EÚ potichu sleduje autá Slovákov. Obrovské množstvo dát zbierajú kvôli „bezpečnosti“
Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.
Európska únia prináša s cieľom čo najviac znížiť emisie z dopravy rôzne riešenia a jedným z nich je aj zavedenie špeciálnej „čiernej skrinky“ pre nové autá. On-board Fuel and/or Energy Consumption Monitoring Device (OBFCM) je zariadenie, ktoré sleduje údaje o spotrebe a prejdených kilometroch vo všetkých nových autách, ktoré vyšli z výrobnej linky po roku 2021.
Autá a ľahké úžitkové vozidlá sú zodpovedné za približne 15 % škodlivých emisií CO2. Doprava je dnes jedinou oblasťou, kde sú emisie skleníkových plynov vyššie ako v roku 1990. Únia si preto stanovila za cieľ obmedziť emisie CO2 z dopravy do roku 2050 o 60 % v porovnaní s úrovňou emisií v roku 1990.
EÚ vie, koľko a ako rýchlo jazdíš
Ako uvádza Ministerstvo dopravy na svojom webe, pomocou zariadenia OBFCM sa na palube vozidla zisťujú minimálne nasledujúce parametre a zaznamenajú sa hodnoty za čas používania vozidla:
Pre všetky vozidlá so spaľovacím motorom a nenabíjateľné hybridy:
- celkové množstvo spotrebovaného paliva (za čas používania) (litre);
- celková prejdená vzdialenosť (za čas používania) (kilometre);
- prietok paliva v motore (gramy za sekundu);
- prietok paliva v motore (litre za hodinu);
- prietok paliva vo vozidle (gramy za sekundu);
- rýchlosť vozidla (kilometre za hodinu).
Takto vyzerá demontáž a oprava batérie Škody Enyaq
Zariadenie OBFCM musí byť inštalované aj do plug-in hybridných vozidiel, kde EÚ sleduje ešte viac detailov:
Pre všetky plug-in hybridné vozidlá:
- celkové množstvo spotrebovaného paliva (za čas používania) (litre);
- celkové množstvo spotrebovaného paliva počas prevádzky s vybíjaním batérie (za čas používania) (litre);
- celkové množstvo spotrebovaného paliva počas prevádzky s možnosťou, aby vodič zvýšil stav nabitia (za čas používania) (litre);
- celková prejdená vzdialenosť (za čas používania) (kilometre);
- celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s vybíjaním batérie s vypnutým motorom (za čas používania) (kilometre);
- celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s vybíjaním batérie s motorom v chode (za čas používania) (kilometre);
- celková prejdená vzdialenosť počas prevádzky s možnosťou, aby vodič zvýšil stav nabitia (za čas používania) (kilometre);
- prietok paliva v motore (gramy za sekundu);
- prietok paliva v motore (litre za hodinu);
- prietok paliva vo vozidle (gramy za sekundu);
- rýchlosť vozidla (kilometre za hodinu);
- celková energia zo siete do batérie (za čas používania) (kWh).
Čo chce EÚ sledovaním dosiahnuť?
Zber dát z OBFCM zariadení zatiaľ slúži len na vyhodnocovanie rôznych štatistík a žiadne reálne obmedzenia či benefity pre vodičov neprináša. To sa ale má podľa odborníkov v budúcnosti zmeniť, nakoľko EÚ dokáže na základe týchto informácií napríklad uvaliť vyššiu cestnú daň na tých vodičov, ktorí jazdia viac.
Takisto môže sledovať majiteľov plug-in hybridov, či využívajú elektromotor v takej miere, aby dosiahli spotreby paliva udávané výrobcom a v prípade, že svoje vozidlo nenabíjajú, môže ich opäť nejako „potrestať“.
Na prvý pohľad to môže vyzerať ako šikana vodičov, no ak sa na celú vec pozrieme zo širšieho hľadiska, v skutočnosti môže pomôcť k spravodlivejšiemu zavedeniu rôznych poplatkov. Vodič, ktorý ročne najazdí iba pár tisíc kilometrov, by nemal platiť rovnakú cestnú daň ako niekto, kto najazdí desaťtisíce kilometrov ročne, keďže cesty zaťažuje každý z nich inak.
Tak isto by nemali majitelia plug-in hybridov, ktorí svoje autá nenabíjajú, poberať rôzne výhody plynúce z ekologickejšieho pohonu, keďže bez pravidelného nabíjania plug-in hybrid v skutočnosti vôbec nie je ekologickejší než auto s čisto spaľovacím motorom.
Ako chce v skutočnosti EÚ s týmito dátami narábať a čo všetko s nimi zamýšľa, je ešte otázne. V každom prípade, ak máš auto vyrobené po 1. januári 2021, takúto „čiernu skrinku“ nosíš so sebou aj ty.
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Študenti môžu ušetriť desiatky eur. Šikovný web ti ukáže „skryté“ lístky na vlak zadarmo
Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
-
- Tesla oklamala ľudí. Za toto môžu všetci skončiť vo väzení
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
-
- Naplnili sa najhoršie obavy. Slávny výrobca elektromobilov sa rúti do ďalšieho bankrotu
- Slovensko zapíše do histórie. Naše lietajúce auto má za sebou obrovský úspech
- Spaľováky sa dosmiali. Elektromobil konečne nabiješ rýchlejšie ako natankuješ
- Slováci už na spaľovák ani nepozrú. Prichádza elektromobil pod 10 000 € s obrovským dojazdom
- Nespoznáš ich. Nový zákon zmení slovenské diaľnice, toto začne platiť o 2 mesiace
Záujem domácností o fotovoltiku v prvom štvrťroku mierne klesol
Väčšina Rakúšanov považuje vlastníctvo automobilu za dôležité
Poľský jadrový program napreduje smerom k fáze výstavby elektrární
Elon Musk rozbieha novú firmu. Vyzbieral na ňu milliardy, takto chce zmeniť svet
Macron chce otvoriť diskusiu o európskej obrane vrátane jadrových zbraní
Copyright© 2024 by Startitup, s. r. o. Všetky práva vyhradené