Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Čínska technologická spoločnosť Huawei sa opäť hlási o slovo. Tentoraz s ambicióznym patentom na novú generáciu batérií do elektromobilov. Hoci Huawei zatiaľ nevyrába vlastné autá, výrazne spolupracuje s automobilkami pri vývoji a integrácii inteligentných systémov. Teraz zrejme mieri ešte ďalej, a to priamo k srdcu elektromobilu, jeho batérii. Na tému upozornil Interesting Engineering.
Neuveriteľné parametre
Patent, ktorý firma nedávno podala, popisuje návrh tuhej batérie na báze sulfidu s výrazne vyššou energetickou hustotou, než akú ponúkajú súčasné lítium-iónové batérie. Konkrétne ide o 180 až 225 Wh na libru, čo je dvojnásobok až trojnásobok dnešných štandardov. Huawei uvádza, že by teoreticky mohla ich batéria zabezpečiť dojazd až 3 000 kilometrov, a nabitie z 10 na 80 % by mohlo trvať menej ako päť minút.
Základom tohto technologického pokroku je proces dopovania sulfidových elektrolytov dusíkom. Ten má znížiť vedľajšie chemické reakcie medzi elektrolytom a lítiom, ktoré sú bežným problémom pri navrhovaní tuhých batérií. Zatiaľ čo veľkú časť podrobností si Huawei ponecháva pre seba, je jasné, že ide o strategický krok. Trh s batériami sa rýchlo stáva jedným z hlavných bojísk technologickej konkurencie.
Táto správa okamžite vyvolala pozornosť nielen odbornej verejnosti, ale aj konkurencie. Odborníci však zatiaľ krotili nadšenie a pripomínajú, že uvádzané čísla sú zatiaľ len teoretické. Ich praktické využitie závisí aj od infraštruktúry, ktorá zatiaľ v mnohých regiónoch chýba. Napriek tomu vstup Huawei do oblasti vývoja pevných batérií priniesol nový impulz do globálneho súboja o batériovú dominanciu.
Nie je to po prvý raz, čo sa Huawei zameral na batériové komponenty. Už začiatkom roka 2025 si podal ďalší patent, tentoraz na spôsob výroby sulfidových elektrolytov. Tie patria medzi kľúčové materiály pre nové typy batérií, no ich cena je mimoriadne vysoká. Niekedy dokonca prevyšuje cenu zlata.
7 600 patentov na pevné batérie
Čína sa v posledných rokoch stala jasným lídrom v oblasti elektromobility. Krajina dnes dominuje výrobe batérií a teraz chce diktovať tempo aj pri vývoji ich budúcnosti. Zatiaľ čo sa pozornosť verejnosti často sústreďuje na megawattové nabíjanie, vývoj pevných batérií prebieha tichšie, ale o to systematickejšie.
Napríklad spoločnosť CATL so sídlom vo Fujiane plánuje začať pilotnú výrobu hybridnej pevnej batérie už v roku 2027. Odborníci sú však opatrní a upozorňujú, že komerčný prienik tejto technológie môže trvať dlhšie, než sa predpokladá.
V hre nie sú len čínske firmy. Už pred desiatimi rokmi sa do vývoja pevných batérií pustili giganti ako Toyota, Panasonic či Samsung. V roku 2023 Toyota predstavila prototyp s dojazdom 1 200 kilometrov a časom nabíjania desať minút, pričom sľubuje komerčné uvedenie do piatich rokov.
Čína však medzičasom dobehla stratený čas. Podľa verejných dát podávajú čínske firmy viac než 7 600 patentov na pevné batérie ročne, čo predstavuje takmer 37 % celosvetovej patentovej aktivity v tejto oblasti.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
19-tisíc Slovákov trpí zákernou chorobou. Bežný zlozvyk, ktorý máš aj ty, zvyšuje riziko o 60 %
Rusko vedie nízkointenzívnu vesmírnu vojnu, tvrdí holandský expert. Objektívmi za pár eur sleduje špionážne satelity (ROZHOVOR)
Investoval 3 000, zarobil 2 000 000 dolárov. Kryptomena „4“ urobila z tradera milionára
43-ročný Marián Gáborík má majetok 90 miliónov eur. V Trenčíne vybudoval vlastné športové impérium
„Idem preč,“ vyhlásil Trump a chcel vylúčiť 4 krajiny. NATO bolo na hrane kolapsu, odhalil Stoltenberg
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
Putin sa jej bojí ako čert kríža. Ak USA dodá Ukrajine túto zbraň, Rusi s Američanmi skončili
Nemecké automobilky sa rútia do hlbokej krízy. Dodávatelia tŕpnu, masívne prepúšťanie je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP