Pri uzatváraní zmluvy u mobilného operátora odovzdáva zákazník aj svoje telefónne číslo, ktoré môže v budúcnosti poslúžiť pri ponúkaní nových služieb. Práve vtedy však môže nastať situácia, na ktorú reagoval aj Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb. Operátor môže vyjednať so zákazníkom novú zmluvu o službách aj prostredníctvom telefonátu, počas ktorého stačí „podpísať“ ponuku jediným súhlasom. 

Telekomunikační operátori neustále lákajú zákazníkov na nové akcie a služby, ktoré im majú priniesť ešte výhodnejšie volania, SMS-ky či internet. Tento postup poznajú najmä tí, ktorým sa končí uzatvorená zmluva a znenazdajky si chce ich priazeň získať nielen konkurencia, ale tiež aktuálny operátor. Bombardovanie telefonátmi začína. Pracovníci na linke sa ozvú klientovi, aby mu ponúkli nové služby, úpravu tých aktuálnych či prechod do inej siete.

Stačí obyčajný súhlas a zmluva je na svete

Zákazník môže byť ponukou a telefonickým rozhovorom zmätený a podmienky, ktoré odsúhlasil, sa mu môžu neskôr zdať nevýhodné. Práve jediné slovíčko totiž stačí na to, aby sme v rýchlosti schválili zmenu aktuálnej zmluvy alebo uzavreli novú zmluvu s operátorom aj cez telefón. Ten má totiž možnosť kontaktovať klientov aj mimo svojich prevádzok a ponúknuť im svoje služby. Neosobný telefonát býva jedným z účinných spôsobov, akým si telekomunikačné spoločnosti získavajú zákazníkov. Na tento problém sme sa opýtali aj niektorých slovenských operátorov.

Pri zásahu do zmluvy nám postačuje „súhlas na diaľku“, pri uzatváraní nového kontraktu vyžadujeme po takomto súhlase ešte aj písomnú časť – podpísanú zmluvu. Pri oboch variantoch je 14-dňová lehota na vykonanie zmien,“ vyjadril sa pre FonTech.sk Peter Kimijan, hovorca spoločnosti Slovak Telekom.

Tieto spôsoby sú  povolené, no klient nemusí dostať všetky detailné informácie alebo niektoré podmienky zmluvy nepochopí v krátkom rozhovore. Na tieto skutočnosti upozornil aj Regulačný úrad vo svojej tlačovej správe. Ľudia sa na túto inštitúciu obracajú s otázkami ohľadom uzatvárania zmlúv s operátorom na diaľku, prípadne ohľadom ich zrušenia. Podpísať zmluvu jednoduchým súhlasom je však ľahké, no obtiažnejšie je jej zrušenie.

Riešením je odstúpenie od zmluvy

Podľa zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku má zákazník právo od takejto zmluvy odstúpiť do 14 dní. Predávajúci, ktorým je v tomto prípade operátor, je povinný klientovi poskytnúť potvrdenie o uzatvorení zmluvy a potvrdenie o výslovnom súhlase. Taktiež musí podľa zákona zákazníka informovať o práve odstúpiť od zmluvy podľa § 3 ods. 1 písm. h) a poskytnúť mu aj príslušný formulár. Viac o zákone na ochranu spotrebiteľa nájdeš aj na tomto odkaze.

Okrem súhlasu si agent vždy v telefonáte so zákazníkom prechádza aj ďalšie potrebné údaje (napr. číslo OP, platnosť OP, adresu, adresu doručenia… a pod.),“ prezradila pre FonTech.sk hovorkyňa spoločnosti Orange, Alexandra Piskunova.

Odstúpenie od zmluvy je možné zaslať aj prostredníctvom listu, a to podľa § 7 ods. 1 zákona č. 102/2014 Z.z. o ochrane spotrebiteľa „najneskôr v posledný deň lehoty“. Operátor po prijatí oznámenia musí následne do 2 týždňov zákazníkovi vrátiť všetky platby, vrátane nákladov na dopravu a ďalšie poplatky. Problémy je pritom možné oznamovať aj Slovenskej obchodnej inšpekcii, informoval hovorca Regulačného úradu, Roman Vavro, v tlačovej správe.

Zobraziť celú galériu (1)
Pixabay (úprava redakcie)

Pokiaľ si však zákazník oslovený operátorom cez telefón nie je podmienkami zmluvy istý, nemusí s ňou súhlasiť a pre vybavenie novej ponuky môže navštíviť jeho prevádzku. Mnohokrát sa ale stáva, že spoločnosti ponúkajú pri telefonátoch ponuky, ktoré by inak potencionálny klient nezískal. Stále si tak treba dobre premyslieť, či dáme operátorovi svoj súhlas. Jediné „áno“ totiž môže neskôr znamenať nečakané komplikácie.

Pošli nám TIP na článok



Operátori