Slovensko, podobne ako väčšina Európy, sa zatiaľ pri znižovaní emisií v doprave stále spolieha na spaľovacie motory. Elektromobily síce pribúdajú, no ich podiel na cestách je stále malý. Európska únia preto hľadá cesty, ako zmodernizovať aj existujúce vozidlá. Jednou z možností je nové palivo E20 – benzín s vyšším podielom bioetanolu.

Na rozdiel od bežne dostupného benzínu E10, ktorý obsahuje 10 % biozložky, E20 zdvojnásobuje podiel etanolu na 20 %. Práve vďaka tomu má potenciál znížiť množstvo CO₂, ktoré autá vypúšťajú do ovzdušia. Nie je pritom potrebná žiadna zásadná prestavba čerpacích staníc alebo okamžitý prechod na elektromobily. No ako to už býva, diabol sa skrýva v detailoch. Na tému upozornili Autoviny.sk.

Nie všetky autá sú pripravené

Kľúčová otázka, ktorú si dnes kladie množstvo slovenských vodičov, je jednoduchá: „Bude môj motor E20 znášať?“ Podobné obavy sa objavili už pri zavádzaní E10, najmä pri starších vozidlách. Pri E20 môže byť situácia ešte zložitejšia. Nie každý automobil je totiž navrhnutý tak, aby si poradil s vyšším podielom alkoholu v palive. A keďže v tankovaní nemôže ísť o pokus-omyl, bude potrebné, aby výrobcovia jasne označili, ktoré modely sú kompatibilné.

Zavedenie E20 v Európe si okrem technických úprav vyžaduje aj nové legislatívne pravidlá. Európsky výbor pre normalizáciu už pracuje na špecifikáciách, ktoré majú palivo definovať. Týka sa to napríklad minimálneho oktánového čísla, maximálneho obsahu vody alebo bezpečnostných štandardov. Prvý návrh už predložilo Nemecko a spoločná európska norma by mala byť hotová do roku 2028.

spaľovací motor a benzín a diesel
Freepik/Pixabay (Úprava redakcie)

Svet ide príkladom, Európa zatiaľ váha

Kým EÚ ešte rieši normy, v iných častiach sveta už palivá s vysokým podielom etanolu bežne tankujú. V Brazílii nájdeme benzín s takmer 30 % biozložky. India išla ešte ďalej a cieľ 20 % dosiahla už začiatkom roka 2025, päť rokov pred plánovaným termínom.

India zároveň ukázala, ako sa dá na nový typ benzínu pripraviť komplexne. Vybudovala infraštruktúru, zaviedla technické normy a zabezpečila, aby autá predávané v krajine boli na E20 pripravené. Modely značiek ako Škoda, Honda či Volkswagen sú tam už certifikované ako kompatibilné. K tomu všetkému sa pridala aj domáca výroba bioetanolu, ktorá od roku 2014 vzrástla takmer 20-násobne. To pomohlo aj domácemu poľnohospodárstvu a znížilo závislosť na dovoze ropy.

Po úspechu Indie vznikla dokonca aj medzinárodná iniciatíva Globálna aliancia pre biopalivá, ktorú podporili aj USA, Brazília a Taliansko. Európa sa zatiaľ drží skôr v úzadí.

Čo čaká Slovákov? Viac informácií a jasné pravidlá

Znížiť emisie rýchlo a bez výmeny vozidiel, znie to ako ideálny scenár. No v praxi bude kľúčové, ako budú vodiči informovaní. Zavedenie E20 na čerpacie stanice bez jasných pokynov od výrobcov by mohlo narobiť viac škody než úžitku. Vodiči potrebujú vedieť, čo ich autá znesú, aby nemuseli riskovať poškodenie motora.

Slovenské orgány by preto mali pripraviť nielen technické podmienky, ale aj informačnú kampaň. Rovnako dôležité bude vytvoriť prehľadné zoznamy kompatibilných modelov. Motoristi majú právo vedieť, čo lejú do nádrže.

Zavedenie E20 sa tak stáva nielen ekologickou, ale aj komunikačnou výzvou. No ak sa to podarí zvládnuť, môže ísť o praktický a rýchly krok k čistejšiemu ovzdušiu bez nutnosti okamžitej výmeny každého druhého auta na slovenských cestách.

Čítajte viac z kategórie: Tech

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP