Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Festival rýchlosti Goodwood je ikonickou udalosťou, na ktorej sa každoročne zúčastňujú stovky pretekárov z celého sveta na svojich sériových, ale aj upravených a unikátnych vozidlách. Výrobcovia športiakov tu zas prezentujú to najlepšie, čo skrývajú v továrňach. Aktuálny ročník si absolútne podmanil elektromobil z produkcie McMurtry Automotive, ktorý dokonca stanovil najrýchlejší čas trate v celej histórii, informuje portál Electrek.

Pretekárska trať na festivale Goodwood, ktorý sa koná v anglickom Sussexe, je dlhá 1,86 km a tvorí ju celkovo 9 zákrut. Väčšina z účastníkov, vrátane nových a historických monopostov F1, divákov baví skôr driftovaním a pálením pneumatík v tzv. donutoch, v špecifických prípadoch sa však hrá aj na čo najlepší čas. Dá sa povedať, že sa jedná o taký „šprint do kopca“, kde sa preverí nie len rýchlosť, respektíve zrýchlenie áut, ale aj ich jazdné schopnosti a tiež schopnosti samotných jazdcov.

Elektrický „Batmobil“ s najrýchlejším časom

Na festivale môžu návštevníci a fanúšikovania áut vidieť rôzne prototypy, koncepty a unikátne vozidlá. Jedným z nich je aj McMurtry Spéirling, ktorý na festivale debutoval ešte minulý rok.

Ventilátorový elektromobil
McMurtry Automotive

Elektrický „Batmobil“ sa postavil na štart aj v tomto ročníku a s pretekárom Maxom Chiltonom, ktorý v minulosti sedel aj v kokpite monopostu F1, stanovil nový rekord trate s časom 39,08 sekundy.

Už predošlý najlepší čas držal elektromobil VW ID.R s časom 39,9 sekundy, no dlhé roky pretým sedel na tróne McLaren F1 s pilotom  Nickom Heidfeldom, ktorý kraľoval festivalu Goodwood celých 20 rokov.

Pomohla mu unikátna technológia

McMurtry Spéirling je extrémne rýchly elektromobil nie len na rovinke, ale aj v zákrutách. Aby mohol jazdec prefrčať zatáčkou čo najrýchlejšie, musí mať auto ohromný prítlak.

Spéirling na to využíva unikátnu technológiu prísavného efektu pomocou aktívneho ventilátora. Ten sa nachádza v spodnej časti vozidla, respektíve v jeho podlahe. Vzduch spod auta ventilátor nasáva a vytláča ho za vozidlo, čím pod autom vytvára vákuum a podvozok „prilepí“ k zemi.

Vďaka tomu má elektromobil neuveriteľný prítlak až 2 000 kg. Sila prítlaku navyše nie je závislá na rýchlosti, nakoľko ho negenerujú krídla a iné aerodynamické prvky. Aj v pomalej rýchlosti má McMurtry Spéirling väčší prítlak než monopost F1 pri rýchlosti 240 km/h.

Formula 1 už pred vyše 40 rokmi

V F1-tke je, mimochodom, takáto aktívna pomôcka zakázaná, hoci ventilátory a aktívny prísavný efekt vďaka „vysávaču“ debutovali práve v kráľovnej motoršportu vďaka legendárnemu monopostu Brabham BT46 od ešte legendárnejšieho konštruktéra Gordona Murraya.

Wikimedia / Edvvc

Auto však, napriek tomu, že vo Veľkej cene Švédska roku 1978 s Nikim Laudom za volantom doslova zničilo konkurenciu, absolvovalo len jediné preteky. Prípadné protesty ostatných tímov proti takémuto riešeniu by totiž ohrozili snahy vtedajšieho šéfa Brabhamu Bernieho Ecclestona k ovládnutiu celého seriálu Formuly 1 z tej manažérskej a vlastníckej stránky.

V kombinácii s ohromným zrýchlením z 0 na 100 km/h za 1,5 sekundy je však nástupca Brabhamu McMurtry Spéirling zrejme najrýchlejším pretekárskym autom súčasnosti.

Výrobca však naznačuje, že chystá aj verziu, ktorá by bola legálna pre používaníie na bežných cestách.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú