Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

V jednom majú spaľováky oproti elektromobilom výrazne navrch – diaľnica. Odpor vzduchu vplýva na spotrebu elektrických áut podstatne viac než je to pri spaľovákoch, čo odhaľuje aj nové video na kanáli Cars on Autobahn.

Ak potrebuješ denne prekonávať dlhé vzdialenosti a lietať autom krížom-krážom po krajine, elektromobil zrejme pre teba ešte nie je správna voľba. Dokonca ani keď príde na trh nová technológia batérií s vyššou energetickou hustotou sa elektromobil na diaľnici zrejme nevyrovná spaľováku.

Teraz však nenarážame na obyčajné diaľnice, kde je maximálna rýchlosť obmedzená na 130 km/h. Narážame na nemeckú diaľnicu, kde je na určitých úsekoch rýchlosť neobmedzená.

Pixabay

Zatiaľ čo bežný spaľovák si po takejto diaľnici dokáže uháňať stovky kilometrov bez nutnosti zastavenia, elektromobil, dokonca aj jeden z tých najlepších, prejde ledva 100 km.

Na plný plyn ďaleko nezájdeš

Tesla Model 3 patrí k tým najlepším elektromobilom z hľadiska svojho pohonu a dojazdu. Verzia Performance, ktorá je hlavným aktérom videa nižšie, navyše poskytuje dostatočný výkon, aby to v ideálnych podmienkach vytiahla na maximálku cez 250 km/h.

Vodič vo videu však mal na vozidle obuté zimné pneumatiky, a tak bola rýchlosť obmedzená na 235 km/h. S autom nabitým na 80 % sa vydal na diaľničný úsek s neobmedzenou rýchlosťou, pričom chcel zistiť, koľko prejde s Modelom 3 takýmto štýlom na jedno nabitie.

Prejsť sa mu podarilo iba 84 km, z diaľnice musel zísť so 16 % batérie, nakoľko k ďalšej nabíjačke by už s touto kapacitou v akumulátore nedošiel. Ak by chcel využiť 100 % kapacity akumulátora, po prepočítaní by na plný plyn prešiel 141 km na jedno nabitie.

Elektromobilisti ale zväčša nabíjajú svoje autá na 80 %, nakoľko potom je už nabíjací výkon nižší a nabíjanie sa stáva časovo neefektívne. Väčšina zvykne jazdiť na rezervu okolo 10 %, ak by teda išiel po diaľnici na plný plyn z 80 % na 10 % SoC, prešiel by iba 99 km.

Netreba zabúdať, že s klesajúcou kapacitou batérie klesá aj maximálny výkon a neskôr vo videu už jeho maximálka dosahovala sotva 200 km/h. Nuž, v tomto majú zatiaľ spaľováky jednoznačne navrch a aj s naftovým autom strednej triedy si dokážeš uháňať rýchlosťou cez 200 km/h po diaľnici stovky kilometrov na jednu nádrž.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú