Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Japonská spoločnosť Sony sa so súčasnou konzolovou generáciou rozlúčila dvoma veľkými exkluzivitami, ktoré ukončujú úspešnú éru PlayStation 4. The Last of Us: Part 2 je aj napriek vyvolanej kontroverzii obrovským komerčným úspechom a survival titul trhá rekordy predajnosti. Rozlúčka s PS4 je tak v znamení úspešných a kvalitných herných titulov, ktoré stoja za vyskúšanie.

Dobrým smerom má našliapnuté aj nedávno vydaný Ghost of Tsushima, ktorý si od väčšiny recenzentov rovnako odnášal nadpriemerné hodnotenia a pochvaľovali sme si ho aj v našej recenzii. Dobrodružná akcia, zasadená do feudálneho Japonska, síce nie je bezchybným zážitkom a miestami sa nevyhýba žánrovému klišé, v dvoch smeroch sa ale nezabudnuteľne vryje do histórie – a mal by sa aj do tvojej hernej knižnice.

Ghost of Tsushima totiž predstavuje jedno z najkrajších herných prostredí, aké sme v hrách kedy mali možnosť vidieť. Zároveň vyniká aj jednoduchým, zato však hlbokým a mimoriadne dynamickým súbojovým systémom.

Jedinečný vizuál

Už pred vydaním tvorcovia zo Sucker Punch Productions avízovali, že Ghost of Tsushima bude najväčším projektom, na akom sa štúdio kedy podieľalo. Vývojárov sme pritom dovtedy poznali ako tvorcov open-world akcie menom Infamous: Second Son, ktorá sa v rámci veľkosti herného sveta rozhodne neradí k najmenším.

ps4 hry 2018

Pri Ghost of Tsushima tvorcovia vymenili mestský, neónom prežiarený štýl z Infamous, za otvorené prostredie postavené na panenskej prírode Japonska v 13. storočí. Autori pritom veľkolepý herný titul netvorili len z kníh a internetu, osobne sa rozhodli navštíviť aj ostrov Cušima, kde sa dej hernej novinky odohráva, a oboznámiť sa s jeho jedinečnými charakteristikami a dominantami.

Neodniesli si z neho len množstvo skúseností a predstavu, ako bude herný svet Ghost of Tsushima vyzerať, ale tiež obrazové i zvukové záznamy. Z nich neskôr vo veľkom čerpali a niektoré dokonca použili aj vo finálnej verzii hry. Patria medzi ne napríklad zvuky vetra, šumiacej trávy či štebot vtákov, ktoré pochádzajú priamo z ostrova Cušima.

Ghost of Tsushima tak po vizuálnej a akustickej stránke prináša autentický zážitok, prepracovaný do posledného pixelu a milisekundy zvuku. Replikovanie skutočnosti síce v open-world hrách nevidíme prvýkrát, len málokedy sme však zažili natoľko vierohodný zážitok z feudálneho Japonska, dotiahnutý do poslednej maličkosti – a platí to pre močiare, husté lesy, nekonečné lúky aj majestátne zasnežené hory.

Ľuboš Čabala / FonTech

Čo Ghost of Tsushima robí skutočne výnimočným, je minimalistické, životom dýchajúce prostredie, ktoré sa neustále obmieňa a sála z neho originalita. Vývojári si pojem „krajina vychádzajúceho slnka“ zobrali naozaj k srdcu a svetlom nasiaknuté pestrofarebné scenérie patria k tomu najkrajšiemu, čo sme v hernom svete mohli za posledné roky zažiť.

Ghost of Tsushima naprieč celým svetom ponúka dychberúce scenérie, ktoré hráča neustále nabádajú zastaviť a nasať jedinečnú atmosféru japonského vidieka. Tráva vlniaca sa vo vetre, padajúce listy sýtočervených stromov či pohľad na prichádzajúcu búrku z vrcholkov hôr, sú len malým príkladom jedinečných lokalít, ktoré novinka ponúka.

Do mnohých z týchto miest sú zasadené aj brutálne súbojové strety. Na jednej strane sú tieto súboje v ostrom kontraste s rýdzym prostredím hrajúcim všetkými farbami, na druhej strane je to práve neopozerané zasadenie, ktoré násilným stretom dodáva epickosť a jedinečnú atmosféru.

Ľuboš Čabala / FonTech

Tvorovia navyše odviedli špičkovú prácu aj po technickej stránke. Herné prostredie reaguje na zmeny počasia, striedanie dňa i noci. Objekty vierohodne vrhajú tiene v závislosti od polohy slnka na oblohe, reagujú na vietor aj na pohyb hlavnej postavy. Jedinečný zážitok dotvára aj hudobný sprievod, ktorý reflektuje dianie na obrazovke a dýcha japonskou kultúrou.

Po stránke umeleckého prevedenia a navodenia atmosféry predstavuje Ghosts of Tsushima absolútnu hernú špičku, čo potvrdzujú aj fantastické recenzie.

Návykový tanec s katanou verný realite

O nič horšie na tom nie je ani súbojový systém hry, pri ktorom tvorcovia rovnako stavili na minimalizmus. Ghost of Tsushima neponúka masívnu nádielku zbraní ani zložitý kombo list, ktorý si treba zapamätať a následne rozpútať krvavú smršť.

Ľuboš Čabala / FonTech

Hlavný hrdina, Jin Sakai, je celý čas verný len svojej katane, no vidieť ho s ňou zaobchádzať skutočne stojí za to. Švihy sú precízne a extrémne rýchle, ústredný protagonista je pri stretoch chladnokrvným prototypom samuraja s majstrovským sebaovládaním a dokonalou znalosťou svojho remesla. Žiadne emócie, žiadne silové výpady ani zlostné výkriky. Jin nepriateľov so smrtiacou presnosťou a mrazivým pokojom.

Tvorcovia sa netajili tým, že sa vo veľkom inšpirovali japonskou filmovou tvorbou a predovšetkým kinematografiou slávneho japonského režiséra Akira Kurosawa. Tomu nezodpovedá len čiernobiely Kurosawa mód v hre, ktorý umelcovi vývojári venovali, ale tiež niektoré z motívov či pohybov hlavného hrdinu, vo veľkom inšpirované filmovými predlohami.

Posledný zo samurajov a osamelý vlk Jin tak vo vybraných sekvenciach môže hrdinsky vyzvať na súboj skupinu nepriateľov, ktorí sa po pár švihoch katanou ocitajú mŕtvi na zemi alebo sa bolestne zvíjajú a čakajú na ukončenie svojho trápenia. To im nemilosrdný samuraj efektne jednou rukou uštedrí o pár chvíľ neskôr.

Ľuboš Čabala / FonTech

Herná novinka je pri konfrontáciách verná realizmu a drží sa pri zemi. Na zabitie súperov spravidla netreba viac než pár dobrých rán, to isté ale platí aj opačne a na bezhlavé útoky hlavný hrdina rýchlo dopláca. Správny samuraj si dopredu prečíta protivníka a vyrazí až vtedy, keď chce zasadiť smrtiaci úder.

Presne tomu zodpovedá aj realita v hre. Súboje v Ghost of Tsushima sú krátke, krvavé a vyžadujú si nielen disciplínu, ale tiež analýzu protivníkov. Tvorcovia prostredníctvom jedinečných bojových postojov vnášajú do žánru svieži vietor, zároveň sa však neboja inšpirovať aj mechanikami z dobre známych herných sérií a zakomponovať ich do hrateľnosti.

Od Sekira si vývojári požičali dokonalé načasovanie obrany, z Batmanovej Arkham série naopak vrhacie hračky obohacujúce hrateľnosť o nové možnosti pri likvidácii protivníka. Bojové sekvencie tak nikdy nie sú fádne, ponúkajú rôznorodé a predovšetkým uveriteľné spôsoby riešenia konfliktov.

Ľuboš Čabala / FonTech

Práve v tejto oblasti sa tvorcom skutočne podaril husársky kúsok. Zďaleka totiž nie sú prvými, kto sa v súbojovom systéme snažil držať pri zemi a priniesť skúsenosť podobnú realite, zároveň sú ale jednými z mála, ktorým sa to podarilo v zábavnej a neobvykle návykovej forme. Ghost of Tsushima rozhodne stojí za to, aby si ho vyskúšal.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú