Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Elektromobilita predstavuje pre výrobcov automobilov nové výzvy, ale aj príležitosti. Tých sa vo veľkom chopili najmä čínske značky, ktorých počet narástol ako húb po daždi.

Šéf jednej z nich si ale myslí, že takto silná konkurencia väčšinu automobiliek zahubí. CEO spoločnosti Xpeng Brian Gu pre Financial Times uviedol, že tento súboj dokonca prežije len 10 automobiliek na celom svete.

Tradičné automobilky si počas éry spaľovákov vytvorili na trhu stabilné miesta, o ktoré sa nemuseli dlhé dekády nijak obávať. S príchodom modelov od čínskych výrobcov, ktorí začali svoju púť práve s nástupom elektromobility, je však všetko inak.

Tesla/Xpeng (úprava redakcie)

Konkurencia na čínskom trhu je tak vysoká, že núti tamojšie automobilky vyrábať čoraz kvalitnejšie autá, ktoré ale majú stále priaznivé ceny. Aj vďaka tomu sa dá v Číne kúpiť plnohodnotný elektromobil s dojazdom 400 km už za 10 000 €.

Táto konkurencia sa teraz pomaly dostáva z čínskeho trhu aj na ten globálny, čo by mal byť obrovský výkričník pre tradičných výrobcov áut.

Na globálnom trhu prežije 10 automobiliek

Brian Gu si myslí, že aby mala aj automobilka Xpeng šancu prežiť, musí ročne predávať zhruba 3 milióny elektromobilov po celom svete. To je veľmi ambiciózny cieľ, keďže najväčší producent čistých elektromobilov, automobilka Tesla, minulý rok predala „iba“ 1,3 milióna vozidiel.

Aj keď sa môže zdať, že tradičné automobilky ako Volkswagen, Ford alebo Toyota nie sú čínskymi výrobcami nijak ohrozené, opak je pravdou. Čína je aktuálne na dobrej ceste stať sa lídrom v oblasti svetového vývozu automobilov. Po tom, čo minulý rok predbehla Nemecko, si teraz brúsi zuby na Japonsko, ktoré vo vývoze áut dominuje aj vďaka automobilke Toyota.

Toyota

Aby teda aj čínske automobilky prežili a dosiahli minimálne trojmiliónové predaje, musia svoje autá vyvážať za hranice. Ani najväčší svetový automobilový trh, ktorým je práve Čína, totiž nedokáže zabezpečiť tak vysoký potrebný dopyt.

V elektromobiloch Číne nedokážeme konkurovať

Predaje elektromobilov boli minulý rok najväčšie v histórii a prechod na elektromobilitu urýchľuje aj zdieľanie platforiem naprieč koncernami. Do 5 najväčších koncernov v predajoch elektromobilov sa však prebojoval iba jeden „tradičný“. To ukazuje, akým tempom čínske automobilky doťahujú na dlhoročné stálice.

Tempo, akým čínske koncerny napredujú v predajoch elektrických vozidiel, by malo byť pre európskych výrobcov varovným signálom. Mnoho odborníkov sa totiž domnieva, že tradiční výrobcovia sa nedokázali prispôsobiť, respektíve dostatočne rýchlo transformovať na výrobu elektromobilov, kvôli čomu ich čínski výrobcovia predbehnú.

Portál CleanTechnica každoročne vyhodnocuje dáta v predajoch elektromobilov naprieč rôznymi výrobcami. Vývoj posledných troch rokov naznačuje, kam sa trh s elektrickými autami uberá.

V roku 2022 sa totiž do 5 najväčších svetových koncernov z hľadiska výroby a predaja čistých elektromobilov dostal z tradičných koncernov iba VW, ktorý sa s počtom niečo cez 570 000 elektromobilov nachádza na štvrtom mieste.

BYD

Absolútnym lídrom je automobilka Tesla, ktorá predala vyše 1,3 milióna elektromobilov. Druhú, tretiu a piatu pozíciu už ale obsadili čínske koncerny BYD, SIAC a Geely-Volvo.

V roku 2021 sa pritom do TOP 5 prebojovali dva tradičné koncerny. Okrem VW sa tu nachádzala aj skupina Hyundai-Kia a v roku 2020 bola v najlepšej pätici miesto Hyundai-Kia skupina Renault-Nissan-Mitsubishi

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú