Každý, kto videl majstrovské dielo Šialený Max: Zbesilá cesta, na tento zážitok nikdy nezabudne. Šesť Oscarov vo vitríne to len potvrdzuje a klenot akčných filmov je akýmsi jednorožcom vo svojom žánri, čistým a dokonalým post-apokalyptickým rodeom plným krviprelievania v demolačných derby na vypriahnutých pustinách.

To je latka, ktorú nastavil režisér George Miller v roku 2015 a pre väčšinu filmov je takáto úroveň absolútne nedosiahnuteľná. Tentokrát sa ale otec diskutabilne najlepšej akčnej franšízy pokúsil o niečo podobné s prequelom Furiosa: Mad Max sága, ktorý si na svetovej premiére vyslúžil od zúčastnených 7-minútový standing ovation a mnohí ho považujú za najlepší prequel v histórii. Či zaslúžene, to sa dozvieš nižšie.

Výbušný dystopický svet sa mení na epos

Režisér George Miller rozvíja rušný príbeh hrdinky, ktorú si v roku 2015 zahrala Charlize Theron. Jej mladšiu verziu nahradila herečka Anya Taylor-Joy a zavedie nás na počiatok zrodu Furiosy. Ide o veľmi slušný príbeh o pôvode, ktorý funguje viac ako len obyčajný triler o pomste. Miller priniesol na plátna výbušný svet mapujúci nové časti dystopickej pustatiny, ktorý vytvoril s Melom Gibsonom ešte v roku 1979.

Anya Taylor-Joy si do úlohy adaptovala veľmi rýchlo a spoločne s charizmaticky zlým Chrisom Hemsworthom sa obaja doslova odtrhli z reťaze v ponurej krajine plnej spálených pneumatík, otáčok motorov a miestami až moc bizarných osobností.

Furiosa: Mad Max sága recenzia

Pred deviatimi rokmi posledný Mad Max predstavil Furiosu ako unavenú vojačku, ktorá pomáha utiecť manželkám imperiálneho Immortana Joea po boku nešťastného antihrdinu Maxa v podaní Toma Hardyho. Dej Furiosy vedie priamo k tomuto momentu, ale ešte pred tým sa vracia späť v čase a vyobrazuje jej strastiplnú cestu viac ako 15 rokov od traumatizovaného mladého dievčaťa.

Mladá Furiosa žije v tzv. Green Place, v krajine hojnosti s lesmi, ovocím a prírodou. Akt mladej hrdinky už v prvých minútach filmu ale poriadne nahnevá skupinu grázlov na motorkách, ktorí ju chytia a vezmú k ich vodcovi, nemilosrdne milosrdnému Dementusovi (Chris Hemsworth). Po stopách Furiosy sa vydáva aj jej matka Mary (Charlee Fraser), aby ju vytiahla z pazúrov kočovnej motorkárskej hordy, ale tak jednoduché to nebude a začína sa poriadne krviprelievanie.

John Wick je oproti Furiose slabý odvar

Nikdy by som nečakal, že uvidím akčný film, v ktorom je zabíjanie priam umením. Naposledy som niečo podobné videl vo filmoch John Wick, ale v tomto filme je zabíjanie povýšené na úplne nový level. Neúnavné prenasledovanie tak začne od prvej minúty filmu a tempo sa každou pribúdajúcou sekundou stupňuje.

Do ohňa pridáva spomínaný Dementus, ktorý Furiosu využíva ako „obchodný žetón“ pri dohode s Joeom. V hierarchii Westeland je práve on veľmi silným hráčom a jeho zálusk na citadelu nikomu nič nedaruje zadarmo. Práve naopak, všetko má svoju cenu a honba za ovládnutím spustošených území sa môže začať.

Zápletka začína kľukatým epizodickým spôsobom a v danom momente sa film rozbieha na plné obrátky. Ruku k dielu pridáva aj famózna a drsná postava Pretoriána Jacka (Tom Burke), ktorý taktiež premení nudné zabíjanie na virtuozitu. Ako nám napovedali aj ukážky, Jack a Furiosa spájajú sily, jej krvilačnosť neustále rastie a z nevinného dievčaťa je zrazu profesionálny zabijak s mechanickou rukou, ktorú veľmi dobre poznáme.

Metalový chaos, ktorý pochoval aj Dunu 2

Nejeden krát sa stalo, že pri akčných sekvenciách mi padla sánka. Záporáci vo filme prilietajú na padákoch a klzákoch, všetci taktizujú, všetko vybuchuje a mytológia filmu je jeho alfou a omegou. Divák tak má možnosť zažiť vrstvený, kontextovo veľmi bohatý, krásne vystupňovaný opis pomsty s nezabudnuteľnými kulisami a dychberúcou kamerou. Ak existuje film, ktorý v epickosti prekonal aj Dunu 2, tak je to práve Furiosa.

Kamera, ktorá sa tak dobre pohráva s vyplnením priestoru, priblížením a detailmi na tvárach hercov, že ostatné filmy sa stále majú čo učiť. Ide o poctivý adrenalínový zážitok, ktorý sa kvalitou vyšplhal zhruba na úroveň Šialenej Cesty a ponúka to, o čom môžu ostatné filmy len snívať. Pravú akciu, ktorú len tak neuvidíš.

Furiosa: Mad Max sága recenzia

Miller je jednoducho v náramnej forme a snáď tento 79-ročný tvorca ešte pred „povesením kopačiek na klinec“ jeden diel stihne, nech z toho máme peknú novodobú trilógiu. Čo sa nám aj splní, pretože v plánoch je ďalší film zo série s názvom Mad Max: The Wasteland v hlavnej úlohe s Tom Hardym.

Cenu akadémie za najlepšie kostýmy si odnáša…

…Furiosa: Mad Max Sága! Bolo by bezduché tvrdiť, že v roku 2024 príde film s lepšími kostýmami. Stať sa tak samozrejme môže, Duna k tomu ďaleko nemá, ale to čo na striebornom plátne a hlavne za ním predvádza 74-ročná kostymérka Jenny Beavan je unikát. Štvornásobná nominantka cien Akadémie a dvojnásobná držiteľka tejto prestížnej ceny za filmy Šialený Max: Zbesilá cesta a Cruella opäť ukazuje, že „vyzbrojiť hercov“ maskami jej bolo ešte v lone napísané do hviezd a pri Furiose som sa jej kostýmov nevedel vynadívať.

Absolútne všetky postavy, či už išlo o hlavných hrdinov, vedľajšie postavy či náhodných pešiakov, každý jeden detail bol precítený a v tomto smere sa divák vyše dvoch hodín pozerá na kinematografický skvost. Ak do toho pridáš hudobnú stránku filmu, z ktorej ti miestami od radosti preskakuje srdce zľava doprava, Furiosa si ťa automaticky získa, vcucne do deja a na konci si budeš želať, aby film trval ešte aspoň raz toľko.

Hudobný skladateľ Tom Holkenborg je jednoducho majstrom svojho remesla a vpichol do mňa injekciu tónov, ktoré  navnaďujú zimomriavky stále dokola a dokola. Až na jeden malý detail, tomuto filmu niet čo vytknúť. Ocení ho nie len ostrieľaný fanúšik akčných filmov, ale aj laik, ktorému filmu tohto žánru nič nehovoria.

Verdikt

Furiosa sa ocitla v nezávidenej pozícii, nakoľko jej predchodca je jeden z najlepších akčných filmov novodobej kinematografie. Po 9 rokoch čakania sme však dostali určite jeden z najlepších zážitkov, ktorý síce miestami krachuje na prehnaných CGI efektoch vyzerajúcich v zopár záberoch ako béčkový film, vo svojej podstate to nikomu prekážať nemusí a túto akčnú lahôdku sa určite oplatí vidieť.

Furiosa: Mad Max sága recenzia

Každá z postáv vo svojej úlohe exceluje a všetko je geniálne skonštruované. Ak si niekto myslel, že tohtoročné akčné sci-fi filmy nič neprekoná, vualá, máme tu víťaza. Nadarmo tento film nazývajú kritici po celom svete ako klenot akčných filmov roku 2024, ale dovolím si tvrdiť, že to neostane len pri roku 2024 a prekonať ho nebude ľahké. Už len si počkať na rok 2026, kedy na svetlo sveta zavíta tretí film z novodobej trilógie Mad Maxa a ukončí šialenstvo v tomto post-apokalyptickom svete.