Dojazd 3 000 km a batéria nabitá za 5 minút? Huawei vymyslel technológiu, ktorá búra hranice
Čínska technologická spoločnosť Huawei sa opäť hlási o slovo. Tentoraz s ambicióznym patentom na novú generáciu batérií do elektromobilov. Hoci Huawei zatiaľ nevyrába vlastné autá, výrazne spolupracuje s automobilkami pri vývoji a integrácii inteligentných systémov. Teraz zrejme mieri ešte ďalej, a to priamo k srdcu elektromobilu, jeho batérii. Na tému upozornil Interesting Engineering.
Neuveriteľné parametre
Patent, ktorý firma nedávno podala, popisuje návrh tuhej batérie na báze sulfidu s výrazne vyššou energetickou hustotou, než akú ponúkajú súčasné lítium-iónové batérie. Konkrétne ide o 180 až 225 Wh na libru, čo je dvojnásobok až trojnásobok dnešných štandardov. Huawei uvádza, že by teoreticky mohla ich batéria zabezpečiť dojazd až 3 000 kilometrov, a nabitie z 10 na 80 % by mohlo trvať menej ako päť minút.
Základom tohto technologického pokroku je proces dopovania sulfidových elektrolytov dusíkom. Ten má znížiť vedľajšie chemické reakcie medzi elektrolytom a lítiom, ktoré sú bežným problémom pri navrhovaní tuhých batérií. Zatiaľ čo veľkú časť podrobností si Huawei ponecháva pre seba, je jasné, že ide o strategický krok. Trh s batériami sa rýchlo stáva jedným z hlavných bojísk technologickej konkurencie.
Táto správa okamžite vyvolala pozornosť nielen odbornej verejnosti, ale aj konkurencie. Odborníci však zatiaľ krotili nadšenie a pripomínajú, že uvádzané čísla sú zatiaľ len teoretické. Ich praktické využitie závisí aj od infraštruktúry, ktorá zatiaľ v mnohých regiónoch chýba. Napriek tomu vstup Huawei do oblasti vývoja pevných batérií priniesol nový impulz do globálneho súboja o batériovú dominanciu.
Nie je to po prvý raz, čo sa Huawei zameral na batériové komponenty. Už začiatkom roka 2025 si podal ďalší patent, tentoraz na spôsob výroby sulfidových elektrolytov. Tie patria medzi kľúčové materiály pre nové typy batérií, no ich cena je mimoriadne vysoká. Niekedy dokonca prevyšuje cenu zlata.
7 600 patentov na pevné batérie
Čína sa v posledných rokoch stala jasným lídrom v oblasti elektromobility. Krajina dnes dominuje výrobe batérií a teraz chce diktovať tempo aj pri vývoji ich budúcnosti. Zatiaľ čo sa pozornosť verejnosti často sústreďuje na megawattové nabíjanie, vývoj pevných batérií prebieha tichšie, ale o to systematickejšie.
Napríklad spoločnosť CATL so sídlom vo Fujiane plánuje začať pilotnú výrobu hybridnej pevnej batérie už v roku 2027. Odborníci sú však opatrní a upozorňujú, že komerčný prienik tejto technológie môže trvať dlhšie, než sa predpokladá.
V hre nie sú len čínske firmy. Už pred desiatimi rokmi sa do vývoja pevných batérií pustili giganti ako Toyota, Panasonic či Samsung. V roku 2023 Toyota predstavila prototyp s dojazdom 1 200 kilometrov a časom nabíjania desať minút, pričom sľubuje komerčné uvedenie do piatich rokov.
Čína však medzičasom dobehla stratený čas. Podľa verejných dát podávajú čínske firmy viac než 7 600 patentov na pevné batérie ročne, čo predstavuje takmer 37 % celosvetovej patentovej aktivity v tejto oblasti.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
Elektrickú verziu nikto nekupoval. Fiat vracia na trh ikonický model so spaľovákom, jeho cena zarazí
Dopyt po elektromobiloch raketovo stúpol. Dôležitý trh v Európe však brzdí vláda a nezmyselná daň
V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
RECENZIA: Má dojazd vyše 500 km na diaľnici. Nové BMW aj v základe ponúka totálny luxus
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Dopamínová pasca moderného života: Odborníčka odhaľuje, prečo sa cítiš unavený, podráždený a bez energie
Rodinný dom s pozemkom za 17 000 eur: Štát predáva nepotrebný majetok za rozprávkové ceny
Európsky turistický raj čelí invázii škodcov: „Nasťahovali sa nám sem krysy a šváby,“ opisuje miestna obyvateľka
Tragický incident na známom letisku: Muža vtiahlo do motora lietadla
Hromadná nehoda šiestich áut paralyzovala dopravu. Zasahujú všetky záchranné zložky
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Hyundai a Kia spustili masívne zľavy po celom svete. Autá zlacneli aj o desaťtisíce eur
- Európa má novú elektromobilovú veľmoc. Krajine menšej ako Slovensko vládne Škoda a Volkswagen
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
-
- V Európe sa vylodili tisícky čínskych elektromobilov. Doviezla ich obrovská loď so šokujúcim pohonom a výkonom
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Blesk z jasného neba: Revolučná elektráreň dostala zelenú. Stojí za ňou Bill Gates
Zúfalstvo v ruskej armáde: Do boja posielajú zaprášené tanky, ktoré si pamätajú Brežneva
Európska krajina investovala do ekologických riešení 41 miliárd eur, obeť štátnych dotácií padla
Kritické suroviny pre high-tech odvetia narazili na vážny problém. Môže zaň Čína, bude horšie
Slováci prepadli pri výbere auta novému trendu. Čísla hovoria za všetko, pozor však na riziká
AI pretransformuje spoločnosť, tvrdí odborník. Varuje pred kľúčovou chybou, ktorú robíme
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP