Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Čínska technologická spoločnosť Huawei sa opäť hlási o slovo. Tentoraz s ambicióznym patentom na novú generáciu batérií do elektromobilov. Hoci Huawei zatiaľ nevyrába vlastné autá, výrazne spolupracuje s automobilkami pri vývoji a integrácii inteligentných systémov. Teraz zrejme mieri ešte ďalej, a to priamo k srdcu elektromobilu, jeho batérii. Na tému upozornil Interesting Engineering.
Neuveriteľné parametre
Patent, ktorý firma nedávno podala, popisuje návrh tuhej batérie na báze sulfidu s výrazne vyššou energetickou hustotou, než akú ponúkajú súčasné lítium-iónové batérie. Konkrétne ide o 180 až 225 Wh na libru, čo je dvojnásobok až trojnásobok dnešných štandardov. Huawei uvádza, že by teoreticky mohla ich batéria zabezpečiť dojazd až 3 000 kilometrov, a nabitie z 10 na 80 % by mohlo trvať menej ako päť minút.
Základom tohto technologického pokroku je proces dopovania sulfidových elektrolytov dusíkom. Ten má znížiť vedľajšie chemické reakcie medzi elektrolytom a lítiom, ktoré sú bežným problémom pri navrhovaní tuhých batérií. Zatiaľ čo veľkú časť podrobností si Huawei ponecháva pre seba, je jasné, že ide o strategický krok. Trh s batériami sa rýchlo stáva jedným z hlavných bojísk technologickej konkurencie.
Táto správa okamžite vyvolala pozornosť nielen odbornej verejnosti, ale aj konkurencie. Odborníci však zatiaľ krotili nadšenie a pripomínajú, že uvádzané čísla sú zatiaľ len teoretické. Ich praktické využitie závisí aj od infraštruktúry, ktorá zatiaľ v mnohých regiónoch chýba. Napriek tomu vstup Huawei do oblasti vývoja pevných batérií priniesol nový impulz do globálneho súboja o batériovú dominanciu.
Nie je to po prvý raz, čo sa Huawei zameral na batériové komponenty. Už začiatkom roka 2025 si podal ďalší patent, tentoraz na spôsob výroby sulfidových elektrolytov. Tie patria medzi kľúčové materiály pre nové typy batérií, no ich cena je mimoriadne vysoká. Niekedy dokonca prevyšuje cenu zlata.
7 600 patentov na pevné batérie
Čína sa v posledných rokoch stala jasným lídrom v oblasti elektromobility. Krajina dnes dominuje výrobe batérií a teraz chce diktovať tempo aj pri vývoji ich budúcnosti. Zatiaľ čo sa pozornosť verejnosti často sústreďuje na megawattové nabíjanie, vývoj pevných batérií prebieha tichšie, ale o to systematickejšie.
Napríklad spoločnosť CATL so sídlom vo Fujiane plánuje začať pilotnú výrobu hybridnej pevnej batérie už v roku 2027. Odborníci sú však opatrní a upozorňujú, že komerčný prienik tejto technológie môže trvať dlhšie, než sa predpokladá.
V hre nie sú len čínske firmy. Už pred desiatimi rokmi sa do vývoja pevných batérií pustili giganti ako Toyota, Panasonic či Samsung. V roku 2023 Toyota predstavila prototyp s dojazdom 1 200 kilometrov a časom nabíjania desať minút, pričom sľubuje komerčné uvedenie do piatich rokov.
Čína však medzičasom dobehla stratený čas. Podľa verejných dát podávajú čínske firmy viac než 7 600 patentov na pevné batérie ročne, čo predstavuje takmer 37 % celosvetovej patentovej aktivity v tejto oblasti.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
Jazdí skvelo, nabíja extrémne rýchlo. Nová Kia je „raketa” na kolesách, ale čo z toho, keď sa do nej nezmestíš
Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť" nedostatkovú surovinu budúcnosti
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Reťazec TEDi sťahuje výrobok, ktorý obsahuje látky spájané s rakovinou: V predaji bol viac než rok, okamžite ho vráť
Ukrajina uzavrela strategickú dohodu: Prvá transbalkánska dodávka plynu je realitou
80-roční si už nezajazdia. Prvá krajina zaviedla vekový strop pre vodičov, sprísňuje aj Európa
Sajfa predal Toldo známemu hráčovi na trhu, slovenský trh pre tento biznis už nestačí
Trump vraj ponúkol Putinovi časť Ukrajiny, tvrdí rakúska ministerka. Rusko malo ponuku odmietnuť a pokračovať vo vojne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Elon Musk priznal, že Tesla narazila na strop. Na pomoc prišiel Samsung s miliardovým obchodom
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
-
- Žiadna pokuta, rovno ti zoberú vodičák. Tieto činnosti za volantom nikdy nerob (PREHĽAD)
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
- Státisícové Ferrari nemalo šancu. Nová Kia za „drobné“ ho v pretekoch rozdrvila (VIDEO)
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Stojí len 10 000 eur a ponúka solídny dojazd. Čínsky elektromobil zbúra trh, možno príde aj do Európy
-
- Európska únia opäť zaťala do živého. Chystá návrh, ktorý prinúti časť ľudí kupovať len elektromobily
- Elektrický Volkswagen prešiel 160 000 kilometrov. To, čo sa stalo s jeho batériou, prekvapilo odborníkov
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
- Honda zaskočila svet. Prehliadaný pohon je teraz o 92 % výkonnejší a stojí o polovicu menej
- Nemci môžu spasiť Európu. Prišli na geniálny spôsob, ako „vyťažiť“ nedostatkovú surovinu budúcnosti
Audi sa rúti dolu kopcom. Zisk sa prepadol o vyše 37 % a problémy nekončia
Slovensko čelí digitálnej invázii. Týždenne nás napadnú tisíce kyberútokov
Slovensko zažije krvavý Mesiac. Blíži sa veľké úplné zatmenie
Po 50 rokoch čakania to prišlo. Petržalka má konečne svoju električku
Európska raketa, ktorá bude strážiť Zem, vyletela do kozmu. Jej misia je kľúčová pre budúcnosť planéty
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP