Goodwood ovládol šialený elektromobil. Vďaka 40-ročnej technológii z F1 stanovil rekord trate
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Festival rýchlosti Goodwood je ikonickou udalosťou, na ktorej sa každoročne zúčastňujú stovky pretekárov z celého sveta na svojich sériových, ale aj upravených a unikátnych vozidlách. Výrobcovia športiakov tu zas prezentujú to najlepšie, čo skrývajú v továrňach. Aktuálny ročník si absolútne podmanil elektromobil z produkcie McMurtry Automotive, ktorý dokonca stanovil najrýchlejší čas trate v celej histórii, informuje portál Electrek.
Pretekárska trať na festivale Goodwood, ktorý sa koná v anglickom Sussexe, je dlhá 1,86 km a tvorí ju celkovo 9 zákrut. Väčšina z účastníkov, vrátane nových a historických monopostov F1, divákov baví skôr driftovaním a pálením pneumatík v tzv. donutoch, v špecifických prípadoch sa však hrá aj na čo najlepší čas. Dá sa povedať, že sa jedná o taký „šprint do kopca“, kde sa preverí nie len rýchlosť, respektíve zrýchlenie áut, ale aj ich jazdné schopnosti a tiež schopnosti samotných jazdcov.
Elektrický „Batmobil“ s najrýchlejším časom
Na festivale môžu návštevníci a fanúšikovania áut vidieť rôzne prototypy, koncepty a unikátne vozidlá. Jedným z nich je aj McMurtry Spéirling, ktorý na festivale debutoval ešte minulý rok.
Elektrický „Batmobil“ sa postavil na štart aj v tomto ročníku a s pretekárom Maxom Chiltonom, ktorý v minulosti sedel aj v kokpite monopostu F1, stanovil nový rekord trate s časom 39,08 sekundy.
Už predošlý najlepší čas držal elektromobil VW ID.R s časom 39,9 sekundy, no dlhé roky pretým sedel na tróne McLaren F1 s pilotom Nickom Heidfeldom, ktorý kraľoval festivalu Goodwood celých 20 rokov.
Pomohla mu unikátna technológia
McMurtry Spéirling je extrémne rýchly elektromobil nie len na rovinke, ale aj v zákrutách. Aby mohol jazdec prefrčať zatáčkou čo najrýchlejšie, musí mať auto ohromný prítlak.
Spéirling na to využíva unikátnu technológiu prísavného efektu pomocou aktívneho ventilátora. Ten sa nachádza v spodnej časti vozidla, respektíve v jeho podlahe. Vzduch spod auta ventilátor nasáva a vytláča ho za vozidlo, čím pod autom vytvára vákuum a podvozok „prilepí“ k zemi.
Vďaka tomu má elektromobil neuveriteľný prítlak až 2 000 kg. Sila prítlaku navyše nie je závislá na rýchlosti, nakoľko ho negenerujú krídla a iné aerodynamické prvky. Aj v pomalej rýchlosti má McMurtry Spéirling väčší prítlak než monopost F1 pri rýchlosti 240 km/h.
Formula 1 už pred vyše 40 rokmi
V F1-tke je, mimochodom, takáto aktívna pomôcka zakázaná, hoci ventilátory a aktívny prísavný efekt vďaka „vysávaču“ debutovali práve v kráľovnej motoršportu vďaka legendárnemu monopostu Brabham BT46 od ešte legendárnejšieho konštruktéra Gordona Murraya.
Auto však, napriek tomu, že vo Veľkej cene Švédska roku 1978 s Nikim Laudom za volantom doslova zničilo konkurenciu, absolvovalo len jediné preteky. Prípadné protesty ostatných tímov proti takémuto riešeniu by totiž ohrozili snahy vtedajšieho šéfa Brabhamu Bernieho Ecclestona k ovládnutiu celého seriálu Formuly 1 z tej manažérskej a vlastníckej stránky.
V kombinácii s ohromným zrýchlením z 0 na 100 km/h za 1,5 sekundy je však nástupca Brabhamu McMurtry Spéirling zrejme najrýchlejším pretekárskym autom súčasnosti.
Výrobca však naznačuje, že chystá aj verziu, ktorá by bola legálna pre používaníie na bežných cestách.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Autopilot Tesly môže byť čoskoro v každom aute. Prvá automobilka prejavila záujem
Spaľováky, traste sa. Dorazilo elektrické „Géčko” s gigantickou batériou, ktoré sa točí ako tank
Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
RECENZIA Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Tesla sa odtrhla z reťaze. Z ničoho nič odhalila nový extrémne výkonný model
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
-
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
-
- Tesle padla sánka. Mercedes oficiálne spustil svoj sci-fi autopilot (+video)
- Slováci padli do kolien. Najlacnejší elektromobil na Slovensku je ešte lepší a lacnejší
- Nový Peugeot ma odrovnal. Tento elektromobil by som ale radšej mal ako spaľovák
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Ušetríš tisíce eur. Našli sme najlepší spôsob, ako kúpiť jazdený elektromobil
Šéf TikToku plánuje na súde bojovať proti zákazu platformy v USA
Europoslanci odobrili zníženie objemu obalov a ich recykláciu
Z Boeingu s 200 ľuďmi na palube sa dymilo, japonská aerolínia ho evakuovala
Už ich vidí úplne každý. Windows 11 pridal reklamy na najotravnejšie miesto (+ako ich vypneš)
Slovak stál za Bugatti Veyron aj Rolls-Royce. Neuveríš, ktorá automobilka si ho teraz uchmatla
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené