Rozmach elektrických áut nespomalil ani začiatkom nového roka a v mesiaci február sa na európskom trhu znova predal rekordný počet elektromobilov.
Ako informuje portál InsideEVs, lídrom je stále automobilka Tesla.
Posledné mesiace naberali elektrické autá na popularite čoraz viac a už sa zdalo, že tento trend nič nezastaví. Žiaľ, v dôsledku vojny na Ukrajine muselo mnoho automobiliek dočasne prerušiť výrobu najmä svojich elektromobilov, čo sa určite prejaví na ich predajoch v nasledujúcich mesiacoch.
Február ale ešte poznačený nebol a tak znova padali rekordy. V Európe sa podiel nových predaných áut do zásuvky vyšplhal až na 20 %, pričom podiel čistých elektromobilov činil 11 %.
Najviac „v kurze“ sú SUV
Podľa dát agentúry JATO sú spomedzi elektromobilov najviac v kurze autá typu SUV, ktoré tvoria až 51 % predajov všetkých elektrických vozidiel. Tento údaj však zrejme nikoho neprekvapí.
Týchto modelov automobilky ponúkajú najviac, možno aj preto, že väčšia karoséria ľahšie zamaskuje vyššiu hmotnosť a priestor pre mohutné akumulátory. Hneď za nimi sú malé (a relatívne lacné) elektromobily s podielom 24 %.
Paradoxom je, že pred rokom to bolo takmer presne naopak a teda malé elektromobily tvorili 44 % podiel a SUV 27 %. Keď sa pozrieme na konkrétne modely, predajom elektromobilov dominuje Tesla so svojím Modelom 3, za ktorou sa umiestnil Model Y.
Prekvapením je tretia priečka, ktorá patrí elektrickému Fiatu 500. Vo februári sa však žiaľ ani jeden elektromobil nedostal do TOP 10 najpredávanejších áut v Európe.
Podiel elektromobilov v SR rastie slimačím tempom
Zastúpenie elektromobilov na automobilovom trhu skúmali doteraz mnohé agentúry a spoločnosti, ktoré však vo svojich prieskumoch často prinášajú pre Slovensko nelichotivé výsledky. Podľa dát z Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA) síce predaje batériových vozidiel stúpli v 2. štvrťroku až o 70 % v porovnaní s prvými mesiacmi roka, no výsledné čísla stále predstavujú len minimum zakúpených elektromobilov.
Podľa Zväzu automobilového priemyslu SR je potom podiel týchto vozidiel na našom trhu takmer zanedbateľný, čo pri pohľade na 432 predaných elektromobilov v 1. polroku tohto roka a 918 kusov BEV za celý minulý rok potvrdzuje, že Slováci majú voči elektromobilom predsudky a do ich kúpy sa príliš nehrnú.
Dôvodov je podľa odborníkov hneď niekoľko a spojením týchto faktorov tak môžeme objektívne vysvetliť, prečo sa elektrické autá na našom trhu (zatiaľ) nedokázali poriadne presadiť.
Ak porovnáme roky 2020 a 2021, v roku 2020 bol podiel nových bez- a nízko- emisných osobných motorových vozidiel na úrovni 2,33 %, za 11 mesiacov minulého roka to bolo 2,89 %
„Je to nárast, čo by nás mohlo tešiť, no v porovnaní s cieľovými hodnotami roku 2025, kedy by podľa smernice Európskej únie mal byť tento podiel v jednotlivých členských štátoch 15 %, je potrebné urobiť ešte veľmi veľa,“ komentoval pre agentúru SITA výsledky generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.
Ako doplnil, na Slovensku chýba systematická podpora trhu s ekologickými vozidlami, v budovaní infraštruktúry a osvete. „Stavu, aký je na Slovensku v oblasti rozvoja alternatívnych pohonov, neprospieva ani to, že verejná správa nedodržuje zákony v oblasti zeleného obstarávania, kde Slovensko takisto prijalo záväzky,“ podotkol. V roku 2030 by pritom podiel bez- a nízko-emisných vozidiel na celkových registráciách osobných motorových vozidiel mal byť 35 %.
Elektromobily sú každým rokom na Slovensku populárnejšie, no tempo, akým ich Slováci kupujú, je veľmi pomalé. Svedčí o tom aj smiešny nárast podielu nových elektromobilov, ktorý v minulom roku stúpol iba o 0,4 %, informovala Škoda vo svojej tlačovej správe. V roku 2020 tvorili elektromobily 1,1 % zo všetkých registrácií s počtom 731 zaregistrovaných vozidiel. Za prvých 11 mesiacov roka 2021 sa záujem zvýšil na 1,5 % s počtom 1 053 registrovaných elektromobilov podľa dát automobilky Škoda.
Čítajte viac z kategórie: Elektromobilita
Ďakujeme, že čítaš Fontech. V prípade, že máš postreh alebo si našiel v článku chybu, napíš nám na redakcia@fontech.sk.
Teraz čítajú
Nový radar s AI zarazil vodičov. Nemeria však rýchlosť, dáva mastné pokuty za niečo úplne iné
Klinec do rakvy spaľovákom. Elektrický Mercedes prešiel v teste viac ako 1300 km bez nabíjania
Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP
Slováci prídu o 3 dni pracovného pokoja. Po kritike opozície a cirkvi je v hre náhrada za 6. január
Rusko simulovalo raketový útok na Poľsko. Vojenské cvičenie Zapad-2025 vyvolalo obavy z eskalácie v NATO
Počas hádky bodla žena muža kuchynským nožom, zraneniam počas prevozu vrtuľníkom podľahol
Dvojdňová opica nie je výmysel: Vedci odhalili prečo po tridsiatke trpíš dlhšie. Odporúčajú 4 metódy, ako jej predísť
Dráma na letisku v Krakove: Charterové lietadlo zo Slovenska po pristátí zišlo z dráhy so 190 cestujúcimi na palube
- 24 hod
- 48 hod
- 7 dní
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Veľký zlom v histórii elektromobility: Ropný gigant vyvinul kvapalinu, ktorá nabije elektromobil za 10 minút
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Automobilky tvrdo zatlačili na Brusel. Ursula von der Leyen jasne prehovorila o zákaze spaľovákov
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Zvládne až 160 parkovacích scenárov. Tento elektromobil vie zaparkovať úplne sám, má dojazd 820 km
-
- Pošlú ich rovno do šrotu. Kontroverzná regulácia Európskej komisie o autách je na spadnutie
- Japonci zaskočili konkurenciu. Nissan predstavil motor, aký svet ešte nevidel
- Slováci začali objednávať lacné elektromobily z Číny. Zistili sme, ako na to a aké sú celkové náklady (ROZHOVOR)
- Európske automobilky sa otriasajú. Šéf Stellantisu poslal Bruselu tvrdý odkaz, čas sa kráti
- Nemci na diaľnici prekvapili: Hoci môžu jazdiť neobmedzenou rýchlosťou, toto je realita
Nenápadný faktor nás oberá o miliardy eur: Európska únia je pod tlakom extrémnych javov, ničia ekonomiku štátov
Slováci v tom majú jasno: Táto vec najviac znečisťuje ovzdušie v našej krajine
Americký gigant má na krku vážny problém. Na pôde východnej mocnosti porušil dôležitý zákon
Izolujú sa od sveta. Táto krajina svoj jadrový status zakotvila v zákone, Západ je v obavách
Klimatický šok: Fosílne palivá ich devastujú, verný spojenec Západu stojí pred nezvratnou skazou
NAJČÍTANEJŠIE ZO STARTITUP