Ani elektrina, ani benzín. Dve obrovské automobilky sa spojili a odhalili pohon budúcnosti
BMW Group a Toyota Motor Corporation opäť ukazujú, že inovácie v oblasti automobilového priemyslu nemajú hranice. Tentokrát sa obaja giganti rozhodli posunúť svoju spoluprácu na ďalšiu úroveň a predstaviť svetu technológiu, ktorá by mohla zmeniť spôsob, akým vnímame ekologickú mobilitu. Cieľom je priniesť na trh vozidlá poháňané palivovými článkami, ktoré ponúknu zákazníkom alternatívu k bežným batériovým elektromobilom.
Budúcnosť je vodíková
BMW plánuje už v roku 2028 uviesť na trh svoje prvé sériovo vyrábané auto s palivovými článkami (FCEV). Táto technológia, ktorá využíva vodík na výrobu elektriny, ponúka nulové lokálne emisie, čo znamená, že jazda je ekologická a šetrná k životnému prostrediu. Spojenie síl medzi BMW a Toyotou nie je len o vývoji nového typu pohonu, ale aj o zdieľaní skúseností a technológií, ktoré posunú celý segment dopredu.

Partnerstvo medzi BMW a Toyotou nie je nové. Spoločnosti spolupracujú už viac ako desať rokov a v minulosti sme mohli vidieť úspešné výsledky ich spoločného úsilia. Za cieľ si dali vyvinúť tretiu generáciu palivových článkov, ktoré budú ešte efektívnejšie a dostupnejšie pre širokú verejnosť. Koji Sato, prezident Toyoty, zdôraznil význam tejto spolupráce a je presvedčený, že vodíková technológia je kľúčom k uhlíkovej neutralite.
Inovatívne riešenie budúcnosti
Vozidlo s vodíkovým palivovým článkom používa elektromotor, podobný tomu v elektromobiloch, ale namiesto ťažkej batérie je poháňané skupinou vodíkových palivových článkov. Tieto články umožňujú, aby vodík reagoval s kyslíkom zo vzduchu, čo vytvára vodnú paru a produkuje elektrickú energiu.
Vodíková technológia má veľký potenciál, najmä v oblastiach, kde bežné batériové elektromobily narážajú na svoje limity. Či už ide o dlhé trasy alebo rýchle tankovanie, vodík prináša riešenia, ktoré by mohli urobiť elektromobilitu ešte atraktívnejšou.
BMW aj Toyota sa zároveň zaviazali k podpore rozvoja vodíkovej infraštruktúry. Vodíková mobilita tak dostáva reálnu šancu na úspech.
BMW

BMW predstaví prvý sériovo vyrábaný model poháňaný vodíkom v roku 2028
Nakoľko technológia palivových článkov predstavuje ďalší druh elektrického pohonu, spoločnosť BMW Group ju vníma ako doplnok k ponuke pohonov batériových elektromobilov (BEV) a bude ju ponúkať spolu s plug-in hybridnými vozidlami (PHEV) a s vozidlami so spaľovacími motormi.
Ak všetko pôjde podľa plánu, v roku 2028 sa na trhu objaví prvý sériovo vyrábaný vodíkový model od BMW. Tento model bude súčasťou širšej ponuky, kde sa vedľa batériových elektromobilov a hybridov objavia aj vozidlá s vodíkovým pohonom.
Budúcnosť automobilového priemyslu je tak opäť na prelome a práve vodík by mohol byť jedným z pilierov automobiliek v budúcich rokoch. Spolupráca medzi BMW a Toyotou nám v tomto ohľade dáva veľkú nádej, že sa dočkáme technológií, ktoré skutočne zmenia svet k lepšiemu.
Vyskúšali sme vodíkové BMW iX5
Batérie či vodík? Táto otázka je aktuálne veľmi horúca a ľudstvo stojí na pomyselnej križovatke, či sa v doprave uberať smerom vodíkových technológií, čistých batérií, alebo tlačiť oba segmenty súčasne. BMW dnes na Slovensko prinieslo svoju pýchu v podobe vodíkového SUV iX5 Hydrogen a FonTech.sk mal jedinečnú príležitosť vďaka konferencii Globsec absolvovať prvé jazdy na tomto aute.
BMW iX5 Hydrogen sa môže pýšiť najvýkonnejším vodíkovým systémom, aký sa doposiaľ v osobnom vozidle nachádza. Generátor má výkon až 125 kW a prebytky energie sa ukladajú do relatívne malej, 2 až 3 kWh batérie, ktorá poskytuje energiu v prípade potreby dodatočného výkonu až do 150 kW. Systémový výkon BMW iX5 Hydrogen tak činí až parádnych 275 kW (374 koní). Viac sa dočítaš v tomto článku.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky

Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií

Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha

Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)

Našli sme navýhodnejšiu jazdenku na trhu. Najpokročilejšiu Toyotu s 11 000 km kúpiš za šialene nízku sumu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenka Alena prerazila v Taliansku s netradičným biznisom: „Najväčšou chybou bolo, že som nezačala podnikať skôr“

Šťava z obľúbeného ovocia „prepisuje“ tisíce génov. Útok na tukové zásoby a zápal sa mení podľa hmotnosti

Ukrajina stojí pred historickou dilemou: Zvažuje nákup superstíhačiek s odlišnou „DNA“, ktoré zmenia jej nebo

Najväčšia elektráreň sveta sa vracia. Po jadrovej katastrofe bola odstavená viac ako dekádu

Lajčák v tichosti získal miesto v dozornej rade Slovnaftu. Expert: Po tomto si ho už žiadna medzinárodná inštitúcia nevezme
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
-
- Pohon budúcnosti dostal facku. V Poľsku sa naraz pokazilo 25 autobusov, postihla ich záhadná porucha
- Budúcnosť je elektrická: Nový vynález dramaticky predĺži dojazd elektromobilov aj životnosť ich batérií
- Vodič prekročil rýchlosť o 27 km/h a dostal pokutu 96 000 eur. Narazil na prísne pravidlo
- Štát ide po vodičoch: Zmeny pocítia všetci Slováci, za rýchlosť sa bude trestať prísnejšie (PREHĽAD)
- Európska únia vzkriesi zabudnutý pohon áut. Naleje milióny do alternatívnych palív, aby zabila spaľováky
Experti ostali totálne zarazení. Umelá inteligencia má temnú stránku, o ktorej sa nehovorí
Zažehnali krízu v automobilkách? Čína sa v Európe dočkala ústupku, ktorý nikto nečakal
EÚ cúva pred vlastným návrhom. Najprísnejší zákon o AI sa odkladá, dôvod prekvapil aj odborníkov
Slovenským a českým vedcom sa podaril mimoriadne vzácny objav. Môže prepísať učebnice biológie
Covid nepovedal posledné slovo. Nemecko ide riešiť problém, o ktorom sa nehovorí
Rusko škrípe zubami. USA posilňuje vojenské vybavenie Ukrajiny, zlepší jej schopnosť čeliť útokom
Žiadna výnimka ani pre Slovensko. Europarlament chce sprísniť zákaz dovozu ruskej energie, toto je dôvod
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Slovenka Alena prerazila v Taliansku s netradičným biznisom: „Najväčšou chybou bolo, že som nezačala podnikať skôr“

Šťava z obľúbeného ovocia „prepisuje“ tisíce génov. Útok na tukové zásoby a zápal sa mení podľa hmotnosti

Ukrajina stojí pred historickou dilemou: Zvažuje nákup superstíhačiek s odlišnou „DNA“, ktoré zmenia jej nebo

Najväčšia elektráreň sveta sa vracia. Po jadrovej katastrofe bola odstavená viac ako dekádu

