Reštart vlajkovej lode PlayStation God of War vyšiel v roku 2018 na jednotku. Kratos už na Olympe pobil všetko, čo sa dalo, autori preto jeho kroky priviedli do Škandinávie a nórskej mytológie.  Dobre známu brutálnu hrateľnosť obohatili o veľmi osobnú príbehovú linku, v ktorej si zatvrdnutý hlavný hrdina po strate svojej ženy hľadá cestu k synovi Atreovi.

Dvojica naprieč dobrodružstvom zabije aj zopár severských bohov, čo neujde pozornosti vládcu Asgardu, vševidiaceho Odina. V rovnakom duchu ako predchodca teraz pokračuje aj nový God of War, ktorý má našliapnuté stať sa najlepším dielom v sérii a rozhodne tiež jednou z najlepších hier súčasnosti.

Vo svete očakávanej hernej novinky som zatiaľ strávil približne 15 hodín, prísne embargo však zďaleka nedovoľuje priblížiť o nej všetko, čo by som chcel. Určite ale mám jasnú predstavu, akým smerom sa hra vyberie a akú hrateľnosť prinesie. Je sa na čo tešiť.

Dej God of War Ragnarok priamo nadväzuje na predchádzajúci diel, oplatí sa teda zaspomínať si na jeho udalosti. Myslia na to aj autori, ktorí do menu pridali krátke video pôvodného dobrodružstva pokrývajúce jeho (skutočne iba) kľúčové momenty.

Kratos a Atreus v novom príbehu čelia ďalšej nemožnej výzve – na svet sa valí Ragnarok, podľa proroctiev kataklizmická udalosť, ktorá predznamenáva veľkú vojnu a zánik bohov. Kým Kratos sa na katastrofu snaží pripraviť svedomitým tréningom, jeho dospievajúci syn má hlavu úplne inde – neustále pátra po odpovediach v odhalenom proroctve a jeho vlastnej úlohe v prichádzajúcej vojne.

Je to práve Atreus, ktorý svojimi odhaleniami vyprovokuje novú dobrodružnú výpravu, aj keď vo veľkom k nej prispeje aj dvojica návštevníkov z úvodu hry. O koho ideme prezradiť nemôžem, a vlastne ani netreba kaziť prekvapenie. Stačí povedať, že už začiatok poriadne navnadí na neskoršie udalosti a novú dobrodružnú výpravu, v ktorej opäť nechýba brutalita, ale tiež viaceré humorné scény a nový aspekt vývoja medzi Kratosom a jeho synom.

Ak tieto poznávacie znamenia znejú povedome, je to skutočne tak. Ragnarok do hrateľnosti zďaleka neprináša takú revolúciu ako reštart značky z roku 2018. Pokračovanie je postavené na zaužívaných mechanizmoch z pôvodnej hry, ktoré sú obohatené o menšie či väčšie novinky. Mnohé z nich zároveň budú predstavené až s pokrokom v príbehu, aj preto nový God of War v úvodných hodinách pôsobí takmer ako identická kópia svojho predchodcu.

Keďže na svet začala padať večná zima, prvé hodiny vo svete God of War sú plné ľadu a snehových víchric. O to vítanejšie následne pôsobí nová ríša Svartalfheim, ktorá je nasiaknutá slnkom, vodopádmi aj gejzírmi.

Drastická zmena prostredia dokazuje dôraz na dizajn jednotlivých prostredí, ktoré sa od seba budú výrazne odlišovať. Tvorcovia pre Ragnarok potvrdili návštevu všetkých 9 ríš severskej mytológie a ak budú rovnako nápadité ako Svartalfheim, svet God of War sa len tak ľahko neopozerá.

Svartalfheim sa originálnym prevedením výrazne vymyká bežnej predstave o severskej mytológii. Novo predstavená ríša prekypuje životom a veselou scenériou, diametrálne odlišnou od úvodu hry. Cez zápisky a komentáre postáv sa hráč dozvedá viac o jeho histórii, vykorisťovaní trpaslíkov i krutovlády Odina, ktorý si poslušnosť tamojších obyvateľov vyslúžil silou a vraždami.

Podobne ako v pôvodnej hre, aj v novinke sa k hráčovi nenásilne dostáva množstvo užitočných informácií o prostredí i postavách, ktoré stretne. Stáva sa tak prostredníctvom rozhovorov, komentárových vsuviek Mimira (odseknutej hlavy, ktorú Kratos nosí so sebou) i nájdených bonusov. K atraktivite textu výrazne prispieva aj česká lokalizácia.

Poďme už však k hrateľnosti, ktorá je postavená na osvedčených základoch a opäť je tvorená dvojicou hlavných aspektov – početnými súbojmi s nepriateľmi a riešením hádaniek. Zbrane hlavnej postavy v úvode zostávajú nezmenené a arzenál opäť tvorí ľadová sekera, čepele chaosu a štít. RPG prvky sú citeľné aj tentokrát, nepriatelia sú teda označení svojou úrovňou a viaceré aspekty výstroje i bojových schopností je možné vylepšovať za skúsenosti a nájdené materiály.

V prvých hodinách protivníkov tvoria predovšetkým nájazdníci v kombinácii s nebezpečnými živočíchmi a mutantmi, na ceste však Kratos stretne aj zopár starých známych. Nepriatelia útočia zblízka aj z diaľky, takmer vždy sú v presile a na vyššej obtiažnosti rozhodne vedia potrápiť. Je preto potrebné stratégiu premyslieť a nepúšťať sa do boja bezhlavo.

Prostredie je oproti predchodcovi ladené vertikálnejšie a jednotlivé „arény“ pôsobia otvorenejšie. Hráč tak nepriateľom môže ujsť, dostať sa na vyššiu pozíciu a buď si na nich počkať, alebo začať eliminovať slabších protivníkov útočiacich z diaľky. Autori zvýšili dôraz aj na interakciu s prostredím – k dispozícii sú neraz kamenné bloky, stromy alebo stĺpy, ktoré možno vytrhnúť a zasadiť nepriateľovi výrazné poškodenie.

Do boja sa intenzívnejšie zapája aj Atreus, ktorý vďaka novým šípom môže vyhodeného nepriateľa nechať „levitovať“ vo vzduchu a vytvára tak priestor na masívne poškodenie zo strany hráča. Atreus sa však po novom nebojí ušpiniť si ruky a vie Kratosovi pomôcť aj v ničivých kombách. Deje sa tak automaticky, pričom jeho poškodenie a vlastnosti je opäť možné vylepšovať.

Nové Atreusove šípy pomáhajú aj pri ničení prostredia, môžu napríklad zdemolovať stožiare, na ktorých sú nepriatelia útočiaci z diaľky, šípy pomájú aj pri riešení environmentálnych hádaniek. Do arzenálu mladého bojovníka však časom podľa gameplay videí pribudnú aj ďalšie možnosti ako napríklad privolať na pomoc zvieracie beštie.

Výstroj Kratosa zatiaľ zostáva nezmenená, najväčšou novinkou oproti pôvodnej hre si (prinajmenšom v úvode) ťažké a ľahké štíty. Pomocou ľahkého štítu vie Kratos pri dobre načasovanom bloku nepriateľov omráčiť, ťažký štít túto možnosť nemá, no je naopak schopný vykryť aj ťažko čitateľné „žlté“ útoky od protivníkov.

Úvodné hodiny prinesú aj súboje s bossmi. Niektorí sú povinní, iní sa viažu k vedľajším úlohám a je možné ich vynechať. Výpady silných protivníkov sú devastačné a najskôr sa treba dobre zoznámiť s ich správaním a útokmi. Následne už je to o dobre načasovanej obrane a protiútoku, pričom koniec súboja sprevádzajú brutálne animácie s podporou quick time eventov. Aj tu platí, že veteránov v sérii God of War prekvapí skôr vizuálom ako veľkými novinkami v hrateľnosti.

Okrem hlavného príbehu hra prináša aj množstvo vedľajších aktivít, ktoré sú neraz štedro odmenené. Za zničenie dobre strážených ťažiacich veží v Svartalfheime napríklad prišla odmena v podobe vzácnej rudy, z ktorej je následne možné vyrobiť špeciálnu zbroj. Tá parametrami výrazne vyčnieva nad dostupným vybavením, odmenou sú navyše aj informácie o histórii ríše a o tom, akej nemožnej úlohe čelil Mimir pri ich budovaní.

God of War sa na pozadí početných dialógov a komentárov snaží predostrieť, že svet nie je čiernobiely. Niektoré historky pobavia, iné zasa poučia a zakaždým sú zaujímavé. To isté platí aj o vzťahu Kratosa a Atreusa, ktorý sa posunul na novú úroveň.

Atreus už nie je mĺkvy vystrašený mladík, má chuť bojovať a meniť svet. Veterán Kratos naopak najlepšie vie, čo vojna obnáša, a snaží sa od nej Atreusa odradiť. Spoločne s dejom sa tak zmysluplne vyvíja aj vzťah medzi dvoma hlavnými postavami.

Napredovanie okrem Mimira osviežujú aj silné vedľajšie postavy. Najčastejšie Kratos stretáva dvojicu trpaslíkov v podobe Broka and Sindriho, známych už z pôvodnej časti. Predovšetkým ustráchaný Sindri sa vie postarať o dobrú náladu. Okrem toho tiež Kratosa zásobuje vylepšeniami, ktoré odomykajú dodatočné možnosti hrateľnosti a sprístupňujú nové oblasti.

Systém vylepšení zostal totožný s predchádzajúcou hrou, opäť je možné meniť a vylepšovať zbroj, dávať do zbraní runy so špeciálnymi schopnosťami. Menu je v tomto ohľade trocha chaotické a treba si zvykať na jednotlivé kategórie a ich úrovne, inventár so stovkami predmetov sa však našťastie nekoná a v ponuke sa dá zorientovať.

Absolútne pozitívny dojem vyvoláva audiovizuálna stránka hry, ktorá je špičková a vyšperkovaná do najmenšieho detailu. Pri detailnom zábere na Kratosa je vidieť každý fúz jeho brady či pribúdajúce vrásky v okolí očí, to isté však platí aj o ostatných postavách. Hra je skvele nasvietená a rozhodne je pôsobivou demonštráciou možností PlayStation 5.

Prechod z gameplay pasáží do cutscén je plynulý, zamrzí azda len prechod medzi svetmi, ktorý opäť sprevádza loading v podobe krátkeho pobytu v „medzipriestore“ s teleportačnou bránou. Autori tento úsek museli do hry zakomponovať kvôli optimalizácii na PS4, vďaka dialógom a novým informáciám počas načítavania však nejde ani tak o sťažnosť, ako skôr o drobný postreh.

Ragnarok zároveň budí dojem väčšej hry ako jeho predchodca. K prvému skutočne výraznému pokroku v deji som sa pri splnení jednej vedľajšej úlohy dopracoval po približne 6 hodinách. Ešte síce celkom neviem, čo si tvorcovia pre hráčov nachystali ďalej, určite však pôjde o veľkolepejšie a dlhšie dobrodružstvo ako v pôvodnej hre.

Prvé hodiny strávené hraním God of War Ragnarok tak boli nesmierne príjemné. Vývojári zo Santa Monica opäť odviedli svedomitú prácu a prinášajú technicky dokonalú a hrateľnosťou nesmierne zábavnú novinku, ktorá je zmysluplne vystavaná na základoch predchodcu.

S istotou tak už teraz môžem povedať, že Ragnarok bude patriť k najsilnejším novinkám tohto roka a je horúcim kandidátom stať sa najlepším dielom celej série. Jedinou výčitkou môže byť až prílišná podobnosť s pôvodným dielom. Spoločne s progresom v príbehu sa však odomknú aj ďalšie novinky, ktoré hrateľnosť obohacujú a odlišujú. Detailne ich priblížime v recenzii 3. novembra.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú