Výhodou a zároveň nevýhodou elektrických áut je to, že oproti vozidlu s klasickým spaľovacím agregátom vydáva len akýsi bzučiaci zvuk elektromotora, ktorý je počuť hlavne vo vyšších rýchlostiach. To je však problémom v meste, kde sa vozidla častokrát vlečú a takmer ich nepočuť. 

No ako informuje web Newatlas či Slashdot, to sa nepáči Európskej únií, ktorá od 1. júla zavádza do obehu novelu, na základe ktorej budú musieť elektrické vozidla vydávať bližšie nešpecifikovaný druh zvuku. Pravidlo platí pre všetky elektrické vozidlami so štyrmi a viac kolesami. Skútre, motorky a ďalšie vozidlá sú tak od tohto nariadenia oslobodené.

Veľké plus aj pre slepých chodcov

Systém nesie oficiálny názov AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) a ide o to, aby vozidlo idúce do 20 km/h vydávalo nepretržitý hluk na úrovni aspoň 56 decibelov (zvuk elektrickej zubnej kefky). Maximálna úroveň hlasitosti je obmedzená na 75 decibelov. Pre porovnanie, bežný naftový automobil vydáva hlasitosť približne 85 decibelov.

Nie je predpísané konkrétne znenie tohto zvuku a pravdepodobne to tak ostane na zvážení samotných automobiliek. Môžme sa tak tešiť na rôzne variácie, kde sa dizajnéri môžu poriadne vyblázniť. Možný spôsob ukazuje napríklad Jaguar I-Pace, čo je plne elektrické vozidlo a zvuk ktorý vydáva pripomína vozidla zo Star Wars.

Nový zákon tiež výrazne pomôže slepým chodcom, pre ktorých sú akustické podnety nesmierne dôležité. Nakoľko sa zvuk elektromobilu musí odvíjať od toho či zrýchľuje alebo spomaľuje, budú tak môcť viac predvídať situáciu na cestách a hlavne pri ich prechádzaní.

Ešte v tomto mesiaci by mala vyjsť nová štúdia, na ktorej sa podieľajú nórski výskumníci a ktorá skúma to, či je hlučnejší elektromobil bezpečnejší, než je ten s tichým chodom. Pre ľudí so slúchadlami v ušiach to je však jedno, nakoľko tí zväčša nepočujú ani prichádzajúce nákladné auto z minulého storočia. Stále preto platí fakt, že treba byť na komunikáciách obozretný a dôsledne sledovať dianie okolo seba.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú