Sú dotácie na škodu? Keď ich zrušila európska veľmoc, ceny elektromobilov sa nečakane zmenili
V článku boli použité aj materiály TASR.
Aktualizované 21. januára 2024
Ceny elektromobilov v Nemecku od zrušenia príspevku na ich kúpu koncom minulého roka klesli. Zatiaľ čo niektorí výrobcovia prevzali vyplácanie zastaveného bonusu na seba, iní znížili ceny. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Najprv znížila ceny francúzska automobilka Citroën, za ňou krátko na to nasledovala skupina Volkswagen, ktorá znížila ceny rôznych modelov o 4760 až 7735 eur. Čínsky výrobca BYD na to reagoval zlacnením až o 15 %.
Elektromobily však zostávajú drahé. Z 99 modelov vozidiel s elektrickým pohonom, ktoré sa v súčasnosti ponúkajú na nemeckom trhu, majú len tri cenu pod hranicou 30 000 eur. Ďalších dvanásť modelov stojí od 30 000 do 40 000 eur.
Nemecký automobilový klub (ADAC) očakáva, že mnohí kupujúci sa v budúcnosti rozhodnú pre autá so spaľovacími motormi. „Zatiaľ neexistujú takmer žiadne skutočne cenovo dostupné elektromobily,“ kritizoval ADAC.
Pôvodný článok:
Dotácie na nákup elektromobilov sú pre mnohých dostatočným stimulom, aby pri voľbe ďalšieho auta siahli práve po tom s produkciou nulových emisií. V niektorých krajinách už ale takýto stimul nie je dostatočnou motiváciou na nákup a jednou z nich je aj Nemecko. Ako informuje Independent, tamojšia vláda sa chystá priškrtiť dotácie.
Nieže by Nemci štedrú zľavu na nákup elektrického auta nevítali s otvorenou náručou. Tamojšia vláda je totiž názoru, že vodiči z Nemecka by si už dnes kúpili elektromobil aj bez vysokej dotácie, a tak „zľavu“ na nákup elektromobilu výrazne zredukuje.
Tamojšie dotácie boli až príliš štedré
Koniec koncov, o takých dotáciách, aké sú v Nemecku, môžu Slováci iba snívať. Posledné kolo dotácií na nákup elektromobilu skončilo na Slovensku fiaskom a odvtedy márne čakáme na ďalšiu formu podpory pre vodičov, ktorí chcú jazdiť ekologicky.
Nemecko nám pritom môže ísť príkladom. Záujemci o kúpu elektromobilu, ktorý nepresahoval sumu 40-tisíc eur, získali dotáciu vo výške až 6-tisíc eur. To je naozaj slušná zľava, s ktorou by aj elektromobilita na Slovensku rozhodne nabrala výraznejší pokrok.
Po novom sa má však výška dotácií znížiť až o 25 %, a teda zákazník, ktorý si kupuje elektromobil do 40 000 €, dostane dotáciu vo výške maximálne 4 500 €.
So znižovaním neprestanú
Nemecko postupne bude znižovať dotácie vo všetkých cenových kategóriách, až napokon úplne zaniknú a kúpa elektromobilu už nebude sprevádzaná žiadnym finančným zvýhodnením.
Už dnes sa dotácia nevťahuje na autá drahšie ako 65-tisíc eur a od roku 2024 si už zľavu nebudú môcť uplatniť ani na modely s cenou prevyšujúcou 45-tisíc eur.
Rozhodnutie znížiť, respektíve pomaly zahubiť dotácie na nákup elektromobilov v Nemecku má napokon racionálne vysvetlenie.
Už dnes totiž po tamojších cestách jazdí vyše milióna elektromobilov a v uplynulom roku tvorili predaje elektrických áut až 14 %. Prirodzený záujem o tento druh pohonu je tak v tejto krajine očividný.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
AKTUÁLNE: Slovensko ťaží z vysokých ciel. Veľká automobilka bude v Košiciach vyrábať nový model
Slovákov nadchne cenou, dojazdom aj výbavou. Hyundai má chystať vynikajúci elektromobil
Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
50-tisíc Rusov na fronte, letná ofenzíva v troskách: Korupcia ničí armádu, Ukrajinci chystajú tvrdý protiútok
Slováci ich „hltajú“ ako lentilky: Kardiológ odhalil doplnky, ktoré vedú k neplodnosti, zlyhaniu pečene a predčasnej smrti
Smrteľný vírus v populárnej destinácii Slovákov: Krajina hlási prvé úmrtie, 25 ľudí je v karanténe
Dopravu na D1 paralyzovala zrážka kamiónov. Diaľnica je neprejazdná
V populárnom letovisku Slovákov zúri masívny požiar. Evakuujú tisíce miestnych aj dovolenkárov
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- Vedci neverili výsledkom svojho výskumu. Agresívna jazda vraj môže predĺžiť životnosť batérie
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Susedný štát naleje stovky miliónov eur do elektromobility. Bežní ľudia však nedostanú ani cent
-
- Lacný ako Fabia, výkonný ako Porsche. Známa značka spustila predaj auta s dojazdom 2 000 km
- O toto išlo Rusom celý čas. Obsadili jedno z najväčších ložísk dôležitej suroviny v Európe
- BMW ide po Tesle. Nemci ukázali špičkové EV s dojazdom 900 km, ktoré pochová Model 3
- Chcel poradiť, pokúsila sa ho zabiť. Umelá inteligencia šokovala svet návodom na „chemickú zbraň“
- Americkí vedci nahradili v batériách meď týmto revolučným materiálom a výsledok ich šokoval. Svet elektromobility to môže úplne zmeniť
Z trhu zostali len kolesá a karosérie: Ruský automobilový priemysel je v troskách, tieto čísla sú hrozivé
Pitná voda na Slovensku je v ohrození. Zaostávame v boji proti najväčšiemu nepriateľovi
Vyhynulo až 90 % života. Vedci konečne našli príčinu najväčšej katastrofy v histórii Zeme
Brusel čelí veľkému tlaku: Česi chcú prepísať prísne emisné pravidlá, podporilo ho 17 spojencov
Stellantis zvyšuje kritiku EÚ: Tieto autá nikto nekupuje, budeme musieť zatvárať závody v Európe
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP