Každý si myslí, že toto je najväčší výrobca elektromobilov sveta. V 2023 zvalcuje EÚ
Americká automobilka Tesla je stále jednoznačným lídrom v oblasti elektromobility, no pri pohľade na čísla za minulý rok to už v roku 2023 môže byť inak.
Na päty jej totiž šliape čínsky BYD, ktorý predal takmer milión elektromobilov. Ako upozornil InsideEVs, v celkových predajoch áut do zásuvky dokonca poradil aj Teslu, a to s výrazným náskokom.
Do kategórie nabíjateľných vozidiel sa totiž nerátajú iba čisté elektromobily, ale aj lacnejšie plug-in hybridy, ktoré pre zákazníkov vďaka prítomnosti spaľovacieho motora nie sú až takou radikálnou zmenou. Tesla ale žiadne plug-in hybridy nevyrába a tak je nefér porovnávať ju s automobilkami, pri ktorých tvorí väčšinu predajov práve tento typ motorizácie.
V čistých elektromobiloch je stále lídrom Tesla
V segmente čistých elektromobilov Tesla stále kraľuje rebríčku najväčšej automobilky sveta. V roku 2022 dodala zákazníkom celkovo 1,31 milióna vozidiel. To predstavuje medziročný nárast o 40 %. Najsilnejší bol pritom práve posledný štvrtý kvartál, kedy sa automobilke podarilo vyrobiť a dodať takmer pol milióna elektromobilov, píše CNBc.
Na päty jej ale výrazne šliape prekvapivý hráč. Čínska automobilka BYD, ktorá už expandovala aj na trhy mimo domácej krajiny v roku 2022 dodala zákazníkom až niečo vyše 911 00 čistých elektromobilov. Medziročný nárast dosahuje famóznych 184 %. Ak si takéto tempo udrží automobilka aj počas nasledujúceho roka, jednoznačne môže Teslu zosadiť z pomyselného trónu. V Európe sa pritom BYD ešte len rozbieha.
Ak by sme už dnes brali do úvahy aj predaje plug-in hybridov, ktoré rovnako dokážu jazdiť v čisto elektrickom režime a ktoré sa tiež môžu nabíjať z elektrickej siete, BYD by už bol dávno ďaleko pred Teslou. Ako sme informovali dávnejšie, už v októbri boli predaje nabíjateľných áut v podaní čínskej automobilky vyššie ako v podaní Tesly. To naznačuje, že BYD môže vyrábať viac EV, keďže kapacity na to pravdepodobne má.
BYD túto pozíciu udržal až do konca roka, nakoľko za celý rok 2022 zákazníkom dodal takmer 950 000 plug-in hybridov. Dokopy teda čínska automobilka vyrobila a dodala vyše 1 850 000 „áut do zásuvky“.
Rok 2023 vyzerá pre BYD dobre
Aktuálny rok sa bude pre automobilky BYD niesť v znamení širšej expanzie aj na európskych trhoch. Okrem toho spoločnosť na nedávnej konferencii CES v Las Vegas predstavila dva nové luxusné modely pod novou značkou YangWang. Jedným z nich čisto elektrický superšport U9 a plug-in hybridné SUV U8., píše NikkeiAsia.
Čína v rámci elektromobility napreduje raketovým tempom a nová analýza PwC predpokladá, že do pár rokov sa Európa stane najväčším svetovým importérom vozidiel z východu.
Na základe analýzy sa predpokladá, že do roku 2025 bude na starý kontinent importovaných až 800 000 čínskych vozidiel, pričom drvivá väčšina z nich majú byť elektromobily.
Nie všetky importované vozidlá ale budú modely čínskych automobiliek. Ako uvádza AutoNews, na základe štúdie sa predpokladá, že z 800 000 importovaných áut v roku 2025 bude až 300 000 patriť západným automobilkám, ktoré elektrické modely v Číne iba vyrábajú.
Medzi tieto značky by mali patriť BMW, Tesla či dokonca Renault. Z „výrobnej haly“ elektromobilov sa do Európy dovážajú napríklad Tesla Model 3 alebo Dacia Spring.
Do Číny navyše presúva svoju výrobu čoraz viac automobiliek z Európy a USA, takže v budúcnosti by podiel importovaných áut mohol ešte narásť.
Európske automobilky sa nedokázali prispôsobiť
Felix Kuhnert v správe PwC uvádza, že európske automobilky ešte stále doplácajú na problémy s dodávateľským reťazcom komponentov. Preto sa automobily na starom kontinente sústreďujú na výrobu luxusnejších modelov, ktoré sa ale pochopiteľne predávajú v nižších objemoch.
Výrobcovia v Číne sa však prispôsobili, svoje dodávateľské reťazce optimalizovali, vyvinuli vlastné produkty, a tak dokážu aj do Európy prinášať lacné elektromobily, ktorým tradičné automobilky zatiaľ cenovo nedokážu konkurovať.
Analýza predpokladá, že čínske značky budú mať v Európe do roku 2025 trhový podiel 3,8 až 7,9 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
Mestá budúcnosti sa premenia na živé batérie. Vedci objavili nový spôsob, ako uložiť energiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Plat až 3 500 eur a množstvo benefitov. Sociálna poisťovňa hľadá ľudí na viaceré pozície
Novinár Soltész: Sulík je Ficova konkurencia, vyobjímal sa so všetkými extrémistami
80-roční si už nezajazdia. Prvá krajina zaviedla vekový strop pre vodičov, sprísňuje aj Európa
Sajfa predal Toldo známemu hráčovi na trhu, slovenský trh pre tento biznis už nestačí
Prímorský hit medzi Slovákmi zakročil proti turistom: Koniec „dovolenkovej arogancii“, ktorá roky otravovala miestnych
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
- Najväčší pokrok dekády museli zošrotovať. Elektromobilmi sme mohli jazdiť už dávno, doplatili na chybu
-
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
Slovensko zažije krvavý Mesiac. Blíži sa veľké úplné zatmenie
Po 50 rokoch čakania to prišlo. Petržalka má konečne svoju električku
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
Slovensko čaká solárny megaprojekt. Chcú postaviť obrovské elektrárne, majú dodať energiu tisícom domácností
Predaj elektromobilov vo svete prudko stúpol. Čína vedie elektrické preteky, Európa naberá dych
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP