Európska veľmoc prehnala ciele s počtom elektromobilov. Teraz spravila narýchlo kritické rozhodnutie
Nemecký minister dopravy sa zľakol cieľov vlastnej vlády. Krajina chcela mať do konca roku 2030 na cestách viac ako 15 miliónov elektromobilov, no tento cieľ sa mu už začína javiť ako nesplniteľný. Na pondelkovej konferencii teda oznámil, že do tohto počtu budú po novom zahŕňať aj hybridné autá, uviedol portál Autonews.
Stará múdrosť hovorí, že na tanier si treba naložiť iba toľko, koľko človek dokáže zjesť. Nemecký minister dopravy však o tomto zrejme nepočul, ekologické ciele tamojšej vlády spojené s dopravou sa im už po pár mesiacoch od ich schválenia zdajú byť nereálne.
V koaličnej dohode z novembra 2021 sa uvádza, že nemecká vláda si stanovila za cieľ mať do roku 2030 na cestách najmenej 15 miliónov čisto elektrických vozidiel.
Predchádzajúca vláda mala ciele o niečo striedmejšie, konkrétne 14 miliónov elektrifikovaných vozidiel, z čoho malo byť minimálne 10 miliónov čisto elektrických, uvádza Autobala.
Už to bol pomerne ambiciózny cieľ, no ten nový je splniteľný ešte ťažšie a nemecký minister dopravy si to zrejme naplno uvedomil.
Rátať sa budú aj hybridy
Aby vláda naplnila cieľ, do celkového počtu 15 miliónov ekologických vozidiel bude zarátavať aj hybridné autá. Tie sú považované za akýsi prechodný stupeň medzi spaľovákmi a čistými elektromobilmi.
Podľa ministra sú autá tohto typu nesmierne dôležité, pretože taktiež prispievajú k znižovaniu emisií. To mu nemožno uprieť, no hybrid či plug-in hybrid nikdy nebude tak ekologický ako čistý elektromobil.
V súčasnosti je v Nemecku registrovaných viac ako milión elektrifikovaných áut, z čoho sú polovica hybridy a druhá polovica čisté elektromobily. Je teda zrejmé, že Nemci majú záujem aj o autá, ktoré kombinujú elektromotor a spaľovák.
Wissing presadzuje aj e-palivá
Minister Volker Wissing však výrazným spôsobom presadzuje aj ekologické palivá, ktoré by mohli nahradiť tie fosílne. Ich výroba je ale príliš nákladná a energeticky náročná.
Aby boli e-palivá skutočne ekologické, museli by sme na ich výrobu získať obrovské množstvo energie z obnoviteľných zdrojov. Elektromobilita sa tak stále javí ako najlacnejší a najčistejší spôsob pohonu, aký v súčasnosti máme k dispozícii.
Záujem o elektromobily je nízky aj u nás
Predaj bezemisných a nízkoemisných vozidiel síce na Slovensku postupne stúpa, stále však výrazne zaostávame za zvyškom Európy, ako aj za plánmi EÚ. Naznačujú to predbežné čísla registrácií za uplynulý rok.
Ak porovnáme roky 2020 a 2021, v roku 2020 bol podiel nových bez- a nízko- emisných osobných motorových vozidiel na úrovni 2,33 %, za 11 mesiacov minulého roka to bolo 2,89 %
„Je to nárast, čo by nás mohlo tešiť, no v porovnaní s cieľovými hodnotami roku 2025, kedy by podľa smernice Európskej únie mal byť tento podiel v jednotlivých členských štátoch 15 %, je potrebné urobiť ešte veľmi veľa,“ komentoval pre agentúru SITA výsledky generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.
Ako doplnil, na Slovensku chýba systematická podpora trhu s ekologickými vozidlami, v budovaní infraštruktúry a osvete. „Stavu, aký je na Slovensku v oblasti rozvoja alternatívnych pohonov, neprospieva ani to, že verejná správa nedodržuje zákony v oblasti zeleného obstarávania, kde Slovensko takisto prijalo záväzky,“ podotkol.
V roku 2030 by pritom podiel bez- a nízko-emisných vozidiel na celkových registráciách osobných motorových vozidiel mal byť 35 %.
Elektromobily sú každým rokom na Slovensku populárnejšie, no tempo, akým ich Slováci kupujú, je veľmi pomalé. Svedčí o tom aj smiešny nárast podielu nových elektromobilov, ktorý v minulom roku stúpol iba o 0,4 %, informovala Škoda vo svojej tlačovej správe.
V roku 2020 tvorili elektromobily 1,1 % zo všetkých registrácií s počtom 731 zaregistrovaných vozidiel. Za prvých 11 mesiacov roka 2021 sa záujem zvýšil na 1,5 % s počtom 1053 registrovaných elektromobilov.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
Slovenská polícia presedlá na bavoráky. Do služby pripadlo cez 30 BMW s batériami
VIDEO Výkonom zahanbí Teslu, luxusom Triedu S. Elektromobil skoro skrachovanej automobilky nakoniec vyrobia
RECENZIA Prečo som mal pri najlacnejšom elektromobile BMW pocit, že (ne)sedím v prémiovke?
Náš nový motor zničí trh elektromobilov, kričí šéf Toyoty. Je jasné, či má pravdu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Populárny elektromobil má obrovský problém. Hrozí mu požiar batérie, zvolávajú tisíce kusov
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- ROZHOVOR: Navonok šedá myš má voči konkurencii na Slovensku nabíjanie za polovicu, produkty posiela do sveta
- Veľký poskytovateľ nabíjačiek vypína celú sieť na Slovensku. Dôvod je prinajmenšom úsmevný
- Japonci idú opäť hlavou proti všetkým. Do elektromobilu dali motor, ktorý nemá obdobu
-
- Populárny elektromobil má obrovský problém. Hrozí mu požiar batérie, zvolávajú tisíce kusov
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
- ROZHOVOR: Navonok šedá myš má voči konkurencii na Slovensku nabíjanie za polovicu, produkty posiela do sveta
- „Zabudnutá” technológia batérií môže spasiť ľudstvo. Máme ju 144 rokov a vôbec ju nevyužívame
- Jazdili sme na elektrickom kamióne, ktorý čoskoro zaplaví Bratislavu
-
- Tento typ pohonu je definitívne obrovský emisný podvod. Potvrdzuje to ďalšia štúdia
- Začína nová éra, autá dostanú od 1. januára iné ŠPZ. Toto všetko treba vedieť
- V Číne zapojili do prevádzky gigantickú powerbanku pre státisíce ľudí. Nemá v sebe ani štipku lítia
- Populárny elektromobil má obrovský problém. Hrozí mu požiar batérie, zvolávajú tisíce kusov
- Toyota, ktorá dokázala nepredstaviteľné. Ako je možné, že prešla 2000 km bez nabíjania?
Blíži sa regulácia AI? Podľa Elona Muska Čína pripravuje podrobný plán
Irán upevňuje vzťahy s Ruskom. V rukách už majú vlastnú hypersonickú balistickú strelu
Majitelia Ryzen procesorov jasajú. AMD odhalilo plán, ktorý im ušetrí stovky eur
Vynorilo sa nebezpečenstvo s AI. EÚ chce dať ihneď stopku veľkému problému
Kremeľ tvrdí, že hackeri v rádiách odvysielali falošný príhovor Putina
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Muž sa chcel stať psom, zaplatil za to 14-tisíc eur. Bojí sa, že priatelia si pomyslia, že je divný
Potraviny Patrika Tkáča oslávili rok: Obslúži ťa robot, požičiaš si Mercedes a kúpiš tu víno aj za 5 900 eur
Jeden typ nehnuteľnosti bude v roku 2023 super investíciou, lacnejší nebude
Ľuďom z nich padla sánka. Najlepšie slovenské gastro podniky, ktoré tento rok otvorili
Česko je aj 30 rokov po rozdelení popredu. To, v čom sme lepší, je našou najväčšou slabinou
Copyright© 2023 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené