Každý si myslí, že toto je najväčší výrobca elektromobilov sveta. V 2023 zvalcuje EÚ
Americká automobilka Tesla je stále jednoznačným lídrom v oblasti elektromobility, no pri pohľade na čísla za minulý rok to už v roku 2023 môže byť inak.
Na päty jej totiž šliape čínsky BYD, ktorý predal takmer milión elektromobilov. Ako upozornil InsideEVs, v celkových predajoch áut do zásuvky dokonca poradil aj Teslu, a to s výrazným náskokom.
Do kategórie nabíjateľných vozidiel sa totiž nerátajú iba čisté elektromobily, ale aj lacnejšie plug-in hybridy, ktoré pre zákazníkov vďaka prítomnosti spaľovacieho motora nie sú až takou radikálnou zmenou. Tesla ale žiadne plug-in hybridy nevyrába a tak je nefér porovnávať ju s automobilkami, pri ktorých tvorí väčšinu predajov práve tento typ motorizácie.
V čistých elektromobiloch je stále lídrom Tesla
V segmente čistých elektromobilov Tesla stále kraľuje rebríčku najväčšej automobilky sveta. V roku 2022 dodala zákazníkom celkovo 1,31 milióna vozidiel. To predstavuje medziročný nárast o 40 %. Najsilnejší bol pritom práve posledný štvrtý kvartál, kedy sa automobilke podarilo vyrobiť a dodať takmer pol milióna elektromobilov, píše CNBc.

Na päty jej ale výrazne šliape prekvapivý hráč. Čínska automobilka BYD, ktorá už expandovala aj na trhy mimo domácej krajiny v roku 2022 dodala zákazníkom až niečo vyše 911 00 čistých elektromobilov. Medziročný nárast dosahuje famóznych 184 %. Ak si takéto tempo udrží automobilka aj počas nasledujúceho roka, jednoznačne môže Teslu zosadiť z pomyselného trónu. V Európe sa pritom BYD ešte len rozbieha.
Ak by sme už dnes brali do úvahy aj predaje plug-in hybridov, ktoré rovnako dokážu jazdiť v čisto elektrickom režime a ktoré sa tiež môžu nabíjať z elektrickej siete, BYD by už bol dávno ďaleko pred Teslou. Ako sme informovali dávnejšie, už v októbri boli predaje nabíjateľných áut v podaní čínskej automobilky vyššie ako v podaní Tesly. To naznačuje, že BYD môže vyrábať viac EV, keďže kapacity na to pravdepodobne má.
BYD túto pozíciu udržal až do konca roka, nakoľko za celý rok 2022 zákazníkom dodal takmer 950 000 plug-in hybridov. Dokopy teda čínska automobilka vyrobila a dodala vyše 1 850 000 „áut do zásuvky“.
Rok 2023 vyzerá pre BYD dobre
Aktuálny rok sa bude pre automobilky BYD niesť v znamení širšej expanzie aj na európskych trhoch. Okrem toho spoločnosť na nedávnej konferencii CES v Las Vegas predstavila dva nové luxusné modely pod novou značkou YangWang. Jedným z nich čisto elektrický superšport U9 a plug-in hybridné SUV U8., píše NikkeiAsia.
Čína v rámci elektromobility napreduje raketovým tempom a nová analýza PwC predpokladá, že do pár rokov sa Európa stane najväčším svetovým importérom vozidiel z východu.
Na základe analýzy sa predpokladá, že do roku 2025 bude na starý kontinent importovaných až 800 000 čínskych vozidiel, pričom drvivá väčšina z nich majú byť elektromobily.
Nie všetky importované vozidlá ale budú modely čínskych automobiliek. Ako uvádza AutoNews, na základe štúdie sa predpokladá, že z 800 000 importovaných áut v roku 2025 bude až 300 000 patriť západným automobilkám, ktoré elektrické modely v Číne iba vyrábajú.
Medzi tieto značky by mali patriť BMW, Tesla či dokonca Renault. Z „výrobnej haly“ elektromobilov sa do Európy dovážajú napríklad Tesla Model 3 alebo Dacia Spring.

Do Číny navyše presúva svoju výrobu čoraz viac automobiliek z Európy a USA, takže v budúcnosti by podiel importovaných áut mohol ešte narásť.
Európske automobilky sa nedokázali prispôsobiť
Felix Kuhnert v správe PwC uvádza, že európske automobilky ešte stále doplácajú na problémy s dodávateľským reťazcom komponentov. Preto sa automobily na starom kontinente sústreďujú na výrobu luxusnejších modelov, ktoré sa ale pochopiteľne predávajú v nižších objemoch.
Výrobcovia v Číne sa však prispôsobili, svoje dodávateľské reťazce optimalizovali, vyvinuli vlastné produkty, a tak dokážu aj do Európy prinášať lacné elektromobily, ktorým tradičné automobilky zatiaľ cenovo nedokážu konkurovať.
Analýza predpokladá, že čínske značky budú mať v Európe do roku 2025 trhový podiel 3,8 až 7,9 %.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Zásadná zmena prepíše zákaz spaľovákov. EÚ zrejme povolí výnimku pre dva typy áut až do roku 2040

Testovali ho na 40 miliónoch kilometrov. Hybridný pickup prejde 1 000 km bez tankovania a nabitia

Hybridy prekvapili najhorším výsledkom. Vedci zbúrali zabudnutý mýtus o elektromobiloch

Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)

Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Napätie eskaluje: Lavrov útočí na Európu, Zelenskyj telefonoval s Trumpovým tímom
PREMIUMNechceme sa viesť na vlne: „Je vojna, poďme na tom zarobiť.“ Rodinná firma z Banskej Bystrice vstúpila do sveta zbrojárstva

VIDEO: Poslanci sa v parlamente pustili do seba, rokovanie prerušili. „Čo ma škrtíš?“ zaznezlo z pléna

Ukrajina chce voľby. Zelenskému klesajú preferencie, na krk mu dýcha populárny generál

Premiér Fico sa v parlamente vyjadril na adresu EÚ : „Ak má skapať, nech skape“
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Hybridy prekvapili najhorším výsledkom. Vedci zbúrali zabudnutý mýtus o elektromobiloch
-
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Zabudnutá značka áut sa vytratila zo slovenských ciest. Teraz chystá čudný model s dojazdom 1800 km
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
-
- Toto sú najväčší „žrúti” elektrickej energie aj slovenských domácností. Víťaz ťa prekvapí
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
- Slováci chcú palivo budúcnosti, je lacnejšie ako elektromobily. Má len jeden veľký problém
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
Výsledky štúdie šokovali ľudí. Mládež trávi na sociálnych sieťach menej času než pred rokom
Trump tlačí na médiá. Chce ovládnuť správy a dosadiť vlastných ľudí
Európanov postihol problém s lacnou elektronikou: Odborníci varujú zvlášť pred jedným spotrebičom
Známa metropola sa dusí toxickými látkami. Ľudia nevedia dýchať na ulici, situácia je dramatická
Ohrozená je až štvrtina pracovných miest. Tradičná nemecká automobilka hlási obrovský problém
Už nevedia, čo by ešte zakázali občanom. Rusko chce blokovať volania z „nepriateľských“ krajín
Automobilový sektor dosiahol najslabší výsledok za dva roky. Slovenský priemysel sa vracia k poklesu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Napätie eskaluje: Lavrov útočí na Európu, Zelenskyj telefonoval s Trumpovým tímom
PREMIUMNechceme sa viesť na vlne: „Je vojna, poďme na tom zarobiť.“ Rodinná firma z Banskej Bystrice vstúpila do sveta zbrojárstva

VIDEO: Poslanci sa v parlamente pustili do seba, rokovanie prerušili. „Čo ma škrtíš?“ zaznezlo z pléna

Ukrajina chce voľby. Zelenskému klesajú preferencie, na krk mu dýcha populárny generál

