Európska únia zvažuje zavedenie celoeurópskych dotácií na nákup elektrických áut. Tento návrh, ktorý priniesol nemecký kancelár Olaf Scholz, má podporiť stagnujúci rozvoj elektromobility v regióne, ktorý zaostáva za USA a Čínou. Podpredsedníčka Európskej komisie Teresa Ribera označila myšlienku za rozumnú, avšak upozornila na výzvy spojené s implementáciou tohto ambiciózneho plánu. Na tému upozornil portál EURACTIV.

Prečo sú dotácie potrebné?

Aj napriek snahám o znižovanie emisií a stimuláciu trhu s elektromobilmi čelí Európa výrazným problémom. Štatistiky za rok 2024 ukazujú pokles predaja elektromobilov o 3 % oproti predchádzajúcemu roku, pričom v USA predaje vzrástli o 9 % a v Číne dosiahli rekordné hodnoty.

Na druhej strane, nové emisné pravidlá, ktoré vyžadujú zníženie priemerných emisií nových áut na 94 gramov oxidu uhličitého na kilometer, vytvárajú tlak na automobilky, aby prešli na ekologickejšie alternatívy.

Olaf Scholz navrhuje nahradiť doterajšie národné dotácie jednotnou celoeurópskou schémou. Tento krok by mal zjednodušiť podporu pre spotrebiteľov a zároveň zabrániť nežiaducej konkurencii medzi členskými štátmi. Detaily plánu zatiaľ nie sú známe, no Scholz počas kampane podporoval dotácie vo výške 3 600 eur na nové autá alebo dočasné daňové úľavy.

Unsplash/Markus Spiske/Xpeng (Úprava redakcie)

Teresa Ribera však upozornila, že EÚ musí pri tvorbe takéhoto systému dbať na to, aby pravidlá neporušovali normy Svetovej obchodnej organizácie a nezvýhodňovali čínskych výrobcov, ktorých podiel na európskom trhu rýchlo rastie.

„Je potrebné nájsť zložitú rovnováhu medzi rýchlou elektrifikáciou a nesúladom s kapacitami európskych značiek poskytovať z hľadiska množstva a kvality to, čo by sme chceli vidieť na našich cestách,“ uviedla Ribera.

Hlavné výzvy a možné dopady

Hoci jednotné dotácie môžu pomôcť urýchliť prechod na elektromobilitu, implementácia takéhoto plánu si vyžaduje komplexné riešenie. Je potrebné nájsť rovnováhu medzi finančnou podporou, emisnými cieľmi a ochranou európskeho automobilového priemyslu. Súčasné emisné pravidlá ukladajú automobilkám pokuty za prekročenie limitov, čo môže v niektorých prípadoch znamenať náklady až do výšky 17 miliárd eur.

Zavedenie harmonizovaných dotácií by mohlo zvýšiť atraktivitu elektrických áut a priblížiť EÚ k jej klimatickým cieľom. Zároveň by to však znamenalo nové výzvy, najmä ak by sa nepodarilo dostatočne ochrániť európskych výrobcov pred zahraničnou konkurenciou.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP