+ Emotívny príbeh Amicie a Huga
+ Nádherný vizuál
+ Potkany sú elementom, ktorý hru odlišuje od konkurencie
+ Využitie funkcií DualSense ovládača a SSD disku PS5
+ Takmer 20 hodinová kampaň
+ Česká lokalizácia
- Poklesy snímkovania v interiéroch
- Ľudia v meste pôsobia príliš genericky
Hra ťa v úvode zavedie do mestského prostredia, ktoré nebolo zasiahnuté epidémiou. Celkový dojem zo zaľudnených úlíc je na prvý pohľad úžasný. V uliciach prebiehajú rozhovory medzi obyvateľmi, pod nohami ti pobehujú sliepky a siláci si pri sude porovnávajú svaly za pomoci starého dobrého pretláčania. Jednoducho tu nenájdeš hluché miesto.
Keďže hra je lineárne ladená, dokážeme autorom odpustiť aj činnosti občanov, ktoré sa neustále opakujú v krátkych slučkách. Aj napriek nim je tu stále dostatok priestoru na preskúmavanie okolia.
Oblasti sú otvorenejšie ako v predchodcovi. Pri potulkách mestom narazíš aj na minihru a v menej naratívnych častiach nájdeš vo vedľajších uličkách či budovách drahocenné materiály, ktoré ti poslúžia na vylepšenie vybavenia alebo výrobu predmetov na boj s potkanmi.
Kľudnejšie pasáže, v ktorých preskúmavaš okolie, sa striedajú s bojovými, kde sa ale mierne vytráca moment prekvapenia. Vždy, keď uvidíš rozľahlejšie námestie alebo lúku, môžeš očakávať príchod nepriateľov alebo hordu potkanov, ktorá hrdinom príbehu skríži cestu.
FonTech
Mechanikou, ktorá odlišuje Plague Tale od ostatných hier, sú viackrát spomínané potkany. Akonáhle sa dostanú na obrazovku, kompletne zmenia pravidlá hry a môžeš zabudnúť na kľudnú prechádzku stredom oblasti.
Kontakt s potkanmi znamená okamžitú smrť a buď ich budeš musieť odlákať alebo použiť oheň na vytvorenie bezpečného koridoru. Na odlákanie môže dobre poslúžiť mŕtve zviera, ale kľudne aj jeden z vojakov, ktorému zahasíš fakľu počas prechádzky medzi potkanmi.
Veľmi dôležité je mať po ruke predmet Ignifer, ktorý dokáže zapáliť vzdialenú fakľu alebo ohnisko a vyčistiť okolie od potkanov. Novinkou je, že tentokrát si môžeš vybrať, či Ignifier, alebo ktorýkoľvek iný predmet, hodíš rukou, prakom alebo v keramickej nádobe.
Vrhanie rukou je rýchle a tiché, ale má obmedzený rádius. Výhodou praku je, že s ním dokážeš vystreliť projektil aj na vzdialené ciele, no vojaci ťa môžu počuť a hodenie nádoby vytvorí v mieste dopadu plošný efekt zvoleného predmetu.
Čítal si už?
VIDEO Takto vyzerá nové Need for Speed. Novinky hru zmenili na nepoznanie
Okrem Ignifieru tu nájdeš aj obľúbený Extiguis, ktorý naopak, uhasí plamene. Samozrejme, predmetov je tu viac, no vo všeobecnosti platí, že ti pomôžu ako v puzzle častiach s potkanmi, tak aj v súbojoch s nepriateľmi.
Výroba predmetov je jednoduchá a zväčša spočíva v skombinovaní dvoch základných materiálov. Okrem výroby pomôcok si dokážeš vylepšovať svoje vybavenie na pracovných stoloch a môžeš tak zvýšiť efektivitu praku alebo rozšíriť vrecká na muníciu a materiály.
Ďalšou novinkou sú schopnosti prezieravosti, agresivity a vynaliezavosti. Tie sa odomykajú podľa toho, akým štýlom hru prechádzaš a keď dosiahneš nový level v ktorejkoľvek z nich, odomkne sa ti nová pasívna schopnosť Amicie – napríklad rýchlejšie zakrádanie sa či schopnosť rozoberať predmety, ktoré už so sebou nedokážeš zobrať.
Do hry pribudla aj kuša. Ide o užitočného pomocníka pri likvidácii nepriateľov, ktorí majú na hlave helmu a prak na nich neúčinkuje. Okrem toho si dokážeš vytvoriť trvalý zdroj svetla, pokiaľ vystrelíš ohnivú šípku na drevený povrch. Musíš však mať na pamäti, že na rozdiel od praku kuša nemá neobmedzenú muníciu.
Zmenami prešli aj stretnutia s ľudskými protivníkmi, aj keď jadro zostalo nezmenené a ani v pokračovaní sa neoplatí púšťať do otvorených konfliktov. V hre je viac druhov nepriateľov. Obyčajných vojakov dokážeš zlikvidovať bez väčších problémov, no súperi s helmami sú ťažším orieškom.
Jediným spôsobom, ako sa ich zo začiatku zbaviť, je mať pri sebe nôž, ktorý je však obmedzený iba na jedno zabitie, podobne, ako to bolo napríklad v The Last of Us. Pokiaľ ťa takýto nepriateľ odhalí a už nemá nože, môžeš mu uštedriť ranu z blízka prakom, no ten ho omráči iba na chvíľu a opäť musíš hľadať úkryt.
Autorov musíme pochváliť za voľnosť, ktorú hráčom dali pri prechádzaní hrou. Každý konflikt sa dá vyriešiť viacerými spôsobmi, takže za sebou môžeš nechávať spúšť, ale môžeš si zvoliť aj úplne pacifistický prístup.
Takmer v každej pasáži sa nachádzajú aj puzzle prvky. Tie sú častokrát nápadité, no nájdeš tu aj pomerne jednoduché úlohy, ktoré zvládneš vyriešiť za pár sekúnd. Ich početnosť je veľká a obtiažnosť úloh sa rozumne strieda.
Väčšina hádaniek spočíva v prechádzaní skrz potkanmi zamorené oblasti, klasickom uvoľňovaní a presúvaní vozíkov, no nájdeš tu aj prvky, ktoré musia byť vykonané v určitej sekvencii.
Keďže ťa počas celej hry niekto sprevádza, hra ťa donúti do hádaniek zapojiť aj spoločníka, napríklad pri točení pákou, ktorá hýbe plošinou na ktorej práve stojíš. Je však škoda, že pri logických úlohách ťa hra častokrát povedie za ručičku a oberie ťa o pocit z vyriešenia problému.
Plague Tale: Requiem je postavený na vlastnom engine vývojárov, a je teda ušitý priamo pre potreby hry. Na vzhľade je to jednoznačne cítiť – titul beží v takmer plynulých 60 snímkach za sekundu, no sú tu aj citeľné prepady, najmä keď sa pohybuješ v interiéroch.
Brutalita je v hre všadeprítomná, čím odzrkadľuje realitu stredovekých čias a navodzuje surovú atmosféru, ktorá ťa dokáže pohltiť. Farebné tóny tu síce prevládajú nad ponurou šeďou, no v určitých pasážach priam srší surovosťou ako napríklad pri prechádzaní mäsiarskou štvrťou počas daždivého dňa, kedy je zem nasiaknutá prasacou krvou.
Ray-tracing bude dostupný iba na PC, no napriek jeho absencii sa vývojárom grafická stránka náramne vydarila. Nasvietenie, odlesky a modely postáv či objektov alebo prostredia sú na vysokej úrovni a môžu sa porovnávať s tými najväčšími AAA titulmi.
Zapálené fakle sú jedinou zbraňou proti potkanom a vykresľujú hru svetla a tieňov takmer k dokonalosti. Snáď jedinou výnimkou z dokonalého prevedenia sú efekty výbuchov, kedy sa stáva, že explózia nevyzerá úplne uveriteľne – akoby nezapadala do okolitého prostredia.
Pozri aj
Neskutočný zážitok. The Last of Us je po 9 rokoch ohromný, má len jednu chybu
K tomu sú všetky prostredia vymodelované do posledného detailu a už len podtrhujú úžasnú stredovekú atmosféru. Dôkaz toho, že Asobo Sudio si dalo záležať na každom detaile je aj ich spolupráca s doktorkou stredovekej histórie Roxane Chila, ktorá sa starala o autentickosť opevnení, miest či oblečenia obyvateľov a vojakov.
Modely hlavných postáv pôsobia realisticky a motion capture oddelenie urobilo tiež výborný kus roboty, pretože mimika tvárí je porovnateľná s hrami s oveľa vyšším rozpočtom. Celkové pohyby postáv sú veľmi dynamické a vyznievajú prirodzene ako v hre, tak aj v prestrihových scénach.
Inak je to už ale s modelmi obyvateľov miest. Pri rozhovoroch s Amiciou im oči blúdia všade naokolo, iba nie na ňu a otváranie úst neodzrkadľuje to, čo hovoria. Týchto častí však v hre nie je veľa a tak sa dá tento neduh opomenúť.
Veľké pozitívum je, že autori neobišli ani DualSense ovládač, pri ktorom zakomponovali všetko, čo dokáže ponúknuť a to tým najlepším spôsobom. Haptická odozva ti do dlaní prenesie každú dažďovú kvapku a užiješ si ju aj pri konfliktoch či preskúmavaní krajiny.
Pritom však pôsobí prirodzene a ani trochu ťa neruší. Adaptívne triggery pocítiš pri streľbe z praku, keď ti pri každom otočení klepne tlačidlo do prstu a takisto cítiš odozvu pri nabíjaní a streľbe z kuše, či vrhaní predmetov alebo utekaní.
Rýchle načítavania sú už štandardom a Requiem ho taktiež zužitkoval, k čomu dopomohol rýchly SSD disk v novej generácii konzol. Vďaka priestorovému zvuku sa budeš cítiť ako uprostred diania a vždy budeš počuť, kde sa nepriateľ nachádza.
FonTech
Verdikt
Plague Tale: Requiem predovšetkým po vizuálnej stránke zanecháva dychberúci dojem, rozhodne nesklame ani v oblasti príbehu a hrateľnosti. Prechádzanie cez potkanmi zamorené oblasti pomocou ohňa pôsobí aj naďalej prirodzene, pričom autori dokázali nadviazať na úspech prvého dielu a rozšíriť možnosti, ktoré ponúkal. Nájdeš tu niekoľko predmetov, ktoré otvárajú nové spôsoby, ako si poradiť s nepriateľmi.
Kuša je vítaným prídavkom. Okrem zjednodušenej likvidácie vojakov ti pomôže aj s riešením hlavolamov. Pri prechádzaní ti taktiež pomôžu vylepšenia vybavenia, ale aj vlastností samotnej Amicie, ktoré sa odomykajú podľa štýlu, akým riešiš konflikty. Príbehovo sa autori zamerali na liečbu Hugovej choroby, pričom nebude núdza o emotívne časti. Na pozadí sa zameriava najmä na vnútorné pocity hlavnej dvojice, keďže obaja súrodenci si v minulosti prešli cez ťažké morálne rozhodnutia.
Aj keď ray-tracing nie je dostupný v konzolových verziách, autori doručili nezabudnuteľný zážitok v úžasnom prostredí stredovekého Francúzska. V hre stráviš zhruba 20 hodín, čo je oproti predchodcovi takmer dvojnásobok.
Asobo Studio nám ukazuje, že s ním máme do budúcnosti počítať a my sa teraz nevieme dočkať, s čím prídu nabudúce. A Plague Tale: Requiem vychádza v českej lokalizácii už 18. októbra na všetky nové konzoly, na PC a v cloud verzii aj na Switch.
A Plague Tale: Requiem
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
recenzia Konečne plug-in hybrid, ktorý dáva zmysel. Novú Škodu sme si totálne zamilovali (RECENZIA)
RECENZIA Takto sa majú robiť hry. Hrali sme novinku z ikonickej série a okamžite si ju zamiluješ
Je lepšie než autá, ktoré stoja o desiatky tisíc viac. Testoval som prelomové elektrické SUV od milovanej značky
AMD opäť zosmiešnilo Intel. Odhalili nový čip s enormným výkonom, ktorý nemá konkurenciu
Stojí 800 € a vyvoláva veľké vášne. Vyskúšal som PlayStation 5 Pro a mám jasno, či sa oplatí
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- MIKI je len predkrm. Toto je TOP 13 slovenských filmov na Netflixe a ďalších službách
- Clá končia, dohoda je blízko. Čína bude v Európe predávať lacné elektromobily, EÚ má podmienku
- Gladiátor 2 má premožiteľa. Zničil ho nečakaný film, ktorý sa na Slovensko ešte len chystá
- Desivému výbuchu predchádzal záhadný signál. Sopka pred erupciou tisícročia „varovala“ ľudí, no vedci nechápali
- Stavili sme na zlého koňa. Odhalili tajomstvo lacných čínskych áut, svet spasí už len posledná vec
-
- Kotle a tepelné čerpadlá padnú do úzadia. Prichádza inovácia, ktorá ti môže kúrením zarobiť peniaze
- MIKI je len predkrm. Toto je TOP 13 slovenských filmov na Netflixe a ďalších službách
- Gladiátor 2 má premožiteľa. Zničil ho nečakaný film, ktorý sa na Slovensko ešte len chystá
- Prevráti ti žalúdok. Jeden z najsledovanejších seriálov Netflixu dostal novú sériu, máme prvé zábery
- Obľúbená banka Slovákov zdražuje. Za základné služby si riadne priplatíme (+ako sa vyhnúť poplatkom)
-
- Kotle a tepelné čerpadlá padnú do úzadia. Prichádza inovácia, ktorá ti môže kúrením zarobiť peniaze
- Neexistuje iba Bitcoin. Toto je TOP 7 ďalších kryptomien, ktoré musíš sledovať, ak chceš zarobiť
- Na Slovensko dorazila najväčšia inovácia za roky. Vážení, takto vyzerá paušál budúcnosti
- Má skoro 2000-krát silnejšiu gravitáciu než Zem. Čína aktivovala zvláštne zariadenie (+na čo slúži)
- Západné zbrane na Ukrajine sú až príliš moderné. Rusi našli spôsob, ako ich zneškodniť
Oheň, výbuch a neistota. Japonská vesmírna misia čelí ďalšiemu zlyhaniu
Najsilnejšia ekonomika Európy si môže vydýchnuť. Obavy sú však na mieste
Vedci objavili prekvapivý účinok milovaného nápoja. Začneš ho piť častejšie?
Vykrádali celé nákladné autá. Zlodeji odcudzili zariadenia v hodnote 1,5 milióna dolárov
Hráči sú z nej na prášky. Microsoft vydal aktualizáciu, ktorá zhadzuje obľúbené hry
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené