Kia podrobila svoju prvú čisto elektrickú limuzínu EV4 náročným testom, ktoré prekvapili aj samotných konštruktérov. Model, dostupný vo viacerých krajinách aj ako hatchback, absolvoval viac než 110 000 kilometrov na bežných cestách a ďalších 10 000 kilometrov na legendárnom okruhu Nürburgring.

Po tejto skúške si batéria udržala 95 % svojej kapacity. To jednoznačne rozptyľuje obavy o životnosť akumulátorov v dostupnejších elektromobiloch, informuje Electrek.

Prepracovaný batériový systém

Za týmto výsledkom stojí nová generácia batériového systému, ktorý Kia predstavila s modelom EV4. Kľúčovým prvkom je pokročilý systém termálneho manažmentu, ktorý zabezpečuje rovnomerné rozloženie chladiacej kvapaliny naprieč všetkými článkami. To predlžuje životnosť batérie a udržuje konzistentný výkon aj pri extrémnej záťaži. Podľa automobilky tento prístup „výrazne predlžuje životnosť batérie a zabezpečuje stabilný výkon“. Testy na okruhu, kde vozidlo jazdilo na 90 až 95 % svojho maxima, to jednoznačne potvrdili.

Napriek opakovanému rýchlemu nabíjaniu počas ostrých jázd si batéria zachovala vysokú efektivitu. Systém rekuperačného brzdenia navyše dokáže späť získať až 25 % energie pri spomaľovaní, čím znižuje záťaž na akumulátor a zvyšuje hospodárnosť jazdy.

Kia EV4
Kia

Záruka a technické parametre

Kia garantuje, že EV4 si po ôsmich rokoch alebo 160 000 kilometroch bežnej prevádzky udrží minimálne 70 % kapacity batérie. Tento záväzok má presvedčiť skeptikov, že elektromobil je rovnako spoľahlivý ako vozidlá so spaľovacím motorom.

Na Slovensku sa predaj hatchbacku začal nedávno. Novinka štartuje tesne pod hranicou 40-tisíc eur a chce osloviť zákazníkov, ktorí hľadajú moderný elektromobil s bohatou výbavou, no bez prémiovej cenovky.

Základná verzia Light začína na 39 690 eurách a prináša batériu s kapacitou 58,3 kWh. Už v tejto výbave nechýba dvojzónová klimatizácia, 12,3-palcový infotainment s bezdrôtovým pripojením smartfónu, vstavaná navigácia, cúvacia kamera, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, adaptívny tempomat či systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu. K tomu sa pridávajú full-LED svetlá, vyhrievaný volant aj sedadlá a 17-palcové disky.

kia ev4 interiér
Kia

Pre tých, ktorí chcú väčší dojazd, je pripravená verzia Earth s 81,4 kWh batériou, no cena stúpa o päťtisíc eur. Earth pridáva aj tepelné čerpadlo, sledovanie mŕtveho uhla, bezdrôtové nabíjanie smartfónu či elektrické ovládanie kufra.

Športovejší vzhľad prináša výbava Sport od 51 190 eur, kde pribúdajú väčšie 19-palcové disky, adaptívne predné svetlá a dokonca aj digitálny kľúč.

Na vrchole stojí luxusná verzia GT-line od 54 190 eur. Tá poteší audiofilov prémiovým systémom Harman Kardon, nechýbajú relaxačné predné sedadlá, head-up displej, 360-stupňová kamera a dokonca aj automatické parkovanie.

Zahanbiť sa nenechal ani Volkswagen

Volkswagen ID.3 je elektrický hatchback slávneho nemeckého koncernu. V posledných dňoch sa ukázal vo výbornom svetle, a dokázal, že elektromobily môžu byť mimoriadne odolné aj po rokoch intenzívneho používania. Dôkazom bol áročný test, ktorému ho podrobil najväčší európsky autoklub ADAC. To, čo sa stalo s jeho batériou, si môžeš prečítať po kliknutí na tento odkaz.

Kia EV4 dokazuje, že dostupný elektromobil nemusí znamenať kompromisy vo výkone ani životnosti. Po tisíckach kilometrov v bežnej premávke a na pretekárskej trati pôsobí jeho batéria takmer ako nová. Tento úspech signalizuje, že Kia berie éru elektromobility vážne a je pripravená konkurovať na globálnom trhu.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP