Japonská automobilka Mitsubishi momentálne nezažíva najlepšie časy. Hoci sa v posledných mesiacoch veľa diskutuje o jej možnom zapojení do fúzie medzi Nissanom a Hondou, neznamená to, že sa firme darí lepšie. Naopak, jej finančné prognózy ukazujú výrazný pokles očakávaného zisku na konci fiškálneho roka v marci 2025. Na tému upozornil portál Motor1.

Zmena v predikciách

Podľa najnovších finančných výsledkov Mitsubishi revidovalo svoj predpokladaný ročný čistý zisk na 35 miliárd jenov, čo je približne 220 miliónov eur. Tento údaj predstavuje až 76-percentný prepad oproti pôvodnej predikcii z mája 2024, keď firma očakávala zisk na úrovni 904 miliónov eur.

Za týmto dramatickým poklesom stojí niekoľko faktorov, medzi ktoré patrí slabší veľkoobchodný predaj, zvýšené marketingové náklady v Severnej Amerike a rastúce výdavky na dodávateľov v dôsledku inflácie, ako uvádza Nikkei Asia.

Mário Šimovič/FonTech

Zmena aj v predaji

Okrem nižších ziskov spoločnosť upravila aj svoje predajné ciele. Pôvodne plánovala predať 895 000 vozidiel, no tento cieľ znížila na 848 000. Napriek tomuto poklesu ide stále o lepší výsledok ako v predchádzajúcom roku, keď Mitsubishi predalo 815 000 vozidiel. Najväčší pokles zaznamenala firma v juhovýchodnej Ázii, ktorá je jej najsilnejším trhom. Obzvlášť náročné časy prežíva v Thajsku a Indonézii, kde sa jej predtým darilo.

„V minulosti bol v Thajsku dopyt po jednom milióne vozidiel ročne,“ uviedol generálny riaditeľ Mitsubishi Takao Kato počas konferenčného hovoru k finančným výsledkom. „Po pandémii COVID-19 sa však trh výrazne nezotavil, pričom v rokoch 2023 a 2024 sa dopyt ešte viac prepadol v dôsledku vysokej zadlženosti domácností.“

Kato dodal, že negatívny vplyv na hospodárenie spoločnosti majú aj nepriaznivé výmenné kurzy a narastajúca zadlženosť thajských domácností. Situácia sa natoľko skomplikovala, že Mitsubishi muselo v regióne reorganizovať svoje kancelárie, čo zahŕňalo aj predčasný odchod 300 zamestnancov do dôchodku.

Svetlo na konci tunela

Napriek všetkým ťažkostiam však nie sú vyhliadky Mitsubishi úplne negatívne. Hoci sa objavili špekulácie, že automobilka by mohla byť vyradená z fúzie Nissan-Honda, Kato tvrdí, že je nepravdepodobné, že by Mitsubishi zostalo úplne mimo tohto procesu. Spoločnosť zatiaľ vyčkáva a sleduje vývoj situácie, aby sa rozhodla, ako a kedy sa do nej zapojiť.

„Naše silné stránky spočívajú v plug-in hybridnej technológii, v našej prítomnosti na ázijskom trhu a v produktovom portfóliu zameranom na pick-upy. Skúmame, ako by sme tieto faktory mohli využiť a akú podporu môžeme očakávať na severoamerickom trhu a v oblasti vývoja automobilovej inteligencie – čo sú oblasti, v ktorých nie sme až takí silní,“ vysvetlil Kato.

Hoci Mitsubishi momentálne čelí veľkým výzvam, stále má v rukách niekoľko strategických výhod, ktoré jej môžu pomôcť prežiť náročné obdobie a zabezpečiť si stabilnejšiu budúcnosť. Či sa jej to podarí, ukáže najbližších pár rokov.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP