorou je kováčstvo. Keď sa dostaneš prvýkrát do vyhne, kováč ti vysvetlí, že najprv je potrebné rozžeraviť železo po celej dĺžke a následne presne a rovnomerne udierať kladivom.
Spolu s potrebou jedenia, spania a ošetrovania si každej končatiny zvlášť, ide o naozajstné majstrovské dielo s doteraz nevídanou hĺbkou survival prvkov, ktorý môžeme kľudne nazvať aj simulátorom stredoveku.
Komplexné úlohy a rozhodnutia
Ako všetko, na čo som doteraz v hre natrafil, aj hlavné, či vedľajšie úlohy idú do hĺbky. V jednej z nich som musel pátrať po nezvestnej žene, čo zahŕňalo aj výlety do okolitých dedín, kde som postupne získaval informácie. Keď som sa konečne dopracoval k piknikovému miestu, kde by sa mohla nachádzať, našiel som litre krvi, ktorá ma doviedla až k zakopanému mužskému telu.
Vyvrcholenie prišlo, keď som sa v dedine opýtal na konflikty, ktoré mohla mať, čo ma v konečnom dôsledku nasmerovalo až k zašitému miestu v skalách, kde bola dievčina odvlečená. Po príchode mala na krku nôž a tu sa začalo vyjednávanie s únoscom. Možností odpovede je vždy niekoľko a závisí od nich úspech či neúspech, ako aj ďalší vývoj príbehu.
Pomalé tempo celej hry prospieva najmä atmosfére, ktorá srší z každého detailu ručne vymodelovaného sveta. Počas putovania narazíš na rôzne zaujímavé miesta či postavy. Napríklad pri pochôdzke lesom, v ktorom som hľadal pytliaka, ma zrazu prekvapilo, že som našiel táborisko kočovníkov, ktorí ma dokázali zdokonaliť v boji. Dokonca mi ponúkli možnosť predaja alebo „zlegalizovania“ ukradnutých koní.
Nie všetko je však ružové, a to najmä pri tak komplexných hrách ako je Kingdom Come: Deliverance 2. Vyskytujú sa tu aj bugy, ktoré ešte budú musieť autori vychytať. Stalo sa mi napríklad, že som zostal zaseknutý v súboji aj keď už nebol v okolí žiadny nepriateľ, čo mi zabránilo v spánku či konzumácii jedla alebo sejvovice.
Stalo sa mi aj to, že som začal konverzáciu s NPC postavou, no hra ma hneď vrátila do voľného pohybu, čo mi zabránilo v získaní informácií pre danú úlohu. Treba však povedať, že chýb je tu značne menej ako v predchodcovi, autori už o niektorých vedia a do vydania im ostáva ešte mesiac, takže majú dostatok času venovať sa dolaďovaniu.
Špičková autenticita
Prvých desať hodín v Kingdom Come Deliverance 2 ma presvedčilo, že sa oplatí pokračovať a objavovať krásy Kutné Hory a Českého raja. Dejová línia je komplexná a vedľajšie úlohy nie sú iba o tom, že treba niekoho zabiť alebo niečo priniesť. Questy navyše ponúkajú hneď niekoľko riešení, ktoré prispievajú k slobode v rozhodnutiach a budovaniu Jindřichovho charakteru.
Priprav sa aj na to, že kvôli zachovaniu autentickej atmosféry tu nájdeš iba rýchle cestovanie medzi dedinami, ktoré si už navštívil a bude ťa teda čakať mnoho kilometrov nachodených peši alebo na koni. To však vôbec nevadí, pretože každý kút krajiny prináša nové dobrodružstvo čakajúce na odhalenie.
Na každom kroku je cítiť komplexnosť a veľa snahy, ktorú do hry tvorcovia vložili. Všetko je do detailu premyslené a zostáva len opraviť niekoľko drobných chýb, ktorých množstvo je však iba zlomkom oproti prvej časti. Kingdom Come Deliverance 2 teda prináša vylepšenia vo všetkých smeroch a zatiaľ sa javí ako lepší a zábavnejší nástupca úspešného originálu. Ako to s hrou nakoniec dopadne zhodnotíme v plnohodnotnej recenzii, ktorú môžeš očakávať krátko pred vydaním hry.
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zem zasiahol signál s neuveriteľnou energiou. Vedci tvrdia, že prišiel z ďalekého kúta vesmíru
Dostaneš 20 GB dát len za 9 eur. Známy operátor spustil atraktívnu akciu, takto ju využiješ
ChatGPT odporučil mužovi kurióznu náhradu soli. Po troch mesiacoch skončil na psychiatrii
VIDEO: Neskutočná premena hviezdy Peaky Blinders. Netflix odhalil kandidáta na Oscara
BMW má nový nápad, ako odpratať spaľováky. Elektromobily majú mať na cestách „prednosť v jazde"
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Šanca na prežitie je len 1 %. Slovensko má druhý najvyšší výskyt rakoviny pankreasu. Toto ju môže spúšťať, tvrdia vedci
AI mi urobila finančnú analýzu domácnosti. Slovákom unikajú peniaze v jednej oblasti (ODBORNÍK)
Zamorené kontajnery a práca 18 hodín denne. Severokórejčania prehovorili o krutom živote v Rusku
Legendárna firma pripúšťa svoj koniec po 133 rokoch. Dlhuje pol miliardy a hodnota jej akcií klesla o 25 %
Sladené nápoje miznú z regálov: Trhu hrozí kolaps, štát môže prísť o milióny
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- NASA sleduje emisie CO2 z vesmíru. Najväčší znečisťovateľ v Európe je blízko Slovenska
- Rusi a EÚ sa za ním idú roztrhať. Rakety bude poháňať palivo budúcnosti, ktoré vyrobíme aj na Marse
- Schytal pokutu vyše 100 000 €. Túto vec za volantom radšej nikdy nerob
- Netflix predstavil najväčší seriál roka. Búra všetky rekordy, jednu vec mu ale diváci nevedia odpustiť
- Vedci si ťukajú na čelo. Zistili, že táto „zdravotná“ funkcia smart hodiniek je absolútne nepresná
-
- NASA sleduje emisie CO2 z vesmíru. Najväčší znečisťovateľ v Európe je blízko Slovenska
- Spojenec Slovenska stavia svoju najdrahšiu zbraň. Ponesie 144 jadrových hlavíc a vyzerá ako zo sci-fi
- Stávka na istotu sa zmenila na nočnú moru. Budúcnosť série John Wick je v ohrození, stala sa nečakaná vec
- Schytal pokutu vyše 100 000 €. Túto vec za volantom radšej nikdy nerob
- Európa sa vráti 20 000 rokov späť v čase, katastrofu už nemožno zastaviť
-
- NASA sleduje emisie CO2 z vesmíru. Najväčší znečisťovateľ v Európe je blízko Slovenska
- Najväčší nepriateľ nebol Rus, ale mikro zabijak. Vedci po 200 rokoch odhalili, čo zabilo armádu Napoleona
- Spojenec Slovenska stavia svoju najdrahšiu zbraň. Ponesie 144 jadrových hlavíc a vyzerá ako zo sci-fi
- Európa sa vráti 20 000 rokov späť v čase, katastrofu už nemožno zastaviť
- Najnovší vynález Číňanov navždy zmení elektromobily. Môže byť nasadený okamžite a pochovať spaľováky
Putin berie Rusom aj posledný kúsok slobody. Ľuďom bizarne ruší hovory cez obľúbené aplikácie
Rada Európy vyslala jasný odkaz: Prestaňte predávať zbrane do tejto krajiny
Niečo sa chystá a „nikto nevie čo“. USA začali vojenské cvičenia s nečakanou krajinou
Na objavenie čakal 66 rokov. Antarktída odkryla príbeh vedca, ktorý nečakane zmizol
Tesla sa pustí do energetiky. Britom ponúkne elektrinu aj nové možnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP