Ešte donedávna sa šepkalo, že Google pracuje na vlastnej streamovacej službe v projekte Stream, ktorý bol pod novým názvom teraz oficiálne predstavený. Používatelia, ktorí využijú službu Google Stadia, budú mať možnosť zahrať si svoje obľúbené hry cez cloud  a využiť maximálny možný výkon až 10,7 TFLOPS. Spoločnosť bližšie informovala o tejto novinke počas včerajšej konferencie Game Developers v San Franciscu.

Sleduj Fontech aj na sociálnych sieťach!

FacebookInstagramYouTube

Nová herná platforma z dielne Googlu má byť aj podľa výkonného riaditeľa spoločnosti pre všetkých. Sundar Pichai chce totiž priniesť hry na všetky zariadenia, pričom ich bude streamovať z cloudu do prehliadača Chrome, smartfónov Pixel či Chromecastu ešte počas tohto roka.

Spustenie Stadie je naplánované ako pre americký, tak aj pre európsky, kanadský a britský trh, informuje The Verge. Prvou z hier, ktorá bola v tomto projekte vyskúšaná, bol Assassin’s Creed Odyssey. Ten si mohli v beta testovaní služby otestovať pri cloudovom hraní aj bežní hráči.

Crossplay hranie v najvyššej kvalite a nový ovládač

Okrem toho, že Stadia prináša okamžitú možnosť hrania, umožňuje tiež stream hier na všetky moderné zariadenia dneška ako sú notebooky, smartfóny, desktopové PC a televízory. S instantným tlačidlom „Play Now“ bude možné na streame zapnúť na konci videa konkrétnu hru, ktorá sa spustí už do 5 sekúnd, informoval 9to5Google. Pri hraní môže byť pripojená klávesnica aj myš, no Google navrhol nový vlastný gamepad, ktorý má priniesť ešte lepší používateľský zážitok.

Podobne ako konkurenčné modely, aj táto novinka disponuje špecifickými tvarmi, no obsahuje odlišné rozloženie ovládacích tlačidiel pre menu a ďalšie funkcie, vrátane jedinečného „S“ tlačidla medzi joystickmi. Google však na svojej oficiálnej stránke informoval, že toto príslušenstvo nie je zatiaľ schválené pre predaj, a tak sa na trh zrejme v najbližších týždňoch ešte nedostane. Ak sa tak ale neskôr stane, prinesie hráčom jednoduché ovládanie streamu, hier či ukladanie 4K obsahu.

Nenechaj si ujsť
Microsoft robí správne kroky, aby zachránil Xbox a prekonal PlayStation. Týchto 5 dôvodov je dôkazom

Presne tak, všetci si budú môcť podľa Googlu zahrať hry v 4K rozlíšení pri 60 fps už od začiatku spustenia služby, informuje The Verge. Neskôr má streamovanie a cloudové hranie prejsť na ešte vyšší level v podobe 8K rozlíšenia a 120 fps. Takáto kvalita síce mnohým vyrazí dych, no Google potrebuje svoje plány ešte dotiahnuť do konca.

Rýchly internet bude nutným základom

Portál WCCFTech totiž informoval, že počas prvých testov bola pri hraní Assassin’s Creed Odyssey vo FullHD rozlíšení s 30 fps a internetom o rýchlosti 200 Mbps nameraná latencia 166 ms. Inak povedané sa zobrazovalo 10 snímok za tretinu sekundy. Vysokovýkonné počítače majú pritom pri hraní latenciu zhruba 80 ms, pričom Xbox One X pri rovnakej hre dosiahol 145 ms. Testovanie počítalo aj s najhorším scenárom pri internete s rýchlosťou 15 Mbps, kedy latencia dosiahla až 188 ms. Priestor na isté vylepšenia teda Google má, no pri tejto službe treba počítať s tým, že Stadia nemá tak rýchlu odozvu ako natívny hardvér, informuje WCCFTech.

Masívny výkon poteší aj najnáročnejších

Spoločnosť však musela pri tejto novinke staviť aj na poriadny výkon, ktorý jej dodáva procesor od spoločnosti AMD. Google a AMD sa spojili pri budovaní špeciálnych GPU datacentier, ktoré obsahujú čip o výkone až 10,7 TFLOPS. Pre porovnanie môžeme z PS4 Pro „vyžmýkať“ 4,2 TFLOPS a Xbox One ponúka výpočtovú silu 6 TFLOPS. Každá stanica bude vybavená týmto 64-bitovým procesorom s frekvenciou 2,7 GHz, ktorý sa pri práci bude spoliehať aj na 16 GB operačnej RAM pamäte s prenosovou rýchlosťou až 486 GB/s.

Dôležité je tiež poznamenať, že centrá pobežia na Linuxe, nie Windowse. S týmto očakávaným výkonom si budú môcť hráči po spustení Stadie vychutnať 4K hranie pri 60 fps aj v HDR, pričom jednou z prvých dostupných hier má byť podľa The Verge Doom Eternal, ktorý ale ešte nemá oficiálny dátum predstavenia. Neskôr sa však dostane aj na počítače, Xbox One, PS4 a Nintendo Switch. Pre čo najlepší zážitok z hrania bude mať Google svoje servery až na 7 500 rôznych lokalitách po celom svete, aby tak nedochádzalo k „lagovaniu“ hier. Ponuka titulov sa však už čoskoro rozšíri o ďalšie skvelé novinky.

Zobraziť celú galériu (5)
@GoogleStadia/Facebook

Spoločnosť oznámila, že jej vývojársky kit dostalo už 100 štúdií a viac ako 1 000 vývojárov pracuje na tom, aby boli hry kompatibilné s novou službou Stadia. Tá zatiaľ ale nemá ani presný dátum predstavenia. Google prezradil len to, že sa jej dočkáme už tento rok, no nie je jasné, kedy presne to bude. Viac detailov by sme sa mohli dozvedieť už počas leta, informuje 9to5Google. Neskôr však príde aj konkurencia od Microsoftu, ktorý podľa The Verge nedávno demonštroval svoju novú streamovaciu službu xCloud. Ako si Stadia povedie aj proti Sony, Nvidii či streamu od Valve sa tak ukáže až po spustení služby.

O autorovi
Matúš Mitro
Milovník nových technológií, obzvlášť tých zo sveta smartfónov, ktoré mu učarovali už poriadne dávno. Má rád dobrú hudbu, nepohrdne kvalitným filmom, ale ani debatou o rôznych inováciách.