Japonský automobilový gigant Toyota opäť mení kurz v oblasti elektromobility. Pôvodný cieľ predať 1,5 milióna elektrických vozidiel do roku 2026 je opäť predmetom diskusií, keďže firma čelí rastúcej neistote na trhu a tvrdým obchodným opatreniam zo strany USA.

Počas predstavenia hospodárskych výsledkov za fiškálny rok 2025 vystúpili prezident spoločnosti Koji Sato a výkonný viceprezident Yoichi Miyazaki, pričom priamo priznali, že plány predaja elektromobilov budú prehodnotené, a to v závislosti od dopytu v jednotlivých regiónoch, informuje Electrec.

Toyota priznala, že má problém

Toyota sa síce môže pochváliť celkovým predajom viac ako 10,2 milióna vozidiel vrátane značky Lexus, no len 145 000 z nich boli plne elektrické modely. To je len približne jedno percento celkového objemu predaja, pričom celosvetový podiel predaja elektromobilov v roku 2024 predstavoval až 14 percent. Tieto čísla naznačujú, že Toyota je v prechode na elektrickú budúcnosť stále výrazne pozadu.

Nie je to však celkom nečakané. Toyota bola v minulosti jednou z najhlasnejších spoločností, ktoré sa stavali skepticky k plne elektrickým vozidlám. No tlak trhu a narastajúca konkurencia najmä z Číny a Európy donútili firmu začať konať. Už v septembri minulého roka japonský denník Nikkei informoval, že Toyota upovedomila svojich dodávateľov o pláne znížiť výrobu elektromobilov o pätinu – z pôvodne plánovaných 1,5 milióna na 1 milión do roku 2026. Tento nový plán predpokladá výrobu 400 000 elektrických vozidiel v tomto roku.

V tejto situácii prichádzajú do hry aj nové clá zavedené Spojenými štátmi pod vedením administratívy Donalda Trumpa, ktoré výrazne ovplyvnia náklady a zisky výrobcov vozidiel operujúcich na americkom trhu. Toyota, ktorá plánuje spustiť výrobu svojho prvého elektrického SUV s tromi radmi sedadiel v Kentucky a Indiane už budúci rok, tak musí svoje investície a očakávania znova zvážiť.

Toyota
Toyota

Elektromobily jej nevychádzajú

Napriek týmto prekážkam spoločnosť postupne predstavuje nové modely. V Európe uviedla elektrické SUV modely Urban Cruiser a C-HR+, ktoré doplnia už známy bZ4X. V Číne, najväčšom svetovom trhu s elektromobilmi, uviedla v marci cenovo najdostupnejší model bZ3X s cenovkou tesne nad 15 000 dolárov. V roku 2026 by sa mal do predaja dostať aj očakávaný bZ7 a elektrická verzia Lexus ES.

Toyota zároveň rozširuje aj výrobnú infraštruktúru – v apríli spustila dodávky batérií z vlastnej továrne v Severnej Karolíne, čo je vôbec prvý závod tohto druhu mimo Japonska. Tento krok má posilniť samostatnosť v dodávateľskom reťazci a znížiť závislosť od ázijských dodávateľov.

Zaujímavý moment nastal aj v Nórsku, kde sa bZ4X stal najpredávanejším elektromobilom začiatkom tohto roka, čo naznačuje, že ak Toyota ponúkne správny produkt za správnu cenu, dokáže zaujať aj na etablovaných elektromobilových trhoch.

Otázne však ostáva, či tempo, ktorým Toyota postupuje, bude stačiť na to, aby dokázala konkurovať čínskemu lídrovi BYD a ďalším hráčom, ktorí expandujú do zahraničia agresívnejšie a s väčšou istotou. Ak Toyota bude aj naďalej odkladať svoje ciele, môže sa ľahko stať, že jej miesto v budúcnosti automobilového priemyslu prevezmú iní.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP