Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
Ferrari nikdy nebolo konzervatívnou automobilkou. Od plochých dvanástok cez ikonické vidlicové osemvalce až po pretekárske experimenty. Ak existuje koncepcia spaľovacieho motora, Maranello ju pravdepodobne aspoň vyskúšalo. No minulý rok automobilka podala patent, ktorý vyzerá ako čistá sci-fi. Opisoval vodíkový spaľovací motor otočený hore nohami, s kľukovým hriadeľom pri kapote a sviečkami pri ceste. Teraz prichádza ďalší patent, ktorý ukazuje, ako by sa tento absurdne komplikovaný nápad mohol premeniť na funkčnú realitu. Na tému upozornil CarBuzz.
Ferrari tvrdí, že ušetrí priestor
Na prvý pohľad to pôsobí ako experiment, ktorý by si čakal skôr v univerzitnom laboratóriu než v športovom aute s logom spínajúceho sa koňa. Podľa Ferrari však invertovaná konštrukcia uvoľňuje zásadný priestor práve tam, kde ho vodíkové auto najviac potrebuje. Vodíkové tlakové zásobníky zaberajú enormne veľa miesta a každé získané litre sú v superšportiakoch cenné.
Predchádzajúce dva patenty riešili, ako takýto motor preplňovať. Jeden navrhoval mechanický kompresor, druhý turbá. Najnovší dokument však odhaľuje to najväčšie úskalie: ako prevrátený motor vôbec premazať tak, aby sa okamžite nezničil.

Olej tečie dole. Ale čo keď dole sú piesty?
V bežnom spaľovacom motore je všetko navrhnuté s ohľadom na gravitáciu. Olej je v spodnej vani, odkiaľ je čerpaný nahor na vačky a ložiská. Po splnení úlohy sa vracia späť dolu. Ferrari však obrátilo túto logiku naruby. Keď je kľukový hriadeľ navrchu, olej odteká presne opačným smerom, priamo do piestov.
Ak by takýto motor jednoducho zhasol, olej by cez piestne krúžky stekal do spaľovacieho priestoru. Výsledok by bol katastrofálny. Motor by po opätovnom štarte dymil, sviečky by sa topili v oleji a v extrémnom prípade by prišlo k situácii, keď sa piest snaží stlačiť nestlačiteľnú kvapalinu. Ako hovorí samotný text patentu, bolo by to „dramatické zlyhanie“.
Ferrari však tvrdí, že našlo riešenie. Použije suchú olejovú sústavu, pri ktorej je mazivo uložené mimo motora, a najdôležitejším prvkom sú elektricky poháňané olejové čerpadlá. Práve tie umožnia robiť trik, ktorý odporuje všetkému, čo o motoroch poznáme.
Olej zastaví ešte pred vypnutím motora
Kľúčom má byť postup vypínania motora. Elektronika údajne zastaví čerpadlo ešte skôr, ako motor úplne dobehne. Patent vysvetľuje, že približne sekundu pred vypnutím zapaľovania pošle riadiaca jednotka pokyn na prerušenie mazania. „Zvyčajne jednu sekundu, no v rozmedzí od 0,5 do 2,5 sekundy pred vypnutím, ECU nariadi olejovému čerpadlu zastaviť.“
Prúdenie oleja sa tak zastaví, zatiaľ čo kľuka sa ešte stále točí. Zvyšný olej rozmetie o steny bloku a odtiaľ steká do odtokov, ktoré ho vracajú do samostatnej nádrže. Vďaka tomu by sa minimalizovalo množstvo oleja, ktoré môže stiecť k piestom.
Ferrari verí, že vďaka rýchlemu dobehu motora nestratí agregát kritické mazanie. Jets umiestnené pod kľukovým hriadeľom by zase počas chodu zabezpečovali jeho olejový film.

Je to snaha vyriešiť problém, ktorý vznikol len preto, že sa automobilka rozhodla postaviť motor naopak. A doteraz nie je úplne jasné, o koľko priestoru takýto postup skutočne ušetrí. No Ferrari má dlhú históriu experimentov a veľmi úzku technickú spoluprácu so Shellom, čo im dáva priestor skúšať aj radikálne riešenia.
Či sa prevrátený vodíkový motor niekedy objaví v sériovom aute, je otázne. No ak niekto dokáže pretlačiť do reality niečo, čo pôsobí absolútne proti zdravému rozumu, je to práve Ferrari.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

300-ročný meteorit nechal vedcov v nemom úžase. Skrýval „zázračný materiál“, aký fyzika nepoznala

NESMIEŠ PREHLIADNUŤ Milovali sme ich, potom sa modlili, nech skončia. 9 seriálov, ktoré nemali nikdy pokračovať

Nie je to „kozmický vysávač“. Čierna diera v centre našej galaxie robí niečo oveľa desivejšie

Zbrojársky boom na východe Slovenska. Tatra tu vyrobí tisíce vojenských vozidiel pre ázijský štát

Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

Dcéra Juraja Blanára havarovala na nebezpečnom úseku. Minister incident objasnil
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
-
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Musia okamžite konať. Známu automobilku čaká kvôli elektromobilom strata až 19,5 miliárd dolárov
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Obrovská zmena pri jazdenkách. Lacné autá padajú, Slováci si zamilovali niečo lepšie (PREHĽAD)
Drony ich nevedia zneškodniť. Rusko rozmiestnilo rakety s dosahom do Európy
Proruskí hackeri v decembri zintenzívnili útoky na vládne inštitúcie vyspelej krajiny Európy
Najväčší zamestnávateľ na Slovensku dočasne vypne výrobu. Vieme, čo bude ďalej
Malý ostrov sa mení na najnebezpečnejšie miesto Ázie. Veľmoci rozmiestňujú rakety a chrlia vyhrážky
Nová TV stanica na Slovensko nepríde. Po veľkých plánoch prišlo vytriezvenie
Čína varuje svojho „úhlavného nepriateľa“: Prestaňte dávať zbrane do tejto krajiny, inak príde odveta
Historický moment na mori: Japonsko spúšťa prvú autonómnu osobnú loď na svete
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

V 17-tich mala náušnice s Ficom a torty v tvare srdca s jeho menom. Králiková dostala kľúčový post na ministerstve
PREMIUMAž 29,9 % Slovákov žije v preplnených domácnostiach. Priemerné nájomné je 727 eur, nové bývanie pribúda extrémne pomaly

Slovenský úspech, aký si nečakal: Naše mesto sa dostalo do TOP 10 zimných destinácií, porazilo aj Mníchov

GymBeam kupuje nemeckú výrobnú firmu. Chce ovládnuť trh západnej Európy

