„Cenová vojna“ elektromobilov a výzva pre Teslu

V Tesle aktuálne platí, že dostupnosť modelov za priaznivejšiu cenu je zatienená cieľom autonómneho riadenia. Aktuálne je najlacnejšou možnosťou Model 3 už od 33 990 eur bez DPH, no Muskova vízia o robotaxíkoch naznačuje, že ešte lacnejšie modely pod 30-tisíc Tesla zatiaľ neprinesie. Cybertruck a futuristické „robotaxi“ cielené na úplnú autonómiu budú navyše drahšie a budú stáť skôr na opačnom spektre cenového rebríčka.

Medzitým sa na trh tlačia čínske značky ako BYD, NIO a XPeng, ktoré dokážu ponúknuť elektromobily už od približne 20 000 eur. Tieto značky postupne dobývajú aj európsky trh, čomu však EÚ nedávno postavila bariéru v podobe ciel.

Čína chce prevalcovať Európu

Najväčší výrobca elektrických vozidiel v Číne má veľké ambície stať sa významným hráčom aj na európskom trhu. Spolupráca so spoločnosťou Forvia, jedným zo svetových lídrov v oblasti automobilových technológií, má dopomôcť automobilke BYD získať podiel na európskom trhu rýchlejšie, než by sa dalo očakávať.

Pre európsky trh ide o významný krok, najmä preto, že BYD už na domácom trhu v Číne zohráva kľúčovú úlohu a stáva sa globálnym hráčom na trhu elektrických vozidiel. Problém však predstavujú clá zo strany EÚ, ktoré môžu celý proces expanzie výrazne spomaliť. Viac sa dočítaš v tomto článku.

EÚ totiž zaviedla vyššie clá na čínske elektromobily kvôli podozreniam z nespravodlivých cenových praktík a silnej štátnej podpory čínskych výrobcov.

Tieto clá zasiahnu aj Teslu, keďže výrobné linky v Šanghaji produkujú veľký objem Modelu 3 a Modelu Y pre európsky trh. V súčasnosti Tesla v tejto továrni vyrába aj „Teslu snov“ – nový model Y s názvom Jupiter.

V porovnaní s domácimi výrobcami sa Tesla dostane do nevýhody, nakoľko EÚ nemusí čeliť týmto nákladom navyše. Aj keď Tesla má v pláne navýšiť produkciu v nemeckej Gigafactory, bude musieť nájsť spôsob, ako si udržať cenovú konkurencieschopnosť a zároveň obísť vyššie výrobné náklady v Európe.

Čínski výrobcovia napriek tomu presadzujú silnú expanziu v Európe, pričom sa zameriavajú na modely v nižšej a strednej cenovej triede, čo Teslu postavilo do pozície, kde bude musieť buď prispôsobiť cenovú politiku, alebo riskovať stratu zákazníkov hľadajúcich dostupný elektromobil.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú