Tradičné automobilky majú problém. Európskemu trhu začína potichu vládnuť nevyspytateľná veľmoc
Zatiaľ čo americký trh s elektromobilmi sa topí v neistote a chaos vládne naprieč celým automobilovým odvetvím, európski zákazníci si užívajú čoraz pestrejšiu ponuku cenovo dostupných a rozumne veľkých elektromobilov. A do tejto dynamiky čoraz razantnejšie vstupujú čínske značky, ktoré už dnes nie sú len okrajovým fenoménom, ale skutočnou hrozbou pre európskych výrobcov, píše Inside EVs.
Čínske značky valcujú Európu
Podľa najnovších údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics za prvý polrok 2025 dosiahli niektoré čínske značky v Európe priam explozívny rast. MG, ktorá patrí pod čínsky koncern SAIC, predala približne 151 600 vozidiel, čím sa stala lídrom medzi všetkými čínskymi značkami v Európe. Je však dôležité poznamenať, že MG ponúka nielen elektromobily, ale aj hybridy a spaľovacie modely, ako napríklad hatchback MG 3 dostupný ako hybrid aj s klasickým motorom.
Veľkým víťazom je aj BYD. Čínsky gigant predal v prvej polovici roka v Európe zhruba 70 500 vozidiel, čím už teraz prekonal celkový predaj za celý rok 2024, ktorý činil približne 57 000 kusov. Výrazne si polepšil aj Xpeng, ktorý síce predal „len“ 8 400 vozidiel, no aj to znamená viac ako dvojnásobný medziročný nárast.
Jasná politika
Rýchly rast BYD a Xpengu je do veľkej miery výsledkom agresívneho uvádzania nových modelov. BYD za posledný rok predstavil minimálne tri nové modely, pričom Dolphin Surf a Atto 2 cielia najmä na cenovo dostupný segment. Navyše, ich model Seal U PHEV sa stal najpredávanejším plug-in hybridným SUV v Európe, kde si podelil prvé miesto s Volkswagennom Tiguan, čo je skutočne pôsobivý výkon.
Xpeng sa zatiaľ v Európe spoliehal na svoju P7 limuzínu, no v závere minulého roka rozšíril ponuku o veľké SUV G9 a crossover G6, ktorý je veľkostne porovnateľný s Teslou Model Y. Práve G6 je hlavným ťahúňom aktuálneho predajného úspechu značky.
Na opačnom konci spektra sa však nachádza Nio. Táto značka, známa svojimi výmennými batériami a luxusným zameraním, predala za celý polrok v Európe len 370 kusov. Dôvodom je pravdepodobne ich vyššia cena a rozmery modelov, ktoré jednoducho neladia s európskymi preferenciami. Kupujúci v prémiovom segmente radšej siahnu po osvedčených menách ako BMW, Audi alebo Mercedes. Nio však dúfa, že sa karta obráti s príchodom značky Firefly, ktorá má ponúknuť dostupnejšie modely ešte tento rok.
Vytláčajú tradičné značky
Medzitým však čínske značky ukrajujú z podielu európskych výrobcov. Skupina Stellantis, do ktorej patrí napríklad Peugeot, Opel či Fiat, zaznamenala medziročný pokles trhového podielu v Európe z 16,7 % na 15,3 %. Všetky čínske značky spolu sa už takmer vyrovnajú Mercedesu z hľadiska trhového podielu, čo jasne ukazuje, akú silu nadobúdajú.
Čínski výrobcovia navyše nehodlajú poľaviť. Pripravujú ďalšie modely zamerané na nižšie cenové segmenty a dokazujú, že v rýchlosti vývoja a uvedenia nových áut na trh predčia tradičných výrobcov. Tí sa tak musia mať na pozore, pretože čínske značky si už svoje miesto na európskom trhu vybojovali a ich rast rozhodne ešte nekončí.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Tento SUV hybrid je ako z iného sveta: Má dojazd 1 500 kilometrov a neuveriteľnú cenu
Tesla môže zažiť revolúciu. Panasonic chystá batériu, ktorá by automobilke dala extrémnu výhodu
Z Bratislavy do Paríža na jedno nabitie. Nový systém Mahle je gigantická zmena pre elektromobily
Čínska sci-fi technológia skolabovala. Dve lietajúce vozidlá sa zrazili vo vzduchu, pasažier skončil v nemocnici
Známa automobilka predstavila nový motocykel pre Európu. Má jedinečný pohon a stojí obrovské peniaze
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slovensko hlási 25 % nárast zákernej choroby. Ženy postihuje trikrát častejšie ako mužov
Boris Zala: Nikto relevantný sa v Smere nenachádza, označenie SD by mali odstrániť
Na Slovensko sa rúti veľké ochladenie. Prenikne k nám studený front (PREDPOVEĎ)
Odhalili 12 miliónov rokov starého prehistorického obra. Vedci hlásia prelomový objav
10 modelov áut, ktoré ti budú robiť najväčšie problémy pri STK. Hodnotili výsledky 10 miliónov kontrol
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z Bratislavy do Paríža na jedno nabitie. Nový systém Mahle je gigantická zmena pre elektromobily
- Tesla môže zažiť revolúciu. Panasonic chystá batériu, ktorá by automobilke dala extrémnu výhodu
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Chcú ich vyrábať, no má to háčik. Šéf Kia odhalil, prečo sa automobilkám neoplatia lacné elektromobily
- Dojazd 600 km a veľa miesta. Mitsubishi predstavilo nový elektromobil pre Európu, cena však zarazí
-
- Z Bratislavy do Paríža na jedno nabitie. Nový systém Mahle je gigantická zmena pre elektromobily
- Tesla môže zažiť revolúciu. Panasonic chystá batériu, ktorá by automobilke dala extrémnu výhodu
- Známa automobilka predstavila nový motocykel pre Európu. Má jedinečný pohon a stojí obrovské peniaze
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Ponúka silný motor za dostupné ceny. Volkswagen spustil na Slovensku predpredaj nového SUV
- Európska únia nezruší zákaz spaľovákov. Chystá však niečo, čo výrazne zniží ceny elektromobilov
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Diplomacia so Západom v slepej uličke. Táto krajina sa vyhlásila za jadrovú veľmoc, sympatizuje s Ruskom
Slováci si neuvedomujú, že to môže vybuchnúť. Odborník varuje pred „elektronickým“ zlozvykom domácností
Slováci podľahli veľkej zbytočnosti. Ak robíš toto pri používaní AI, ide o veľký omyl a bude ťa zavádzať
Luxusná ikona spomaľuje elektrickú revolúciu. Porsche necháva spaľováky dýchať ďalej
Cestovanie po Európe skomplikoval masívny kyberútok. Letiská zápasia s chaosom
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP