Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

EÚ práve potešila všetkých spotrebiteľov. Včera totiž Európska komisia (EK) priniesla kľúčový návrh, ktorý má posilniť právo na opravu. Informuje o tom prostredníctvom tlačovej správy.

V posledných desaťročiach sa pri chybných výrobkoch často uprednostňovala výmena pred opravou a spotrebitelia neboli dostatočne motivovaní k tomu, aby svoj tovar po uplynutí zákonnej záruky opravili,“ uvádza EK vo svojej tlačovej správe.

Nový návrh sa to snaží zmeniť a priniesť možnosť pokazené produkty opraviť za prijateľnú cenu, čo má znížiť potrebu nákupu nového tovaru. Tento problém trápi predovšetkým elektroniku, ktorá sa časom mení na elektroodpad. Výrobcovia sú pritom už roky kritizovaní za snahy minimalizovať opraviteľnosť svojich produktov.

Záručný aj pozáručný servis

Návrh upravuje pravidlá pre záručný aj pozáručný servis. V rámci záruky stanovuje, že predajca je povinný vykonať opravu zariadenia namiesto výmeny za nové. Výnimkou sú prípady, kedy náklady na opravu zariadenia presahujú cenu nového – v takom prípade je možná výmena za nové.

V rámci pozáručného servisu sa toho môže zmeniť výrazne viac. Súčasťou návrhu je povinnosť výrobcov vykonávať pozáručný servis na všetok tovar, na ktorý sa nový návrh vzťahuje. „Tým sa zabezpečí, že sa spotrebitelia budú mať vždy na koho obrátiť, keď sa rozhodnú opraviť svoje výrobky, a zároveň sa výrobcovia povzbudia k rozvoju udržateľnejších obchodných modelov,“ píše EK v tlačovej správe.

Návrh ako príklad uvádza televízie a práčky, no EÚ rokuje o rozšírení platnosti aj na smartfóny a tablety, píše Denník N. Opravy by navyše mohli byť povinné aj 10 rokov po kúpe tovaru.

Samsung Galaxy S23 | S23+ | S23 Ultra
Dávid Igaz

Zmeny pre opravárov

Od výrobcov sa taktiež očakáva, že budú spotrebiteľov upozorňovať na produkty, ktoré si budú musieť opraviť sami. S tým súvisí aj úplne nová povinnosť vytvoriť online portál, ktorý bude spotrebiteľov spájať s miestnymi opravármi a predajcami repasovaných zariadení.

Platforma umožní vyhľadávanie podľa lokality a noriem kvality, čím pomôže spotrebiteľom nájsť atraktívne ponuky a zviditeľní opravárov,“ argumentuje EK.

Ďalej návrh upravuje transparentnosť medzi spotrebiteľom a opravárom, pričom určuje, že spotrebiteľ musí byť vždy upovedomený koľko a za čo platí. EK to chce dosiahnuť pomocou tlačiva European Repair Information Form (ERIF).

Freepik

Taktiež je v pláne zaviesť štandardizované hodnotenie opravárov, aby si spotrebitelia mohli lepšie vyberať. Toto hodnotenie má byť prístupné každému opravárovi, ktorý oň prejaví záujem.

Zatiaľ je to len návrh

Nový návrh EK znie skvele a rieši mnohé problémy, ktorým dnes spotrebitelia čelia. Zároveň znižuje potrebu neustáleho vymieňania elektroniky, čo môže vo veľkej miere pomôcť dosiahnuť globálne ciele v boji proti klimatickej zmene.

Ďalším krokom je schválenie návrhu Európskym parlamentom a Európskou radou, ktoré momentálne vôbec nie je garantované.

Oprava je kľúčom k ukončeniu modelu ‚vziať, vyrobiť, rozbiť a vyhodiť‘, ktorý je taký škodlivý pre našu planétu, naše zdravie a naše hospodárstvo. Neexistuje dôvod, prečo by vás mal chybný kábel alebo pokazený ventilátor nútiť kúpiť si úplne nový výrobok. Minulý rok sme navrhli pravidlá, ktoré majú zabezpečiť, aby boli výrobky navrhnuté tak, aby sa dali opraviť. Dnes navrhujeme, aby sa skutočná oprava vecí stala pre spotrebiteľov jednoduchou a atraktívnou možnosťou,“ povedal Frans Timmermans, výkonný podpredseda pre Európsku zelenú dohodu (Green Deal).

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú