Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Google na Slovensku spustí pokrokovú kampaň, ktorá funguje pomocou metódy tzv. prebunkingu. Cieľovú skupinu vystaví drobným útržkom dezinformácií, čím v nich podľa zistení nedávnej štúdie vybuduje silnejšiu odolnosť a kritickejšie myslenie. O novej kampani médiá informoval prostredníctvo tlačovej správy.

Kampaň vychádza z najnovších poznatkov vedcov z Cambridgu a Jigsaw, oddelenia spoločnosti Google skúmajúceho hrozby pre otvorenú spoločnosť. Zároveň spolupracovali s ďalšími nezávislými agentúrami, aby vyvinuli efektívnu a trefnú kampaň proti dezinformáciám okolo ukrajinských utečencov.

„Keď ľuďom poviete, čo je pravda a čo je lož, mnohí sa budú o tom hádať… avšak môžete predvídať techniky, ktoré sa použijú pri šírení dezinformácií, ako napríklad v prípade ukrajinskej krízy,“ povedal Jon Roozenbeek, hlavný autor správy o výskume, na ktorom je kampaň založená.

Analogicky kampaň môžeme vnímať ako očkovanie

Cieľom kampane je poskytnúť malý útržok z toho, čo šíria dezinformátori, a potom ponúknuť jednoduché vysvetlenie, prečo to šíria. Deje sa tak formou krátkych, 60-sekundových videoreklám.

Klipy, ktoré budú bežať v reklamných slotoch na YouTube, Twitteri, TikToku i Facebooku, majú za cieľ pomôcť ľuďom rozpoznať emocionálnu manipuláciu a hľadanie obetných baránkov v titulku správy.

Výskumníci tento postup prirovnávajú k očkovaniu a podľa ich zistení pomáha vybudovať akúsi „mentálnu imunitu“ voči skutočným dezinformáciám, hoaxom a fake news. Budujú tak skeptické a kritické myslenie, taktiež učia ľudí overovať si fakty.

Za aktuálnou podobou kampane stojí Jigsaw, no pomáhajú mu projekty Demagog alebo Jeden svět na školách. Zároveň Google informuje, že kampaň bola konzultovaná aj s ďalšími odborníkmi, akademikmi a overovateľmi faktov.

Kampaň na Slovensku pozostáva zo 60-sekundových videoreklám nasadených na sociálnych sieťach. Kampaň bude zameraná na širokú verejnosť staršiu ako 18 rokov a bude sa snažiť o prevenciu proti manipulatívnym technikám, ktoré dezinformačná scéna využíva na šírenie škodlivých dezinformácií namierených proti utečencom z Ukrajiny,“ informuje Google vo svojej tlačovej správe.

Cieľová skupina je obrovská

Nová kampaň cieli na každého, kto je starší ako 18 rokov. Súbežne pobeží v Čechách, Poľsku a na Slovensku, pričom každá krajina kampaň uvidí vo svojom lokálnom jazyku.

Metódu prebunkingu, ktorá bola pôvodne prvýkrát použitá v 60. rokoch 20. storočia, ďalej vyvinuli a testovali výskumníci z tímu Jigsaw spoločne s akademikmi. Jej cieľom je budovať odolnosť ľudí voči dezinformáciám pomocou ukážok často používaných naratívov a príkladov manipulačných techník a tém. Medzi ne patrí napríklad metóda obetného baránka, kedy sa vina za negatívne skutočnosti zvaľuje na určitú znevýhodnenú skupinu, alebo metóda vyvolávania strachu,“ bližšie opisuje metódu Google.

V spomínanej štúdií, na ktorej sa podieľala aj Cambridgeská či Bristolská univerzita, sa píše, že táto metóda je o niečo efektívnejšia než štandardný fact-checking postup. Ten sa spolieha na vyvracanie jednotlivých tvrdení dezinformačných kampaní.

Ešte v júni spoločnosť Google spolu s partnermi zorganizovala v Prahe medzinárodnú konferenciu pod názvom Fighting Misinformation Online. Výskumníčka z tímu Jigsaw Beth Goldberg tam metódu prebunkingu predstavila zástupcom vlád, vzdelávacích inštitúcií, neziskových organizácií, technologického sektora, médií aj verejnosti,“ ďalej uvádza Google vo svojej tlačovej správe.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú