Inžinieri zo spoločnosti Yasa tvrdia, že dosiahli prelom v oblasti elektrického pohonu. Britský špecialista na elektrické motory, ktorý patrí  pod krídla Mercedes-Benz, vyvinuli nový prototyp motora. Ten podľa všetkého dosiahol rekordnú hustotu výkonu, ktorá môže znamenať zásadnú zmenu v elektromobilite. Motor, ktorý má výkon 550 kilowattov, váži len 13,1 kilogramu, čo zodpovedá neuveriteľnej hustote výkonu 42 kW na kilogram.

O rekord síce zatiaľ neexistuje oficiálne potvrdenie ani vyjadrenie zo strany Mercedes-Benz, no informáciu zverejnil Tim Woolmer, technologický riaditeľ spoločnosti Yasa, vo svojom príspevku na LinkedIne. Práve tam opísal vývoj ako „nový svetový rekord“, ktorý bol podľa jeho slov dosiahnutý „neoficiálne (a trochu náhodne!)“ minulý týždeň. Na tento počin upozornil portál Electrive.

Čoskoro v sériovej výrobe?

Woolmer spresnil, že počas testu motor bežal pri napätí 670 voltov a prúde 850 ampérov počas piatich sekúnd. Zároveň dodal, že celková hmotnosť 13,1 kg zahŕňa všetky permanentné magnety a mechanické časti vrátane puzdra, rotora a hriadeľa. Teda všetky komponenty potrebné pre sériový model.

To, čo tento vývoj robí ešte pôsobivejším, je fakt, že motor nevyužíva žiadne exotické materiály ako kobaltovo-železné plechy či 3D-tlačené súčiastky. Woolmer zdôraznil, že ide o motor „pripravený na sériovú výrobu, škálovateľný pre objemy športových áut (10 až 50 tisíc kusov ročne) za životaschopnú cenu“. To naznačuje, že technologický skvost sa čoskoro môže objaviť v budúcich modeloch Mercedesu, napríklad v koncepte AMG GT XX.

yasa elektromotor
Yasa - ilustračný obrázok staršieho motora

Vývoj nekončí

Yasa je známa najmä vďaka svojim kompaktným axiálnym motorom, ktorých hlavnou prednosťou je vysoká účinnosť pri minimálnych rozmeroch. Spoločnosť so sídlom v Oxforde sa stala súčasťou koncernu Mercedes-Benz v roku 2021. O rok neskôr sa ich technológia objavila v koncepčnom vozidle Vision One-Eleven, a tento rok v júni sa ukázal aj koncept AMG GT XX, ktorý využíva tri axiálne motory od Yasa s celkovým výkonom až 1 000 kW.

Nie je zatiaľ jasné, či testovaný motor je ten istý, aký sa nachádza v koncepte AMG GT XX. Woolmer však naznačil, že vývoj ešte ani zďaleka nie je na konci. V príspevku poďakoval firme Drive System Design za to, že „posunuli svoj dynamometer za hranicu 500 kW“.

Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú

NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP