banner-redmi-note-3
Doba, kedy nákupy cez internet boli nebezpečným a nepreskúmaným územím plným nástrah sú už dávno preč. Na internete platia rovnaké štandardy ako v kamenných predajňach, ba dokonca ešte vyššie. Pripravili sme si pre vás sériu niekoľkých článkov, ktoré vás krok za krokom budú sprevádzať od prvej myšlienky nákupu až po reklamáciu tovaru.

Sleduj FónyzČíny.sk aj na FacebookuGoogle+ Instagrame!

Ďalší diel série FAQ článkov sa bude zaoberať postupom pri prvom nákupe. Pred tým, než začnete, uistite sa, že ste si pozorne prečítali prvý diel.

TIP: Začíname s nákupmi z Číny

Keď ste si už vybrali svoj vytúžený produkt a spĺňate všetky požiadavky z prvého dielu, môžeme začať s nakupovaním. Ako prvé odporúčame vytvoriť si v eshope svoje konto, v ktorom budete mať prehľad o svojich objednávkach. Môže tiež slúžiť pre sledovanie objednávky. Dnešný návod bude písaný pre všetky čínske Overené obchody. Konto si vytvoríte tlačidlom väčšinou v pravom hornom rohu stránky.

Následne je potrebné vyplniť krátky registračný formulár, vybrať silné heslo a odoslať ho.

Vo väčšine eshopov dostanete po registrácií email. V ňom nájdete odkaz, kde je potrebné potvrdiť, že email je platný. Ak nie odkaz, tak aspoň nejaká uvítacia správa a zľavový kupón.

Keď sme si aktivovali svoje konto, môžeme sa vrátiť späť k nakupovaniu. Na stránke produktu odporúčam zmeniť menu na €, pretože konverzný kurz e-shopov je oveľa výhodnejší než PayPalu alebo vašej banky. To, že vám však zobrazuje cenu v €, nemusí hneď znamenať, že aj platba prebehne v €, pretože niektoré eshopy zvyknú akceptovať PayPal transakcie v $ z technických dôvodov. V tom prípade odporúčam nechať konverziu na vašej banke a nastaviť v PayPale, aby celú platbu uskutočnil v $. Banka si však za to môže účtovať malý poplatok (odporúčam telefonicky overiť), ale aj tak môžete veľa ušetriť.

Teraz sa nachádzame na stránke nášho vytúženého produktu, zvažujeme posledné otázky a chystáme sa pridať produkt do košíka. Možno trochu predbieham, ale v tomto kroku je na to ten správny čas. Podrobnejšie sa tomu budeme venovať až v ďalšom FAQ. Táto cena, čo dnes hocikde uvidíte, nie je konečná, v prípade že nakupujete z čínskeho skladu. Všetko, čo vstúpi do EU, musí byť po príchode zdanené. V praxi to znamená to, že po príchode na územie Slovenska sa smatfón zastaví na colnici, kde identifikujú obsah a podľa predajcom deklarovanej ceny sa rozhodnú, či to má cenu riešiť (DPH sa platí pri celkovej hodnote nad 22 €). Následne vám príde domov obálka, aby ste im poslali na email screenshot z PayPalu a objednávky, ktorý nájdete vo vašom novozaloženom konte. Z toho dôvodu, ak váš smartfón stojí 200 €, pripravte si potom na Slovensku ešte v peňaženke 40 € + nejaký malý poplatok za to, že vás dopravca zastupuje pri colnom konaní (DHL 12 € +, pošta 3,6 € alebo 4,5 €). Je to maličkosť, netreba sa toho báť, len s tým treba počítať. Celý priebeh si budete môcť prečítať v budúcom článku.

Dostali sme sa takto do nášho košíka, v ktorom si už „vezieme“ náš vytúžený produkt k pokladni. Overíme prítomnosť nášho produktu, pridáme zľavové kupóny, ktoré ste našli v našich článkoch, e-mailoch alebo na stránke a môžeme pokračovať ďalej.

V ďalšom kroku sme vyzvaní k zadaní našej adresy. Adresu dobre skontrolujte, zadajte potrebné údaje a môžete pokračovať.

Nasleduje voľba spôsobu dopravy. Tu rozlišujeme 2 základné typy:

  • Flat Rate – klasická pošta – Tento spôsob dopravy je pre nákupy z Číny veľmi dôležitý. Takmer každý e-shop ponúka dopravu zadarmo pre veci s hodnotou aj 0,5 €. Výnimkou nie sú ani smartfóny, pri ktorých máte v cene už aj číslo na sledovanie. Tento spôsob dopravy je veľmi pomalý a môže trvať aj 2 mesiace, najčastejšie však 3 týždne, preto ak už 1,5 mesiaca čakáte na zásielku, nepodliehajte panike, chvíľu počkajte a v prípade potreby (po 2 mesiacoch) kontaktujte e-shop a môžete sa dohodnúť na vrátení peňazí prípade znovu zaslaní produktu. Za colný servis si Slovenská pošta účtuje poplatok 3,6 € pri listových zásielkách a 4,5 € pri balíkoch.
  • Expedited – najčastejšie DHL – To to pravé, čo potrebujete, ak kupujete darčeky na poslednú chvíľu, prípadne potrebujete uhasiť svoju nedočkavosť. Táto doprava trvá v priemere len 3 dni. Ak však vašu zásielku zastaví colnica a musíte zaplatiť DPH, môže to trvať až 14 pracovných dní. U nás v redakcii máme najdlhšie cestujúcu zásielku pomocou DHL 1,5 mesiaca z londýnskeho EU skladu. Výška poplatku za zastupovanie pri colnom konaní pri dopravcovi DHL sa počíta ako 2% z hodnoty colného dlhu, čo je položka hodnoty pár centov pri jednom smartfóne. Je tu však nastavená minimálna hodnota, a to 12 € a maximálna 90 €.

Keď už poznáme výslednú cenu, môžeme prejsť k výberu spôsobu platby a zaplateniu objednávky.

Následne sme presmerovaný na stránku platobnej brány, konkrétne PayPalu, kde sa autorizujeme našim e-mailom a heslom a potvrdíme platbu.

Nasleduje posledné presmerovanie na stránku obchodníka, pár emailov, že ste o pár stoviek € ľahší a to je celý priebeh objednávky.

Tipy a triky

  1. Ak opustíte plný košík v e-shope Coolicool, pošlú vám malý kupón, ktorý môžete pri návrate použiť vo vašom košíku.
  2. Pravidelne sledujte Facebookové stránky FónyzČíny.sk a e-shopov, kde budete informovaní o nových výpredajoch a zľavových kupónoch.
  3. Eshopy ponúkajú vernostné programy a body za to, že napíšete pod produkt krátke hodnotenie, za ktoré si môžete znížiť cenu budúceho nákupu.

Najčastejšie otázky

  1. Čo je Shipping and Customs Insurance?
    Ide o určité formy poistenia. Shipping Insurance je poistenie proti strate alebo poškodeniu zásielky. V prípade dokázania poškodenia alebo straty vám bez poplatku pošlú váš produkt znovu. Customs Insurance je poistenie proti DPH. V prípade, že budete nútení zaplatiť DPH, stačí poslať e-shopu doklad o zaplatení DPH a oni vám preplatia plnú hodnotu DPH. Nie každý e-shop však túto možnosť ponúka.
  2. Koľko sa platí clo pri smartfónoch?
    Je to veľmi málo známe, ale smartfóny sú od cla oslobodené. Európska únia sa snaží počas nasledujúcich rokov zrušiť clo na elektroniku úplne. Pri inej elektronike sa platí clo až od hranice hodnoty produktu nad 150 € a jedná sa len o veľmi malé percentá z celkovej ceny oproti DPH, ktoré je až 20% z celkovej sumy zásielky.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú