Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Európska únia prináša s cieľom čo najviac znížiť emisie z dopravy rôzne riešenia a jedným z nich je aj zavedenie špeciálnej „čiernej skrinky“ pre nové autá. On-board Fuel and/or Energy Consumption Monitoring Device (OBFCM) je zariadenie, ktoré sleduje údaje o spotrebe a prejdených kilometroch vo všetkých nových autách, ktoré vyšli z výrobnej linky po roku 2021.

Autá a ľahké úžitkové vozidlá sú zodpovedné za približne 15 % škodlivých emisií CO2. Doprava je dnes jedinou oblasťou, kde sú emisie skleníkových plynov vyššie ako v roku 1990. Únia si preto stanovila za cieľ obmedziť emisie CO2 z dopravy do roku 2050 o 60 % v porovnaní s úrovňou emisií v roku 1990.

EÚ vie, koľko a ako rýchlo jazdíš

Ako uvádza Ministerstvo dopravy na svojom webe, pomocou zariadenia OBFCM sa na palube vozidla zisťujú minimálne nasledujúce parametre a zaznamenajú sa hodnoty za čas používania vozidla:

Pre všetky vozidlá so spaľovacím motorom a nenabíjateľné hybridy:

  • celkové množstvo spotrebovaného paliva (za čas používania) (litre);
  • celková prejdená vzdialenosť (za čas používania) (kilometre);
  • prietok paliva v motore (gramy za sekundu);
  • prietok paliva v motore (litre za hodinu);
  • prietok paliva vo vozidle (gramy za sekundu);
  • rýchlosť vozidla (kilometre za hodinu).

Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq

Zariadenie OBFCM musí byť inštalované aj do plug-in hybridných vozidiel, kde EÚ sleduje ešte viac detailov:

Pre všetky plug-in hybridné vozidlá:

  • celkové množstvo spotrebovaného paliva (za čas používania) (litre);
  • celkové množstvo spotrebovaného paliva počas prevádzky s vybíjaním batérie (za čas používania) (litre);
  • celkové množstvo spotrebovaného paliva počas prevádzky s možnosťou, aby vodič zvýšil stav nabitia (za čas používania) (litre);
  • celková prejdená vzdialenosť (za čas používania) (kilometre);
  • celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s vybíjaním batérie s vypnutým motorom (za čas používania) (kilometre);
  • celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s vybíjaním batérie s motorom v chode (za čas používania) (kilometre);
  • celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s možnosťou, aby vodič zvýšil stav nabitia (za čas používania) (kilometre);
  • prietok paliva v motore (gramy za sekundu);
  • prietok paliva v motore (litre za hodinu);
  • prietok paliva vo vozidle (gramy za sekundu);
  • rýchlosť vozidla (kilometre za hodinu);
  • celková energia zo siete do batérie (za čas používania) (kWh).
Čo chce EÚ sledovaním dosiahnuť?

Zber dát z OBFCM zariadení zatiaľ slúži len na vyhodnocovanie rôznych štatistík a žiadne reálne obmedzenia či benefity pre vodičov neprináša. To sa ale má podľa odborníkov v budúcnosti zmeniť, nakoľko EÚ dokáže na základe týchto informácií napríklad uvaliť vyššiu cestnú daň na tých vodičov, ktorí jazdia viac.

Takisto môže sledovať majiteľov plug-in hybridov, či využívajú elektromotor v takej miere, aby dosiahli spotreby paliva udávané výrobcom a v prípade, že svoje vozidlo nenabíjajú, môže ich opäť nejako „potrestať“.

Bing Image Creator

Na prvý pohľad to môže vyzerať ako šikana vodičov, no ak sa na celú vec pozrieme zo širšieho hľadiska, v skutočnosti môže pomôcť k spravodlivejšiemu zavedeniu rôznych poplatkov. Vodič, ktorý ročne najazdí iba pár tisíc kilometrov, by nemal platiť rovnakú cestnú daň ako niekto, kto najazdí desaťtisíce kilometrov ročne, keďže cesty zaťažuje každý z nich inak.

Tak isto by nemali majitelia plug-in hybridov, ktorí svoje autá nenabíjajú, poberať rôzne výhody plynúce z ekologickejšieho pohonu, keďže bez pravidelného nabíjania plug-in hybrid v skutočnosti vôbec nie je ekologickejší než auto s čisto spaľovacím motorom.

Ako chce v skutočnosti EÚ s týmito dátami narábať a čo všetko s nimi zamýšľa, je ešte otázne. V každom prípade, ak máš auto vyrobené po 1. januári 2021, takúto „čiernu skrinku“ nosíš so sebou aj ty.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú