EÚ vyrukovala s kontroverznou zmenou. Diaľničné známky chce nahradiť systémom, ktorý znevýhodní staré autá
Rada Európskej únie a Európsky parlament v stredu 16. júna dospeli k spoločnej dohode o revízií pravidiel týkajúcich sa spoplatňovania cestných komunikácií. Revízia smernice „Eurovignette“ by mala viesť k zníženiu emisií výfukových plynov a odľahčeniu už tak preťaženej cestnej infraštruktúry, ale tiež k vytvoreniu spoločných pravidiel pre spoplatňovanie cestných komunikácií v rámci Európskej únie, na tému upozornil portál Euractiv.
Zjednotenie spoplatnených úsekov
Portugalský politik Pedro Nuno Santos uviedol, že táto dohoda, „s prísnejšími pravidlami a novým režimom riešenia emisií CO2 je kľúčovým prvkom dekarbonizácie cestnej premávky a povedie k dosiahnutiu cieľov v oblasti klímy, ktoré sú v súlade s Európskou zelenou dohodou a Parížskou dohodou.“
Na základe teraz odsúhlasených zmien majú poplatky za časové obdobie byť postupne nahrádzané poplatkami za prejdenú vzdialenosť, čo znamená, že všetky diaľničné známky by mali byť nahradené mýtom.
Zavedenie poplatkov za využívanie cestných komunikácií je v Európskej únie (EÚ) aj naďalej na každej krajine, ak sa však krajina rozhodne svoje cesty spoplatniť, bude musieť dodržiavať spoločné pravidlá stanovené v smernici „Eurovignette“. Tá by mala spolu s právnymi predpismi zabezpečiť, aby spoplatnenie nijakým spôsobom nediskriminovalo medzinárodnú prepravu.
To však nie je ani zďaleka všetko. Ako ďalej upozorňuje portál Euractiv, mýto sa bude líšiť na základe „environmentálnych vlastností“, čo v ľudskej reči znamená, že krajiny EÚ budú musieť upraviť poplatky na základe emisií CO2.
Inými slovami, majiteľ staršieho vozidla so spaľovacím motorom, a tým pádom aj s vyššími emisiami CO2, zrejme zaplatí za rovnako dlhý úsek viac, ako majiteľ nového „zelenšieho“ vozidla s nižšími emisiami.
NEPREHLIADNI
Život s elektromobilom na Slovensku: Je to oveľa jednoduchšie ako sa zdá, staré mýty už dávno neplatia
V súčasnosti sa výška mýta pre nákladný automobil môže ročne vyšplhať až do výšky 25 000 €, podľa revidovanej legislatívy však „zelenšie“ vozidlá môžu túto sumu znížiť až o 50 %. Podľa revidovanej dohody sa ale budú ťažkým nákladným automobilom účtovať príplatky aj na základe ich znečistenia ovzdušia, nebude sa to však týkať ciest spoplatnených na základe koncesných zmlúv.
Uvedené zmeny by sa mali všetkých nákladných vozidiel dotknúť najneskôr v roku 2029. Navyše, všetky krajiny si budú môcť na preťažených cestách, respektíve na úsekoch, kde sa často tvoria zápchy, vypýtať za využívanie tohto úseku až o 50 % viac, ako na iných spoplatnených úsekoch.
Bez kritiky sa to nezaobišlo
Výrazne odlišný názor na má evidentne Európska ľudová strana (EPP), podľa ktorej má táto smernica „viac dier ako švajčiarsky ementál“. EPP sa domnieva, že splniť stanovené environmentálne ciele sa podarí jedine na papieri.
Nemecká europoslankyňa Anna Deparnay-Grunenbergová poukázala na množstvo výnimiek v dohode, ktoré podľa jej slov predstavujú prekážku pri znižovaní emisií.
„Keď sa pozrieme na ciele, ktoré sme skutočne prijali v rámci Parížskej dohody, zdá sa, že tu existuje priepasť medzi týmto malým krokom, ktorý robíme, a obrovskými ambíciami, ktoré máme,“ cituje portál Euractiv europoslankyňu z frakcie Zelených. „So všetkými nedostatkami v tejto dohodne nemôžme dosiahnuť ciele [Európskej] zelenej dohody“, dodala.
Zatiaľ sa v smernici hovorí najmä o nákladných vozidlách, osobné automobily síce veľmi spomínané nie sú, ale nedá sa vylúčiť, že sa zmeny budú dotýkať aj ich.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
Nikde na svete sa to ešte nestalo. Dáta z Nórska lámu všetky rekordy v elektromobilite
Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
Výber Citroën auta pre mladú rodinu
Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
69-ročný Slovák s majetkom 270 miliónov eur: Najväčšia výhoda mojej generácie bola, že sme boli pri prerozdeľovaní majetku
Legendárne kúpele zatvárajú brány. Slováci ich milovali pre liečivú vodu a unikátnu architektúru
Dôchodky stúpnu o 3,7 %, matky dostanú viac. Niektorí seniori si v roku prilepšia hneď dvakrát (VÝPOČET)
Finfluenceri prezrádzajú: 8 vecí, ktoré prestali kupovať, vďaka čomu ušetrili stovky eur (ZOZNAM)
Rusko je už vo „fáze nula“ vojny s NATO, varuje prestížny think-tank: Toto sú 3 znaky, ktoré to dokazujú
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Legendy na kolesách. Toto je TOP 8 áut od zaniknutých automobiliek, ktoré predbehli dobu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
- Američania dramaticky vylepšia dojazd elektromobilov. Vyvinuli inovatívnu technológiu
-
- Vyriešili najväčší zlozvyk vodičov na diaľnici. Slovákom hrozí pokuta za činnosť, ktorú robia denne
- Policajti to ignorujú a riziko narastá. Vodičov začalo za volantom ohrozovať niečo horšie ako mobily
- Dvere Cybertrucku sa neotvorili, študenti zomreli v plameňoch. Tesla čelí žalobe za stovky miliónov
- Z Álp prichádza energetická revolúcia. Švajčiari spojili vodík, batérie a umelú inteligenciu
- Obľúbená automobilka sa vysmiala trendom. Jej nový elektromobil je ultralacný a váži len 800 kg
EÚ chce vlastnú umelú inteligenciu. Cieľom je 75 % firiem s AI do roku 2030
To, čo sa stalo v Nemecku, nečakal nikto. Prémiové značky dostali tvrdú lekciu
Obľúbená čínska značka všetkých prekvapila. Otvorila obchod budúcnosti, aký si ešte nevidel
Rusko získava kľúčové západné technológie. Zelenskyj ich v zostrelených zbraniach napočítal 100-tisíc
Slovákov okrádajú o tisíce eur na podvodných portáloch. SACKA upozorňuje na dovolenkový zločin
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP