Veľké porovnanie: Koľko dnes Slovákov stojí natankovať plnú nádrž spalováku a nabíjanie elektromobilu?
Už dlhú dobu platí, že dobíjať elektromobil je cenovo výhodnejšie, ako tankovať palivo do klasického spaľováka. Práve relatívne nízka cena elektrickej energie bola jedným z hlavných lákadiel Tesly, ale i ďalších výrobcov.
Výrazné zdražovanie elektrickej energie
Ako je na tom nabíjanie EV teraz, keď hneď „za rohom“ vypukla vojna, ktorá má neblahé dôsledky na celý svet?
V uplynulých týždňoch prudko vzrástla cena ropy, lenže rast cien elektriny a plynu pre domácnosti v Európskej únii je na tom podobne – len za minulý rok sa ceny zvýšili o štvrtinu, presnejšie závratných 26 %.
Prvýkrát sa ceny medziročne zdvihli v marci 2021 (+4,3 %) a potom na prelome septembra a októbra 2021 rast dosiahol viac ako 20 %, v decembri už 23 %. Na Slovensku bol tento rast našťastie nižší ako priemer EÚ. Podľa rozhodnutí Úradu regulácie sieťových odvetví mala cena plynu narásť o maximálne 23 % a cena elektriny o 15 %.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) v tejto súvislosti informuje, že „pri cenovej regulácii v elektroenergetike pre rok 2022 sa uplatní priemerná cena elektriny na burze PXE Praha vo výške 61,2077 €/MWh.“
Treba tiež zdôrazniť, že „burzová cena elektriny tvorí v štruktúre koncovej ceny elektriny pre slovenské domácnosti cca 40 %.“
Ako je na tom ropa?
Podľa údajov Štatistického úradu SR sa v aktuálnom 11. týždni ceny pohonných hmôt na čerpačkách pohybujú v priemere na úrovni 1,668 € za liter 95-oktánového benzínu a 1,575 € za liter nafty.
Ako uviedla agentúra SITA začiatkom marca, zdražovanie na slovenských čerpacích staniciach sa nekončí. Analytička 365.bank Jana Glasová to predpokladá na základe vývoja svetových cien ropy.
V nadchádzajúcich týždňoch bude mať na ropný trh v prvom rade dopad ruská invázia na Ukrajinu. „Nakoľko ceny ropy na globálnom trhu aktuálne prudko rastú a prekračujú 100–dolárovú hranicu, predpokladáme, že aj ceny na našich pumpách budú v ďalších týždňoch výrazne rásť,“ uviedla pre agentúru SITA Glasová.
[twenty20 img1=“321408″ img2=“321410″ offset=“0.5″ before=“Cena benzínu“ after=“Cena nafty“]
Čo to znamená pre majiteľov áut?
Jednoduchá odpoveď – majitelia vozidiel, či už tých elektrických alebo spaľovacích, si tento rok za jazdu poriadne priplatia. Stále však platí, že aj pri rapídnom zdražovaní oboch komodít je jazda na EV výrazne lacnejšia, ako jazda na spaľovakú.
Pri priemernej cene, pri využívaní rýchleho 100 kW nabíjania, ak sú ceny dobíjania cca 0,40 €/kWh, benzínu 1,668 €/l a nafty 1,575 €/l, je jazda na spaľováku dokonca až 2-krát drahšia, ako jazda na elektromobile – ako príklad sme si dokonca zobrali pomerne veľký elektromobil Audi Q4 e-tron 40 s priemernou spotrebou elektriny 17,3 kWh/100 km.
Tejto problematike sme sa venovali v samostatnom článku. Ak by však majiteľ elektromobilu nenabíjal na verejných nabíjacích staniciach, ale doma, pri súčasnej cene elektriny cca 0,10 €/kWh, je tento rozdiel ešte markantnejší.
V číslach to znamená zhruba toľko, že Audi Q5 40 TFSI s priemernou spotrebou WLTP 7,6 litra benzínu, prejde 100 km trasu za 12,67 €, zatiaľ čo Audi Q4 e-tron 40, ktorú majiteľ nabíja výhradne doma, prejde rovnakú trasu, pri WLTP spotrebe 17,3 kWh, iba za 1,73 €. Tu ide, samozrejme, o ten najekonomickejší variant. Pri kombinovanom nabíjaní sa cena môže vyšplhať na približne 4 až 5 € na 100 km.
Ako je na tom zahraničie?
Portál CNBC nedávno urobil podobné porovnanie, z ktorého jasne vyplynulo, že aj s ohľadom na tamojší ešte prudší nárast cien, je stále o dosť drahšie natankovať benzínovú nádrž, ako nabiť batériu EV. Portál pritom do úvahy zobral dva trhy, Boston a San Francisco, kde sú nielen elektromobily veľmi populárne, ale kde je elektrina drahšia ako národný priemer.
Priemerná spotreba benzínu v USA na 100 míľ (160 km) bola 3,9 galónu (14,7 litra). Za túto trasu prejdenú v spaľováku si obyvatelia San Francisca a Bostonu zaplatia v priemere 16,25 dolárov, respektíve 18,5 dolárov v San Franciscu a 14 dolárov v Bostone.
Čo sa týka elektrických vozidiel, podľa hodnotenia účinnosti EPA, nazývané MPGe – ekvivalent míľ na galón – dokáže elektromobil prejsť s 33,7 kWh (množstvo elektriny, ktoré je chemicky ekvivalentné energií v galóne benzínu) 97 míľ. Pri 100 míľach by teda priemerne elektrické vozidlo v USA spotrebovalo 34,7 kWh elektriny. Za túto trasu si majitelia elektromobilov v San Franciscu a Bostone zaplatia zhruba 9,5 dolárov.
Ak teda pri súčasných cenách a ich neustálom navyšovaní počítaš, aké vozidlo je pre teba to správne, vedz, že jazda na elektromobile je na Slovensku, tak i v zahraničí stále dramaticky lacnejšia. Navyše, nič nenasvedčuje tomu, že sa v dohľadnej dobe niečo zmení.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Prastaré cvičenie“ dokáže omladiť mozog. Starší ľudia spia lepšie a mozog im funguje ako u mladých, tvrdia vedci
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Jazyková polícia Kim Čong-una: Za slovo „hamburger“ či „zmrzlina“ hrozí strata práce, nahradil ich bizarnými názvami
Ujdi na pár dní z upršaného Slovenska. Za 44 eur si zaletíš do 3 talianskych miest, minieš menej ako za večeru
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP