Gran Turismo 7 dokázalo opäť posunúť latku herného závodenia. Aké TOP technologické vychytávky ponúka?
Gran Turismo 7 je už vonku a hráčov ohromí nádielkou obsahu s potenciálom na ďalšie rozširovanie a udržanie značky nažive nielen počas nasledujúcich rokov, ale možno aj počas celej generácie PlayStation 5. Práve z nového herného železa dokázali autori vyťažiť maximum a zužitkovať všetky funkcie, ktoré ponúka.
V hre nájdeš obsiahlu kampaň, mnoho mimotraťových aktivít a ohromný vozový park, obsahujúci cez 400 áut od rôznych značiek. Mimo toho ťa nový diel známej hernej série zavedie na viac ako deväť desiatok okruhov v rôznych singleplayerových a aj multiplayerových režimoch.
V tréningovom centre si precvičíš základy jazdy, v kaviarni dostaneš rôzne úlohy a za ich plnenie budeš pravidelne odmeňovaný. Režim Scapes očarí možnosťou robenia úžasných fotiek a počas hrania sa dokonca čo to dozvieš o histórii áut a celkovej automobilovej kultúre.
Grafika, z ktorej ti odletí dekel
Prvé, čo hráčovi po spustení hry okamžite udrie do očí, je vizuálna stránka, ktorá je jedným slovom odzbrojujúca. Či už si na trati alebo len tak listuješ zoznamom áut, všetko vyzerá špičkovo. Samotné modely áut prešli za 25 rokov obrovskou evolúciou. Pre porovnanie, vozidlá v prvom Gran Turisme obsahovali zhruba 300 polygónov, no v Gran Turismo 7 je to už cez 500 000 polygónov na jediný model.
V kombinácii so 4K rozlíšením to v praxi znamená, že všetky hrany vyzerajú presne tak, ako na skutočnom aute. Už v základnom Performance režime vyzerajú modely realisticky, no ray-tracing všetko ešte zlepšuje.
Odlesky objektov na kapote alebo čelnom skle sú počítané priamo v hre a tieňovanie, spolu so všetkými odtieňmi farieb harmonicky hrajú a nevyzerajú vôbec umelo. Detaily nie sú o nič chudobnejšie ani priamo pri vnútornom pohľade z auta. Odraz palubovky v čelnom skle či ultra vysoké textúry ťa uchvátia a dokonale čisté spätné zrkadlá ti ponúknu prehľad nad tým, čo sa deje za tebou.
Ray-tracing je síce dostupný iba v nezávodných režimoch a so zníženým snímkovaním na 30 FPS, ale aj tak dokáže ohromiť tým, akú hĺbku prináša modelom áut.
Nájdeš ho teda iba v showroome, v režime Scapes a v replayoch po závode, kde sa k Ray-Tracingovým efektom na autách pridávajú aj vylepšenia okolia, no najlepšie sú viditeľné na samotnom daždi.
Dážď je z jednej strany úžasný, no na druhú stranu je aj jedným zo slabších článkov titulu. Jeho spracovanie je na vysokej úrovni, vďaka dynamickej zmene počasia ťa dokáže prekvapiť takmer kedykoľvek počas závodu.
Prechod zo slnečného dňa je plynulý, keďže najskôr začne jemne pršať a neskôr dokáže prepuknúť až do poriadneho lejaku, kedy sa na trati začnú tvoriť mláky.
Tu prichádza na rad ray-tracing pri replayoch a prináša dokonalé odlesky okolitého prostredia, vždy prispôsobené podľa úrovne vody na vozovke.
Slabšia stránka prichádza pri prejazde súperov cez mláky, kde je efekt špliechajúcej vody slabší a ani pri tesnej jazde za iným autom sa kvapky na tvojom čelnom skle nezmenia.
Drobný mínusový bodík hra dostáva za slabšie modely divákov na tribúnach, personálu starajúceho sa o trať a mechanikov v depe. Aj napriek tomu je však Gran Turismo 7 prelomovým titulom po vizuálnej stránke, ktorá má takmer vo všetkých ohľadoch veľmi blízko k fotorealizmu.
Haptika ťa vtiahne do hry
Revolučný ovládač DualSense ti snáď nie je potrebné bližšie predstavovať. Borci zo Sony robili čo mohli a priniesli mnoho vylepšení pri tvorbe funkcii nového ovládača pre piatu generáciu konzoly PlayStation. Okrem dizajnovej stránky ide aj o funkcie, ktoré priamo reagujú na podnety z práve hranej hry.
Gran Turismo 7 z toho dokázalo vyťažiť zapojením adaptívnych triggerov. Teda lepšie povedané jedného z nich. Ľavý trigger ti prenesie do končeka prstu pocit zo zošliapnutého brzdového pedálu. Tým to však nekončí, pretože vďaka nemu ucítiš aj prešmykovanie pneumatiky pri štarte, drifte, ale aj jazde po mokrej vozovke.
Haptická odozva je ďalšou novinkou ovládača a zabezpečuje vnímanie aj tých najjemnejších vibrácii a to dokonca v ktorejkoľvek časti ovládača. Keď si teda predstavíš ovládač ako auto, reakcia pravého predného kolesa sa prenesie do pravej hornej časti DualSense.
Takto fungujú všetky kolesá, takže v ovládači intuitívne ucítiš prejazd po nerovnosti, reflektujúci ovládané auto. Na niektorých tratiach sa nachádzajú aj prechody medzi panelmi, z ktorých sa skladá cesta. V tomto prípade prechádzajú vibrácie z hornej časti do spodnej.
Okrem vnímania povrchu ti haptika signalizuje aj radenie rýchlostných stupňov, nárazy do oponentov alebo zábran, no aj moment, kedy sa dostaneš do šmyku. Všetko vymenované ťa tak dokáže ešte viac vtiahnuť do hry a dodať ti pocit, že si v koži pretekára na trati.
Za fyziku jednotka s hviezdičkou
Vďaka mnohoročným skúsenostiam štúdia Polyphony Digital s tvorbou závodných titulov dokázali autori priniesť nadčasovú fyziku do jazdného modelu. Všetko čo v hre zažiješ bolo implementované do enginu za pomoci CFD simulátoru, vďaka ktorému vznikli aj simulátory používané Boeingom, či dokonca NASA.
CFD simulácia zabezpečuje najmä reálne správanie auta s ohľadom na prietok vzduchu. Vzdušný tunel pri jazde za súperom ti tak ponúkne taktickú výhodu a bočné vetry zamávajú s kontrolou nad vozidlom, takže pocit z jazdy je autentickejší.
Na jazdnom modeli sa podieľali aj e-športoví závodníci z FIA Gran Turismo Championship, teda šampióni z predošlých Gran Turismo titulov, pričom niektorí z nich majú aj skúsenosti s reálnym pretekaním.
Čerešničkou na torte je sám maestro, Lewis Hamilton, ktorý sa taktiež zapojil do vývoja a autori mohli zužitkovať poznatky z jeho profesionálnej kariéry.
V hre sa vďaka týmto faktorom správajú všetky autá autenticky, podľa svojich fyzikálnych vlastností od výšky a váhy, až po aerodynamiku a konskú silu. Pomocou nastavenia auta si vieš vozidlo nakonfigurovať presne podľa vlastných požiadaviek a bude sa tak správať aj na trati.
Počas načítania nestihneš ani žmurknúť
Autori dokázali vyťažiť z rýchlosti PlayStation 5 maximum, a to najmä vďaka SSD disku, ktorým konzola disponuje. Načítavania sú bleskurýchle, pretože na trať sa dostaneš za neskutočných jeden a pol sekundy.
Pre porovnanie, načítanie na PlayStation 4 trvá zhruba 41 sekúnd a PlayStation 4 Pro to zvládne za 37 sekúnd, čo z PS5 robí jasného kráľa loadingu.
Okrem načítavania trate, samozrejme, SSD disk pomáha s načítaním všetkého, čo sa v hre nachádza. Autá v showroome si môžeš prehliadať takmer instantne, prechody medzi režimami sú otázkou sekúnd a renderovanie fotiek v móde Scapes taktiež zvláda na jednotku.
Vďaka 3D technológii, ktorou PlayStation 5 disponuje, budeš počuť každý zvuk, ktorý auto vydá priamo z miesta, odkiaľ má vychádzať. Pri hraní s pohľadom spoza volantu budeš pri daždi počuť každú kvapku a akonáhle započuješ spoza seba súpera, ktorý ťa dobieha, tak vieš, že treba zošliapnuť plyn ku podlahe. Všetko sú to malé, avšak dôležité detaily, ktoré ťa dokážu vtiahnuť do hry.
Gran Turismo 7 je tak po všetkých stránkach výrazným krokom vpred a čerstvú novinku je možné s prehľadom korunovať za jeden z najlepších dielov v sérii, ktorý automobilových nadšencov vďaka mamutej ponuke zabaví na desiatky, ak nie stovky hodín.
Čítajte viac z kategórie: Hry
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Máš doma PlayStation 5? O týchto nastaveniach si nevedel, prinesú ti úplne nový zážitok z hrania
Nový Battlefield má rekordný rozpočet a šialené očakávania. EA chce oživiť vyhasínajúcu hernú sériu
PS5 dostane veľké vylepšenie a dočkajú sa aj Slováci. Niektorí ale zostanú sklamaní
Najočakávanejšia hra júla všetkým vytrie zrak. Nič takéto sme tu ešte nikdy nemali
Zbytočne vyhadzuješ stovky eur. Toto sú najlepšie volanty pre PC a konzolu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Mimoriadny úspech pre Slovensko: Tradičné jedlo je druhým najlepším na svete (REBRÍČEK)
Generácia Z robí firmám vrásky: „YouTube, Instagram a TikTok sú dnešné učebnice,“ tvrdí expertka
Za „maličkosť“ hrozí slovenským šoférom pokuta až 100 eur. Tisíce vodičov túto chybu robia každý deň
Črevné baktérie pohlcujú toxické chemikálie z tvojho tela. Prelomový výskum vedie k novej ochrane zdravia
Psychopatia má fyzické základy v štruktúre mozgu. Revolučný objav vedcov mení pohľad na poruchu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- Do Ameriky doletí za 90 minút. Prelomové lietadlo v prvých testoch všetkých prekvapilo
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Nemci sa zbláznili do energetického grálu. Elektrinu im vyrába zadarmo, sieti dodali 60 miliónov MWh
- Japonsko čelí obrovskej kritike. Púšťa sa do riskantnej ťažby surovín, ktorú ešte nikto nevyskúšal
-
- Nemci sa zbláznili do energetického grálu. Elektrinu im vyrába zadarmo, sieti dodali 60 miliónov MWh
- Rusi ani netušili, čo im zlikvidovalo najdrahší systém. Ukrajina použila zbraň, akú svet ešte nevidel
- Do Ameriky doletí za 90 minút. Prelomové lietadlo v prvých testoch všetkých prekvapilo
- Stalo sa jej to najhoršie. Žena si kúpila lacný elektromobil, po roku ním nedôjde ani do práce
- Rusom padla sánka. Jedna z najlepších stíhačiek USA dostane vlastnú „armádu dronov”
-
- Európa do neho investovala miliardy eur, teraz ho ľudia nechcú. Predaj energetického zariadenia prudko klesol
- Vedci našli skrytý trik, ako obnoviť zrak. Takéto niečo by ti nikdy nenapadlo
- Celý život triedila plasty. Žena neverila vlastným očiam, keď pomocou AirTagu zistila, kde končia
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Rusom padla sánka. Jedna z najlepších stíhačiek USA dostane vlastnú „armádu dronov”
Budeme tankovať lacnejší benzín? OPEC+ spustil ropnú lavínu, ktorá ovplyvní aj Slovákov
Slováci sa dočkali. ZSSK chce konečne vyriešiť jeden z najväčších problémov cestujúcich
Slovenská vláda chce AI pod kontrolou. Vymenovala vlastného splnomocnenca
Po veľkom výpadku sa Praha opäť rozsvietila. Chaos však zanechal následky
ZSSK čelí kritike: Tisíce študentov prichádzajú o nárok na bezplatnú dopravu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP