Experti v tom majú úplne jasno. Elektromobil je dnes už ekonomicky výhodnejší ako spaľovák
V nasledujúcom texte boli použité materiály TASR.
Hoci ešte stále mnohí motoristi vnímajú elektromobily ako drahú alternatívu k tradičným vozidlám so spaľovacím motorom, nové poznatky z Nemecka ukazujú, že opak môže byť pravdou. A to nielen z hľadiska životného prostredia, ale aj peňaženky.
Výskumníci z Fraunhoferovho inštitútu pre výskum systémov a inovácií (ISI) v Karlsruhe si posvietili na ekonomickú stránku elektromobility a dospeli k jasnému záveru: elektromobily môžu byť dnes lacnejšou voľbou ako klasické autá, ak sa berú do úvahy celkové náklady vrátane spotreby energie, údržby a iných prevádzkových výdavkov.
Uhlíková stopa je neporovnateľná
Autori štúdie sa opreli o viac ako 70 rôznych vedeckých zdrojov a štúdií, aby vytvorili čo najkomplexnejší obraz o súčasnom stave. Takéto hodnotenie naposledy publikovali ešte v roku 2020, ale odvtedy sa podľa hlavného autora Martina Wietschela, vedúceho oddelenia energetických technológií a systémov v ISI, situácia výrazne zmenila, najmä v oblasti batériových technológií.
Výsledkom je, že dnešný elektromobil strednej triedy, zakúpený v Nemecku, vyprodukuje počas svojej životnosti o 40 až 50 percent menej skleníkových plynov v porovnaní s bežným autom so spaľovacím motorom. A to aj napriek tomu, že výroba elektromobilov je na začiatku energeticky náročnejšia. Tento „emisie na začiatku“ efekt je podľa vedcov plne kompenzovaný ekologickejšou prevádzkou počas životnosti vozidla.

Výrazná ekonomická výhoda
Rovnaký trend sa ukazuje aj pri ekonomickej efektívnosti. Aj keď je obstarávacia cena elektromobilu zvyčajne vyššia, v celkovom súčte výdavkov môže byť jeho vlastníctvo lacnejšie. „Už dnes môže byť elektromobil lacnejší ako vozidlo so spaľovacím motorom, ak sa pozrieme na celkové náklady a nielen na všeobecne vyššiu obstarávaciu cenu,“ vysvetľuje Wietschel.
Dôležitú rolu však zohráva prístup k nabíjacej infraštruktúre. Ak má vodič možnosť nabíjať vozidlo doma alebo v práci, už po troch rokoch môže byť elektromobil ekonomicky výhodnejší než jeho spaľovacia alternatíva.
Výskumníci ale nezabudli ani na nevýhody elektromobility. Jednou z nich je vyššia hmotnosť elektrických vozidiel, ktorá prispieva k rýchlejšiemu opotrebovaniu pneumatík a následnému uvoľňovaniu pevných častíc do ovzdušia. Toto je často prehliadaný ekologický problém, ktorý však nevyvracia hlavné zistenie štúdie, že elektromobily sú v porovnaní so spaľovacími autami stále podstatne šetrnejšie k životnému prostrediu.
„Existujú ekologickejšie spôsoby dopravy ako elektromobil. Elektromobil je však stále jednoznačne šetrnejší k životnému prostrediu ako porovnateľné vozidlo so spaľovacím motorom,“ uzatvoril Wietschel.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

57-ročný miliardár predal svoje firmy Coca-Cole, teraz odrádza ľudí od podnikania. „Nerobte to“
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

MIMORIADNE: Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice

Mozog bolesť necíti, no hlava ti ide „prasknúť“. Neurologička vysvetľuje vedu za explozívnou bolesťou

Najdlhší tunel na Slovensku po 27 rokoch otvorili. Nový úsek D1 odľahčí dopravu v regióne
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
Drvivá väčšina Slovákov nerozozná podvodný e-shop, ukazuje prieskum
Až štvrtina detí vykazuje závislosť na sociálnych sieťach, upozorňuje komisár pre deti
Nepríjemnosť pre Putina. Čoraz viac obyvateľov európskeho štátu podporuje vyslanie vojakov na Ukrajinu
Turci riešia nepríjemné incidenty v krajine. Rusi im posielajú bezpilotné „darčeky“
Musk opäť posunul technológiu dopredu. Tesla predstavila verejnosti humanoida
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

57-ročný miliardár predal svoje firmy Coca-Cole, teraz odrádza ľudí od podnikania. „Nerobte to“
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

MIMORIADNE: Hádka skončila smrťou oboch rodičov. Tínedžerku previezli do nemocnice

Mozog bolesť necíti, no hlava ti ide „prasknúť“. Neurologička vysvetľuje vedu za explozívnou bolesťou

