Deje sa to raz za 100 rokov. Japonskí giganti sa oficiálne spojili, budú vyrábať dostupné elektromobily
Aktualizované 24. decembra 2024:
Automobilový svet zažíva veľkú transformáciu, ktorú mnohí nazývajú „raz za 100 rokov“. V tomto kontexte prichádza zásadná správa: Honda a Nissan sa spájajú, aby čelili rastúcej konkurencii zo strany Tesly a čínskych lídrov ako BYD. Táto aliancia, ktorá plánuje zapojiť aj tretieho japonského hráča – Mitsubishi, by mohla vytvoriť jeden z najväčších automobilových koncernov na svete. O novinke informoval Electrek.
Ako bude fungovať spojenie Honda a Nissan
V pondelok spoločnosti oficiálne podpísali memorandum o porozumení (MOU), ktorým formálne započali vytvorenie spoločného podniku na výrobu elektromobilov. Spoločnosti sa už predtým blížili k dohode, pričom minulý týždeň unikli správy, že spolupráca je na spadnutie.
Spojením svojich síl, ktoré predstavujú spolu 8 miliónov predaných vozidiel ročne, sa Honda a Nissan stanú tretím najväčším automobilovým koncernom na svete, hneď po Volkswagene a Toyote.
Mitsubishi ako tretí hráč
Už v auguste rozšírili Honda a Nissan svoju spoluprácu, aby zahŕňala aj Mitsubishi. Nissan, ktorý vlastní 24 % podiel v Mitsubishi, zdôraznil, že ich zapojenie je „významné“ a umožní poskytnúť väčšiu hodnotu. Toshihiro Mibe, generálny riaditeľ Hondy, uviedol:
„V tomto období zmien v automobilovom priemysle, ktoré sa dejú raz za 100 rokov, veríme, že účasť Mitsubishi na tejto integrácii môže priniesť ďalšiu sociálnu zmenu.“
Mení sa tvár automobilového priemyslu
Honda a Nissan plánujú zverejniť podrobnosti o zapojení Mitsubishi do konca januára 2025. Spojenie by malo byť oficiálne dokončené v auguste 2026.
K týmto krokom ich vedie rýchlo sa meniace prostredie automobilového priemyslu. Čínske automobilky ako BYD a ďalší noví hráči narúšajú trh, čo prinútilo tradičných výrobcov k drastickým zmenám. Mibe priznal:
„Musíme si vybudovať schopnosti na boj s týmito hráčmi do roku 2030, inak nás porazia.“
Čelia Tesle a BYD
BYD, jedna z hlavných čínskych značiek, zaznamenáva rekordné predaje. V novembri opäť predala vyše 500 000 vozidiel, čo ohrozuje pozíciu tradičných automobiliek, ako sú Honda a Nissan.
Medzitým Nissan nedávno oznámil znižovanie globálnej výrobnej kapacity o 20 % a prepustenie 9 000 zamestnancov, aby čelil poklesu predaja o 15 % v USA a Číne.
Prečo spájanie síl prichádza v pravý čas
Čína, ktorá bola kľúčovým trhom pre japonských výrobcov, sa za posledné roky stala bojiskom. V roku 2020 japonské autá predstavovali 25 % predaja na čínskom trhu, no ich podiel výrazne klesol. Podobne strácajú pôdu v Thajsku, Singapure a ďalších významných regiónoch.
Spojenie zdrojov Hondy, Nissanu a Mitsubishi je pokusom zastaviť tento úpadok a pripraviť sa na nástup novej éry elektromobilov. Partnerstvo plánuje využiť spoločné know-how, technológie a výrobné kapacity, aby mohlo konkurovať na svetovom trhu.
Či tento strategický krok pomôže japonským gigantom dohnať Teslu a BYD, ukáže až čas. Ako však naznačujú prvé kroky, boj o budúcnosť automobilového priemyslu je v plnom prúde.
Pôvodný článok:
Japonskí výrobcovia áut Honda a Nissan sa rozhodli spojiť svoje zdroje, aby čelili rastúcej konkurencii na poli elektromobilov. Obe automobilky chcú reagovať na rýchly vývoj v automobilovom priemysle, ktorému dominujú hráči ako Tesla či čínska automobilka BYD. Fúzia by mohla zahŕňať aj tretieho japonského partnera, konkrétne Mitsubishi, čím by spoločne vytvorili jednu z najväčších automobilových skupín na svete. O téme informoval Electrek.
Partnerstvo v príprave už mesiace
Honda a Nissan začali spolupracovať už v marci, keď ohlásili plány na spoločný vývoj softvéru a technológií pre elektromobily. Generálny riaditeľ Nissanu, Makoto Uchida, zdôraznil význam tejto spolupráce, pretože obe značky čelia rovnakým výzvam. Ide o tlak Tesly a nástupu čínskych výrobcov elektromobilov, ktorí čoraz viac dominujú trhu. Uchida označil spoluprácu za „významnú“ pre dlhodobé prežitie oboch spoločností.
Podľa správy Nikkei sa spoločnosti rozhodli ísť ešte ďalej – plánujú zlúčenie svojich EV divízií pod jednu spoločnú holdingovú firmu. Presné detaily, vrátane podielov na vlastníctve, zatiaľ nie sú známe, ale očakáva sa, že do partnerstva bude zapojené aj Mitsubishi, v ktorom má Nissan 24 % podiel.
Hybridy verzus elektromobily
Tento krok by mohol priniesť množstvo výhod pre obe strany. Nissan, známy svojim ikonickým modelom LEAF, ktorý uviedol na trh už v roku 2010, by mohol Honde poskytnúť cenné informácie a know how o vývoji čistých elektromobilov. Honda na druhej strane môže prispieť svojimi pokročilými hybridnými technológiami, ktoré by mohli posilniť ponuku Nissanu.
So spoločným predajom na úrovni približne 8 miliónov áut ročne by vznikla jedna z najväčších automobilových skupín na svete. Takáto spolupráca im môže pomôcť držať krok nielen s Teslou, ale aj s čoraz silnejšou konkurenciou z Číny, ktorá rýchlo dobýja globálny trh elektromobilov.
Japonskí výrobcovia áut totiž zažívajú pokles predajov na najväčšom automobilovom trhu – v Číne, kde ich z trhu vytláčajú cenovo dostupné elektromobily od domácich značiek. BYD, najväčší čínsky výrobca elektromobilov, napríklad triumfuje s modelom Seagull, ktorý sa stal najpredávanejším vozidlom v krajine – a to nielen medzi elektromobilmi, ale celkovo.
Zároveň v rebríčku najpredávanejších vozidiel v Číne dominujú elektromobily, pričom len päť modelov so spaľovacími motormi sa dostalo medzi top 20. Táto masívna zmena spotrebiteľských preferencií spôsobuje, že tradiční výrobcovia áut ako Toyota, Volkswagen či Ford čelia čoraz väčšiemu tlaku.
Budúcnosť aliancie
Zlúčenie zdrojov medzi Hondou, Nissanom a pravdepodobne Mitsubishi môže byť pre japonských výrobcov áut šancou, ako prežiť revolúciu v automobilovom priemysle a udržať si globálnu konkurencieschopnosť. Spoločné investície do vývoja batérií, softvéru a výrobnej infraštruktúry by mohli výrazne urýchliť ich prechod na elektrické pohony.
Tento krok zároveň signalizuje zvyšujúci sa tlak na tradičných výrobcov áut, ktorí sa musia adaptovať na nové trendy a požiadavky trhu. Honda a Nissan dúfajú, že spojením síl dokážu konkurovať dominantným hráčom na poli elektromobility.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
Slováci stále veria nezmyslom o elektromobiloch. Tu je 5 mýtov, ktoré sú už dávno úplne mimo reality
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tiché ochorenie končatín, ktoré ti zničí telo aj život. „Pacienti ho neriešia včas,“ hovorí odborníčka
Alarmujúce čísla: Rakovina medzi ľuďmi do 50 rokov stúpa. Tieto typy sú najrozšírenejšie (PREHĽAD)
Slováci odštartovali MS v hokeji 2025 debaklom. Domáci Švédi zvíťazili vysoko 5:0
Fico tvrdo reagoval na Kallasovú: Milá Kaja, nemáš právomoc kritizovať suverénneho premiéra suverénnej krajiny
Na východnom Slovensku sa zrazil vlak s autom, na mieste zasahovali hasiči
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
-
- Najväčšia automobilka sveta kolíše. Bojí sa riskovať a zvažuje stopku pre elektromobily
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Milovaná technológia ti môže zruinovať peňaženku. Rýchlonabíjanie má neviditeľný dopad na batériu
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Má 340 koní a 560 km dojazd. Nová Škoda je najvýkonnejšie auto milovanej značky
-
- Majitelia elektromobilov dostali studenú sprchu. Po novom majú platiť nespravodlivú a vysokú daň
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Postavili najväčšiu loď sveta s pohonom budúcnosti
- Je ultrabezpečné a má úchvatný výkon. Toto hybridné SUV prejde bez tankovania takmer 1 500 km
- Čína má plán, ktorý zničí benzínky. Zmazali najväčšiu slabinu elektromobilov, odborníci im tlieskajú
- Tesla čelí vlastnej nočnej more. Jej najväčší rival buduje impérium, zatiaľ čo Muskovi dochádza dych
Fico odmieta plán EÚ. Experti varujú pred energetickou závislosťou
Trumpove clá neprestávajú udivovať. Najväčšiemu rivalovi ich zrazu znížil
Rekordná pokuta. Texas vyhral spor s Googlom o biometrické údaje
V Južnej Ázii to vrie. Regionálne veľmoci hrozia útokmi ničivými zbraňami
Malé firmy získajú dotácie na obnoviteľné zdroje. Pozri si podmienky
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Tiché ochorenie končatín, ktoré ti zničí telo aj život. „Pacienti ho neriešia včas,“ hovorí odborníčka
Alarmujúce čísla: Rakovina medzi ľuďmi do 50 rokov stúpa. Tieto typy sú najrozšírenejšie (PREHĽAD)
Slováci odštartovali MS v hokeji 2025 debaklom. Domáci Švédi zvíťazili vysoko 5:0
Fico tvrdo reagoval na Kallasovú: Milá Kaja, nemáš právomoc kritizovať suverénneho premiéra suverénnej krajiny
Na východnom Slovensku sa zrazil vlak s autom, na mieste zasahovali hasiči
Copyright© 2025 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené