Deje sa to raz za 100 rokov. Japonskí giganti sa oficiálne spojili, budú vyrábať dostupné elektromobily
Aktualizované 24. decembra 2024:
Automobilový svet zažíva veľkú transformáciu, ktorú mnohí nazývajú „raz za 100 rokov“. V tomto kontexte prichádza zásadná správa: Honda a Nissan sa spájajú, aby čelili rastúcej konkurencii zo strany Tesly a čínskych lídrov ako BYD. Táto aliancia, ktorá plánuje zapojiť aj tretieho japonského hráča – Mitsubishi, by mohla vytvoriť jeden z najväčších automobilových koncernov na svete. O novinke informoval Electrek.
Ako bude fungovať spojenie Honda a Nissan
V pondelok spoločnosti oficiálne podpísali memorandum o porozumení (MOU), ktorým formálne započali vytvorenie spoločného podniku na výrobu elektromobilov. Spoločnosti sa už predtým blížili k dohode, pričom minulý týždeň unikli správy, že spolupráca je na spadnutie.
Spojením svojich síl, ktoré predstavujú spolu 8 miliónov predaných vozidiel ročne, sa Honda a Nissan stanú tretím najväčším automobilovým koncernom na svete, hneď po Volkswagene a Toyote.
Mitsubishi ako tretí hráč
Už v auguste rozšírili Honda a Nissan svoju spoluprácu, aby zahŕňala aj Mitsubishi. Nissan, ktorý vlastní 24 % podiel v Mitsubishi, zdôraznil, že ich zapojenie je „významné“ a umožní poskytnúť väčšiu hodnotu. Toshihiro Mibe, generálny riaditeľ Hondy, uviedol:
„V tomto období zmien v automobilovom priemysle, ktoré sa dejú raz za 100 rokov, veríme, že účasť Mitsubishi na tejto integrácii môže priniesť ďalšiu sociálnu zmenu.“
Mení sa tvár automobilového priemyslu
Honda a Nissan plánujú zverejniť podrobnosti o zapojení Mitsubishi do konca januára 2025. Spojenie by malo byť oficiálne dokončené v auguste 2026.
K týmto krokom ich vedie rýchlo sa meniace prostredie automobilového priemyslu. Čínske automobilky ako BYD a ďalší noví hráči narúšajú trh, čo prinútilo tradičných výrobcov k drastickým zmenám. Mibe priznal:
„Musíme si vybudovať schopnosti na boj s týmito hráčmi do roku 2030, inak nás porazia.“
Čelia Tesle a BYD
BYD, jedna z hlavných čínskych značiek, zaznamenáva rekordné predaje. V novembri opäť predala vyše 500 000 vozidiel, čo ohrozuje pozíciu tradičných automobiliek, ako sú Honda a Nissan.
Medzitým Nissan nedávno oznámil znižovanie globálnej výrobnej kapacity o 20 % a prepustenie 9 000 zamestnancov, aby čelil poklesu predaja o 15 % v USA a Číne.
Prečo spájanie síl prichádza v pravý čas
Čína, ktorá bola kľúčovým trhom pre japonských výrobcov, sa za posledné roky stala bojiskom. V roku 2020 japonské autá predstavovali 25 % predaja na čínskom trhu, no ich podiel výrazne klesol. Podobne strácajú pôdu v Thajsku, Singapure a ďalších významných regiónoch.
Spojenie zdrojov Hondy, Nissanu a Mitsubishi je pokusom zastaviť tento úpadok a pripraviť sa na nástup novej éry elektromobilov. Partnerstvo plánuje využiť spoločné know-how, technológie a výrobné kapacity, aby mohlo konkurovať na svetovom trhu.
Či tento strategický krok pomôže japonským gigantom dohnať Teslu a BYD, ukáže až čas. Ako však naznačujú prvé kroky, boj o budúcnosť automobilového priemyslu je v plnom prúde.
Pôvodný článok:
Japonskí výrobcovia áut Honda a Nissan sa rozhodli spojiť svoje zdroje, aby čelili rastúcej konkurencii na poli elektromobilov. Obe automobilky chcú reagovať na rýchly vývoj v automobilovom priemysle, ktorému dominujú hráči ako Tesla či čínska automobilka BYD. Fúzia by mohla zahŕňať aj tretieho japonského partnera, konkrétne Mitsubishi, čím by spoločne vytvorili jednu z najväčších automobilových skupín na svete. O téme informoval Electrek.
Partnerstvo v príprave už mesiace
Honda a Nissan začali spolupracovať už v marci, keď ohlásili plány na spoločný vývoj softvéru a technológií pre elektromobily. Generálny riaditeľ Nissanu, Makoto Uchida, zdôraznil význam tejto spolupráce, pretože obe značky čelia rovnakým výzvam. Ide o tlak Tesly a nástupu čínskych výrobcov elektromobilov, ktorí čoraz viac dominujú trhu. Uchida označil spoluprácu za „významnú“ pre dlhodobé prežitie oboch spoločností.
Podľa správy Nikkei sa spoločnosti rozhodli ísť ešte ďalej – plánujú zlúčenie svojich EV divízií pod jednu spoločnú holdingovú firmu. Presné detaily, vrátane podielov na vlastníctve, zatiaľ nie sú známe, ale očakáva sa, že do partnerstva bude zapojené aj Mitsubishi, v ktorom má Nissan 24 % podiel.
Hybridy verzus elektromobily
Tento krok by mohol priniesť množstvo výhod pre obe strany. Nissan, známy svojim ikonickým modelom LEAF, ktorý uviedol na trh už v roku 2010, by mohol Honde poskytnúť cenné informácie a know how o vývoji čistých elektromobilov. Honda na druhej strane môže prispieť svojimi pokročilými hybridnými technológiami, ktoré by mohli posilniť ponuku Nissanu.
So spoločným predajom na úrovni približne 8 miliónov áut ročne by vznikla jedna z najväčších automobilových skupín na svete. Takáto spolupráca im môže pomôcť držať krok nielen s Teslou, ale aj s čoraz silnejšou konkurenciou z Číny, ktorá rýchlo dobýja globálny trh elektromobilov.
Japonskí výrobcovia áut totiž zažívajú pokles predajov na najväčšom automobilovom trhu – v Číne, kde ich z trhu vytláčajú cenovo dostupné elektromobily od domácich značiek. BYD, najväčší čínsky výrobca elektromobilov, napríklad triumfuje s modelom Seagull, ktorý sa stal najpredávanejším vozidlom v krajine – a to nielen medzi elektromobilmi, ale celkovo.
Zároveň v rebríčku najpredávanejších vozidiel v Číne dominujú elektromobily, pričom len päť modelov so spaľovacími motormi sa dostalo medzi top 20. Táto masívna zmena spotrebiteľských preferencií spôsobuje, že tradiční výrobcovia áut ako Toyota, Volkswagen či Ford čelia čoraz väčšiemu tlaku.
Budúcnosť aliancie
Zlúčenie zdrojov medzi Hondou, Nissanom a pravdepodobne Mitsubishi môže byť pre japonských výrobcov áut šancou, ako prežiť revolúciu v automobilovom priemysle a udržať si globálnu konkurencieschopnosť. Spoločné investície do vývoja batérií, softvéru a výrobnej infraštruktúry by mohli výrazne urýchliť ich prechod na elektrické pohony.
Tento krok zároveň signalizuje zvyšujúci sa tlak na tradičných výrobcov áut, ktorí sa musia adaptovať na nové trendy a požiadavky trhu. Honda a Nissan dúfajú, že spojením síl dokážu konkurovať dominantným hráčom na poli elektromobility.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
2 000 koní, strhujúce zrýchlenie a šialené ceny. Toto je TOP 10 najdrahších elektromobilov sveta
Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
„Tajný“ trik, o ktorom Slováci netušia: Sociálna poisťovňa môže jednej skupine vyplatiť stovky eur naraz
Rusi odhodia rukavice a Ukrajine hrozí tvrdá odveta, varuje generál Šándor. Situácia podľa neho eskaluje
Vedci odhalili jednoduchý trik, ako schudnúť dvakrát rýchlejšie. Tieto potraviny sú kľúčom k trvalému úbytku váhy
Slovensko čelí prívalovým povodniam: Intenzívne lejaky a búrky zaplavujú cesty a polia, SHMÚ vydal výstrahy
Kim Čong-un drží svet na špičkách: Pripravuje dôležité vyhlásenie, má sa týkať jadrových zbraní
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Výborný dojazd a cena ako pre Slovákov. Škoda predstavila nový dostupný elektromobil
-
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Americké SUV vstupuje na európsky trh. Lucid Gravity má dojazd, ktorý zatieni Teslu. Z ceny ti však padne sánka
-
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
Európskej únii hrozí kríza: Zákaz spaľovacích motorov zrušíme, sľúbil Európanom predseda ľudovej strany
Umelá inteligencia dostane prísnejšie pravidlá. Brusel chce Kódex praxe do roku 2026
Rusko zradil verný európsky spojenec. Poza jeho chrbát dodáva muníciu Ukrajine
Blanárove slová o dronoch vzbudili reakciu. Ukrajina odmieta spochybňovanie faktov
Rusko bojuje s krízou. Dôležitá komodita je ohrozená a láme rekordy cien, urobili zúfalý krok
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP