Každému odporcovi práve zavreli ústa. Degradácia batérie na Enyaqu po 60 000 km ohromila
Niektorí ešte stále slepo veria mýtu, že batéria elektromobilu je po pár rokoch a desiatkach tisíc kilometroch zrelá akurát tak do koša. Dôkazov, že to absolútne nie je pravda, je mnoho a nedávno jeden priniesol aj český majiteľ Škody Enyaq, ktorý sa so svojim výsledkom podelil vo facebookovej skupine.
Degradácia batérie po vyše 60 000 km môže byť rôzna. Pri jednom elektromobile môže dosahovať aj 8 %, no pri inom to môže byť napríklad aj o polovicu menej. Na degradáciu totiž vplýva spôsob nabíjania, pričom rýchle DC nabíjanie batériu zaťažuje viac a tým pádom dochádza aj k vyššej degradácii.
V prvých rokoch je degradácia najvýraznejšia
Majiteľ Škody Enyaq so 77 kWh batériou najazdil za rok aj tri mesiace úctyhodných 66 000 km. Takýto nájazd sa rozhodne nedá dosiahnuť iba dochádzaním do práce v rámci mesta a elektromobil pomerne často využíval aj na dlhšie trasy.
Aj preto bol podiel nabíjania striedavým a jednosmerným prúdom v pomere 43,7 % (AC) ku 56,3 % (DC). Za celý čas do batérie natieklo až 16 804 kWh elektrickej energie, z čoho jednosmerný DC prúd predstavoval 7 342 kWh.
Majiteľ dal zmerať kapacitu batérie cez platenú službu. Pred samotným meraním musel vozidlo dvakrát vybiť pod 10 % kapacity a následne auto nabiť doplna pomocou pomalej AC nabíjačky. Na meranie priniesol auto takmer vybité a technici ho nabíjali dlhú dobu pomocou 10 A nabíjačky.
Výsledok merania odhalil, že akumulátor má 93,35 % z pôvodnej kapacity batérie. Degradácia tak predstavuje iba 6,65 %. Za rok sa to síce môže niekomu zdať veľa, no na degradáciu nevplýva vek auta, ale skôr nájazd, respektíve počet nabíjacích cyklov.
Najvýraznejší pokles kapacity navyše nastáva počas prvých rokov, respektíve počas prvých desiatok tisíc kilometrov. Následne je degradácia výrazne nižšia a v priemere klesá kapacita batérie o 1 % za rok.
Záleží na spôsobe používania
Pete Bishop, zakladateľ a hlavný technologický riaditeľ SPS, uviedol, že rozdiely medzi jednotlivými vozidlami môžu byť až 10 %. Za koniec životnosti batérie sa považuje to, keď jej kapacita klesne pod 80 %. Mnoho ľudí ale stále dokáže plnohodnotne využívať elektromobil aj po takomto poklese kapacity, nakoľko ďalší pokles by už mal byť podstatne pomalší.
Po dosiahnutí zdravia batérie na úrovni 70 % sa ale degradácia znova zrýchľuje, takže pre mnohých bude zrejme až táto hranica považovaná za koniec životného cyklu elektromobilu. Rýchlosť degradácie pritom priamo ovplyvňuje počet nabíjacích cyklov ktorý je úmerný počtu najazdených kilometrov a tiež spôsob nabíjania.
Mieru degradácie sleduje aj spoločnosť Geotab, ktorá má k dispozícii online nástroj na sledovanie tejto premennej pri elektromobiloch. Geaotab pritom počíta s časovým horizontom 6,5 roka a miera degradácie niektorých modelov naozaj prekvapila.
Priemer vôbec nie je zlý
Miera degradácie za 6,5 roka pri všetkých sledovaných elektromobiloch je iba 13,5 %. Spoločnosť pritom zozbierala dáta z viac ako 6 000 vozidiel a 24 modelov.
Sivou čiarou je na grafe zobrazená priemerná degradácia, a tak môžeme veľmi jednoducho porovnať, či vybraný model degradoval rýchlejšie, alebo pomalšie. Medzi populárne jazdenky patrí napríklad VW e-Golf. Všetky sledované modelové roky degradovali pomalšie než je priemer.
Miera degradácie sa líši od auta k autu
Ďalší pohľad na mieru degradácie rôznych elektromobilov poskytujú testy nórskeho Youtubera Bjørna Nylanda, ktorý v jednom zo svojich videí ukázal, o koľko degradovala batéria pri rôznych testovaných modeloch.
Degradácia pri osem ročnej Tesle Model S s nájazdom cez 250 000 km je napríklad nižšia ako degradácia 5,5-ročnej Kia Soul, ktorá najazdila iba 73 000 km a má za sebou dokonca aj menej nabíjacích cyklov.
10-ročné Tesly a Nissany s pôvodnou batériou
Dôkazov, že akumulátor skutočne dokáže v niektorých prípadoch prežiť aj samotné vozidlo, je niekoľko. Na cestách aj dnes jazdia prvé Tesly s pôvodnou batériou. Automobilka Nissan dokonca nedávno zverejnila informáciu, že do dnešných dní spoločnosť zozbierala len malé množstvo batérií z elektromobilov Leaf. Väčšina týchto áut teda stále jazdí a hlavné je to, že jazdí s pôvodným akumulátorom.
Vysokonapäťové akumulátory v prvých Nissanoch Leaf majú aj 12 rokov a ešte stále nie sú úplne na odpis, hoci prvé Nissany Leaf nemali optimálne vyriešené chladenie batérie a degradácia tak bola výrazne vyššia, ako je štandardom dnes.
Aj po skončení životného cyklu auta, ktorý sa odhaduje na zhruba 15-20 rokov, má byť batéria stále funkčná so 60-70 % pôvodnej kapacity. Akumulátor je následne možné ďalej využiť ako úložisko energie v domácnosti alebo vo veľkých energetických centrách.
Elektromobil dokáže jazdiť rovnako dlho ako spaľovák
Dávnejšie sa FonTech.sk rozprával s elektromobilistom Milanom Bahnom, ktorý vlastní prvú generáciu Nissan Leaf a má v ňom ešte stále pôvodnú batériu. Na otázku, či dokáže elektromobil jazdiť rovnako dlho ako spaľovák, teda 20-30 rokov, nám odpovedal nasledovne:
Pred pol rokom až rokom by som odpovedal opatrnejšie so slovami: asi áno a “mal by”. Dnes sme o rôzne merania novších modelov múdrejší a ja už skalopevne tvrdím, že áno, elektromobil vydrží jazdiť rovnako dlho, ako spaľováky.
S kolegom elektromobilistom jazdiacim na vynikajúcom aute Kia eNiro zbierame údaje mnohých iných modelov. Tento kamarát dokáže cez OBD konektor získať veľmi presné informácie o degradácii a má regulárny postup na meranie tejto hodnoty.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Japonská automobilka to nevzdáva. Ukázala nový elektromobil s dojazdom až 600 km
Z 0 na 100 za 5,4 sekundy. Škoda má nového elektrického favorita a trafila ním do čierneho (+TEST)
Tesla tvrdí, že jej revolučný autopilot je pripravený dobyť Európu. Má to však háčik
Nová batéria pre elektromobily je takmer nezničiteľná. Vydrží roky bez straty dôležitého parametru
Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
285 miliónov dolárov za noc: Izrael vyčerpáva svoje obranné kapacity. Konflikt s Iránom sa mení na súboj zásob
„Tichý“ zápal v tele ničí zdravie a vedie k civilizačným chorobám. Odborník radí, ako ho spoznať a zastaviť (ROZHOVOR)
MIMORIADNE: Nočný výbuch v supermarkete na Záhorí. Zlodeji odpálili bankomat
Európska prokuratúra potvrdila, že vyšetruje podozrenie na spreneveru vojenskej pomoci
Opozícia má nového podpredsedu: Nahradil Šimečku, podporilo ho 78 poslancov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Z 0 na 100 za 5,4 sekundy. Škoda má nového elektrického favorita a trafila ním do čierneho (+TEST)
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Nová batéria pre elektromobily je takmer nezničiteľná. Vydrží roky bez straty dôležitého parametru
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Z 0 na 100 za 5,4 sekundy. Škoda má nového elektrického favorita a trafila ním do čierneho (+TEST)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
-
- Na nabíjanie zabudni. Na svete je prvý elektromobil s nekonečným dojazdom (+video)
- Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
- RECENZIA: Rodinný kolos s excelentnou spotrebou. Za týmto Hyundaiom sa na ulici všetci otáčajú
- Auto ti „vypnú“ na diaľku. Geniálny vynález našich susedov otriasol celou Európou
- Z 0 na 100 za 5,4 sekundy. Škoda má nového elektrického favorita a trafila ním do čierneho (+TEST)
Obrovský projekt za 15 miliárd. Slovensko podpíše jadrovú dohodu s USA, elektráreň zostane štátu
Modernizovaná Kia Sportage mieri na európsky trh. Vyrába sa iba na Slovensku
Slovensko môže ušetriť miliardy. Riešením má byť zavedenie umelej inteligencie do štátnej správy
Renault môže vyrábať zbrane. Na Ukrajine chcú montovať útočné drony
Ministerstvo obrany sprísňuje pravidlá. Drony dostanú nové limity
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
285 miliónov dolárov za noc: Izrael vyčerpáva svoje obranné kapacity. Konflikt s Iránom sa mení na súboj zásob
„Tichý“ zápal v tele ničí zdravie a vedie k civilizačným chorobám. Odborník radí, ako ho spoznať a zastaviť (ROZHOVOR)
MIMORIADNE: Nočný výbuch v supermarkete na Záhorí. Zlodeji odpálili bankomat
Európska prokuratúra potvrdila, že vyšetruje podozrenie na spreneveru vojenskej pomoci
Opozícia má nového podpredsedu: Nahradil Šimečku, podporilo ho 78 poslancov
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené