Deje sa to raz za 100 rokov. Japonskí giganti sa oficiálne spojili, budú vyrábať dostupné elektromobily
Aktualizované 24. decembra 2024:
Automobilový svet zažíva veľkú transformáciu, ktorú mnohí nazývajú „raz za 100 rokov“. V tomto kontexte prichádza zásadná správa: Honda a Nissan sa spájajú, aby čelili rastúcej konkurencii zo strany Tesly a čínskych lídrov ako BYD. Táto aliancia, ktorá plánuje zapojiť aj tretieho japonského hráča – Mitsubishi, by mohla vytvoriť jeden z najväčších automobilových koncernov na svete. O novinke informoval Electrek.
Ako bude fungovať spojenie Honda a Nissan
V pondelok spoločnosti oficiálne podpísali memorandum o porozumení (MOU), ktorým formálne započali vytvorenie spoločného podniku na výrobu elektromobilov. Spoločnosti sa už predtým blížili k dohode, pričom minulý týždeň unikli správy, že spolupráca je na spadnutie.
Spojením svojich síl, ktoré predstavujú spolu 8 miliónov predaných vozidiel ročne, sa Honda a Nissan stanú tretím najväčším automobilovým koncernom na svete, hneď po Volkswagene a Toyote.
Mitsubishi ako tretí hráč
Už v auguste rozšírili Honda a Nissan svoju spoluprácu, aby zahŕňala aj Mitsubishi. Nissan, ktorý vlastní 24 % podiel v Mitsubishi, zdôraznil, že ich zapojenie je „významné“ a umožní poskytnúť väčšiu hodnotu. Toshihiro Mibe, generálny riaditeľ Hondy, uviedol:
„V tomto období zmien v automobilovom priemysle, ktoré sa dejú raz za 100 rokov, veríme, že účasť Mitsubishi na tejto integrácii môže priniesť ďalšiu sociálnu zmenu.“
Mení sa tvár automobilového priemyslu
Honda a Nissan plánujú zverejniť podrobnosti o zapojení Mitsubishi do konca januára 2025. Spojenie by malo byť oficiálne dokončené v auguste 2026.
K týmto krokom ich vedie rýchlo sa meniace prostredie automobilového priemyslu. Čínske automobilky ako BYD a ďalší noví hráči narúšajú trh, čo prinútilo tradičných výrobcov k drastickým zmenám. Mibe priznal:
„Musíme si vybudovať schopnosti na boj s týmito hráčmi do roku 2030, inak nás porazia.“
Čelia Tesle a BYD
BYD, jedna z hlavných čínskych značiek, zaznamenáva rekordné predaje. V novembri opäť predala vyše 500 000 vozidiel, čo ohrozuje pozíciu tradičných automobiliek, ako sú Honda a Nissan.
Medzitým Nissan nedávno oznámil znižovanie globálnej výrobnej kapacity o 20 % a prepustenie 9 000 zamestnancov, aby čelil poklesu predaja o 15 % v USA a Číne.
Prečo spájanie síl prichádza v pravý čas
Čína, ktorá bola kľúčovým trhom pre japonských výrobcov, sa za posledné roky stala bojiskom. V roku 2020 japonské autá predstavovali 25 % predaja na čínskom trhu, no ich podiel výrazne klesol. Podobne strácajú pôdu v Thajsku, Singapure a ďalších významných regiónoch.
Spojenie zdrojov Hondy, Nissanu a Mitsubishi je pokusom zastaviť tento úpadok a pripraviť sa na nástup novej éry elektromobilov. Partnerstvo plánuje využiť spoločné know-how, technológie a výrobné kapacity, aby mohlo konkurovať na svetovom trhu.
Či tento strategický krok pomôže japonským gigantom dohnať Teslu a BYD, ukáže až čas. Ako však naznačujú prvé kroky, boj o budúcnosť automobilového priemyslu je v plnom prúde.
Pôvodný článok:
Japonskí výrobcovia áut Honda a Nissan sa rozhodli spojiť svoje zdroje, aby čelili rastúcej konkurencii na poli elektromobilov. Obe automobilky chcú reagovať na rýchly vývoj v automobilovom priemysle, ktorému dominujú hráči ako Tesla či čínska automobilka BYD. Fúzia by mohla zahŕňať aj tretieho japonského partnera, konkrétne Mitsubishi, čím by spoločne vytvorili jednu z najväčších automobilových skupín na svete. O téme informoval Electrek.
Partnerstvo v príprave už mesiace
Honda a Nissan začali spolupracovať už v marci, keď ohlásili plány na spoločný vývoj softvéru a technológií pre elektromobily. Generálny riaditeľ Nissanu, Makoto Uchida, zdôraznil význam tejto spolupráce, pretože obe značky čelia rovnakým výzvam. Ide o tlak Tesly a nástupu čínskych výrobcov elektromobilov, ktorí čoraz viac dominujú trhu. Uchida označil spoluprácu za „významnú“ pre dlhodobé prežitie oboch spoločností.
Podľa správy Nikkei sa spoločnosti rozhodli ísť ešte ďalej – plánujú zlúčenie svojich EV divízií pod jednu spoločnú holdingovú firmu. Presné detaily, vrátane podielov na vlastníctve, zatiaľ nie sú známe, ale očakáva sa, že do partnerstva bude zapojené aj Mitsubishi, v ktorom má Nissan 24 % podiel.
Hybridy verzus elektromobily
Tento krok by mohol priniesť množstvo výhod pre obe strany. Nissan, známy svojim ikonickým modelom LEAF, ktorý uviedol na trh už v roku 2010, by mohol Honde poskytnúť cenné informácie a know how o vývoji čistých elektromobilov. Honda na druhej strane môže prispieť svojimi pokročilými hybridnými technológiami, ktoré by mohli posilniť ponuku Nissanu.
So spoločným predajom na úrovni približne 8 miliónov áut ročne by vznikla jedna z najväčších automobilových skupín na svete. Takáto spolupráca im môže pomôcť držať krok nielen s Teslou, ale aj s čoraz silnejšou konkurenciou z Číny, ktorá rýchlo dobýja globálny trh elektromobilov.
Japonskí výrobcovia áut totiž zažívajú pokles predajov na najväčšom automobilovom trhu – v Číne, kde ich z trhu vytláčajú cenovo dostupné elektromobily od domácich značiek. BYD, najväčší čínsky výrobca elektromobilov, napríklad triumfuje s modelom Seagull, ktorý sa stal najpredávanejším vozidlom v krajine – a to nielen medzi elektromobilmi, ale celkovo.
Zároveň v rebríčku najpredávanejších vozidiel v Číne dominujú elektromobily, pričom len päť modelov so spaľovacími motormi sa dostalo medzi top 20. Táto masívna zmena spotrebiteľských preferencií spôsobuje, že tradiční výrobcovia áut ako Toyota, Volkswagen či Ford čelia čoraz väčšiemu tlaku.
Budúcnosť aliancie
Zlúčenie zdrojov medzi Hondou, Nissanom a pravdepodobne Mitsubishi môže byť pre japonských výrobcov áut šancou, ako prežiť revolúciu v automobilovom priemysle a udržať si globálnu konkurencieschopnosť. Spoločné investície do vývoja batérií, softvéru a výrobnej infraštruktúry by mohli výrazne urýchliť ich prechod na elektrické pohony.
Tento krok zároveň signalizuje zvyšujúci sa tlak na tradičných výrobcov áut, ktorí sa musia adaptovať na nové trendy a požiadavky trhu. Honda a Nissan dúfajú, že spojením síl dokážu konkurovať dominantným hráčom na poli elektromobility.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Na diaľnici už úraduje umelá inteligencia: 7 z 10 Slovákov riskuje pokutu až za vyše 100 eur
Odborník: Tridsiatnici majú v rukách niečo, o čom sa ich rodičom ani nesnívalo – totálnu slobodu a dostupnosť investovania (ROZHOVOR)
13-ročný Marko prepísal históriu: Stal sa najmladším Slovákom, ktorý preplával kanál La Manche
Do Prahy len za 4 eurá: Leo Express spúšťa nové vlakové spojenie s rekordne nízkymi cenami
Tragická nehoda na Horehroní: Polícia opísala minúty pred zrážkou a potvrdila príčinu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s úžasným pohonom
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP