Elektrickú verziu nikto nekupoval. Fiat vracia na trh ikonický model so spaľovákom, jeho cena zarazí
Fiat sa rozhodol obrátiť list a prináša späť benzínový model svojho najmenšieho hatchbacku. Ikonický Fiat 500, ktorý bol donedávna dostupný výhradne ako elektromobil, sa vráti ako spaľovák. Dôvodom tohto kroku je podľa všetkého nedostatočný záujem o elektrickú verziu 500e, čo automobilku donútilo niekoľkokrát zastaviť jej výrobu.
Reakcia prišla v podobe pragmatického riešenia, a teda navrátiť pod kapotu spaľovací motor, hoci to nebolo pôvodne v pláne. Fiat tak teraz uvádza 500-ku s malým 1,0-litrovým trojvalcom a manuálnou prevodovkou, ktorú opisuje ako „500 pre skutočných ľudí“. O tejto premene informoval portál Motor1.
Cena veľmi nenadchne
Nový benzínový model sa vyrába v závode Mirafiori v Turíne, kde už beží výrobná linka s predprodukčnými vozidlami. Prvé autá pre zákazníkov majú začať schádzať z linky v novembri a do konca roka sa očakáva produkcia približne 5 000 kusov. Cieľom je opäť rozbehnúť prevádzku závodu, ktorý vlani vyprodukoval len 25 000 vozidiel, hoci jeho ročná kapacita je až 100 000.
Cena benzínovej 500-ky štartuje v Taliansku na úrovni 17 000 eur. Hoci nejde práve o najvýhodnejšiu kúpu, treba vziať do úvahy, že v cene je aj 22 % DPH. V porovnaní s elektrickou verziou ide o rozdiel približne 5 000 eur, čo je zásadný argument pre tých, ktorí si chcú kúpiť štýlové mestské auto, ale nechcú investovať do elektromobilu. Nový model bude k dispozícii v troch verziách karosérie – klasický hatchback, kabriolet a verzia 3+1 s asymetrickými dverami a dodatočnými zadnými dverami na strane spolujazdca.

Aj keď pôvodná platforma nebola navrhnutá pre spaľovací motor, Fiat sa rozhodol použiť známy a osvedčený agregát FireFly – 1,0-litrový mild-hybrid trojvalec so 70 koňmi, ktorý už poháňal predchádzajúcu generáciu modelu 500 a tiež starší Fiat Panda. Prevodovka bude výhradne šesťstupňová manuálna, o automatickej verzii zatiaľ nie sú žiadne informácie.
Nepriateľ menom EÚ
Z konštrukčného hľadiska bude nová benzínová 500 pravdepodobne výrazne ľahšia ako elektrická verzia, ktorá s menšou 24-kWh batériou váži 1 255 kg a s väčšou 42-kWh batériou až 1 340 kg. Kým Fiat nezverejní presné technické údaje, môžeme len odhadovať, že odstránenie batérií zníži hmotnosť auta a tým aj zlepší jeho dynamiku a efektivitu. Na prvý pohľad sú elektrická a benzínová verzia takmer na nerozoznanie, jediným výraznejším rozdielom je horizontálna mriežka vpredu, ktorá slúži na chladenie spaľovacieho motora.

Zaujímavosťou je, že uvedenie spaľovacej verzie prichádza v čase, keď skupina Stellantis (materská spoločnosť Fiatu) čelí riziku pokút zo strany EÚ za prekročenie emisných limitov, ktoré musia splniť do konca roka 2027. Ak sa benzínová 500-ka stane komerčne úspešnou, mohla by paradoxne sťažiť snahy koncernu o zníženie flotilových emisií CO₂, čo by mohlo viesť k finančným postihom. Stellantis preto bude musieť zároveň zvýšiť predaj elektromobilov, aby si udržal ekologickú rovnováhu.
Pre športových nadšencov je tu menej pozitívna správa. Abarth, výkonná divízia Fiatu, sa so spaľovacími motormi rozlúči. V Európe sú dane na autá s vyššími emisiami jednoducho príliš vysoké, a tak sa verzia 500 s benzínovým motorom nedočká žiadnej športovej úpravy. Namiesto toho Abarth ponúka elektrickú 500e a dokonca aj športovo ladený crossover 600e.
Čítajte viac z kategórie: Tech
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Katastrofa dokonaná. Zaklínač na Netflixe čelí brutálnemu pádu, trápenie sa ešte nekončí

Má 547 koní a namiesto emisií produkuje pitnú vodu. Toyota predstavila off-road so skeptickým pohonom

Plastom zvoní umieračik. Konečne máme náhradu a vďačíme aj Slovákom

Kamery začnú sledovať každé auto. Táto chyba za volantom môže stáť Slovákov až 2 180 €

Neurológovia sú zdesení. Látka, ktorú používame každý deň, ohromne ničí ľudské zdravie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Kotlárov podnet o mRNA vakcínach má dohru: Vo veci padlo rozhodnutie

Nový supervýkonný laser zničí 200 dronov na jedno nabitie. Vyváža sa do krajín NATO

Lietadlo známej spoločnosti explodovalo. Zahynulo najmenej sedem ľudí

Putinov režim sa rozpadá zvnútra. Rusi získali 1 % územia za tisíc dní, tvrdí analytik

MIMORIADNE: Vo Francúzsku vrazil vodič do chodcov, osoby sú v kritickom stave
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Rusko vyľakalo celý Západ. Multifunkčnou superzbraňou chce dobyť prekvapivú časť sveta
- Politici nám klamú, Slovákov dobehne krutá pravda. Ekonóm vysvetlil zdraženie energií, ktoré spôsobí Green Deal
- Na Slovensko prichádza nový kanál. Ponúkne desiatky filmov a bude úplne bez reklám
- Slováci budú nadšení. Platené TV stanice teraz môžu sledovať úplne zadarmo
- Príde najväčší seriál od Game of Thrones aj veľké veci od Netflixu. TOP 11 noviniek v novembri
-
- Na Slovensko prichádza nový kanál. Ponúkne desiatky filmov a bude úplne bez reklám
- Politici nám klamú, Slovákov dobehne krutá pravda. Ekonóm vysvetlil zdraženie energií, ktoré spôsobí Green Deal
- Rusko vyľakalo celý Západ. Multifunkčnou superzbraňou chce dobyť prekvapivú časť sveta
- Slováci budú nadšení. Platené TV stanice teraz môžu sledovať úplne zadarmo
- Príde najväčší seriál od Game of Thrones aj veľké veci od Netflixu. TOP 11 noviniek v novembri
-
- Na Slovensko prichádza nový kanál. Ponúkne desiatky filmov a bude úplne bez reklám
- Politici nám klamú, Slovákov dobehne krutá pravda. Ekonóm vysvetlil zdraženie energií, ktoré spôsobí Green Deal
- Rusko vyľakalo celý Západ. Multifunkčnou superzbraňou chce dobyť prekvapivú časť sveta
- Rusi urobili „geniálny“ ťah. Kým ich vojaci trpia na Ukrajine, africkému štátu dodali najmodernejšiu techniku
- Slovákom hrozí pokuta 5800 €. Tento zlozvyk za volantom ťa vyjde poriadne draho
Návrat studenej vojny? Rusko sa pripravuje na obnovenie jadrových testov a Západ tŕpne
Musia konať rýchlo. Európsky štát chce vyriešiť klímu po svojom, experti ale varujú pred katastrofou
Veľmoc zrušila dotácie na EV a prišiel šok. Zrazu ich ľudia nechcú, automobilky strácajú dych
Slovensko kleslo v prestížnom rebríčku. Naša ekonomika v oblasti digitalizácie stagnuje, v tomto sme však prví na svete
Staneme sa energetickou veľmocou? V ideálnej oblasti Slovenska má vyrásť až 17 elektrárni
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Kotlárov podnet o mRNA vakcínach má dohru: Vo veci padlo rozhodnutie

Nový supervýkonný laser zničí 200 dronov na jedno nabitie. Vyváža sa do krajín NATO

Lietadlo známej spoločnosti explodovalo. Zahynulo najmenej sedem ľudí

Putinov režim sa rozpadá zvnútra. Rusi získali 1 % územia za tisíc dní, tvrdí analytik

