Železničný priemysel na globálnej úrovni zažíva v posledných rokoch nebývalý rozvoj. Technologický pokrok umožňuje výrobcom vytvárať vlaky, ktoré dokážu dosahovať rýchlosti, o akých sa ešte pred niekoľkými desaťročiami mohlo iba snívať.

Investície do modernej železničnej infraštruktúry predstavujú pre mnohé krajiny strategickú prioritu, keďže rýchla železničná doprava dokáže prepájať mestá efektívnejšie než letecká preprava na stredné vzdialenosti. Zatiaľ čo na Slovensku je vlaková doprava v katastrofálnom stave, v západných a východných krajinách sú železnice na vzostupe.

Juhokórejský technologický skok

Južná Kórea práve predstavila výsledky štvorročného výskumu v oblasti vysokorýchlostnej železničnej dopravy. Nový vlak s označením EMU-370 je konštrukčne navrhnutý tak, aby dokázal zvládnuť maximálnu rýchlosť až 407 kilometrov za hodinu. V komerčnej prevádzke však pôjde o niečo pomalšie – stále však ohromujúcich 370 kilometrov za hodinu.

Týmto parametrom sa dostane na druhú priečku rebríčka najrýchlejších vlakov planéty, hneď za čínsky model CR450, ktorý má začať premávať rýchlosťou 400 kilometrov za hodinu od roku 2027.

Hyundai-Rotem

Projekt viedol Korea Railroad Research Institute v spolupráci so siedmimi verejnými a súkromnými organizáciami. Celková investícia dosiahla výšku 22,5 miliardy wonov, čo predstavuje približne 15 miliónov amerických dolárov. Výskum a vývoj prebiehal od apríla 2022 do decembra tohto roku, pričom vláda prispela 18 miliardami wonov a súkromný sektor zvyšnými 4,5 miliardami.

Technické parametre a inovácie

V porovnaní so súčasným najrýchlejším juhokórejským vlakom EMU-320, známym ako KTX-Cheongyong, prináša nový model výrazné zlepšenia. Výkon motorov je vyšší o 47,4 percenta, odpor vzduchu klesol o 12,3 percenta a horizontálne vibrácie sa znížili až o tretinu. Hluk vnútri vlaku klesol o dva decibely, čo znamená príjemnejšie prostredie pre cestujúcich.

Vlak bude mať kapacitu 479 miest a výkon motora dosiahne 560 kilowattov, čo zodpovedá kombinovanému výkonu 75 stredne výkonných osobných áut.

Prvé vozidlá sa začnú vyrábať už budúci rok a testovaciu prevádzku plánujú spustiť v roku 2030 na úseku medzi Pyeongtaekom a Osongom. Komerčná prevádzka by mala odštartovať po roku 2031. Keď vlak začne premávať naplno, umožní dopravu medzi Soulom a Busanom za približne hodinu.

Pre porovnanie, väčšina vyspelých železničných krajín ako Francúzsko, Nemecko či Japonsko prevádzkuje svoje vysokorýchlostné vlaky pri rýchlosti okolo 320 kilometrov za hodinu.

Ministerstvo dopravy už ohlásilo, že v budúcom roku začne s vývojom technológií pre tretiu generáciu vysokorýchlostných vlakov schopných dosiahnuť 400 kilometrov za hodinu. Tento krok ukazuje, že Južná Kórea si chce udržať popredné postavenie v globálnej konkurencii železničného priemyslu.

Čítajte viac z kategórie: Novinky

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP