Od 1. júla musia byť všetky elektromobily hlučné. Prichádza nariadenie z EÚ
Výhodou a zároveň nevýhodou elektrických áut je to, že oproti vozidlu s klasickým spaľovacím agregátom vydáva len akýsi bzučiaci zvuk elektromotora, ktorý je počuť hlavne vo vyšších rýchlostiach. To je však problémom v meste, kde sa vozidla častokrát vlečú a takmer ich nepočuť.
No ako informuje web Newatlas či Slashdot, to sa nepáči Európskej únií, ktorá od 1. júla zavádza do obehu novelu, na základe ktorej budú musieť elektrické vozidla vydávať bližšie nešpecifikovaný druh zvuku. Pravidlo platí pre všetky elektrické vozidlami so štyrmi a viac kolesami. Skútre, motorky a ďalšie vozidlá sú tak od tohto nariadenia oslobodené.
Veľké plus aj pre slepých chodcov
Systém nesie oficiálny názov AVAS (Acoustic Vehicle Alert System) a ide o to, aby vozidlo idúce do 20 km/h vydávalo nepretržitý hluk na úrovni aspoň 56 decibelov (zvuk elektrickej zubnej kefky). Maximálna úroveň hlasitosti je obmedzená na 75 decibelov. Pre porovnanie, bežný naftový automobil vydáva hlasitosť približne 85 decibelov.
Nie je predpísané konkrétne znenie tohto zvuku a pravdepodobne to tak ostane na zvážení samotných automobiliek. Môžme sa tak tešiť na rôzne variácie, kde sa dizajnéri môžu poriadne vyblázniť. Možný spôsob ukazuje napríklad Jaguar I-Pace, čo je plne elektrické vozidlo a zvuk ktorý vydáva pripomína vozidla zo Star Wars.
Nový zákon tiež výrazne pomôže slepým chodcom, pre ktorých sú akustické podnety nesmierne dôležité. Nakoľko sa zvuk elektromobilu musí odvíjať od toho či zrýchľuje alebo spomaľuje, budú tak môcť viac predvídať situáciu na cestách a hlavne pri ich prechádzaní.
Ešte v tomto mesiaci by mala vyjsť nová štúdia, na ktorej sa podieľajú nórski výskumníci a ktorá skúma to, či je hlučnejší elektromobil bezpečnejší, než je ten s tichým chodom. Pre ľudí so slúchadlami v ušiach to je však jedno, nakoľko tí zväčša nepočujú ani prichádzajúce nákladné auto z minulého storočia. Stále preto platí fakt, že treba byť na komunikáciách obozretný a dôsledne sledovať dianie okolo seba.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Považovali ho za "neviditeľné", Sovieti ho aj tak zostrelili. Legendárne špionážne lietadlo je späť v službe
Európsky unikát? Futbalový štadión v Bratislave ukázal eko-inováciu, stojí za ňou slovenský startup
Apple konečne naplní víziu Steve Jobsa. Na iPhone príde historická novinka
Otestovali prototyp lietadla budúcnosti. Kľúčový test potvrdil jeho najväčšiu výhodu
Bezos dýcha Muskovi na krk. Blíži sa prvý let rakety, ktorá chce pochovať Starship
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
- Nič také tu ešte nebolo. Prvá automobilka má riešenie najväčšieho problému elektromobilov
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Na semafory chcú pridať štvrtú farbu. Vyrieši večný problém, má to ale veľký háčik
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
-
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ľudia prosia, aby to nerobili. Prvé európske mesto zavádza „bič” na elektrické bicykle
- Najlacnejšia Tesla v histórii je konečne tu. Máme dátum, kedy spustia výrobu
- Chystá sa veľká zmena pre elektromobily. Po tomto budú ešte výhodnejšie
- Z týchto parametrov odpadneš. Prichádza prvý sériový elektromobil s revolučnou batériou
Spaľováky nadobro končia. Obľúbená automobilka vyrobila definitívne posledný diesel
Rusko zvyšuje dovoz benzínu, vlastné zásoby sa mu míňajú
Ruská firma v starej továrni Stellantisu spúšťa výrobu áut Citroën
Obmedzenie prístupu k technológiám pokrok Číny nezastaví, tvrdí prezident
Nissan od Renaultu kúpiť ďalšie svoje akcie
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené