Váži iba 13 kg, no má neuveriteľný výkon. Divízia Mercedesu vyvinula elektromotor, ktorý zmení svet
Inžinieri zo spoločnosti Yasa tvrdia, že dosiahli prelom v oblasti elektrického pohonu. Britský špecialista na elektrické motory, ktorý patrí pod krídla Mercedes-Benz, vyvinuli nový prototyp motora. Ten podľa všetkého dosiahol rekordnú hustotu výkonu, ktorá môže znamenať zásadnú zmenu v elektromobilite. Motor, ktorý má výkon 550 kilowattov, váži len 13,1 kilogramu, čo zodpovedá neuveriteľnej hustote výkonu 42 kW na kilogram.
O rekord síce zatiaľ neexistuje oficiálne potvrdenie ani vyjadrenie zo strany Mercedes-Benz, no informáciu zverejnil Tim Woolmer, technologický riaditeľ spoločnosti Yasa, vo svojom príspevku na LinkedIne. Práve tam opísal vývoj ako „nový svetový rekord“, ktorý bol podľa jeho slov dosiahnutý „neoficiálne (a trochu náhodne!)“ minulý týždeň. Na tento počin upozornil portál Electrive.
Čoskoro v sériovej výrobe?
Woolmer spresnil, že počas testu motor bežal pri napätí 670 voltov a prúde 850 ampérov počas piatich sekúnd. Zároveň dodal, že celková hmotnosť 13,1 kg zahŕňa všetky permanentné magnety a mechanické časti vrátane puzdra, rotora a hriadeľa. Teda všetky komponenty potrebné pre sériový model.
To, čo tento vývoj robí ešte pôsobivejším, je fakt, že motor nevyužíva žiadne exotické materiály ako kobaltovo-železné plechy či 3D-tlačené súčiastky. Woolmer zdôraznil, že ide o motor „pripravený na sériovú výrobu, škálovateľný pre objemy športových áut (10 až 50 tisíc kusov ročne) za životaschopnú cenu“. To naznačuje, že technologický skvost sa čoskoro môže objaviť v budúcich modeloch Mercedesu, napríklad v koncepte AMG GT XX.

Vývoj nekončí
Yasa je známa najmä vďaka svojim kompaktným axiálnym motorom, ktorých hlavnou prednosťou je vysoká účinnosť pri minimálnych rozmeroch. Spoločnosť so sídlom v Oxforde sa stala súčasťou koncernu Mercedes-Benz v roku 2021. O rok neskôr sa ich technológia objavila v koncepčnom vozidle Vision One-Eleven, a tento rok v júni sa ukázal aj koncept AMG GT XX, ktorý využíva tri axiálne motory od Yasa s celkovým výkonom až 1 000 kW.
Nie je zatiaľ jasné, či testovaný motor je ten istý, aký sa nachádza v koncepte AMG GT XX. Woolmer však naznačil, že vývoj ešte ani zďaleka nie je na konci. V príspevku poďakoval firme Drive System Design za to, že „posunuli svoj dynamometer za hranicu 500 kW“.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú

Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet

Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy

Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu

Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi

Za hodinu je schopná dobiť 2 000 km dojazdu. Číňania otestovali extrémnu batériu pre EV
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Hrozí masívny pád trhov. Finančný stratég varuje pred hurikánom, ktorý má udrieť v roku 2026

Kritická situácia na 2 horských priechodoch: Na cestu padajú kamene
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Milovaný pohon Slovákov končí. EÚ chystá devastačné zmeny, ktoré ho pochovajú
-
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Pošlú ich rovno do šrotu? Kontroverzná regulácia EÚ o autách sa blíži, vyvoláva veľké obavy
- Elektromobily preniknú za nepriateľské línie, Nemecko ohlásilo kľúčovú investíciu
- Najskôr ich nechápali, dnes ich obdivujú. Toto je TOP 8 áut, ktoré šokovali celý svet
- Oplatí sa Slovákovi elektromobil v roku 2025? Pozreli sme sa na náklady a výhody oproti spaľováku
-
- Energetický prevrat je na dosah: Európsky štát našiel masívne ložisko, je v ňom 43 miliónov ton vzácnej suroviny
- Diesel je mŕtvy. Scania vyvinula prvý 60-tonový kolos 8×4 s ultimátnym pohonom
- Prevezie 2 000 ľudí bez jedinej kvapky paliva. Najväčšia loď sveta s týmto pohonom prešla skúškou
- Spoľahli sa na Teslu, dočkali sa bankrotu. Holandská firma uverila Muskovi
- Volkswagen po 88 rokoch robí bolestivý krok. Symbol EV končí, automobilka priznala realitu
Susedná krajina ide do vojny s EÚ. Odmieta uznať jadro ako „zelenú energiu“, chystá veľký zvrat
AKTUÁLNE: Ázijská mocnosť sa stáva spojencom EÚ v kľúčovej oblasti. Do výskumu nalejú 93 miliárd eur
Desí NATO aj spojencov Západu. Večný spojenec Ruska nasadí krutú zbraň a svet je v pozore
Od stolára k ikonickým postavám. Legendárny herec konečne dostane jedno z najvyšších ocenení
Čínska automobilka sa chystá zaplaviť Európu lacnými elektromobilmi. Spúšťa obrovskú ofenzívu
Európskemu štátu došla trpezlivosť. Apple musí zaplatiť ďalšiu mastnú pokutu
Veľké ambície, tvrdý pád. Japonská raketa nezvládla kľúčovú misiu
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP

Revolúcia v dedení: Štát zásadne mení pravidlá, deti od roku 2027 dostanú menej
PREMIUMSlováci majú šancu na vyššie penzie. Finančník Juraj Hrbatý vysvetľuje, čo im v tom môže pomôcť (ROZHOVOR)

Za 72 hodín zarobila 120-tisíc dolárov: Retro telefón zo sekáča premenila na zlatú baňu. „Chytila som blesk do fľaše“

Hrozí masívny pád trhov. Finančný stratég varuje pred hurikánom, ktorý má udrieť v roku 2026

