Plusy

+ Excelentný súbojový systém pre veteránov aj nováčikov
+ Premyslené mapy založené na príbehovom pozadí
+ Dôraz na kooperáciu spoluhráčov
+ Brutalita súbojov
+ Nekonečné možnosti ako zabiť
+ Možnosť prepnúť na pohľad z prvej a tretej osoby
+ Kozmetické úpravy postáv aj zbraní
+ Deathmatch mód
+ Vyrovnané herné triedy
+ Plné servery a minimálna čakacia doba na hru
+ Špecializácie rytierov

Mínusy

- Vopred nalinkované mapy
- Menšie grafické bugy postáv aj zbraní
- Pre niekoho príliš repetitívne

Keď v roku 2012 prišli Torn Banner Studios so svojou brutálnou verziou stredovekého boja v hre Chivalry: Medieval Warfare, prakticky tým definovali žáner masívnych online súbojov na blízko. Vývojári priniesli dovtedy nevidený súbojový systém aj fantastické mapy pre 64 hráčov okorenené pôsobivým násilím. Po rokoch sa vracajú s pokračovaním Chivalry 2, ktoré si prichádza nárokovať právo na titul medzi stredovekými bojovkami.

S najnovším sequelom nadväzujú na všetko, čo urobilo z pôvodnej hry okamžitý hit s veľkou hráčskou komunitou a posúvajú to ešte na vyššiu úroveň. Chivalry 2 totiž dáva hráčom možnosť prežiť tie najvlhkejšie stredoveké sny v brutálnych a zábavných súbojoch dvoch znepriatelených frakcií.

Podobné konkurenčné tituly Mordhau alebo For Honor budú mať čo robiť, aby sa tejto excelentnej hre ďalšími časťami aspoň vyrovnali.

Príbeh nie je výrazný ale dotvára celkovú atmosféru

Torn Banner Studios už v prvej inštancii Chivalry zaviedli jemnú príbehovú linku dvoch znepriatelených strán rytierov Agatha a rádu Mason, ktorú teraz ďalej rozvíjajú. Zatiaľ čo rytieri Agatha bránia korunu, sú nábožensky založení a vyznávajú pravé ideály rytierstva, vojaci rádu Mason prahnú po moci pod vedením generála Malrica.

FonTech

Práve tieto detaily dotvárajú väčšiu hĺbku konfliktov na bojisku, ktoré tak nie sú len bezmyšlienkovitým sekaním a rúbaním ale z hľadiska herného príbehu o niečo skutočne ide.

Príbeh stavia na základoch predošlého dielu a dáva mapám zmysel

Aktuálne krajine vládne tyranský vodca z rádu Mason, ktorý získal korunu od kráľa Argona a rytieri Agatha sa museli stiahnuť do úzadia. Silnejúca nevôľa prostého ľudu znamenala správny čas na povstanie, do ktorého vedenia sa dostal mladý kráľ Argon druhý. Práve tu začína príbehová linka ťahajúca sa naprieč všetkými hlavnými mapami.

Mapy založené na tímovom úsilí aj chladnokrvné súboje všetkých proti všetkým

Chivalry 2 aktuálne ponúka 5 hlavných máp založených na príbehovej linke s nutnosťou hráčov spolupracovať na bojisku a 3 Deathmatch mapy, v ktorých bojujú rytieri sami za seba alebo v tímových brutálnych jatkách.

Hĺbka príbehového pozadia je na pätici hlavných máp skvelo vystavaná. Zatiaľ čo v jednej sa hráči snažia dobyť masívny hradný komplex a zabiť vodcu (opačná strana logicky hrad bráni), v ďalšej je ich úlohou dopraviť konvoj k hradu, inokedy zasa musia dobyť strategicky významný most, resp. ho ubrániť pred náporom. Všetko závisí od toho, za akú stranu sa hráči pred hľadaním hry rozhodnú bojovať.

FonTech

Mapa The Slaughter of Coxwell nádherne ilustruje zasadenie príbehu do hry, kedy chce rád Mason na dedinke Coxwell ukázať, čo čaká všetkých, ktorí otvorene podporia kráľa Argona II. Postavená je na vyvražďovaní bezmocných dedinčanov s vidlami alebo ich obrane zo strany Agatha.

Prepracované lokality so skvelým systémom checkpointov nútia hráčov spolupracovať

Všetky lokality sú nádherne detailne spracované, majú vlastnú identitu a pri tímových snaženiach tvorcovia pre hráčov pripravili premyslený systém čiastkových úloh, ktoré musia v rámci mapy plniť. Tento postup zároveň hráčov núti viac kooperovať a podieľať sa na spoločnom úspechu. Azda jedinou výhradou by bola lineárnosť, kedy mapy vždy odsýpajú podľa vopred nastavených pravidiel, ale na druhej strane je výsledok vždy neistý.

FonTech

Samozrejme, po mapách pobehujú aj hráči, ktorým ide len o prvé miesto v tabuľke, ale chvalabohu sú v menšine a tímy sa skutočne snažia pracovať ako jeden celok. Medzi veľkolepé tímové úsilie patrí ťahanie baranidla k bráne, posúvanie obliehacích veží k hradbám, bránenie kráľa v poslednom vzdore alebo oslobodzovanie zajatcov.

Excelentný súbojový systém je intuitívny ale neodpúšťa

A teraz k tomu najlepšiemu v dvojke Chivalry. Prepracovaný súbojový systém je tak originálny a výnimočne spracovaný, že sa tomu miestami až nechce veriť. Intuitívny, ale zároveň neodpúšťa chyby.

Hráči si ho môžu najskôr vyskúšať v tutoriáli, kde sa naučia všetky typy útokov, techniku defenzívy, uhýbanie, používanie combo-mechaník, správne načasovanie kopov alebo hádzanie zbraní či iných predmetov. Súboje sú riešené dostatočne komplexne pre skúsených veteránov, aj prístupné pre nováčikov v stredovekej vrave.

FonTech

V praxi to znamená, že na osvojenie bojového umenia každej hernej triedy je nevyhnutné naučiť sa časovať útoky a ich postupnosť v kombinácii s blokovaním a uhýbaním. Všetko je to ale neskutočná zábava v rýchlom slede udalostí. Odseknuté hlavy sú pravidelnou záležitosťou, visiace končatiny detto.

Súbojový systém si užijú nováčikovia aj skúsení stredovekí veteráni

Dokonca aj pri spadnutí na zem sa dá spraviť nejaký ten kill. Stačí využiť moment prekvapenia, kedy sa všetok boj odohráva nad rytierom a zospodu nepriateľov bodať dýkou alebo ich udierať päsťami. Čo je po ruke, to sa využije.

Na myši sa využije každé tlačidlo a nevyhnutné bude naučiť sa aj niekoľko šikovných manévrov na klávesnici. Opäť je dôležité zžiť sa s postavou, dostať sa do tempa, vedieť, kedy zaútočiť a kedy sa brániť, kedy sa prikrčiť alebo šprintovať, prípadne utiecť z boja pri presile.

Ovládanie nie je náročné, len vyžaduje trochu praxe a premýšľania. S myškou sa netreba báť pohybovať zo strany na stranu – podpíše sa to pod razanciu a dosah úderu. Miera poškodenia závisí aj od miesta dopadu zbrane, preto je žiadané mieriť na odkryté partie súpera, snažiť sa byť neustále v pohybe a hľadať slabé miesta v defenzíve.

FonTech

Herné triedy, ich podtriedy a nenávidení lukostrelci

Tak kvalitný súbojový systém by nemohol fungovať bez vyvážených herných tried, ktoré v hre nájdeme štyri. Každá z nich sa ďalej delí na tri podtriedy a v rámci povolania umožňujú prispôsobiť štýl boja potrebám hráča vďaka rôznym druhom zbraní.

Chivalry 2 ponúka hru za lukostrelca, klasického a ľahšie obrneného pešiaka, bojovníka z prvej línie alebo rytiera. Líšia sa od seba zbraňami, počtom životov, rýchlosťou útokov aj pohybu alebo špeciálnymi schopnosťami.

FonTech

Obojručné ťažké meče, malé meče v kombinácii so štítom, sekery najrôznejších veľkostí a tvarov, halapartne, palcáty či sekundárne zbrane najčastejšie zastúpené menšími dýkami, mečmi alebo jednoručnou sekerou. Stačí si len vybrať podľa preferencií a toho, čo sa hráčom najlepšie ovláda. Niekto má rád veľký záber meča a pomalšie, ale smrteľné výpady, inému vyhovujú svižné rany sekerou zo strany na stranu, ale málokto strpí lukostrelcov.

Luky a kuše sú väčšinou terčom nájazdov hráčov s vidinou ľahkého killu

Pre ich spôsob boja na diaľku, ktorý častokrát znenazdajky ukončí duel dvoch rytierov, sú jednoducho vyhľadávanou komoditou a podnikajú sa na nich nájazdy s jediným cieľom – zabiť. Nájdu sa mapy, kde je ich prítomnosť pre úlohy esenciálna, ale ak si niekto vyberie lukostrelca v malej gladiátorskej aréne v deathmatch móde, jednoducho si pýta byť zmasakrovaný.

FonTech

Kozmetické úpravy a skiny

Pre hráčov, ktorí radi trávia hodiny editovaním svojej postavy je Chivalry 2 pohladením na duši. Každá jedna zo štyroch herných tried sa dá prispôsobiť samostatne a to ako pre rytierov Agatha, tak pre rád Mason.

Samotná tvorba charakteru je intuitívna a okrem klasických úprav ako farba pleti alebo zarastenie je možné postavu nahodiť do bojového pomaľovania, pridať jej jazvy či monokle.

FonTech

Kde to ale začína byť zaujímavejšie, tak je samotné brnenie a výstroj. Veľa nových skinov a doplnkov sa otvorí postupne za levelovanie jednotlivých herných tried. Za každú mapu a výsledné skóre môžu hráči získať skúsenosti aj herné mince, ktoré sa dajú použiť na zakúpenie naozaj skvelých doplnkov.

Prispôsobenie rytierov ponúka skvelé možnosti, ako si vojaka upraviť do najmenších detailov

Bojisko sa tak stane rôznorodým a pobehujú po ňom historicky verne vyzerajúce postavy, ako aj vtipnejšie kreácie s ozdobnými pierkami. Mimoriadne oceňujem pridanie skinov zbraniam, ktoré tak môžu mať lesk ako čerstvo od kováča, alebo im hráči pridajú trošku opotrebovania. Rovnaký princíp platí aj pre brnenie.

FonTech

Bojisko je chaotickým miestom s úžasnými možnosťami

Hektolitre krvi, chaos a nekonečná zábava. Na bojisku sa dá využiť naozaj všetko a je to element, ktorý neprestane baviť. Pri obliehaní hradu môžu hráči naložiť veľké balvany na katapult a bombardovať defenzívu. Neraz sa nám stalo, ako sme v kričiacej skupinke bežali zastaviť postup obliehacej veže, ale celú päticu odstavila jedna dobre mierená rana odnikiaľ.

FonTech

Naopak, ako člen útočiacej jednotky som s rytierom vzal výbušné sudy a snažil som sa ich odniesť k bráne, aby sme prelomili odpor a vtrhli do hradu. Obrancovia nás prekvapili zo zálohy, a tak nezostávalo nič iné, než sud hodiť po nepriateľoch a pokračovať vo formácii.

Tisíc a jeden spôsobov, ako zabiť alebo byť zabitý

Aj vrhanie zbraní môže byť smrteľným zásahom do nič netušiacej obete. Stačí správne prečítať situáciu, hodiť sekeru/kopiju/meč/čokoľvek po nepriateľovi a pri dobrej muške a troche šťastia cieľ nemá šancu. Ranený vojak je ale stále použiteľným nástrojom, musí len na chvíľku odísť z boja, zregenerovať a vrátiť sa do vravy. Pozor si treba dávať na výdrž, ktorá ovplyvňuje najmä náročnejšie špeciálne útoky.

FonTech

A to je len zlomok toho, čo môžu hráči na bojisku zažiť. Stačí sa porozhliadať po okolí, nechať predstavivosť pracovať, chopiť sa príležitosti a ponížiť protivníka spôsobom, na ktorý bude chcieť čo najrýchlejšie zabudnúť.

Zábava a brutalita na bojisku z pohľadu prvej aj tretej osoby

Hra exceluje aj v improvizácii počas súbojov. Povedzme, že rytier počas súboja stratí zbraň a zostane mu len štít, s ktorým môže predviesť netypický útok hranou a nepriateľa tak úplne nečakane poslať do nebíčka. Padla rytierovi prilba? Môže si ju vziať do slabšej ruky a útočiť v kombinácii s primárnou zbraňou. Takýchto scén je v Chivalry 2 nepreberné množstvo a každá začatá hra ponúka nové možnosti, ktoré neprestávajú baviť.

FonTech

Počas rytierskeho turnaja je napríklad možné zobrať zo stola šľachty chlieb a niekoho ním doraziť prípadne ho po ňom hodiť. Alebo sa v kráľovskej sále napiť piva len tak pre radosť. Vojenská vrava by ale nebola dokonalá bez bojových pokrikov.

Hráči majú na výber pohľad prvej aj tretej osoby – jeden ponúka intímnejší zážitok, druhý lepší prehľad o dianí na bojisku

Tvorcovia určite potešili všetkých fanúšikov, keď ponechali obľúbenú funkciu z prvej časti a všetci rytieri si môžu pri behu do boja poriadne zahulákať a navzájom sa vyburcovať aj pobaviť.

FonTech

Šípy sa do postavy zarežú v nádhernej animácii a na krátku dobu v nej zostanú. Po bojisku tak online bojovníci môžu pobehovať dostrieľaní zo všetkých strán a výsledok je naozaj pôsobivý. O to viac, keď takto ranení dokážu so sebou do hrobu vziať aj pár protivníkov.

Dostal štít rytiera v súboji poriadne zabrať? Podpíše sa to na jeho stave, kedy z neho padajú malé kúsočky až sa úplne rozpadne a je nutné ho zahodiť. Sú to práve tieto maličkosti, ktoré popri prepracovanom súbojovom systéme dávajú hre čaro momentu.

FonTech

Navyše je možné meniť pohľad z prvej osoby na tretiu a naopak podľa preferencií. Zatiaľ čo pohľad prvej osoby je intímnejším a intenzívnejším zážitkom kvôli menšiemu zornému poľu, pohľad z tretej osoby dáva lepší o postave na bojisku a je tak možné lepšie reagovať na vzniknuté situácie.

Pár chybičiek na kráse nie je ani tak na škodu ako na úžitok

Niekedy sa v boji stane, že sa zbrane zapichnuté do protivníka začnú zobrazovať podivne a vyzerajú, akoby levitovali. Alebo sa po napichnutí na kôl naruší fyzika rytiera a začne sa zmietať v neprirodzených pohyboch a animáciách. Tieto ani ďalšie podobné bugy ale významne nenarúšajú plynulosť hry a vzhľadom na neustálu akciu na bojisku hráč ani nemá príliš veľa času venovať sa im.

FonTech

Detaily rozhodujú

Chivalry 2 má desiatky malých drobností, ktoré robia zážitok ešte výraznejším. Po neúspešnom súboji je možné pochváliť nepriateľa za dobre odvedenú prácu. Dopĺňanie šípov pre kušu je samozrejmosťou a dobrý veliteľ katapultu dokáže aj svojpomocne zastaviť nápor baranidla. Sú to tieto malé nuansy, ktoré z hry robia komplexnú záležitosť.

Hľadanie hry netrvá dlhšie než pár sekúnd a servery sú zväčša preplnené

Navyše, servery sú preplnené a na hru sa nikdy nečaká viac ako 20 sekúnd. A ak sa náhodou nenájde dostatočný počet hráčov, dočasne sa miesta doplnia botmi, ktorých postupne nahradia reálni bojovníci.

Stredovek nikdy nebol zábavnejší a odmeňujúcejší

Tomuto stredovekému epickému dielu prakticky nie je veľmi čo vytknúť. Vývojári z Torn Banner Studios stavajú na osvedčených základoch, ktoré s hravosťou posúvajú na piedestál stredovekých bojoviek. Brutalita bitiek je na mieste a len podčiarkuje zábavnosť celého súbojového systému. Ten je maximálne intuitívny a prepracovaný, aby priniesol čo najlepší zážitok z hry pre nováčikov aj ostrieľaných harcovníkov.

Na detailne spracovaných mapách sa tvorcovia nebáli pridať niekoľko úloh, ktoré hráčov nútia spolupracovať a prípadné víťazstvo či porážka je tak vždy výsledkom celej skupiny. Na svoje si prídu aj milovníci prispôsobenia postavy so širokým spektrom úprav. Detaily na bojisku zaručujú nekonečnú zábavnosť, chaotické súboje plné krvi a odťatých končatín zase len tak hráčov nepustia.

Možnosť prepnúť si pohľad z prvej osoby na tretiu a naopak je vynikajúcim krokom pre zatraktívnenie súbojov, zabitie prilbou alebo obrana hradu pomocou katapultu zase pôžitkom pre všetky typy hráčov. Krásna grafika, plynulá hrateľnosť a minimálna čakacia doba robia z Chivalry 2 stredoveký skvost.

Titul je k dispozícii pre konzoly PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S a pre PC zatiaľ exkluzívne na platforme Epic Games Store.

HODNOTENIE

9.5/10

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

Články, ktoré hýbu svetom