Cenový rozdiel medzi elektromobilmi a spaľovákmi je väčšinou ešte stále citeľný, no aj dnes si dokážeš kúpiť auto na batérie, ktoré stojí rovnako, respektíve hlboko pod 20 000 €. Uspokojiť sa však musíš s „jazdenkou“.

Ponuka takýchto používaných elektromobilov je pritom stále značne obmedzená, nakoľko na popularite začali naberať iba pred pár rokmi. O päť či desať rokov však bude ponuka jazdených elektromobilov určite bohatšia. Napriek tomu, ak túžiš po „baterkáči“ už dnes a nemáš 40 000 € na nové auto, môžeš sa inšpirovať aj v tomto článku.

Vybrali sme pre teba elektrické alternatívy k tým najpopulárnejším jazdeným spaľovákom Slovákov, ktoré stoja rovnako, či dokonca menej.

1. Nissan Leaf

Leaf môžeme považovať za ikonu medzi elektromobilmi. Prvá generácia bola prestavená už pred viac ako 10 rokmi a modely s rokom výroby 2012-2013 vieš kúpiť aj za menej ako 10 000 €.

Pri tomto vozidle je ale treba prijať niekoľko kompromisov. Tým najväčším je horší dojazd na jedno nabitie. Prvé Leafy totiž disponujú iba 24 kWh batériou a tak majú dojazd na jedno nabitie okolo 130-150 km. Inak ide o mimoriadne efektívny elektromobil, s ktorým sa dá jazdiť so spotrebou okolo 10-12 kWh/100 km.

Nissan

Pri 10-ročnom elektromobile už pochopiteľne treba počítať aj s degradáciou batérie, no zdravie väčšiny predávaných modelov je na úrovni 80 % a viac.

Konkrétne prvá generácia Nissanu Leaf ešte nemala úplne najlepšie vyriešený tepelný manažment batérie, no aj tak tieto autá stále jazdia a batérie „žijú“, čo nám potvrdil aj majiteľ jedného z nich v rozhovore.

„Kvôli starej a nie dobre vyriešenej technológii tohto auta je zimný dojazd tesne nad 100km pri opatrnej jazde a v lete auto zastaví asi po 150 km. Každé cestovanie mimo tohto rádiusu je svojim spôsobom obmedzením, no rozdiely spôsobené letom a zimou je vidieť aj pri nabíjaní.“

„Kým v zime sa studená batéria nabíja hodinu na DC stojanoch, v lete pri jazde diaľnicou mi stačí 20-minutová prestávka na doplnenie väčšiny kapacity. Odkedy mám elektromobil s malým dojazdom, musel som začať viac plánovať. Napriek tomu 90% všetkých jázd je v rádiuse dojazdu a neobmedzuje ma to vôbec. Všetky novšie a aktuálne elektromobily však tieto obmedzenia takmer vymazali,“ prezradil pre FonTech.sk Milan Bahna.

Pri starších elektromobiloch z Japonska je dobré myslieť aj na to, že disponujú nabíjacím konektorom Chademo. Ten už sa dnes pomaly vytráca aj z nových nabíjacích staníc, i keď väčšina súčasných stojanov ešte týmto káblom disponuje.

Za cenu okolo 20 000 € už môžeš mať novší Leaf so 40 kWh akumulátorom, pri ktorom sa dojazd pohybuje na úrovni cez 200 km na jedno nabitie.

Spaľovacím konkurentom k Nissanu Leaf môže byť napríklad populárny Volkswagen Golf. Modely z rokov 2012-2013 sa predávajú od 6 000 €. Za najlacnejší jazdený Leaf zaplatíš o pár tisíc eur viac, no odmenou ti budú nižšie prevádzkové náklady a takmer nulový servis. Desaťročný Golf si bude zrejme vyžadovať viac, než len výmenu oleja a filtrov.

TOP 5 jazdených elektromobilov pod 20 000 €

2. BMW i3

Za sumu okolo 18 000 € si môžeš kúpiť futuristický elektromobil BMW i3. Prémiová značka má aj o niečo prémiovejšiu cenovku. Aj napriek tomu, že ide o menšie mestské vozidlo, je cenovka vyššia.

BMW

BMW i3 je ale elektromobil, ktorý sa nebojí ani diaľnice. Modely s rokom výroby okolo 2015 vybavené 40 kWh batériou dokážu jazdiť so spotrebou do 15 kWh/100 km. Pri dlhších trasách môže byť otravné iba 50 kW DC nabíjanie, no pri danej veľkosti batérie to príliš neprekáža.

BMW i3 je nesmierne populárny elektromobil, o čom svedčí aj bohatá ponuka jazdeniek. Za cenu do 20 000 € si vieš vybrať z veľmi širokej ponuky.

K tomuto modelu sa hľadá spaľovací konkurent ťažko. BMW i3 je dizajnovo a priestorovo tak unikátne auto, že je ťažké ho presne zaradiť do niektorej z kategórií. Mnohí považujú za konkurenta Toyoty Prius. Hybrid, s ktorým sa dá jazdiť aj v čisto elektrickom režime, však začína v bazároch na podobnej sume ako i3 od BMW, ak sa bavíme o roku výroby 2015.

V tomto smere má teda BMW jasne navrch. Stojí rovnako, jazdí čisto na elektrinu a je rozhodne prémiovejším autom v porovnaní s japonským hybridom.

3. Volkswagen e-Golf

Golf je ikonický model najväčšej európskej automobilky a tá sa rozhodla priniesť jeho predchádzajúcu siedmu generáciu aj v prevedení elektromobilu. Elektrický Golf ale ešte nestojí na novej koncernovej platforme MEB, takže ide len o „prerábku“ spaľovacej verzie a pridanie batérií, čo prináša celý rad kompromisov – na čele s dojazdom.

Jazdenky začínajú v bazároch na sume 18 000 €, no na rozdiel od BMW i3 tu máš priestor dobre známeho plnohodnotného hatchbacku. Batéria musela ustúpiť a má využiteľnú kapacitu len 32 kWh, takže dojazd tohto elektromobilu nie je nič extra. Na potreby mestského, respektíve prímestského jazdenia to však úplne stačí.

VW

V kombinovaných podmienkach môžeš počítať s cca 200 kilometrami. Elektrický e-Golf podporuje iba 40 kW DC nabíjanie a malú batériu by si na rýchlonabíjačke nabil zhruba do jednej hodiny.

Elektromobil sa dizajnovo na prvý pohľad nijak nelíši od klasickej spaľovacej verzie, takže auto je vhodné pre niekoho, kto si potrpí na konzervatívnejší vzhľad. Na druhej strane ho však masy už roky doslova milujú.

Elektrický golf vieme cenovo priamo porovnať s jeho spaľovacími verziami. Zatiaľ čo elektromobily s rokom výroby od 2016 začínajú na sume 16 000 €, väčšina spaľovacích Golfov sa predáva v priemere ešte o jednu či dve tisícky drahšie. Jazdená elektrická verzia sa tak dá kúpiť lacnejšie ako spaľovák.

4. Renault Zoe

Renault Zoe začína v bazároch na mimoriadne atraktívnej cene už okolo 8 000 €. Takto lacný elektromobil by chcel snáď každý, no má to jeden háčik. Renault Zoe sa v minulosti predával výhradne s prenájmom batérie, za ktorý museli zákazníci platiť mesačné poplatky.

Takáto politika mala isté výhody, no pri predaji auta automaticky nastáva problém, pretože elektromobil sa predáva „bez batérie“. K nízkej cene si preto musia zákazníci pripočítať cenu nového akumulátora, aspoň však majú istotu stopercentného zdravia batérie.

Renault

V bazároch sa dá kúpiť Renault Zoe aj s batériou a cena takéhoto vozidla sa pohybuje niekde okolo 15 000 €. Staršie modely disponujú 22 kWh akumulátorom, no za cenu do 20 000 € môžeš mať aj Zoe so 40 kWh batériou a dojazdom zhruba 300 km na jedno nabitie. Bonusom je pri tomto modeli najvýkonnejšie AC nabíjanie, ktoré dosahuje až 43 kW.

Zoe je porovnateľný s Renaultom Clio, no cena tohto jazdeného elektromobilu je takmer dvojnásobná v porovnaní s tým, koľko stoja modely Clio vyrobené v roku 2018.

V tomto prípade je teda spaľovák výhodnejší na kúpu, no pri dlhodobých nákladoch na jazdu a servis sa majiteľovi môže finančný rozdiel vrátiť. Zoe so 40 kWh batériou sa nebojí ani diaľníc a tak sa dajú s týmto autom robiť desiatky tisíc kilometrov ročne, čo by mohlo spomínanú návratnosť urýchliť.

5. Dacia Spring

Jazdená Dacia Spring sa dá kúpiť už za 16 000 €. Auto je pritom na trhu iba krátko a tak sú všetky jazdenky pomerne nové s nízkym nájazdom kilometrov. Úplne nový Spring stojí v základe 19 000 €, čo samo o sebe nie je veľa.

Spaľovacie autá tohto segmentu sa rozhodne dajú kúpiť aj lacnejšie ako za 16 000 €, no pri domácom nabíjaní sa tento rozdiel dokáže vrátiť behom zopár rokov. Spring disponuje 25 kWh akumulátorom, ktorý sa dokáže nabíjať výkonom 34 kW na DC stojanoch.

Michal Varga/FonTech

Kombinovaný dojazd tohto malého mestského elektromobilu je zhruba 200 km, vďaka mimoriadne nízkej spotrebe. Kvôli maximálnej rýchlosti na úrovni 110 km/h je ale auto odkázané výhradne do mesta a na okresky. Akákoľvek jazda po diaľnici je skôr utrpením.

Vo výnimočných prípadoch sa absolvovať dá, no na pravidelné cestovanie po Slovensku to nie je a zahraničie už vôbec nepripadá do úvahy. Spring sme v minulosti testovali a na diaľnicu ho predsa len vytiahli. Prešiel len zhruba 120 km.

Za cenu do 10 000 € môžeš mať napríklad benzínový Volkswagen Up s nájazdom do 10 000 km. Up je však, rovnako ako Spring, auto určené predovšetkým do mesta. A kde sa elektromobily cítia viac doma, ako v mestskej premávke?

Malý Up s litrovým benzínovým motorom má spotrebu v meste okolo 5 l/100 km a so Springom sa dá jazdiť aj do 10 kWh/100 km. Matematika je v tomto prípade veľmi jednoduchá. Ak stojí liter benzínu 1,6 € a 1 kWh energie na verejnej AC nabíjačke 0,30 €, každý si dokáže spočítať, čo je výhodnejšie. S Upom spravíš 100 km za 8 €, zatiaľ čo so Springom ťa vyjde rovnaký nájazd 3 €.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú