Streamovacia platforma Spotify sa ocitla pod paľbou kritiky po zverejnení tvrdenia, že využíva tzv. falošných umelcov (ghost artists) na zníženie výdavkov za licenčné poplatky pre skutočných tvorcov hudby. Tieto odhalenia pochádzajú z novej knihy Mood Machine: The Rise of Spotify and the Costs of the Perfect Playlist, ktorú napísala novinárka Liz Pelly. Podľa knihy má Spotify interný program nazývaný Perfect Fit Content (PFC). O téme informoval portál Futurism.

Program zahŕňa sieť pridružených produkčných spoločností, ktoré vyrábajú nízkorozpočtovú hudbu (muzak) – zamestnancov Spotify, ktorí tajne pridávajú tento obsah do kurátorovaných playlistov. Tento obsah bol údajne navrhnutý tak, aby dokonale zapadol do tematických playlistov, napríklad Deep Focus alebo Cocktail Jazz, a tým lákal poslucháčov na dlhodobé prehrávanie.

Pelly tvrdí, že program sa stal významným zdrojom ziskov Spotify už do roku 2017. Playlistov s týmto typom obsahu sú dnes stovky, pričom viac ako 150 playlistov je zložených prevažne alebo úplne z PFC skladieb.

Flickr

Podmienky pre spolupracovníkov

Pelly odhalila aj svedectvo hudobníka, ktorý vytvoril niekoľko ambientných skladieb pre jedného z partnerov PFC. Hudobník bol za svoju prácu odmenený jednorazovou platbou niekoľkých stoviek dolárov. Musel sa vzdať práv na svoje skladby. Keď si neskôr uvedomil, že niektoré z jeho piesní dosiahli milióny prehratí, pochopil, že v skutočnosti prišiel o obrovský potenciálny zisk.

“Predal som svoje intelektuálne vlastníctvo prakticky za nič,” priznal hudobník.

Spotify tak nielenže podporuje hudbu, za ktorú platí minimálne, ale zároveň sa vyhýba platenie licenčných poplatkov umelcom, ktorých skladby by inak na platforme zazneli.

Unsplash / Alexander Shatov (úprava redakcie)

Tlak na editorov 

Interné praktiky odhalené zamestnancami Spotify naznačujú, že program PFC bol presadzovaný vrcholovým manažmentom. Jeden zo zamestnancov povedal:

“Najprv to bolo dobrovoľné. Posielali nám odkazy s tým, že by bolo skvelé, keby sme tieto skladby pridali. Neskôr už boli pokyny priamejšie, v štýle: ‘Tento typ hudby zapadá do vášho playlistu, tak prečo to nevyskúšať?’”

Niektorí editori podľa vlastných slov začali pochybovať o etike programu, no cítili, že nemajú možnosť ho zastaviť:

“Cítili sme, že to nie je fér. Bolo to, akoby sme nahradzovali stovky umelcov dvoma chlapíkmi, ktorí skladali lacnú pop hudbu,” povedal bývalý zamestnanec.

ČLÁNOK POKRAČUJE NA ĎALŠEJ STRANE ->>>

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP