Keď sa povie Fabia, všetci okamžite vedia, ktorá bije. Jedna z najobľúbenejších Škodoviek v našej krajine dokázala niečo, čo zatiaľ žiadne auto kategórie lacných malých vozidiel. Mnoho Slovákov však má predsudky, že Fabia musí byť roztrasená, hlučná, v „sociálnej výbave“, bez štipky emócií a hlavne bez akéhokoľvek signifikantnejšieho jazdného zážitku.

Omyl! A je to omyl už minimálne pár rokov. Pre tých, ktorí zaspali tak v roku 2009, tu mám recenziu, respektíve pohľad na auto, pri ktorom, ak zakryješ logo Škody, dostaneš do rúk snáď najvšestrannejšie auto pod 15 000 €. A vieš čo, ani tých 15 000 € nebudeš potrebovať, aby bola Fabia 4. generácie etalónom svojho segmentu.

V recenzii sa dozvieš:

  • Dokonalá konfigurácia pre Slovákov z hľadiska výbavy a technológií
  • Prečo by som si nikdy do Fabie 4 nedal automat
  • Najhoršia vlastnosť v interiéri
  • Už svetlá v základe sú niečo, čo ťa ohromí od prvej chvíle
  • Za čo si priplatiť a zo čo naopak nie
  • Akých asistentov dostaneš v základe – stačia?

Začnime teda v prvom rade motorom. Testovaný kúsok bol v kombinácii benzínový litrový trojvalec s výkonom 70 kW (92 koní) doplnený manuálnou 5-stupňovou prevodovkou. Navonok tento výkon pod 100 koní pôsobí slabšie, avšak charakteristika a dynamika benzínového turbomotora maximálne upokojí 90 % všetkých slovenských vodičov, ktorí nehľadajú pretekársku dráhu tam, kde nemajú.

Zvukový prejav je síce typický pre trojvalce, no ani zďaleka to nejde nazvať niečím nepríjemným. A aby som nezabudol, na 700 km okruhu v kombinácii diaľníc, okresných ciest a jázd v kolone dosiahnúť 5,6 l spotrebu na 100 km hovorí samé za seba. Perfektné!

Pri mestskej jazde sa priprav na spotrebu okolo 6 – 6,5 l / 100 km, rýdzo diaľničné tempo pri 130 km/h sa už šplhá z hľadiska spotreby k 7 l / 100 km.

Tu však prichádza na rad moje prvé odporúčanie. Oblúkom by som sa vyhol základnému atmosferickému motoru MPi s výkonom 75 koní, ktorý je vhodný maximálne do mesta.

Naopak priplatil by som si za 81 kW verziu 1.0 TSi motora, ktorý už má 6 stupňovú manuálnu prevodovku a chod pri diaľničnom tempe je ešte o kúsok kultivovanejší. Chválim aj príkladné odhlučnenie kabíny, v tomto smere sa nová generácia výraznejšie posunula a auto pôsobí hodnotnejším dojmom.

Fabia 4 je k dispozícii v prípade najsilnejšieho motora aj so 7 stupňovou automatickou prevodovkou DSG, no pri prvých jazdách som si naschvál skúsil túto vrcholnú verziu a bolo to mierne sklamanie. DSG kvôli emisným normám a docieleniu dobrej spotreby motor zbytočne podtáča a zabíja jeho dynamický potenciál. Ak ale chceš automat, aj táto verzia splní všetky tvoje očakávania, no odporúčam, aby si permanentne jazdil v športovom režime (S). Nebudeš ľutovať.

Neveril som, že niekedy takéto niečo napíšem, no už základné svetlá Fabie 4 sú perfektné. Zabudni na žlté nevkusné halogénové žiarovky. „Fabča“ dostala po novom v absolútnom základe FullLED predné svetlá. Tu však treba rozlíšiť, že tie v základnej výbave sú situované do paraboly, kdežto príplatkové majú LED technológiu riešenú formou čočiek a majú iný svetelný podpis.

Už v základe ale svetlá svietia príkladne, dosvit je bez najmenších problémov vyše 400 m a vysokú úroven osvetlenia si držia aj silné diaľkové svetlá.

Vzadu základné svetlá kombinujú diódy s bežnými žiarovkami. Za príplatok je k dispozícii aj efektnejšie prevedenie s FullLED technikou a dynamickými smerovkami. Zaujímavý príplatkový prvok predstavuje automatické prepínanie diaľkových svetiel, ktoré škoda do Fabie v mnou testovanej výbavy Ambition pridá za takmer 380 €.

Kým exteriér auta a hodnotenie dizajnu je vždy subjektívna vec, Fabia 4 už na prvý pohľad otvára novú kapitolu značky Škoda v tomto smere. Drží sa moderných línií, auto citeľne na prvý pohľad narástlo rozmerovo a v konečnom dôsledku je to stále tá stará-dobrá Škodovka, ktorá sa silou mocou snaží skĺbiť konzervatívnosť, jednoduchosť a mierny nádych dynamickejších prvkov.

Kde neostal kameň na kameni, je však interiér. Ten prešiel doslova brutálnou premenou.

Kompletne prepracovaná je najmä prístrojová doska. Za príplatok môže byť jej súčasťou digitálny kokpit uhlopriečkou 10,2 palca, ktorý poskytuje päť druhov zobrazení a 9,2-palcový hlavný infotainment stredového displeja (podporuje aj bezdrôtový Apple CarPlay). V prípade testovaného modelu to bol stredový displej s označením Boleru, pri ktorom je veľkou výhodou ponechanie hardvérových otočných ovládačov. Niekomu to vyhovuje viac ako väčší a modernejší displej. 

Dizajn interiéru pôsobí na prvý pohľad veľmi dobre, aj keď sú materiály stále lacnejšie, ich povrchová úprava robí dojem drahšieho vyhotovenia. Počas testovania nič nevŕzgalo, nepôsobilo rušivo a aj nové madlá dverí, ktoré vyzerajú ako vystrihnuté zo sci-fi auta, pôsobili kvalitou tak, že inžinieri mysleli na všetky detaily.

Čo sa týka systéme infotainmentu, nenájdeš v ňom ten z Octavie, ale jedná sa ešte o staršiu generáciu softvéru, ktorý však za tie roky Škoda odladila do relatívnej spoľahlivosti a maximálnej stability. Digitálny prístrojový štít je záležitosťou až príplatku 428 €, no pre bežného šoféra to ani zďaleka nie je niečo, za čo by mal vysoliť takmer 500 €.

Za túto cenu má k dispozícii oveľa lepšie prvky príplatkovej výbavy. Virtuálny kokpit pred vodičom disponuje tradične niekoľkými možnosťami zobrazenia, množstvom nastavení a hlavne vie zobrazovať aj mapy, no nie simultáne so stredovým hlavným displejom.

Trest by si však zaslúžil inžinier, ktorý vymyslel, že rýchle uberanie / pridávanie rýchlosti ventilátora a nastavenie smeru prúdanie sú zbytočnými tlačidlami na paneli klimatizácie. Vodič tak musí pri takomto primitívnom úkone ísť do špeciálneho menu a softvérovo si tieto prvky nastaviť.

Mnohí sa teda pýtate, ako vyzerá ideálne kombinácia pre bežných slovenských vodičov. Moja odpoveď znie takto:

Ideálna výbava Škoda Fabia 4 by Fóny z Číny on Scribd

Zhodnotenie

Fabia v roku 2021 dospela. Táto veta asi najlepšie vystihuje to, čo Škoda so svojím kompaktným autom vytvorila. Fabia je krajšia, kvalitnejšia, modernejšia a ďaleko pohodlnejšia. Má aj rozumne rozdelené motory, pri ktorých hlási návrať aj štvorvalec s výkonom až 150 koní.

Na ďalšie počíčanie legendárneho modelu nemôžem ani jedno krivé slovo povedať, práve naopak. Veľmi sa mi páči smer, akým sa česká automobilka vydala. Stále ma však štve niekoľko prvkov, bez ktorých by sa inak dobre nastavené auto podarilo ešte lepšie. Žiaľ, najhoršie z tohto všetkého pôsobí cena, respektíve zdražovanie, ktoré Fabiu zasiahlo.

Problémom je totiž, že pri vyššej výbave (aj náš model stál vyše 16 000 €) a lepšom vybavenom kúsku sa hravo dostaneš cez 20 000 €. A toto už je nebezpečné teritórium, v ktorom sa môže Škoda Fabia naozaj ľahko stratiť.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú