Gigant Northrop Grumman vchádza do spolupráce s inovatívnou spoločnosťou Firefly Aerospace, aby spolu premenili legendárnu raketu Antares na stroj, ktorý dokáže fungovať aj bez pomoci ruských raketových motorov, informuje Universe Today.

Cieľom je pokračovanie v zásobovaní Medzinárodnej vesmírnej stanice a udržanie jej stability.

Čas na samostatnosť

Po rozpade Sovietskeho zväzu si začali obe veľmoci v rámci vesmírnej techniky a prieskumu intenzívne pomáhať, pričom k tejto spolupráci patrilo aj predávanie raketových motorov z Ruska do Spojených štátov amerických.

Aj keď je dnes ruský vesmírny program poriadne pozadu, v časoch Sovietskeho zväzu sa jednalo o skutočnú kozmickú veľmoc s desiatkami rôznych raketových motorov, z ktorých niektoré neboli prekonané dodnes.

„Našou spoluprácou najprv vyvinieme plne domácu verziu rakety Antares, Antares 330, pre komerčné zásobovanie vesmírnej stanice pomocou kozmickej lodi Cygnus. Nasledovať bude úplne nová triedy stredných rakiet,“ vysvetľuje v tlačovej správe Scott Lehr z Northrop Grumman.

NASA Wallops/Patrick Black

Raketa Antares dokáže dopraviť na nízku obežnú dráhu Zeme 8 ton nákladu a skladá sa z dvoch alebo troch stupňov – podľa zvolenej konfigurácie.

Aj keď používa ruské motory RD-181, v službe je len od roku 2013 a do vesmíru vynáša kozmické lode Cygnus, ktoré sú používané pre dopravu zásob či vedeckých experimentov na ISS.

Korene v legendách

Prvý stupeň rakety Antares meria na výšku 27,6 m a v priemere 3,9 m – od prvého stupňa Falcon 9 je teda o 20 cm širší a asi o polovicu nižší. Pohon zabezpečujú dva ruské raketové motory sovietskeho pôvodu RD-181, ktoré majú korene v ére sovietskeho raketoplánu Buran.

Prvý stupeň Antares je schopný vyvinúť ťah až 4 170 kN a dosahuje merný impulz 312 s. Každý z motorov RD-181 váži 2 220 kg a využíva postupné spaľovanie bohaté na kyslík. Za ich produkciu je zodpovedná ruská spoločnosť NPO Energomaš a Rusko kvôli sankciám vyhlásilo, že ich viac Spojeným štátom nepredá.

Nešlo to bez nehôd

Potrebu výmeny motorov naznačovala raketa Antares už prakticky od začiatku. Ešte v roku 2014 totiž zlyhala počas štartu k ISS a nakoniec sa zistilo, že mohli za túto nehodu práve ruské motory, v tomto prípade staré NK-33.

Z celkovo 16 štartov sa ale jedná o jediné zlyhanie, čo na orbitálnu raketu nie je vôbec tak zlá štatistika.

Northrop Grumman

Kým sa ale problém s motormi od nepriateľa vyrieši, pomôže SpaceX. U Muskovej kozmickej firmy si totiž Northrop Grumman zarezervoval tri lety na raketách Falcon 9, ktoré môžu niesť kozmické lode Cygnus v rokoch 2023 a 2024.

Nový Antares 330 sa má dostať na odpaľovaciu rampu niekedy v roku 2024 a jeho prvý stupeň poženú nahor raketové motory Miranda od súkromnej spoločnosti Firefly Aerospace. Tá sa len nedávno pokúsila o svoj prvý orbitálny let rakety Alpha, ktorý skončil majestátnym výbuchom len pár minút po samotnom štarte.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP