Brusel pretláča elektromobily za každú cenu. Firmám naleje obrovské peniaze, aby roztočil biznis
Európska únia dáva jasne najavo, že budovať domáci ekosystém batériových technológií je strategickou prioritou. Po mesiacoch hodnotenia a rokovaní potvrdila financovanie piatich veľkých projektov z Inovačného fondu, ktoré si celkovo rozdelia približne 640 miliónov eur. Pôvodne ich malo byť šesť, no projekt CF3_at_Scale od Cellforce z procesu odstúpil po interných reštrukturalizáciách, čo znížilo celkový objem podpory. Na tému upozornil portál Electrive.
Európska komisia ešte v lete vybrala šesticu kandidátov s celkovým balíkom na úrovni 852 miliónov eur. Následné podpisy grantových dohôd však ukázali, že do finále sa dostalo iba päť projektov, pričom celková podpora spadla na 643 miliónov eur. Dôvodom je práve stiahnutie žiadosti Cellforce, ktorá „bola odstavená v rámci rozsiahlej reštrukturalizácie, ktorú Porsche spustilo vrátane znižovania stavov v dcérskej spoločnosti“.
Zvyšných päť projektov má byť uvedených do prevádzky v rokoch 2027 až 2029. Ide o výsledok prvej výzvy Inovačného fondu pre batérie s názvom IF24 Battery, ktorá bola predstavená v decembri 2024 ako súčasť väčšieho balíka vo výške 4,6 miliardy eur. EÚ ním chce podporiť prelomové riešenia v oblasti dekarbonizácie, elektromobility a výroby obnoviteľného vodíka.
Komisia ešte v lete zdôraznila strategickú povahu celého programu, keď uviedla, že projekty predstavujú „strategické investície, ktoré podporia prechod Európy na čistý, konkurencieschopný a odolný priemyselný základ, zároveň znížia závislosť od dovozu a podporia rozvoj čistých technológií a priemyselného líderstva“.

Francúzsko dominuje, Nemecko ostáva pri jedinom projekte
Najsilnejšie zastúpenie má Francúzsko, ktoré si na svojom území ukrojilo až dva veľké projekty úzko späté s automobilkami. Prvým je ACCEPT od spoločného podniku Automotive Cells Company (ACC), do ktorého investujú Stellantis, TotalEnergies a Mercedes-Benz. V rámci projektu vznikne päť výrobných liniek pre NMC články na dvoch francúzskych lokalitách s celkovou kapacitou 15,7 GWh. Je to zároveň nepríjemný signál pre Nemecko a Taliansko. Pôvodne plánované továrne ACC v Kaiserslauterne a Termoli sú nateraz zrušené, pričom pozornosť sa presúva do Francúzska.
Druhým francúzskym projektom je AGATHE od spoločnosti Verkor, partnera Renaultu v oblasti batérií. Vďaka podpore EÚ chce výrobca v Dunkirku zdvojnásobiť kapacitu svojej továrne z 8 na 16 GWh. Dosiahnuť to má prostredníctvom vysokej automatizácie, rozšíreného využitia umelej inteligencie a vlastnej „predrecyklačnej“ linky, ktorá zníži náklady aj ekologickú stopu.

Nemecko má po odstúpení Cellforce v zozname už len jeden zástup, a to projekt WGF2G podporovaný švajčiarskou firmou Leclanché. Cieľom je rozšírenie nemeckej produkcie na 2 GWh a najmä industrializácia ekologickej, vodou riediteľnej a PFAS-free výroby. Tento proces možno využiť pri NMC aj LFP článkoch a nahrádza toxické rozpúšťadlá používané v tradičných postupoch.
Severský hráč v neistote, Poľsko čaká veľká expanzia
Zo Švédska sa do finále prebojoval projekt NOVO One, ktorý má podporiť továreň Novo Energy v Göteborgu. Pôvodný spoločný podnik Northvoltu a Volva prešiel veľkými zmenami po tom, čo Northvolt skrachoval a Volvo prevzalo plné vlastníctvo. Projekt tak stále čaká na nového technologického partnera a už dnes má za sebou škrty približne 150 pracovných miest. Napriek neistote ho experti vyhodnotili ako dostatočne perspektívny a technologicky pripravený.
Posledným projektom je 46inEU od LG Energy Solution, ktorý mieri na expanziu výroby veľkoobjemových 46 mm cylindrických článkov v Poľsku. Tento formát sa čoraz viac presadzuje v elektromobiloch, no jeho výroba je stále koncentrovaná mimo Európy. LGES plánuje výrobu 85 miliónov článkov ročne, čo predstavuje kapacitu 11,5 GWh. Platforma BMW Neue Klasse bude prvým európskym elektromobilom používajúcim tieto články.
EÚ upozorňuje, že podpora nebude vyplácaná naraz, ale postupne podľa splnenia stanovených míľnikov. Zahŕňa investičnú aj prevádzkovú pomoc, pričom časť financií môže byť uvoľnená ešte pred spustením výroby. Do výzvy IF24 Battery bolo podaných 14 žiadostí z ôsmich krajín. Aktuálny výber tak nemusí byť finálny. Komisia dodáva, že „ďalšie sľubné, no zatiaľ nie dostatočne vyzreté projekty“ môžu získať podporu vo forme projektového rozvoja od Európskej investičnej banky.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút

Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje

Ďalší európsky štát dáva zbohom spaľovákom. Do elektromobilov naleje stovky miliónov eur

Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur

Európania nastavili zrkadlo elektromobilom: Toto je hlavný dôvod, prečo ich ľudia nekupujú
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dlhoročný moderátor prehral boj s vážnymi zdravotnými komplikáciami. Mal iba 55 rokov

Má 55, no je o 35 rokov mladší: Guru dlhovekosti odhalil, ako zmeniť biologický vek týmito 5 jednoduchými návykmi

Európa môže čeliť „civilizačnému zániku“: Biely dom zverejnil najdôležitejší dokument svojej zahraničnej politiky

Vo veku 96 rokov zomrel architektonický génius. Stvoril pražský Tancujúci dom

Mier majú v rukách diplomati. Zelenskyj trvá na jednej podmienke, bez ktorej Európa riskuje ďalšiu ruskú agresiu
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Mám si kúpiť elektromobil alebo hybrid? Zistili sme, ktorý typ vozidla je pre Slovákov najvýhodnejší
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Výmysel Číňanov: Benzínové zariadenie dáva elektromobilom dojazd 1 400 km a nabíjanie za 12 minút
-
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Prejde 1 100 km a pod kapotou bude mať 2-litrový štvorvalec. Slávna značka „sa vykašľala“ na čisté EV
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Najšialenejší test roka: BYD hodilo na svoje SUV 2-tonový strom. To, čo sa s autom stalo, prekvapilo aj expertov
- Ferrari si patentovalo motor, ktorý popiera zdravý rozum. Poháňa ho vodík a odoláva gravitácii
-
- Napájala by celý svet až 2 roky. V Európe našli pod zemou masívne ložisko „čistej energie”
- Z tohto nového radaru si ľudia trhajú vlasy. Vodičov zarazilo, keď zistili, ako funguje
- Nemecko spasí Európu. Začne ťažiť dôležitú surovinu, dostalo finančnú injekciu 2 miliardy eur
- Európa dáva nafte zbohom. Nečakaný pohon preskočil diesel a ide po benzíne aj elektromobiloch
- Do Európy prišli autá s dojazdom 1 000 km a zaujímavou cenou. Čínska značka rozbehla frontálny útok
Elon Musk: Európska únia by mala byť zrušená. Táto otravná vec pomaly dusí Európu k smrti
Vláda európskej krajiny definitívne pochovala ropu. Schválila zmenu, ktorá otočí celú ich ekonomiku
Slovensko dostane nové vlaky. Batérie nahradia dieselové súpravy, prinesú eko dopravu do regiónov
AI vládne vianočným nákupom. Inteligentné nástroje dokážu odporučiť a zaplatiť darčeky
Veľký deň pre našu ekonomiku: Slovensko sa stane jedným z kľúčových dodávateľov munície pre Európu
Ušetria až 90 % energie. Veľmoc sa pripravuje na technologický prevrat, odporcov však pribúda
Veľký operátor na Slovensku predbehlo zvyšok Európy. Zavádza budúcnosť internetu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Dlhoročný moderátor prehral boj s vážnymi zdravotnými komplikáciami. Mal iba 55 rokov

Má 55, no je o 35 rokov mladší: Guru dlhovekosti odhalil, ako zmeniť biologický vek týmito 5 jednoduchými návykmi

Európa môže čeliť „civilizačnému zániku“: Biely dom zverejnil najdôležitejší dokument svojej zahraničnej politiky

Vo veku 96 rokov zomrel architektonický génius. Stvoril pražský Tancujúci dom

