V nasledujúcom texte boli použité materiály TASR.

Hoci ešte stále mnohí motoristi vnímajú elektromobily ako drahú alternatívu k tradičným vozidlám so spaľovacím motorom, nové poznatky z Nemecka ukazujú, že opak môže byť pravdou. A to nielen z hľadiska životného prostredia, ale aj peňaženky.

Výskumníci z Fraunhoferovho inštitútu pre výskum systémov a inovácií (ISI) v Karlsruhe si posvietili na ekonomickú stránku elektromobility a dospeli k jasnému záveru: elektromobily môžu byť dnes lacnejšou voľbou ako klasické autá, ak sa berú do úvahy celkové náklady vrátane spotreby energie, údržby a iných prevádzkových výdavkov.

Uhlíková stopa je neporovnateľná

Autori štúdie sa opreli o viac ako 70 rôznych vedeckých zdrojov a štúdií, aby vytvorili čo najkomplexnejší obraz o súčasnom stave. Takéto hodnotenie naposledy publikovali ešte v roku 2020, ale odvtedy sa podľa hlavného autora Martina Wietschela, vedúceho oddelenia energetických technológií a systémov v ISI, situácia výrazne zmenila, najmä v oblasti batériových technológií.

Výsledkom je, že dnešný elektromobil strednej triedy, zakúpený v Nemecku, vyprodukuje počas svojej životnosti o 40 až 50 percent menej skleníkových plynov v porovnaní s bežným autom so spaľovacím motorom. A to aj napriek tomu, že výroba elektromobilov je na začiatku energeticky náročnejšia. Tento „emisie na začiatku“ efekt je podľa vedcov plne kompenzovaný ekologickejšou prevádzkou počas životnosti vozidla.

Volvo končí so spaľovákmi
Volvo

Výrazná ekonomická výhoda

Rovnaký trend sa ukazuje aj pri ekonomickej efektívnosti. Aj keď je obstarávacia cena elektromobilu zvyčajne vyššia, v celkovom súčte výdavkov môže byť jeho vlastníctvo lacnejšie. „Už dnes môže byť elektromobil lacnejší ako vozidlo so spaľovacím motorom, ak sa pozrieme na celkové náklady a nielen na všeobecne vyššiu obstarávaciu cenu,“ vysvetľuje Wietschel.

Dôležitú rolu však zohráva prístup k nabíjacej infraštruktúre. Ak má vodič možnosť nabíjať vozidlo doma alebo v práci, už po troch rokoch môže byť elektromobil ekonomicky výhodnejší než jeho spaľovacia alternatíva.

Výskumníci ale nezabudli ani na nevýhody elektromobility. Jednou z nich je vyššia hmotnosť elektrických vozidiel, ktorá prispieva k rýchlejšiemu opotrebovaniu pneumatík a následnému uvoľňovaniu pevných častíc do ovzdušia. Toto je často prehliadaný ekologický problém, ktorý však nevyvracia hlavné zistenie štúdie, že elektromobily sú v porovnaní so spaľovacími autami stále podstatne šetrnejšie k životnému prostrediu.

„Existujú ekologickejšie spôsoby dopravy ako elektromobil. Elektromobil je však stále jednoznačne šetrnejší k životnému prostrediu ako porovnateľné vozidlo so spaľovacím motorom,“ uzatvoril Wietschel.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP