Predplatné PREMIUM na mesiac ZDARMA.

Tesla si do štatistík musí zapísať ďalšiu fatálnu nehodu jej luxusného elektromobilu Model S. Iba pred pár hodinami portál ABCnews informoval o zrážke Tesly s autom hasičov, ktoré zasahovalo na diaľnici pri inej nehode.

Vodič elektromobilu náraz neprežil a jeho spolujazdec je ťažko ranený.

Nehody Tesly pútajú pozornosť

Je logické, že s pribúdajúcim počtom elektromobilov na cestách bude pribúdať aj počet ich nehôd. Elektromobily značky Tesla sa v médiách objavujú častejšie, nakoľko ide o najrozšírenejšiu značku elektrických áut na svete.

Je však zarážajúce, že veľké množstvo týchto nehôd prichádza v súvislosti s nesprávnym používaním funkcie FSD (Full Self Drivig), ktorú si mnohí vodiči zamieňajú za plnohodnotného „autopilota“. K týmto nehodám by pritom nikdy nemuselo dôjsť, ak by sa dostatočne venovali riadeniu a nenechávali všetko na nedokonalý softvér.

Prípad bude nutné prešetriť

Zatiaľ nie je známe, prečo vodič vodič tejto Tesly Model S v plnej rýchlosti napálil do hasičského auta, ktoré na diaľnici chránilo mužov zasahujúcich pri inej nehode. NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) teraz vyšetruje, či bol počas incidentu vo vozidle zapnutý „autopilot“, alebo šlo o chybu vodiča, ktorý mohol byť podľa miestnej polície pod vplyvom alkoholu.

@ContraCostaFire/Twitter

Je však nutné dodať, že ide už o minimálne štrnásty prípad nehody Tesly s vozidlom záchranných zložiek. NHTSA preto vyšetruje, ako asistenčné systémy Tesli (ne)vidia blikajúce vozidlá hasičov, záchranárov a polície a ako na ich výstražné svetelné znamenia reagujú. Je dosť možné, že asistenčné systémy vo vozidle, ktoré zvyčajne bezproblémov reagujú na bežné prekážky, sú pri blikajúcich svetlách záchranárov „slepé“ a takéto vozidlá nijako neregistrujú, čo by bol pre Teslu obrovský problém.

Ženú sa za autopilotom, no nezvládajú základné bezpečnostné funkcie

Táto tragická nehoda je iba ďalším dôkazom, ako sa nové automobilky a najma Tesla ženú za tým, kto prvý prinesie plnohodnotného autopilota, no pritom nezvládajú úplne základné bezpečnostné funkcie. Ak by aj v tomto prípade nešlo o chybu funkcie FSD a tá by bola počas jazdy vypnutá, moderné bezpečnostné systémy mali stojace vozidlo zareagovať a vozidlo núdzovo zastaviť alebo aspoň výrazne pribrzdiť.

Podobné nehody sú teda extrémne znepokojujúce aj v prípade, že autopilota ignorujeme a chceme len moderné auto s bežými asistenčnými systémami, akým núdzové brzdenie, prítomné už aj v bežných autách okolo 20-tisíc eur, jednoznačne je. Ak im totiž máme dôverovať, musia fungovať na 100 %.

Flickr / Tesla

Podľa nás ide o jeden zo základných bezpečnostných prvkov, ktorý by nemal chýbať v žiadnom novom aute. Podobný prípad sa udial pred pár dňami v Číne, kedy vodič na predvádzacom elektromobile NIO vybehol na chodník, kde zrazil dvoch ľudí. Jedna osoba túto nehodu neprežila.

Systémy v aute nijak nezareagovali na to, že vodič zišiel z cesty na chodník a tiež nezaregistrovali, že sa s vozidlom rúti na chodca. Systém núdzového brzdenia v meste do rýchlostí 50-60 km/h je však štandardom u bežných áut už niekoľko rokov, no pokročilé moderné elektromobily akoby na tieto základné funkcie kašľali.

Pošli nám TIP na článok



Teraz čítajú